vytisknout velikost písma Sú zimné pneumatiky povinné? Len v niektorých prípadoch

Od 15. novembra sú zimné pneumatiky "povinné". V niektorých prípadoch možno ale vyjsť aj v zime na letných. Použitie zimných pneumatík môže prikázať aj dopravná značka. Zimné pneumatiky nie sú samospasné, aj na nich to kĺže.
Sú zimné pneumatiky povinné? Len v niektorých prípadoch

Od 15. novembra do 31. marca platí povinnosť mať na aute zimné pneumatiky. Znamená to ale, že nemôžete za žiadnych okolností vyjsť s autom na letných? Nie. Povinnosť mať na aute zimné pneumatiky upravuje zákon a to nasledovne:

(1) V období od 15. novembra do 31. marca, pokiaľ:

a) sa na pozemnej komunikácii nachádza súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza, alebo

b) možno vzhľadom na poveternostné podmienky predpokladať, že sa na pozemnej komunikácii počas jazdy môže vyskytovať súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza, možno použiť motorové vozidlo kategórie M alebo N k jazde v prevádzke na pozemných komunikáciách len za podmienky použitia zimných pneumatík, a to v prípade motorových vozidiel s maximálnou prípustnou hmotnosťou nepresahujúcou 3 500 kg na všetkých kolesách a v prípade motorových vozidiel s maximálnou prípustnou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg na všetkých kolesách hnacích náprav s trvalým prenosom hnacej sily. Zimné pneumatiky podľa prvej vety, musia mať hĺbku dezénu hlavných dezénových drážok alebo zárezov najmenej 4 mm a pri motorových vozidlách s celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg najmenej 6 mm.

(2) Ustanovenie odseku 1 sa nevzťahuje na náhradnú pneumatiku použitú v prípade núdzového dojazdu

Čo z toho vyplýva? Že zimné pneumatiky, teda tie s označením M + S (tomu môžu vyhovovať aj niektoré celoročné pneumatiky), musia byť v tomto odbobí na aute vždy, ak sa na komunikácii nachádza súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza, prípadne že takúto situáciu počas jazdy vzhľadom k aktuálnym poveternostným podmienkam predpokladať.

Ďalej môže použitie zimných pneumatík prikázať dopravná značka C 15 a "povinná zimná výbava". Za takúto potom musíte mať zimné pneumatiky vždy, aj keď by to podľa aktuálnych poveternostných podmienok nemuselo byť potrebné. Absurdné je, že značka platí celý rok, môže byť však doplnená dodatkovou tabuľkou upravujúcou dátum jej platnosti.

Pre zimné pneumatiky tiež platí niekoľko obmedzení. Kým zákonom stanovený limit pre minimálnu hĺbku dezénu pneumatiky je 1,6 mm, pre zimné pneumatiky na osobných autách sú to 4 mm. Ak teda majú vaše zimné pneumatiky hĺbku dezénu napríklad 3 mm, nemôžu sa už označiť ako pneumatiky zimné, ale zároveň stále vyhovujú zákonu. Je to teda, ako by ste išli na letných. Áno, je v tom neuveriteľný guláš.

Kedy môžem ísť aj v období od 15.11. do 31.3. na letných?

Prakticky kedykoľvek, ak to nie je v rozpore s vyššie uvedeným zákonom či dopravnou značkou C15a. Skrátka ak je sucho, prípadne mokro a nemožno vzhľadom na teplotám alebo aktuálnemu počasiu predpokladať, že bude mrznúť alebo snežiť, možno úplne bez problémov použiť vozidlo na letných pneumatikách. Nevylučujeme však, že prípadné dohady s hliadkou polície budú ťažšie.

Ďalšou výnimkou je stav krajnej núdze. Napríklad, ak veziete akútne niekoho do nemocnice, prípadne pomáhate odvracať živelnú pohromu, nemusíte mať na aute zimné pneumatiky. Tu bude možno tiež ťažšia obhajoba v správnom konaní, ale s dostatkom dôkazov na vašej strane by s tým problém byť nemal.

Nenabádame nikoho, aby zbytočne riskoval, ale na také to krátke posúvanie medzi dedinami alebo po meste, keď to podmienky v súlade so zákonom dovolia, vážne nie sú zimné pneumatiky nevyhnutné. Zimné pneumatiky slúžia predovšetkým ako poistka práve pre tie prípady, keď sa podmienky extrémne zhoršia. Tiež je potrebné si uvedomiť, že aj keď kvalitné zimné pneumatiky zlepšujú trakciu a ovládateľnosť na snehu, ľade alebo snehovej brečke, stále nie sú samospasné a aj na nich to bude kĺzať.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY