vytisknout velikost písma Takto jazdí nové BMW X3 a 6 GT

Na slovenský trh dorazila nová generácia BMW X3. BMW u nás zároveň začalo predávať tiež model 6 GT. S treťou generáciou X3 prichádza vôbec prvýkrát do radu X asistované riadenie. 6 GT nahrádza starú 5 GT, v praxi má veľmi blízko k rade 7.
Takto jazdí nové BMW X3 a 6 GT

BMW oficiálne uviedlo na slovenský trh hneď dve novinky. Do predaja sa dostala tretia generácia mníchovského SUV X3 a spolu s ňou sa začal predávať aj nástupcu nie príliš obľúbeného radu 5 GT, ktorý ale po novom nesie označenie 6 GT. Ak máte záujem, na X3 budete aktuálne potrebovať minimálne 75-tisíc eur, za 6 GT zaplatíte ešte zhruba o 12 tisíc viac.

Obe novinky spájajú niekoľko vecí. Napríklad skutočnosť, že ich BMW prvýkrát ukázalo v júni alebo že si odbili svoju oficiálnu výstavnú premiéru na tohtoročnom autosalóne vo Frankfurte a zhodný je nakoniec aj technický základ. BMW nasadilo platformu určenú pre modely s pozdĺžne uloženým motorom a stálym pohonom zadnej nápravy označenú ako CLAR. Tú okrem týchto nováčikov využíva napríklad aj súčasná rada 5 a samozrejme aj rada 7.

Nové BMW X3 prináša niekoľko dôležitých noviniek

Nová generácia BMW X3 s označením G01 je pre automobilku veľmi dôležitá. Od roku 2003, kedy sa tento model prvýkrát objavil na trhu, bolo predaných vyše 1,5 milióna exemplárov. Navyše s aktuálnym šialenstvom po SUV neustále rastie aj dôležitosť radu X ako takého. Len pre predstavu, od roku 1999, kedy prišla prvá generácia X5 ako vôbec prvý model tejto rady, bolo predaných vyše 5,4 milióna mníchovských SUV. Tohtoročný podiel všetkých crossoverov činí viac ako tretinu produkcie BMW.

BMW-X3-a-6GT-1.jpgBMW-X3-a-6GT-5.jpg

BMW X3 síce dostalo novú platformu, ale na pohľad by ste ho veľmi ľahko mohli zameniť za facelift. Základné rozmery totiž zostali zhodné, predlžoval sa iba rázvor náprav (o päť centimetrov) a o 55 kg klesla hmotnosť. Dizajnéri jednoducho stavili na osvedčený recept, alebo prečo meniť niečo, čo do teraz tak dobre fungovalo. Snáď len vyložene všímaví čitatelia zaznamenajú napríklad viac okrúhle predné svetlomety, ktoré už nie sú dotiahnuté až k maske chladiča.

Ako je tomu pri dnešných BMW zvykom, vybrať si môžete hneď z niekoľkých variantov. K dispozícii je xLine, Luxury Line a M Sport. Pre vyložene športu chtivých záujemcov je prichystaný ešte vrcholný variant M40i a práve k nemu sa vzťahuje jeden zaujímavý fakt. Je to vôbec prvá X3 s podpisom športovej divízie M Performance. Inak povedané, takto rýchlu X3 ste si ešte nikdy kúpiť nemohli.

BMW-X3-a-6GT-2.jpgBMW-X3-a-6GT-4.jpg

BMW-X3-a-6GT-7.jpgBMW-X3-a-6GT-8.jpg

O pohon sa stará radový preplňovaný šesťvalec s objemom troch litrov, ktorý vyprodukuje 265 kW (360 k) a 500 Nm. Spojený je s osemstupňovou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies. Iste, ide o ten rovnaký motor, aký sme si pred časom mohli vyskúšať v rámci testu modelu 540i a o akom sa čoskoro dočítate v rámci testu skvelej 340i. V kontexte pomerne veľkej X3 znamená táto jednotka schopnosť zrýchliť z nuly na 100 km / h už za 4,8 s, najvyššia rýchlosť 250 km/h je daná obmezovačom.

xDrive20i xDrive30i M40i xDrive20d xDrive30d
Max. výkon (kW/k) 135/184 185/252 265/360 140/190 195/265
Vrchol krútiaceho momentu (Nm) 290 350 500 400 600
Najvyššia rýchlosť (km/h) 215 240 250 213 240
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 8,3 6,3 4,8 8,0 5,8
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 7,1 7,2 8,2 5,0 5,7
Základná cena (EUR) 48 499 55 899 68 999 49 999 59 799

Okrem vrcholného šesťvalca možno siahnuť aj po vznetovom štvorvalci 20d (140 kW/190 k), respektíve dieselovom šesťvalci 30d (195 kW/265 k). Automatickú prevodovku dostanete vždy, rovnako ako pohon všetkých kolies xDrive. Ten bol medzigeneračne trochu zmenený tak, aby sa vozidlo správalo viac ako zadný náhon. Budúci rok dorazia ešte zážihové štvorvalce xDrive30i (185 kW/252 k) a základné xDrive20i (135 kW/184 k). Vyhotovenie sDrive s pohonom len zadnej nápravy sa u nás predávať nebude. Hovorí sa aj o elektrifikovanej variante a plnohodnotnej ostrej X3 M.

Jazdí veľmi slušne

Prvé krátke zoznámenie s treťou generáciou BMW X3 na slovenských cestách prinieslo výhradne pozitívne dojmy. K dispozícii sme dostali práve vrcholnú verziu M40i. Ako sa podľa základných parametrov dalo predpokladať, dynamiky má toto SUV naozaj veľa. Len pre porovnanie, predchádzajúca generácia X5 M bola rýchlejšia iba o 0,1 s. Motor ťahá od nízkych otáčok až do tých najvyšších, kde jeho záťah patrične vygraduje. Všetko podporuje príjemný zvuk, výborná prevodovka a sem tam rachot od ladeného výfuku. V zásade nie je potreba veľa času, aby ste za volantom zabudli na to, aké veľké SUV vlastne šoférujete.

BMW-X3-a-6GT-14.jpg

Samozrejmosťou sú aj rôzne jazdné režimy, ako to poznáme z ostatných modelov značky. V ekonomickom režime prevodovka tradične vyraďuje pri ustálenej jazde na neutrál, v tom komfortnom adaptívne tlmiče zmäknú, auto stíchne a potenciál motora neprezrádza vôbec nič. Dá sa očakávať aj rozumná spotreba. Tá naša síce bola kvôli trochu svižnejšej jazde zhruba pätnásť litrov, ale z testu 540i vieme, že nie je príliš veľký problém jazdiť za menej ako desať.

Pohodlie pri pokojnej jazde podporí aj bohatá výbava zahŕňajúca napríklad aj systém asistovaného riadenia, kedy vozidlo dokáže riadiť v podstate úplne samé, ale kvôli legislatíve musí mať vodič stále ruky na volante. Pre rad X je príchod asistovaného spolu s novou X3 ďalšia dôležitá novinka, až doteraz ste si k žiadnemu inému "terénnemu" BMW túto vec kúpiť nemohli. Okrem toho si môžete kúpiť napríklad aj inteligentný kľúčik s displejom, prostredníctvom ktorého môžete sledovať dojazd alebo to, či je vozidlo uzamknuté.

BMW-X3-a-6GT-28.jpgBMW-X3-a-6GT-10.jpg

 

Pokiaľ ide o interiér, priestorovú núdzu nečakajte a rovnako tak nečakajte žiadne experimenty. Aj vnútri BMW vsadilo na osvedčený recept. Základná koncepcia totiž už dlhšiu dobu zostáva rovnaká, respektíve som si počas prvej jazdy dlhej asi 50 km za volantom ničoho výrazne nového nevšimol. Výnimkou je len tlačidlo zapínajúce vyhrievanie volantu umiestnené trochu nepekne priamo na jeho čelnej strane hneď po znakom BMW.

Tretia generácia BMW X3 sa vyrába v americkom Spartanburgu, v juhoafrickom Rosslyne a čínskom Shenyangu. Autá určená pre Európu budú dovážané z Ameriky.

BMW 6 GT: Proste praktickejšia sedmička

Ak BMW X3 možno celkom ľahko zameniť za facelift, pre 6 GT to rozhodne neplatí. Oproti svojmu predchodcovi sa voz zmenil oveľa viac, čo nakoniec symbolizuje aj nové označenie. To nenápadne vzbudzuje dojem, že sa tento automobil posunul bližšie k rade 7, s ktorou má mimochodom zhodný rázvor náprav 3070 mm. Na dĺžku meria nové BMW 6 Gran Turismo 5091 mm (+87 mm), šírka je v porovnaní s 5 GT zhodná (1902 mm) a výška klesla o 21 mm na 1538 mm.

Dizajnéri zmenili proporcie, na ktoré sa v prípade 5 GT dosť často znášala kritika. Nová šestka dostala dlhú kapotu, strechu tvarovanú viac v štýle kupé a o zhruba šesť centimetrov nižší zadok. Pravdupovediac ide o pekný automobil, trochu zvláštna silueta vynikne len pri pohľade z profilu, kedy je jasne vidieť stále trochu neprirodzene vysoká strecha a predsa len väčší zadok. Lenže to všetko je daň za praktickejší interiér.

BMW-X3-a-6GT-24.jpgBMW-X3-a-6GT-25.jpg

Ak zabudneme na bezrámové okná, interiér vyzerá úplne rovnako ako pri súčasnej rade 7. Tu v podstate nie je čo rozpisovať, keď si prečítate napríklad test 750Ld, budete presne vedieť, o čom je reč. Vzadu je však viac miesta na hlavu a do auta ľahšie dostanete väčšie množstvo nákladu. Šestka ale prišla o dvojité otváranie zadných dverí, takže teraz ide o klasický liftback. Objem batožinového priestoru narástol oproti 5 GT o 110 litrov.

630i 640i (xDrive) 630d (xDrive) 640d xDrive
Max. výkon (kW/k) 190/258 250/340 195/265 235/320
Vrchol krútiaceho momentu (Nm) 400 450 620 680
Najvyššia rýchlosť (km/h) 250 250 250 250
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 6,3 5,4 (5,3) 6,1 (6,0) 5,3
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,5 7,2 (8,0) 5,1 (5,7) 6,0
Základná cena (Kč) 64 599 69 999 69 499 75 999

Prvé kilometre sme strávili s motorizáciou xDrive30d (195 kW/265 k). Tá ponúkne vskutku mohutný záťah v strednom pásme otáčok a opäť príjemný zvuk. Podvozok pôsobil veľmi komfortne, obzvlášť v režime Comfort Plus, presné hodnotenie si ale nechajme až na klasický redakčný test, pretože sme jazdili (k nášmu prekvapeniu) takmer výhradne po kvalitných cestách. Každopádne testovaný exemplár dobre ukazoval, čo všetko je k dispozícii. Vo svojej výbave totiž mal okrem iného vzduchové odpruženie oboch náprav, riadenie zadnej nápravy i aktívny stabilizátory.

Pokojná jazda znamenala spotrebu niečo málo cez šesť litrov a aj tu sme sa mohli skúsiť spoľahnúť na asistované riadenie. Celkovo je 6 GT rade 7 skutočne blízko a bezozbytku napĺňa to, s čím prišlo na trh. Má ísť o automobil určený pre zákazníkov túžiacich po rade 7, ktorí ale nechcú svoje okolie tak provokovať a ktorí občas chcú previezť nejaký ten väčší náklad.

BMW-X3-a-6GT-27.jpgBMW-X3-a-6GT-28.jpgBMW-X3-a-6GT-29.jpg

Najväčšou odlišnosťou oproti sedmičke teda nakoniec zostáva paleta motorizácií, kde nenájdeme ani osemvalec, ani dvanásťvalec ale štyrikrát preplňovaný diesel. Okrem testovanej varianty 630d xDrive možno siahnuť aj po zadnokolkách 630i, 640i a 630d, respektíve po silnejšom dieseli 640d xDrive a za štvorkolku si môžete priplatiť aj v motorizácii 640i.

Ako tretiu generáciu X3, tak aj novú 6 GT už možno objednávať, prípadne si možno obe tieto novinky prezrieť na vlastné oči v showroomoch dealerov. V oboch prípadoch ide o autá, ktorá vám urobia radosť. X3 tým, ako je univerzálne a ako je vo vrcholnej verzii M40i rýchle, 6 GT ponúkaným komfortom. Celkom sa tešíme, keď nám obe tieto autá zaparkujú v redakcii na klasický týždňový test.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY