vytisknout velikost písma Táto prevodovka zlepší dosah a dynamiku elektrických áut

GKN predstavuje nový typ pohonu elektrického vozidla. Integruje elektromotor a dvojstupňovú prevodovku. V sériovej výrobe by sa mal systém objaviť už na jar.
Táto prevodovka zlepší dosah a dynamiku elektrických áut

Súčasné elektromobily trpia na jeden zásadný problém a to je obmedzený dojazd v reálnej prevádzke, najmä teda ak chcete udržiavať vyššiu rýchlosť. Elektromotory tiež najlepšie pracujú v určitom optimálnom pásme otáčok a väčšina súčasných elektromobilov teda s rastúcou rýchlosťou prichádza o svoju veľkú výhodu, teda efektívnu prevádzku.

Tento problém má riešiť nový systém od spoločnosti GKN, ktorý sa volá eTwinsterX. V princípe ide o jednotku s integrovaným elektromotorom, prevodovkou a diferenciálom, respektíve systémom pre rozdeľovanie krútiaceho momentu. Niečo podobné má napríklad Focus RS alebo Insignia OPC vzadu, len bez toho elektrického motora.

Systém GKN je revolučný v tom, že používa dvojstupňovú prevodovku. Podľa výrobcu tak možno lepšie využiť potenciál elektromotora na to, aby malo auto lepšiu akceleráciu v nízkych rýchlostiach a zároveň mohlo ísť rýchlejšie a úspornejšie napríklad po diaľnici. Väčšina dnešných elektromobilov je obmedzená na rýchlosť 160 km/h práve kvôli neefektívnej práci elektromotora za touto hranicou.

Systém eTwinsterX možno montovať do rôznych aplikácií, či už do prednokoliek, zadnokoliek alebo plug-in hybridov ako asistenciu spaľovaciemu motoru (ktorý je najčastejšie umiestnený vpredu). Ako bonus sa na hnanú nápravu pridá funkcia vektorovania krútiaceho momentu. Spoločnosť GKN sa už zaoberá veľkými výrobcami (BMW, Porsche...) a diskutuje s nimi o možných aplikáciách. Testovací program by mal byť dokončený na jar roku 2018 a prvé "twinstery" by sa mali najprv objaviť vo výrobných automobiloch. Táto nová funkcia bola oficiálne predstavená vo Frankfurte.

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka
Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva existuje mimo iného v radikálnej úprave značky Bronto. Voz prešiel dokonca aj homologáciou pre Európu. U nás sa predáva ako Niva Extreme Cross. Už len vidieť túto špecialitu v pohybe je zážitok. Niva Extreme Cross prekvapivo používa celkom sériový motor.

10. 11. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY