vytisknout velikost písma Sú za nemeckým odmietnutím nových limitov CO2 peniaze od BMW?

Kancelárka Merkelová presadila odloženie dohody o znížení plošného limitu CO2 na 95 g/km. Teraz ale vyšlo najavo, že týždeň pred kľúčovým hlasovaním dostala jej strana CDU značný finančný dar od rodiny, ktorá ovláda automobilku BMW.
Sú za nemeckým odmietnutím nových limitov CO2 peniaze od BMW?

Nemecký automobilový priemysel včera zaznamenal významný úspech, keď ministri životného prostredia krajín Európskej únie odložili schválenie ďalšieho plošného limitu emisií CO2. Ten mal platiť od roku 2020 a nariaďoval zníženie priemernej hodnoty na 95 g/km, čo by skomplikovalo život predovšetkým výrobcom väčších, ťažších a výkonnejších áut. Áno, práve takých, aké sa vyrábajú prevažne v Nemecku.

Na dôležitý úspech nemeckej diplomacie v nevypísanej, ale fakticky prebiehajúcej vojne s juhoeurópskym automobilovým priemyslom však teraz padol tieň. Nemecké médiá vyrukovali so zistením, že rodina Quandtových, ktorá ovláda BMW, darovala minulý týždeň strane kancelárky Merkelovej celkom 690 000 eur.

Johana Quandt, jej syn Stefan aj dcéra Susanne Klatten poslali na účet CDU každý 230 000 eur. Dary politickým stranám nad päťdesiat tisíc eur sú v Nemecku povinne zverejňované na webovej stránke parlamentu.

Štyri litre na 100 km

Vlády európskych krajinu a Európsky parlament sa v júni dohodli na plošnom limite CO2 vo výške 95 g/km, ktorý mal platiť od roku 2020. CO2, ktorému je prisudzovaný vplyv na zmeny klímy, je viazaný v palive. Jeho emisie sú tak de facto úmerné spotrebe paliva a hodnota 95 g/km zodpovedá spotrebe asi štyri litre na sto kilometrov.

V pondelok ale ministri životného prostredia dvadsiatich ôsmych krajín EÚ poverili Litvu, aby otvorila rokovania s Európskym parlamentom o zmene júnovej dohody. Návrh podporilo spoločne s Nemeckom tiež Poľsko alebo Veľká Británia, ktorým Merkelová na oplátku sľúbila podporu pri prerokúvaní transakčných daní. Finančníctvo je pre Londýn rovnako významné ako automobilový priemysel pre Nemcov.

Postoj Berlína nemožno zjednodušene vykladať tak, že Nemcom nezáleží na životnom prostredí, a preto bojkotujú spoločnú snahu o ochranu ovzdušia. Arbitrárne stanovený limit CO2 (akokoľvek vysoký) z princípu zvýhodňuje výrobcov malých vozidiel, zatiaľ čo pre značky vyrábajúce veľké sedany, kombi a SUV predstavuje rádovo tvrdší technický oriešok k rozlúsknutiu. Lenže práve také autá zákazníci nemeckých značiek uprednostňujú.

Obavy nemeckej politickej reprezentácie z neúmerného zvyšovania nákladov domácich značiek, straty konkurencieschopnosti a úbytku pracovných miest sú z tohto pohľadu úplne legitímne. Nemecká predstava o ideálnom kompromise medzi hospodárskou prosperitou a ochranou klímy sa bude nutne líšiť od predstáv krajín s inou štruktúrou priemyslu.

Darcovia podozrenia odmietajú

Finančný dar rodiny Quandtových niekoľko dní pred kľúčovým politickým rozhodnutím však nahráva špekuláciám, že Angela Merkelová sa neriadi záujmami svojich voličov, ale podlieha lobingu automobilového priemyslu. Quandt vlastní 46,7 % akcií BMW a Sussane Klatten je považovaná za najbohatšiu ženu v Nemecku.

Hovorca rodiny takýto výklad udalostí samozrejme odmietol. "Dary nie sú žiadnym spôsobom spojené s priemyselnou politikou," povedal. "Rodina sa nezúčastňuje politických debát o reguláciách emisií alebo podobných témach. Peniaze boli darované až po voľbách, aby sa nestali súčasťou predvolebnej kampane." (V Nemecku nedávno prebehli voľby, v ktorých Merkelová úspešne obhájila kancelárske kreslo.) Hovorca tiež pripomenul, že Quandt podporujú CDU už niekoľko rokov.

Postupné znižovanie priemerných emisií CO2 v Európe vyrábaných osobných áut je súčasťou úsilia EÚ čeliť klimatickým zmenám. Oxid uhličitý tvorí asi 0,04% zemskej atmosféry a jeho podiel na skleníkovom efekte činí podľa Wikipédie 9 až 26%. (Najvýznamnejším skleníkovým plynom je vodná para.) Celkový podiel EÚ na svetových emisiách CO2 predstavuje zhruba 14 percent, pričom asi štvrtinu z toho produkuje všetka cestná doprava v EÚ.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY