vytisknout velikost písma Táto prevodovka zlepší dosah a dynamiku elektrických áut

GKN predstavuje nový typ pohonu elektrického vozidla. Integruje elektromotor a dvojstupňovú prevodovku. V sériovej výrobe by sa mal systém objaviť už na jar.
Táto prevodovka zlepší dosah a dynamiku elektrických áut

Súčasné elektromobily trpia na jeden zásadný problém a to je obmedzený dojazd v reálnej prevádzke, najmä teda ak chcete udržiavať vyššiu rýchlosť. Elektromotory tiež najlepšie pracujú v určitom optimálnom pásme otáčok a väčšina súčasných elektromobilov teda s rastúcou rýchlosťou prichádza o svoju veľkú výhodu, teda efektívnu prevádzku.

Tento problém má riešiť nový systém od spoločnosti GKN, ktorý sa volá eTwinsterX. V princípe ide o jednotku s integrovaným elektromotorom, prevodovkou a diferenciálom, respektíve systémom pre rozdeľovanie krútiaceho momentu. Niečo podobné má napríklad Focus RS alebo Insignia OPC vzadu, len bez toho elektrického motora.

Systém GKN je revolučný v tom, že používa dvojstupňovú prevodovku. Podľa výrobcu tak možno lepšie využiť potenciál elektromotora na to, aby malo auto lepšiu akceleráciu v nízkych rýchlostiach a zároveň mohlo ísť rýchlejšie a úspornejšie napríklad po diaľnici. Väčšina dnešných elektromobilov je obmedzená na rýchlosť 160 km/h práve kvôli neefektívnej práci elektromotora za touto hranicou.

Systém eTwinsterX možno montovať do rôznych aplikácií, či už do prednokoliek, zadnokoliek alebo plug-in hybridov ako asistenciu spaľovaciemu motoru (ktorý je najčastejšie umiestnený vpredu). Ako bonus sa na hnanú nápravu pridá funkcia vektorovania krútiaceho momentu. Spoločnosť GKN sa už zaoberá veľkými výrobcami (BMW, Porsche...) a diskutuje s nimi o možných aplikáciách. Testovací program by mal byť dokončený na jar roku 2018 a prvé "twinstery" by sa mali najprv objaviť vo výrobných automobiloch. Táto nová funkcia bola oficiálne predstavená vo Frankfurte.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY