vytisknout velikost písma Svetlomety z Česka oslňujú. Majú ich aj Bugatti a Bentley

"Naším cieľom je stať sa jedným z troch najväčších svetových dodávateľov automobilového osvetlenia," povedal Ravikumar Purimetla, jeden z riaditeľov spoločnosti Varroc Lighting System. Na otázku Autorevue, koľko ich je dnes, odpovedal: "Šesť."
Svetlomety z Česka oslňujú. Majú ich aj Bugatti a Bentley

Príbeh firmy Varroc Lighting Systems dobre ilustruje to, čo sa u našich západných susedovu deje. Bez toho, aby sa o tom príliš vedelo, Česko sa stalo v priebehu posledných rokov jedným z najväčších svetových výrobcov automobilových svetiel.

Štyria domáci producenti - Varroc Lighting Systems, Automotive Lighting, Hella Autotechnik a Koito - zásobujú desiatkami miliónov svetiel najlepšie automobilky.

Ford a Varroc (134).JPG Ford a Varroc (145).JPG Ford a Varroc (73).JPG

Kým v roku 2005 putovali do sveta z Čiech automobilové svetlá za 10,62 miliardy českých korún, vlani to už bolo za 27,10 miliárd korún. Podľa hrubých odhadov sa Česko podieľa na celosvetovej produkcii predných svetlometov a zadných svetiel z jednej desatiny.

Pre každého…

"Dodávame svetlomety tým najlepším," hovorí Ravikumar Purimetla. "Napríklad do vozov Bentley Continental GT, Bugatti Veyron, Jaguar XK, Land Rover Freelander, Range Rover Evoque."

Ale tiež pre vozidlá určené pre masový trh, napríklad pre Citroën Berlingo, Škodu Fabiu a Octaviu, VW Caddy a Polo, Ford Fiesta, Focus, Mondeo ... aj pre TATA a Mahindra, celkom pre dvadsať značiek.

Rovnako sú na tom ďalší domáci výrobcovia. Aj tí majú vo svojom portfóliu svetové značky - Automobile Lighting (napríklad BMW, Honda, Mercedes-Benz, Renault), Hella Autotechnik (napríklad Škoda, Audi, Seat) a Koito (napríklad Porsche, Nissan, Suzuki).

Dôraz na Ford

Varroc Lighting Systems je súčasťou skupiny Varroc Group vlastnenou indickým kapitálom. Zamestnáva vo svojich siedmich závodoch a šiestich vývojových centrách po celom svete 4700 ľudí, z toho 2326 v závodoch a vývojových centrách v Novom Jičíne, Rychvalde a Ostrave. A nie sú to len ľudia pri výrobných pásoch. Tri stovky špecialistov sa podieľajú na vývoji vonkajšieho osvetlenia.

Ford a Varroc (21).JPG Ford a Varroc (104).JPG Ford a Varroc (93).JPG

Až tridsať percent produkcie smeruje do automobily Ford, tesné vzťahy sú dané historicky. Predchodcom Varrocu bol totiž Autopal a túto spoločnosť v roku 1993 kúpil Ford Motor.

O sedem rokov neskôr sa Autopal stal súčasťou Visteon Corporation. Divíziu svetelnej techniky potom v roku 2012 odkúpila od Visteon spoločnosť Varroc Group a vznikla spoločnosť s novou identitou - Varroc Lighting Systems.

Fordu dodáva Varroc Ligting Systems v súčasnosti dva milióny kusov predných svetlometov a 2,3 milióna kusov zadných svetiel.

Od A po Zet

"Celý proces - od zadania až po konečnú výrobu - má ustálenú fázu," hovorí Miroslav Staroň z vývojového oddelenia Varroc Lighting Systems. "Najprv sa podieľame na technickom a štylistickom riešení konceptu osvetlenia."

Ford a Varroc (25).JPG Ford a Varroc (33).JPG
Miroslav Stavroň o rozdiele medzi originálnymi a neoriginálnymi svetlomety na českom trhu: "Často nespĺňajú požiadavky z hľadiska distribúcie a rozloženia svetla. Nie sú odolné. "

Keď sa klient rozhodne pre ponuku Varrocu, je čas pre vlastný vývoj. Upresňujú sa finálne štylistické vonkajšie plochy, rieši sa detailná konštrukcia všetkých verzií svetlometov a svietidiel.

"Výsledná konštrukcia musí samozrejme spĺňať všetky legislatívne požiadavky a špecifikácie zákazníka, všetky verzie musia byť homologizované," hovorí Miroslav Staroň. "Až potom sa začína sériová výroba."

Kdo šetrí, neušetrí

Súčasťou prehliadky závodu v Novom Jičíne bolo aj porovnanie svetlometov a svietidiel pre vozidlá Ford od Varroc Lighting Systems a neznámych ázijských výrobcov.

Záver? Dosť brutálny. Lacnejšie (o 500 až 1000 korún) neoriginálne svetlomety ohrozujú životy.

Vyplynulo to z porovnávacieho testu troch predných svetlometov a dvoch zadných svetiel. Výsledky predstavili novinárom Miroslav Staroň z vývojového oddelenia Varroc Lighting Systems a Miroslav Sládek, technický riaditeľ Fordu ČR.

"Testovali sme dva druhy predných svetlometov pre Ford Focus minulej generácie, jeden typ predného svetlometu pre Ford Mondeo (2007), zadné svietidlo pre rovnaký voz a zadné svietidlo pre Ford Fiesta (2008)," hovorí Miroslav Staroň.

V čom testovanie spočívalo?

Predovšetkým prebehlo fotometrické meranie svetlometov. Dôraz bol kladený na to, či svetlomety a svietidlá spĺňajú intenzitu predpísaného osvetlenia (svietivosti) vo všetkých bodoch a pásoch.

Ford a Varroc (8).JPG Ford a Varroc (10).JPG Ford a Varroc (16).JPG

Či svetlomety v dostatočnej miere osvetľujú vozovku pred autom a krajnice, či neoslňujú vodičov protiidúcich automobilov.

Brzdové, smerové, hmlové, obrysové a spätná svetlá museli byť viditeľne v požadovaných uhloch, aby bolo ostatným dostatočne jasné, že napríklad vozidlo chce odbočiť. (Rozpoznať to musia aj vodiči na vedľajšej komunikácii.)

Ďalším v rade skúšok bol vibračný test. Ten overoval stav svetlometov a svietidiel po najazdení 200 000 kilometrov (alebo po pätnástich rokoch prevádzky).

Skúmala sa aj výdrž vzoriek v extrémnych klimatických podmienkach, aké panujú napríklad na Sahare alebo v Grónsku.

Testovala sa tiež tesnosť svetlometov a svietidiel. Tá prebiehala tak, že vzorka sa ponorila do vody a bola natlakovaná tlakom 5 kPa. Tlak nesmel počas 30 sekúnd klesnúť o viac než 1 kPa.

Výsledky chabé a ešte horšie

Asi nebolo náhodou, že všetky originálne svetlomety a svietidlá dopadli dobre. Zato tie "aftermarketové" nie.

Tak napríklad svetlomet Fordu Focusu (modelový rok 2008) pochádzajúci z Taiwanu: keď bol zapnutý na tlmenú funkciu, mal krátky dosah, oslňoval protiidúce vozidlá, neponúkal dostatok svetla po stranách vozovky. Pri smerovej funkcii ponúkal celkovo málo svetla.

Ford a Varroc (2).JPG
Upiecť? Zamraziť? Žiaden problém.

Neobstál ani pri skúške tesnosti, kedy objímka žiarovky smerového svetla netesnila. Po "teplotnom" teste vzorka vykazovala zmenu vzhľadu v pokovovanej oblasti, pokovanie v označenej oblasti bolo zahmlené. Po vibračnom teste sa uvoľnila projektorová jednotka.

Čo by to znamenalo na vozovke?

Za jazdy v daždi by sa mohla dostať do svetlometu voda. Svetelná stopa z uvoľneného reflektora by sa mohla na ceste "hýbať", svetlomet by mohol vydávať nežiadúce zvuky. Zhoršil by sa aj jeho vzhľad ...

A podobne dopadli aj ďalšie skúmané "aftermarketové" svetlomety a svietidlá. Otrasné boli napríklad brzdové svetlá pre Ford Mondeo (2007), mali príliš slabý svetelný zväzok a nevyhovovali kvôli "nedostatku svetla na uhloch viditeľnosti".

"Naozaj nemá cenu šetriť na nesprávnom mieste," komentoval všetko Miroslav Sládek. "Pri takýchto svetlometov hrozí napríklad prehliadnutie osoby na krajnici. Kvôli zle osvetlenej vozovke môže vodič neskoro zareagovať, začať neskoro brzdiť, čo môže mať fatálne následky. "

Ford a Varroc (10)u.JPGFord a Varroc (11).JPGFord a Varroc (12).JPGFord a Varroc (13).JPGFord a Varroc (18).JPG
Malý pohľad do histórie. Tá sa začala v roku 1879, keď Jozef Rotter vybudoval z malej dielne v Novom Jičíne továreň na výrobu svetelných systémov pre autá.

 

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY