vytisknout velikost písma Subaru Forester vs. Chorvátsko, Čierna Hora a Bosna

V priebehu júla sme vyrazili s naftovým Foresterom na trojtýždňovú cestu do Chorvátska, Čiernej Hory a cez Bosnu sme sa vrátili späť. Cesta to bola dlhá, ale stála za to.
Subaru Forester vs. Chorvátsko, Čierna Hora a Bosna
Zoznam kapitol
  1. Chorvátsko na úvod, Viganj, Brijesta, Korčula a Estravaganca
  2. Po starej ceste nad Kotor, Najkrajšia cesta Balkánu?
  3. Off-road v národnom parku, Cez Bosnu do SR
  4. Fotogaléria - Chorvátsko
  5. Fotgaléria - Kotor, priehrada na rieke Piva
  6. Fotogaléria - Durmitor a najkrajšia cesta Balkánu

"Zase Chorvátsko, choď niekam inam..." Túto vetu som počas júna počul nezvyčajne často a nakoniec aj na našich diskusiách sa hojne objavoval názor, ako je Chorvátsko obohranou témou. Iste, je to slovenský evergreen, to je nad slnko jasná vec, ale táto krajina má predsa svoje čaro. Stačí len nájsť to správne miesto, respektíve vyhnúť sa preľudneným lokalitám. 

Mojím prvým tohtoročným cieľom bol Pelješac, konkrétne Viganj. Dôvod je prostý, pred rokmi som definitívne prepadol windsurfingu a v miestnom kanáli panujú pre tento šport výborné podmienky. To len tak na okraj a na vysvetlenie, prečo má Subaru Forester na väčšine fotografiách ten veľký balík na streche. 

Vyrazili sme v utorok skoro ráno, aby sme sa vyhli zápcham na hlavných ťahoch. Vďaka diaľnici pretiahnuté až do Ploče nie je problém zvládnuť viac ako tisíc kilometrov dlhý prejazd počas jedného dňa. 

Bez najmenšieho problému sme po poludní dorazili do Chorvátska, na pol hodinku zastavili, ja som sa trochu prespal a potom nasledovala cesta po A1 až do Ploče. Táto časť, hoci má viac ako 400 km, utiekla veľmi rýchlo.

Potrebovali sme chytiť posledný trajekt z Ploče na Pelješac. Z pôvodného pokojného tempa do 120 km/h, kedy naftový Forester ukazoval príjemnú spotrebu 6,6 l/100, sa stalo 130 km/h a počas chvíle už palubný počítač hlásil spotrebu osem litrov. Forester je sám o sebe vysoký, balík na streche tiež urobí svoje.

forester_chorvatsko_40.JPGforester_chorvatsko_45.JPGZačiatok júla patril pobytu v Chorvátsku. Originálne to možno nie je, ale táto krajina má rovnako svoje čaro. Stačí nájsť to správne miesto. Forester zvládol diaľničnú jazdu so spotrebou okolo siedmich litrov.

Trajekt sa nakoniec podarilo stihnúť, a to aj vďaka úplne minimálnej prevádzke od Splitu nižšie. Samozrejme, na Pelješac je možné dôjsť aj po pevnine, ale to je ďalších sto kilometrov navyše a hlavne sa táto obchádzka v celku vlečie. Okrem toho je potrebné vojsť do Bosny a zase po pár kilometroch vyjsť do Chorvátska. Dvakrát musíte ukazovať pasy, respektíve občianske preukazy. 

Chorvátsko je už v EÚ, takže občiansky preukaz je samozrejmosťou. Hodí sa však pripomenúť, že rovnako tak vám občianka stačí tak na vstup do Bosny, tak do Čiernej Hory. Môže za to akýsi dohovor medzi Slovenskou republikou a týmito štátmi.

Viganj, Brijesta, Korčula a Estravaganca

Pelješac je polostrov, ktorý dáva nemalé možnosti k rôznemu vyžitiu. Okrem vynikajúceho vína a pravidelného vetru tú človek nájde ako piesčité pláže, tak divoké útesy, veľmi odporúčam tiež výstup na horu Sv. Ilja. Len musíte počítať s vysokými teplotami a predovšetkým si vziať veľa vody. Toto všetko som vyskúšal už skôr. Tento rok som hľadal niečo nové a keďže bol k dispozícii Forester, v mojom hľadáčiku sa ocitli aj rôzne prašné cesty a ľahký terén.

forester_chorvatsko_35.JPGforester_chorvatsko_41.JPGforester_chorvatsko_47.JPGforester_chorvatsko_11.JPGforester_chorvatsko_14.JPGforester_chorvatsko_17.JPG
Pri dedine Brijesta nájdete bývalú základňu pre vojnové lode. Kúsok pred Janjinou sme ešte narazili na parádnu cestu vedúcu po prudkom zráze až do Zuljana. Vyzerala ako stavebná, ale zákaz tu nebol. 

Zaujímavá novinka sa objavila u mesta Brijesta, kde bola počas vojny vytvorená akási základňa pre menšie vojenské lode. Jeden z miestnych mi hovoril, že si túto obriu jaskyňu si údajne zaobstaralo za veľké peniaze NATO. V súčasnej dobe je tu ale iba vyslúžilý trajekt, ktorý sa niekto pokúšal napchať dovnútra. Že to nepôjde, to evidentne pochopil až vo chvíli, kedy sa na trajekte zbúral kapitánsky mostík. Jaskyňa je voľne prístupná. Nič extra tu vlastne nie je, napriek tomu má toto miesto zvláštnu atmosféru a na človeka dokáže zapôsobiť. 

Z Viganje sa do Brijesta dostanete po jedinej miestnej hlavnej ceste číslo 414. Prejdete Potomje, Janjina a potom odbočíte vľavo smer Brijesta. Na svoje si na tejto trase prídu všetci, ktorí majú radi zákruty. Hlavne stúpanie od Orebiča stojí za to. 

Kúsok pred Janjinou sa objavil pekný bonus v podobe rozostavanej cesty. Široká kamenistá cesta zarezaná do prudkého svahu nemohla zostať neprejazdená. Žiadny zákaz tu nebol. Doviedla nás skoro do Zuljana. Forester s takým terénom mal určite menšie problémy ako moja spolujazdkyňa, ktorej sa práve nepozdával krásny výhľad na kdesi dole ležiace mora. Auto občas prehrabalo v prudkých stúpaniach na voľne ležiacich kameňoch, nič viac.

forester_chorvatsko_16.JPGforester_chorvatsko_22.JPGforester_chorvatsko_25.JPGforester_chorvatsko_36.JPGforester_chorvatsko_37.JPG
Behom chvíle vás trajekt odvezie na Korčulu, kde nájdete väčšinou kamenisté pobrežie, kľukaté cesty a úplne zapadnuté zátoky prístupné po prašných cestách.

Za úvahu, ak sa dostanete do týchto končín, stojí určite tiež prejazd trajektom na Korčulu. Trvá to necelú pol hodinu a zaplatíte 32 HRK na osobu, respektíve 76 HRK za auto. Aj tu sú správne kľukaté cesty na jednej strane a zaujímavé prašné cesty na strane druhej. Obzvlášť pekná cesta vedie z mesta Prizba do mesta Blato. Kvalitný asfalt, tiahle zákruty. Aj s Foresterom bola celkom zábava. Podvozok funguje na kategóriu SUV nadpriemerne dobre. 

Cez Blato nás naša trasa doviedla do Vela Luky, z ktorej sme sa vydali preveriť Velu Špilje (veľkú jaskyňu). Bohužiaľ, na Korčulu sme sa vypravili v nedeľu a v nedeľu je táto jaskyňa zatvorená. Takže sme si len prečítali, ako významná to je pamiatka, ako sa ešte nepodarilo dohľadať dno a pokračovali sme na pobreží otočené smerom k Pelješac. 

Nikdy som tu nebol a určite sem niekedy na pár dní pôjdem. Nájdete tu totiž prašné cesty a hlavne idete pol hodiny skrz úplnú pustatinu, keď tu zrazu sa objaví zátoka a nejaký ten apartmán. Kto chce na dovolenke pokoj, ten tu bude maximálne spokojný. Som si istý, že bude na Korčule vidno omnoho viac. Tak možno budúci rok...

forester_chorvatsko_51.JPGforester_chorvatsko_54.JPGZjazd do zátoky k reštaurácii Estravaganca je pre autá typu Forester doslova ideálna záležitosť. Zvládnuť sa však dá aj s klasickým kombíkom.

Počas pobytu na Plejšaci prebehla ešte návšteva reštaurácie Estravaganca. Dostanete sa k nej po ceste z Vigano do Lovišta, pred ktorým je odbočka s výraznou ceduľou. Akonáhle odbočíte, čaká na vás zhruba štvorkilometrová prašná cesta, po ktorej serpentínami zídete z pomerne veľkej výšky do malej zátoky kde je len pláž a reštaurácia. Miestny majiteľ vyhlasoval, že to je hotový raj. Keď nič iné, tak tu je pokoj. Komplikovaný príjazd väčšinu ľudí odradí. V čase našej návštevy sedeli v reštaurácii dvaja hasiči, ktorí sem zišli s obrou cisternou na obed. 

Rovnako ako Korčula ponúka Pelješac mnoho ďalších lákadiel, ktoré by vydali na samostatný článok. Nás však čaká cesta ďalej na juh do Čiernej Hory.

Pozrite si mapu, kadiaľ sme na Pelješaci a na Korčule jazdili

forester_chorvatsko_20.JPGforester_chorvatsko_23.JPGforester_chorvatsko_26.JPGforester_chorvatsko_55.JPGforester_chorvatsko_57.JPGforester_chorvatsko_58.JPG

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY