vytisknout velikost písma Štúdia: Zvolávacie servisné akcie prakticky neovplyvňujú ceny jazdeniek

Štúdia: Zvolávacie servisné akcie prakticky neovplyvňujú ceny jazdeniek

Niekoho možno napadne, že keď je jeho auto predmetom mediálno prepieranej zvolávacej akcie, že ho nikto už nikdy chcieť nebude a má doma bezcenný šrot. Alebo že také autá v bazároch ležia ladom a ľudia ich míňajú bez povšimnutia. Skutočnosť je však iná, tvrdí americká štúdia od Black Book Lander Solutions s celkom vtipným názvom Total Recall.

Rok 2014 je pre zvolávaciu akciu rekordný. Len na americkom kontinente muselo za prvých sedem mesiacov do servisu už 37,5 milióna áut, čo je viac ako zatiaľ rekordný rok 2004, kedy muselo za dvanásť mesiacov navštíviť dielňu takmer 31 miliónov áut.

Štúdia berie ako príklad štyri hlavné zvolávacie akcie dopadajúce na vozidlá Toyota, Ford a Chevrolet. Napríklad Toyota Camry, veľmi obľúbený model, bola súčasťou veľkej zvolávacej akcie na konci roka 2009 kvôli nechcenej akcelerácii.

Na konci februára 2010, teda v čase, keď sa zvolávacia akcie prepierali v médiách, klesali ceny modelu Camry z roku 2008 rýchlosťou 3% za mesiac. Priemer segmentu bol 3,5%. Aj modelový rok 2009 na tom bol v rovnakom období lepšie ako priemer trhu s poklesom 3,6% voči 3,9% za mesiac.

Mediálne známa bola aj zvolávacia akcia na populárny Ford Explorer z augusta 2000 kvôli pneumatikám Firestone. Niekoľko vozidiel sa prevrátilo a došlo aj k úmrtiam.

Do cien ojazdených áut sa ale škandál vôbec nepremietol, trh reagoval úplne normálne a díleri predali dokonca viac áut než v predošlom roku. Negatívna reklama je tiež reklama...

Ceny tri roky starého Fordu Explorer klesli za prvé tri mesiace po zvolávacej akcii v auguste 2000 len o 2,7%, zatiaľ čo v rovnakom období v roku 1999 klesli o 6,3%. Dva roky starý model stratil 2,3% po zvolávacej akcii, v predchádzajúcom roku 4,8%.

Z posledných zvolávacích akcií štúdia uvádza tú tohtoročnú akciu koncernu General Motors, keď musel zvolať 2,6 milióna áut kvôli chybné spínacej skrinke. Ako príklad berie ceny modelu Chevrolet Cobalt postihnutých modelových rokov 2005 až 2007. Ceny áut Cobalt modelového roku 2005 prvé mesiace po zvolávacej akcii dokonca rástli o 1,4%, modelový rok 2006 rástol o 1,1%.

Nakoniec štúdia uvádza príklady cien ojazdených automobilov Ford Escape (alias európska Kuga) so zvolávaným motorom 1.6 EcoBoost. Ceny sledovali obvyklý trend so sezónnymi výkyvmi a celkovo klesali rovnako rýchlo alebo dokonca pomalšie v porovnaní s priemerom segmentu.

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY