vytisknout velikost písma Sú za nemeckým odmietnutím nových limitov CO2 peniaze od BMW?

Kancelárka Merkelová presadila odloženie dohody o znížení plošného limitu CO2 na 95 g/km. Teraz ale vyšlo najavo, že týždeň pred kľúčovým hlasovaním dostala jej strana CDU značný finančný dar od rodiny, ktorá ovláda automobilku BMW.
Sú za nemeckým odmietnutím nových limitov CO2 peniaze od BMW?

Nemecký automobilový priemysel včera zaznamenal významný úspech, keď ministri životného prostredia krajín Európskej únie odložili schválenie ďalšieho plošného limitu emisií CO2. Ten mal platiť od roku 2020 a nariaďoval zníženie priemernej hodnoty na 95 g/km, čo by skomplikovalo život predovšetkým výrobcom väčších, ťažších a výkonnejších áut. Áno, práve takých, aké sa vyrábajú prevažne v Nemecku.

Na dôležitý úspech nemeckej diplomacie v nevypísanej, ale fakticky prebiehajúcej vojne s juhoeurópskym automobilovým priemyslom však teraz padol tieň. Nemecké médiá vyrukovali so zistením, že rodina Quandtových, ktorá ovláda BMW, darovala minulý týždeň strane kancelárky Merkelovej celkom 690 000 eur.

Johana Quandt, jej syn Stefan aj dcéra Susanne Klatten poslali na účet CDU každý 230 000 eur. Dary politickým stranám nad päťdesiat tisíc eur sú v Nemecku povinne zverejňované na webovej stránke parlamentu.

Štyri litre na 100 km

Vlády európskych krajinu a Európsky parlament sa v júni dohodli na plošnom limite CO2 vo výške 95 g/km, ktorý mal platiť od roku 2020. CO2, ktorému je prisudzovaný vplyv na zmeny klímy, je viazaný v palive. Jeho emisie sú tak de facto úmerné spotrebe paliva a hodnota 95 g/km zodpovedá spotrebe asi štyri litre na sto kilometrov.

V pondelok ale ministri životného prostredia dvadsiatich ôsmych krajín EÚ poverili Litvu, aby otvorila rokovania s Európskym parlamentom o zmene júnovej dohody. Návrh podporilo spoločne s Nemeckom tiež Poľsko alebo Veľká Británia, ktorým Merkelová na oplátku sľúbila podporu pri prerokúvaní transakčných daní. Finančníctvo je pre Londýn rovnako významné ako automobilový priemysel pre Nemcov.

Postoj Berlína nemožno zjednodušene vykladať tak, že Nemcom nezáleží na životnom prostredí, a preto bojkotujú spoločnú snahu o ochranu ovzdušia. Arbitrárne stanovený limit CO2 (akokoľvek vysoký) z princípu zvýhodňuje výrobcov malých vozidiel, zatiaľ čo pre značky vyrábajúce veľké sedany, kombi a SUV predstavuje rádovo tvrdší technický oriešok k rozlúsknutiu. Lenže práve také autá zákazníci nemeckých značiek uprednostňujú.

Obavy nemeckej politickej reprezentácie z neúmerného zvyšovania nákladov domácich značiek, straty konkurencieschopnosti a úbytku pracovných miest sú z tohto pohľadu úplne legitímne. Nemecká predstava o ideálnom kompromise medzi hospodárskou prosperitou a ochranou klímy sa bude nutne líšiť od predstáv krajín s inou štruktúrou priemyslu.

Darcovia podozrenia odmietajú

Finančný dar rodiny Quandtových niekoľko dní pred kľúčovým politickým rozhodnutím však nahráva špekuláciám, že Angela Merkelová sa neriadi záujmami svojich voličov, ale podlieha lobingu automobilového priemyslu. Quandt vlastní 46,7 % akcií BMW a Sussane Klatten je považovaná za najbohatšiu ženu v Nemecku.

Hovorca rodiny takýto výklad udalostí samozrejme odmietol. "Dary nie sú žiadnym spôsobom spojené s priemyselnou politikou," povedal. "Rodina sa nezúčastňuje politických debát o reguláciách emisií alebo podobných témach. Peniaze boli darované až po voľbách, aby sa nestali súčasťou predvolebnej kampane." (V Nemecku nedávno prebehli voľby, v ktorých Merkelová úspešne obhájila kancelárske kreslo.) Hovorca tiež pripomenul, že Quandt podporujú CDU už niekoľko rokov.

Postupné znižovanie priemerných emisií CO2 v Európe vyrábaných osobných áut je súčasťou úsilia EÚ čeliť klimatickým zmenám. Oxid uhličitý tvorí asi 0,04% zemskej atmosféry a jeho podiel na skleníkovom efekte činí podľa Wikipédie 9 až 26%. (Najvýznamnejším skleníkovým plynom je vodná para.) Celkový podiel EÚ na svetových emisiách CO2 predstavuje zhruba 14 percent, pričom asi štvrtinu z toho produkuje všetka cestná doprava v EÚ.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY