vytisknout velikost písma Subaru sa v úlohe "malej" automobilky páči

Subaru v roku 2016 po prvýkrát predalo viac ako milión áut. Najväčším trhom je pre značku Amerika, Európania si vlani kúpili niečo cez 40 tisíc Subaru. Cez 80% odbytu pripadá na modely Forester, XV a Outback. Subaru je najväčším svetovým výrobcom áut s pohonom všetkých kolies. Značka pripravuje aj vlastné plug-in hybrid a elektromobil. Materský koncern zmení v roku stého výročia meno na Subaru Corporation.
Subaru sa v úlohe "malej" automobilky páči

Značka Subaru dosiahla vlani významný míľnik. Na výkon z roku 2015 pridala tri percentá a prvýkrát tak prekonala metu milióna predaných vozidiel - konkrétne 1,012 milióna. Ešte v roku 2012 pritom celosvetové predaje Subaru len tesne vyšplhali nad sedemstotisícovú hranicu.

Aj počet vyrobených áut - 1,025 milióna - bol pre japonskú automobilku rekordný. V globálnom meradle však zostáva Subaru malým hráčom. Pre kontext: Mazda predá po celom svete za rok asi poldruha milióna áut, Škoda (neprítomná v Severnej Amerike) 1 127 700. Subaru je ale v pozícii okrajovej značky spokojné a do mainstreamu sa nehrnie. Na novinárskej prezentácii vo fínskom Rovaniemi to uviedol David Dello Stritto, riaditeľ marketingu, predaja a PR v Subaru Europe.

David-Dello-Stritto-2-1.jpg

"Prvýkrát sme predali cez milión áut," povedal. "Ale priznajme si to, stále sme malá automobilka. Lenže viete čo? Nám táto pozícia vyhovuje. "Stritto ďalej vysvetlil, že aj kvôli svojim výrobným kapacitám Subaru netúži stať sa automobilkou hlavného prúdu a radšej upevňuje pozície okrajovej značky pre zákazníkov, ktorí vedia, prečo si vybrali práve Subaru. "Občas počujem, že naše autá nie sú krásne. Úprimne - to nikdy nebolo súčasťou zadania," povedal. Plánovacie aj vývojové oddelenie automobilky sa podľa neho sústredí na kvality, ktoré si zákazníci v Subaru cení najviac: spoľahlivosti, všestrannosti a bezpečnosti.

Najväčším trhom je pre Subaru Severná Amerika, kde sa vlani predalo 665,3 tisíc áut so štylizovaným súhvezdím na maske. Nasleduje domáce Japonsko so 156 tisícmi kusmi, Austrália (47 tis.) A Čína (46 tisíc vozidiel). Európa je pre Subaru najmenším trhom, značka tu predala 40,7 tisíc áut.

Štyri z piatich predaných Subaru sú SUV

Rovnako ako inde vo svete tvoria väčšinu predajov v Európe modely z rady SUV. Sem Subaru počíta Forester, Outback a XV. Tieto tri typy dohromady predstavujú štyri pätiny (81%) všetkých Subaru predaných v Európe a v segmente SUV zabezpečili značke podiel 1,1%. Medziročne sa Subaru na tomto trhu zlepšilo o výrazných 14 percent.

Veľká časť predaných modelov má systém EyeSight, ktorý v sebe združuje niekoľko asistenčných a bezpečnostných systémov. Vozidlá Subaru dokážu vďaka EyeSight nielen zastaviť pred prekážkou, ale majú napríklad aj adaptívny tempomat s možnosťou brzdiť až do zastavenia. Čo niektoré oveľa väčšie automobilky nevedia ponúknuť dodnes. EyeSight je na trhu od roku 2008 a jazdí už vo viac ako milióna áut. Na európskom trhu je aktuálne k dispozícii v modeloch Outback a Levorg. "72 percent majiteľov Outbacku uvádza, že EyeSight bol pri výbere vozidla významným faktorom," povedal Stritto. "A 25 percent dokonca tvrdia, že už im EyeSight pomohol zabrániť nehode."

SUB_Lineup_105-1068x712.jpg

Téma bezpečnosti má v Subaru dlhú tradíciu. Firma začala vykonávať bariérové skúšky už v roku 1965, ako prvá z japonských automobiliek. Väčšina zákazníkov si však značku spája primárne s pohonom všetkých kolies a z toho plynúcou všestrannosťou. Prvou štvorkolkou Subaru bolo kombi Leone 4WD z roku 1972. To môže byť pre značku výhodné v čase, keď dopyt po pohonu všetkých kolies dosahuje historických maxím. Stritto vo svojej prezentácii uviedol, že v roku 2016 mali "štvorkolky" už pätnásťpercentný podiel. Subaru je pritom ich celosvetovo najväčším výrobcom.

Subaru-Outback-2015-1280-40.jpg

Firma aktuálne používa rôznu koncepcie pohonu. Modely s manuálnou prevodovkou používajú klasický mechanický diferenciál s viskóznou spojkou a pevným rozdelením hnacej sily, zatiaľ čo autá vybavené variátorom Lineatronic majú elektronicky ovládanú lamelovú spojku. Športový model WRX STi si uchováva špecifický stredový diferenciál DCCD tvorený kombináciou samosvorného mechanického diferenciálu a elektromagnetickej spojky.

Kam ďalej?

V nasledujúcich rokoch plánuje Subaru uviesť každoročne na trh najmenej jeden nový model. Európu ešte len čaká príchod najnovšie Imprezy. Na autosalóne v Ženeve sa predstaví jej "dobrodružná" varianta menom XV. A pretože pred flotilovými limitmi emisií niet úniku, bude aj v Subaru nasledovať elektrifikácia. V polovici roka 2018 príde plug-in hybrid, na rok 2021 je naplánovaný elektromobil. Ešte o dva roky skôr ale Subaru predstaví nový downsizovaný turbomotor zatiaľ nešpecifikovaných parametrov.

Subaru-Impreza-2017-1280-13.jpg

Technickým základom budúcich modelov je nová platforma, predstavená v súvislosti s najnovšou Impreza. Má o 5 mm nižšie ťažisko, o 70 percent vyššiu pevnosť v krute a o 40 percent účinnejšie pohlcovanie energiu nárazu. V domácom Japonsku sa Impreza s touto platformou predáva od novembra a už oslovila vyše 11 tisíc zázazníkov - viac než štyrikrát toľko, ako automobilka podľa svojich slov očakávala. Nová Impreza je tiež prvý japonský automobil vybavený airbagom pre chodcov.

Koncern Fuji Heavy Industries, ktorého je Subaru súčasťou, oslávi tento rok 100 rokov existencie. S priemyselnou výrobou začal v roku 1917 pod názvom Nakajima Aircraft. K prvému aprílu tohto roka sa skupina premenuje na "Subaru Corporation".

Isté je, že ani s novým názvom a novými produktmi nevyrastie Subaru v masového výrobcu konfekčných áut. "Budeme rásť," hovorí Stritto. "A budeme prítomní na všetkých svetových trhoch. Stále ale zostaneme značkou pre špecifickú, jasne ohraničenú cieľovú skupinu."

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY