vytisknout velikost písma Štúdio Bertone nakoniec zbankrotovalo. Nikto ho nechcel

Štúdio Bertone nakoniec zbankrotovalo. Nikto ho nechcel

Bolo obdobie, kedy majitelia exkluzívnych áut túžili po výnimočnom dizajne a štýle. A to im mohli dodať len zákazkové dielne a špecializovaní dizajnéri. Dnes, keď musia byť všetky autá takmer rovnaké kvôli všakovakým bezpečnostným normám, prácu špecializovaných dielní nikto neocení.

Navyše sa automobilkám oplatí si tie konzumné prepravníky s rovnakými motormi, postavené na jednej spoločnej platforme zdieľanej naprieč všetkými možnými značkami, nakresliť svojpomocne.

Stilo Bertone je jedna z dielní, na ktorú dopadlo ťažké kladivo trhového boja. Už na začiatku roka oznámila, že ak nenájde investora s rozumným plánom zníženia dlhu vo výške cez 30 miliónov eur, zbankrotuje.

A tak sa aj stalo. Karosárňu a dizajnérske centrum Stilo Bertone totiž nikto nechcel. Problém bude aj s predajom pozemkov, dielní a zbierky vozidiel. Tá je dokonca v Taliansku vyhlásená za národné kultúrne dedičstvo. No, keď teraz v Taliansku doja milionára o každý eurocent, mohli by do Bertoneho zainvestovať, keď je to také kultúrne dedičstvo...

Zaujímavé tiež je, že na konci roka vyprší licencia na práva k menu Bertone a ku slávnemu logu. Tak uvidíme, či si nejaká veľká automobilka vezme príklad z Volkswagenu (kúpil štúdio Italdesign) a pokúsi sa Stilo Bertone zachrániť.

Určite viete, že sám Bertone navrhol dizajn Škody Favorit. Medzi posledné zaujímavé projekty patril koncept sedanu Jaguar B99 či kupé Alfa Romeo Pandion. Zo skorších sériových áut nemožno nespomenúť napríklad Alfu Romeo GT alebo kupé a kabriolet Opel Astra. V Bertoneho dielňach sa učil aj slávny Marcello Gandini.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY