vytisknout velikost písma Sú za nemeckým odmietnutím nových limitov CO2 peniaze od BMW?

Kancelárka Merkelová presadila odloženie dohody o znížení plošného limitu CO2 na 95 g/km. Teraz ale vyšlo najavo, že týždeň pred kľúčovým hlasovaním dostala jej strana CDU značný finančný dar od rodiny, ktorá ovláda automobilku BMW.
Sú za nemeckým odmietnutím nových limitov CO2 peniaze od BMW?

Nemecký automobilový priemysel včera zaznamenal významný úspech, keď ministri životného prostredia krajín Európskej únie odložili schválenie ďalšieho plošného limitu emisií CO2. Ten mal platiť od roku 2020 a nariaďoval zníženie priemernej hodnoty na 95 g/km, čo by skomplikovalo život predovšetkým výrobcom väčších, ťažších a výkonnejších áut. Áno, práve takých, aké sa vyrábajú prevažne v Nemecku.

Na dôležitý úspech nemeckej diplomacie v nevypísanej, ale fakticky prebiehajúcej vojne s juhoeurópskym automobilovým priemyslom však teraz padol tieň. Nemecké médiá vyrukovali so zistením, že rodina Quandtových, ktorá ovláda BMW, darovala minulý týždeň strane kancelárky Merkelovej celkom 690 000 eur.

Johana Quandt, jej syn Stefan aj dcéra Susanne Klatten poslali na účet CDU každý 230 000 eur. Dary politickým stranám nad päťdesiat tisíc eur sú v Nemecku povinne zverejňované na webovej stránke parlamentu.

Štyri litre na 100 km

Vlády európskych krajinu a Európsky parlament sa v júni dohodli na plošnom limite CO2 vo výške 95 g/km, ktorý mal platiť od roku 2020. CO2, ktorému je prisudzovaný vplyv na zmeny klímy, je viazaný v palive. Jeho emisie sú tak de facto úmerné spotrebe paliva a hodnota 95 g/km zodpovedá spotrebe asi štyri litre na sto kilometrov.

V pondelok ale ministri životného prostredia dvadsiatich ôsmych krajín EÚ poverili Litvu, aby otvorila rokovania s Európskym parlamentom o zmene júnovej dohody. Návrh podporilo spoločne s Nemeckom tiež Poľsko alebo Veľká Británia, ktorým Merkelová na oplátku sľúbila podporu pri prerokúvaní transakčných daní. Finančníctvo je pre Londýn rovnako významné ako automobilový priemysel pre Nemcov.

Postoj Berlína nemožno zjednodušene vykladať tak, že Nemcom nezáleží na životnom prostredí, a preto bojkotujú spoločnú snahu o ochranu ovzdušia. Arbitrárne stanovený limit CO2 (akokoľvek vysoký) z princípu zvýhodňuje výrobcov malých vozidiel, zatiaľ čo pre značky vyrábajúce veľké sedany, kombi a SUV predstavuje rádovo tvrdší technický oriešok k rozlúsknutiu. Lenže práve také autá zákazníci nemeckých značiek uprednostňujú.

Obavy nemeckej politickej reprezentácie z neúmerného zvyšovania nákladov domácich značiek, straty konkurencieschopnosti a úbytku pracovných miest sú z tohto pohľadu úplne legitímne. Nemecká predstava o ideálnom kompromise medzi hospodárskou prosperitou a ochranou klímy sa bude nutne líšiť od predstáv krajín s inou štruktúrou priemyslu.

Darcovia podozrenia odmietajú

Finančný dar rodiny Quandtových niekoľko dní pred kľúčovým politickým rozhodnutím však nahráva špekuláciám, že Angela Merkelová sa neriadi záujmami svojich voličov, ale podlieha lobingu automobilového priemyslu. Quandt vlastní 46,7 % akcií BMW a Sussane Klatten je považovaná za najbohatšiu ženu v Nemecku.

Hovorca rodiny takýto výklad udalostí samozrejme odmietol. "Dary nie sú žiadnym spôsobom spojené s priemyselnou politikou," povedal. "Rodina sa nezúčastňuje politických debát o reguláciách emisií alebo podobných témach. Peniaze boli darované až po voľbách, aby sa nestali súčasťou predvolebnej kampane." (V Nemecku nedávno prebehli voľby, v ktorých Merkelová úspešne obhájila kancelárske kreslo.) Hovorca tiež pripomenul, že Quandt podporujú CDU už niekoľko rokov.

Postupné znižovanie priemerných emisií CO2 v Európe vyrábaných osobných áut je súčasťou úsilia EÚ čeliť klimatickým zmenám. Oxid uhličitý tvorí asi 0,04% zemskej atmosféry a jeho podiel na skleníkovom efekte činí podľa Wikipédie 9 až 26%. (Najvýznamnejším skleníkovým plynom je vodná para.) Celkový podiel EÚ na svetových emisiách CO2 predstavuje zhruba 14 percent, pričom asi štvrtinu z toho produkuje všetka cestná doprava v EÚ.

Test jazdenky VW Passat B7: je dobrý, ale pozor na jeho históriu

Test jazdenky VW Passat B7

Ak budete autu dávať pravidelný servis a aspoň základnú starostlivosť, svoju hodnotu si udrží. Vzhľadom k obľúbenosti Passatov ale zvážte nejakú formu poistenia proti vandalizmu a odcudzenia.

25. 4. 2017 | Dalibor Žák
VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Favorit vs. Octavia

13. 4. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY