vytisknout velikost písma Subaru Forester 2013 - prvé dojmy z jazdy

Nebude to dlho trvať a na slovenskom trhu začne predaj novej generácie Subaru Forester. Oproti tej predchádzajúcej má byť po všetkých stránkach lepší. Aká je prax?
Subaru Forester 2013 - prvé dojmy z jazdy
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Škaredý?, Veľké XV
  2. Motorizácia takmer rovnaká, Veľmi tuhý
  3. Fotogaléria

Prakticky presne pred rokom sa začalo v Európe predávať Subaru XV a už od tej doby bolo jasné, že k výmene Forester nie je príliš ďaleko. Hoci XV je skôr zvýšený hatchback, namierené má proti konkurentom z kategórie kompaktných SUV. Tretia generácia Forester stála (respektíve ešte stále stojí) presne na hranici medzi segmentmi C-SUV a D-SUV a v praxi sa jej XV držalo blízko, a to ako svojimi rozmermi, tak cenou. Toto bolo potrebné zmeniť.

Nový Forester preto narástol a posunul sa vyššie. Už sa nebude pohybovať "niekde medzi", ale postaví sa priamo takým konkurentom, akými je napríklad Honda CR-V, Mitsubishi Outlander alebo napríklad Hyundai Santa Fe. Hneď na úvod jedna nie príliš pozitívna správa, zatiaľ čo väčšina konkurencie spadajúcej do kategórie veľkých SUV ponúka tretí rad sedadiel, pri Foresterovi sa s ňou nepočíta.

forester_drive_08.JPGforester_drive_09.JPG 
Na fotkách to nie je tak markantné, ale pri stretnutí tvárou v tvár je na prvý pohľad jasné, že štvrtá generácia modelu Forester značne vyrástla.

Čo sa rozmerov týka, povyrástla štvrtá generácia modelu Forester prakticky vo všetkých smeroch. Na dĺžke pribudlo 35 mm, na šírke 15 mm a pridávalo sa aj na výške. Na miesto pôvodných 215 mm ponúkne novinka 220 mm, teda rovnakú hodnotu, akú nesie menšie XV. To najdôležitejšie pre posádku ale bude posledná zmena, a síce rázvor zväčšený o 25 mm.

Škaredý?

Musím otvorene priznať, že v momente, keď sa na internete objavili prvé fotografie prezrádzajúce dizajn nového Foresteru, som z neho moc radosti nemal. Dizajnéri Subaru tak trochu so vzhľadom svojich áut bojujú a výsledok v podobe štvrtej generácie tohto modelu vyzeral ako pekný príklad. Jednoducho povedané, nepáčil sa mi.

Lenže jedna vec sú fotografie, druhá vec realita a tá je o dosť lepšia. Neviem presne, čím to je, asi ide len o môj subjektívny problém, ale to je vcelku jedno. Naživo pôsobí Forester veľmi dobre. Dokonca by som povedal, že vyzerá lepšie ako XV. Navyše sa okrem základnej testovanej verzie môžeme tešiť ešte na prevedenie XT, ktoré má pod kapotou preplňovaný boxer s výkonom 240 koní a na prvý pohľad ho spoznáte podľa agresívne tvarovaného nárazníka.

forester_drive_12.JPGforester_drive_13.JPG 
Dizajn nadväzuje na model XV. Škoda, že už definitívne zmizol charakteristický nasávací otvor na kapote.

Bohužiaľ ani pri XT, ani pri naftových variantov už nenájdeme onú charakteristickú kaplnku na kapote. Začalo to pri XV, Forester v tomto trende pokračuje. Na miesto pôvodného nasávacieho otvoru konštruktéri urobili akési kanáliky pod kapotou. Odpoveď na otázku, prečo z vozov Subaru tento prvok postupne zmizne, je jednoduchá. Na jednej strane to je bezpečnosť pri zrážke s chodcom, na druhej lepšia aerodynamika a (čo je asi najdôležitejšie) z toho plynúca nižšia spotreba, respektíve nižšia produkcia emisií. Mimochodom súčiniteľ odporu vzduchu klesol z pôvodných 0,36 na 0,33.

Sčítané a podčiarknuté, Forester štvrtej generácie vôbec nie je škaredé auto. Naopak, dizajnovo sa celkom podarilo. A ešte jedna drobná poznámka na záver. Forester dostal diódy poskladané do tvaru písmena C. Človek by si povedal, že ide jasne o denné svietenie, ale nie je tomu tak. Na denné svietenie používa nový Forester hmlovky.

DSC_1264.JPGforester_ext_det_01.JPG 
Diódy Forester oproti očakávaniam nepoužíva na denné svietenie. Ale inak ide o pekný dizajnový prvok.

Veľké XV

Tému interiéru by som mohol vyriešiť jednou vetou a odkazom na jeden z testov Subaru XV. Všeobecne sa očakávalo, že kabína bude veľmi podobná menšiemu súrodencovi, čo sa aj stalo. Volant, prístrojový štít, farebný displej palubného počítača a tak ďalej. Všetko sme už videli. Záujemcovia o dizajnové variácie a kreácie asi nadšení nebudú, avšak s XV som najazdil pomerne veľa kilometrov a môžem s kľudným svedomím potvrdiť, že z pohľadu vodiča nakoniec rovnako platí, čím jednoduchší, tým príjemnejšie a teda lepšie. Ergonómia si pri XV zaslúži jednotku, to isté logicky platí pre nový Forester. Prevzatie kompletne celej palubnej dosky z XV potom prináša ešte jednu novinku, ktorá by mala vyriešiť neustálu a trochu zbytočnú kritiku tretej generácie. Väčšina z toho, čo pokrýva palubnú dosku, sú mäkčené plasty a ako je známe, čím mäkšie plasty, tým lepšie auto (samozrejme si robím srandu).

Väčšie vonkajšie rozmery sa premietli aj do interiéru. Ten je teraz o dvadsať milimetrov širší, celkovo narástla dĺžka priestoru pre cestujúcich a zväčšil sa aj batožinový priestor. Oproti predchádzajúcej generácii ponúkne o 55 litrov viac (505 l v základe), po sklopení zadných sedadiel (sklápa sa tlačidlom zo strešného nosiča) vznikne priestor s objemom 1592 l a s batožinovým priestorom potom súvisia ďalšie novinky. Tou prvou sú elektricky ovládané piate dvere s možnosťou nastavenia výšky. Ešte dôležitejšie je ale fakt, že okrem vrcholného prevedenia 2.0XT má každý Forester na zadnej náprave tlmiče s automatickým vyrovnávaním výšky.

forester_int_12.JPGforester_int_14.JPG 
Batožinový priestor zvládne v základe o 55 litrov viac. Novinkou sú elektricky výklopné piate dvere a tlmiče vyrovnávajúce výšku na zadnej náprave.

Na prvé kilometre som dostal Forester vo vrcholnej výbave. Kožené sedačky sú veľmi pohodlné, príjemné je aj veľké strešné okno. Dobré správy však mám hlavne pre cestujúcich v druhom rade. Tam je totiž priestoru na rozdávanie, pričom nezáleží, či zrovna patríte k vysokým postavám alebo či musíte sedieť za vysokým vodičom. Interiér bol dosť priestranný už aj pri tretej generácii, tento je v tomto ohľade ešte lepší.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY