vytisknout velikost písma Subaru Impreza piatej generácie dorazilo. Je to vážne zaujímavé auto

Piata generácia Subaru Impreza oficiálne vstúpila na slovenský trh. Základom je úplne nová platforma. Impreza ponúka vskutku zaujímavé jazdné vlastnosti. K dispozícii sú dva zážihové motory spojené výhradne s prevodovkou Lineartronic a s pohonom všetkých kolies. Zvýšená Impreza XV príde zhruba o dva mesiace.
Subaru Impreza piatej generácie dorazilo. Je to vážne zaujímavé auto

Meno Impreza sa definitívne vrátilo na slovenský trh. Predchádzajúca štvrtá generácia sa tu vlastne tiež predávala, avšak iba vo zvýšenej variante XV, ponúkaná ako samostatný model. Ten útočil na záujemcov o niečo z kategórie SUV a existovali obavy, že by klasická Impreza tejto variante zákazníkov brala. Preto sa tu nepredávala. S príchodom piatej generácie ale Subaru situáciu prehodnotilo. Síce sa neočakávajú závratné predajné čísla, ale japonská značka je toho názoru, že jej nový hatchback predsa len istý potenciál na trhu vedľa XV má.

Napríklad len preto, že Impreza je všeobecne známy model s pomerne dlhou históriou. Prvá generácia sa objavila v roku 1992, tá súčasná je už v poradí piata. Celkovo vyrobilo Subaru za dobu existencie tohto modelu zhruba 3,5 milióna exemplárov. Z toho 250-tisíc sa predalo v Európe.

Základ je úplne nový

Nastupujúca Impreza prichádza na úplne novej platforme. Ide o modulárny základ, schopný poňať všetky ďalšie budúce modely bez ohľadu na konkrétnu kategóriu. Táto platforma zároveň umožňuje zástavbu akéhokoľvek druhu pohonu od klasických benzínových jednotiek cez diesel až po hybrid alebo elektromotor. Aj s hybridom a elektromobilom Subaru počíta, aj keď nie je isté, od ktorého konkrétneho modelu bude odvodený.

Subaru-Impreza-1.jpg

Z predchádzajúceho odseku vyplýva, že nová platforma je pre Subaru dosť dôležitá, takže sa nemožno čudovať tomu, že jej vývoj trval dlhých sedem rokov. Pokiaľ ide o porovnanie s predchádzajúcou generáciou, sú uvádzané čísla veľmi pôsobivé. Pevnosť karosérie sa napríklad zvýšila o sto percent, pevnosť v krute je teraz vyššia o 70%. Súčasne kleslo ťažisko o päť milimetrov a bočné náklony sa znížili o polovicu. Toto všetko prináša dve dôležité veci: lepšiu bezpečnosť a zaujímavejšie jazdné vlastnosti.

Bezpečnosť je vôbec téma, o ktorej v kontexte automobilky Subaru asi ešte budeme počuť. Táto značka totiž chce byť jednotkou práve na poli bezpečnosti, čo možno brať ako drobný štuchanec do automobilky Volvo. Lenže na rozdiel od Volva, ktoré by zo všetkého najradšej odstránilo vodiča z auta a to vybavilo obrovským množstvom senzorov, Subaru pristupuje k bezpečnosti trochu inak. Jej základom je prostá skutočnosť, že sa vozidlo dobre riadi. Tomu je podriadená pozícia za volantom, výhľad, jednoduchá ergonómia a tak podobne.

Subaru-Impreza-17.jpg

Po stránke asistentov ale má Subaru tiež čo ponúknuť. Konkrétne je reč o systéme EyeSight zahŕňajúcom núdzové brzdenie, adaptívny tempomat alebo aktívny systém stráženia jazdných pruhov. Dodáva sa štandardne vo všetkých stupňoch výbaby. Ďalšieho pomocníka v podobe sledovania mŕtvych uhlov ale dostanete len v kombinácii s výbavami Executive a Sport.

Jazdí naozaj zaujímavo

Medzigeneračne nová Impreza narástla o 45 mm na dĺžku, o 35 mm na šírku a jej rázvor náprav sa natiahol o 25 mm. Iba výška bola znížená o jeden centimeter. Tieto zmeny sa naplno prejavili v interiéri, ktorý má byť vo všetkých smeroch väčší. Či to tak je, to zistíme až pri bežnom redakčnom teste. Každopádne prvé krátke zoznámenie neukázalo, že by vo vnútri bolo málo miesta. Kufor pojme 385 litrov, teda o päť litrov viac oproti predchádzajúcej Impreze, po sklopení operadiel sa dostanete až na 1310 l.

Vzhľadom k aktuálnemu vývoju na európskom trhu je logické, že súčasná Impreza neprichádza s dieselom. V ponuke motorov nájdete iba zážihovou tisícšesťstovku (84 kW/114 k) a zážihový dvojliter (115 kW/156 k). V oboch prípadoch to sú atmosféricky plnené motory typu boxer, navyše vždy spojené s prevodovkou Lineartronic a s pohonom všetkých kolies využívajúcim medzinápravovú spojku.

1.6i Trend 1.6i Comfort/Executive 2.0i Comfort/Executive 2.0i Sport
Max. výkon (kW/k) 84/114 84/114 115/156 115/156
Vrchol krútiaceho momentu (Nm) 150 150 196 196
Najvyššia rýchlosť (km/h) 180 180 205 205
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,4 12,4 9,8 9,8
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,2 6,4 6,6 7,0
Základná cena (EUR) 21 999 24 699/25 999 26 599/27 999 29 999

Na podvozok novej Imprezy sa zo všetkých strán hrnie iba a len chvála, takže som bol na automobil veľmi zvedavý. Hoci sme sa počas tlačovej konferencie zas až toľko neodviezli, aj z toho mála je zrejmé, že Impreza skutočne nie je len tak obyčajný hatchback. Podvozok funguje skvele. Je pohodlný a auto v zákrutách snáď až prekvapivo ochotne a bezprostredne reaguje na pokyny volantom. Nerovnosti ho nerozhodia, rovnako ako ostrá jazda. Tento podvozok by určite zvládol aj viac ako 115 kW (156 k).

Subaru-Impreza-15.jpgSubaru-Impreza-16.jpg

Subaru-Impreza-17.jpgSubaru-Impreza-18.jpg

Z pohľadu jazdných vlastností sa hodí pripomenúť motory, ktoré sú oproti minulosti ľahšie o 12 kg a upravenú prevodovku Lineatronic. Tá pre zmenu schudla o osem kilogramov a po novom ponúka širší rozsah prevodových pomerov. Pri športovej jazde potom radí predvolené stupne a tvári sa ako klasický automat. Má ich celkom sedem a radiť môžete aj manuálne páčkami pod volantom. Celkom prekvapila aj spotreba. Náš dvojlitrový exemplár ukazoval po niekoľkých novinárskych jazdách desať litrov. Nie, vážne si nerobte ilúzie o tom, že by novinári chceli jazdiť na spotrebu.

Bude ich málo

Európska divízia Subaru má v rámci automobilky trochu špeciálnu pozíciu. Hlavnými trhmi sú Amerika a Japonsko, Európa je až na konci zoznamu, takže by sa skoro dalo povedať, že k nám sa dostane to, čo zostane. Preto je miest na nové vozidlo z výroby menej ako zákazníkov. Subaru teda nemusí tlačiť cenu čo najnižšie a zároveň si záujemcovia na svoju Imprezu počkajú. Do konca roka sa na tuzemskom trhu počíta s predajom pár exemplárov, budúci rok by to malo byť podľa odhadov v desiatkách kusov. Väčší záujem sa čaká o nové XV, čo je vlastne táto Impreza so zvýšeným podvozkom a oplastovanou karoseriou.

subaru-impreza-jizda.jpg

Ako sa bude novej Impreze nakoniec na našom trhu dariť, to sa ešte len uvidí. Je ale úplne isté, že toto auto v dave nezapadne. Už kvôli tomu, že ich po našich cestách veľa jazdiť nebude, ale hlavne kvôli podvozku. Ten je vážne výborný. Už sa tešíme na sedemdňový test.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY