vytisknout velikost písma SUV sú prvýkrát v histórii najpredávanejším segmentom nových áut v Európe

SUV sú prvýkrát v histórii najpredávanejším segmentom nových áut v Európe

V Európe vždy hrali prvú ligu hatchbacky segmentov B a C, teda typicky Ford Fiesta a Volkswagen Golf. Vozidlá kategórie SUV neboli toľko v kurze, kým sa automobilky nedokázali novými modelmi trafiť do vkusu európskych zákazníkov. A razom máme prvýkrát v histórii vozidlá kategórie SUV ako najpredávanejší segment aj v Európe.

V roku 2015 si nové SUV kúpilo 22,49% zákazníkov, čo je výrazná zmena oproti 19,81% roku 2014. Celkovo sa nových SUV predalo 3,2 milióna, to je takmer o štvrtinu viac ako v roku 2014 v absolútnych predajných číslach.

Jednotkou je Nissan, ten v Európe predal 376 000 vozidiel kategórie SUV.
Percentuálne rástla najviac trieda stredných SUV, kam patrí napríklad Audi Q5 alebo Volvo XC60. Tá si polepšila o 42%, avšak v celkových číslach sú najväčším ťahúňom segmenty malých a kompaktných SUV. Dohromady sa v nich predalo skoro 2,5 milióna nových áut.

Trhový podiel jednotlivých segmentov na európskom trhu (zdroj: JATO dynamics)
obchodná trieda najpredávanejší
model kategórie
trhový podiel
2015
trhový podiel
2014
medziročná zmena
predajov absolútne
SUV Nissan Qashqai 22,49 % 19,81 % 24 %
malé vozidlá Ford Fiesta 21,99 % 22,73 % 6 %
kompaktné vozidlá VW Golf 20,61 % 21,30 % 6 %
MPV VW Golf Sportsvan 10,48 % 11,66 % -2 %
stredná trieda VW Passat 9,05 % 8,77 % 13 %
mestské autá Fiat 500 8,79 % 8,87 % 8 %
veľké autá Audi A6 2,75 % 3,04 % -1 %
športové autá Audi TT 0,72 % 0,67 % 18 %
luxusné autá Mercedes triedy S 0,27 % 0,32 % -6 %
ostatné   2,84 % 2,84 % 9 %

Celkovo sa v Európe predalo 14,2 milióna nových áut. To je viac ako deväťpercentný nárast oproti roku 2014. Najúspešnejšou značkou je Volkswagen, ktorý predal 1,73 milióna áut, druhý je Ford s 1,02 miliónom vozov. Tieto jediné značky sa dostali cez milión kusov. Renault predal 975-tisíc áut, Opel potom 942-tisíc vozidiel.

BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Octavia II je úplne iná liga

Jazdenka Škoda Octavia II

Škoda Octavia je kvalitná a pevná. Ako sme ale napísali v úvode, jej najväčším problémom býva nejasný pôvod mnohých ojazdených áut, obľúbenosť medzi zlodejmi a podvodníkmi a predovšetkým nerealistické očakávania od potenciálnych kupcov.

23. 12. 2016 | Dalibor Žák
Test Jaguar F-Pace S: Anglický rýchlik

Test Jaguar F-Pace S

Jaguar F-Pace S je zaujímavý predovšetkým spôsobom, akým dokáže kombinovať komfort a nadpriemerné jazdné zručnosti.

22. 12. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY