vytisknout velikost písma Štúdia: Zvolávacie servisné akcie prakticky neovplyvňujú ceny jazdeniek

Štúdia: Zvolávacie servisné akcie prakticky neovplyvňujú ceny jazdeniek

Niekoho možno napadne, že keď je jeho auto predmetom mediálno prepieranej zvolávacej akcie, že ho nikto už nikdy chcieť nebude a má doma bezcenný šrot. Alebo že také autá v bazároch ležia ladom a ľudia ich míňajú bez povšimnutia. Skutočnosť je však iná, tvrdí americká štúdia od Black Book Lander Solutions s celkom vtipným názvom Total Recall.

Rok 2014 je pre zvolávaciu akciu rekordný. Len na americkom kontinente muselo za prvých sedem mesiacov do servisu už 37,5 milióna áut, čo je viac ako zatiaľ rekordný rok 2004, kedy muselo za dvanásť mesiacov navštíviť dielňu takmer 31 miliónov áut.

Štúdia berie ako príklad štyri hlavné zvolávacie akcie dopadajúce na vozidlá Toyota, Ford a Chevrolet. Napríklad Toyota Camry, veľmi obľúbený model, bola súčasťou veľkej zvolávacej akcie na konci roka 2009 kvôli nechcenej akcelerácii.

Na konci februára 2010, teda v čase, keď sa zvolávacia akcie prepierali v médiách, klesali ceny modelu Camry z roku 2008 rýchlosťou 3% za mesiac. Priemer segmentu bol 3,5%. Aj modelový rok 2009 na tom bol v rovnakom období lepšie ako priemer trhu s poklesom 3,6% voči 3,9% za mesiac.

Mediálne známa bola aj zvolávacia akcia na populárny Ford Explorer z augusta 2000 kvôli pneumatikám Firestone. Niekoľko vozidiel sa prevrátilo a došlo aj k úmrtiam.

Do cien ojazdených áut sa ale škandál vôbec nepremietol, trh reagoval úplne normálne a díleri predali dokonca viac áut než v predošlom roku. Negatívna reklama je tiež reklama...

Ceny tri roky starého Fordu Explorer klesli za prvé tri mesiace po zvolávacej akcii v auguste 2000 len o 2,7%, zatiaľ čo v rovnakom období v roku 1999 klesli o 6,3%. Dva roky starý model stratil 2,3% po zvolávacej akcii, v predchádzajúcom roku 4,8%.

Z posledných zvolávacích akcií štúdia uvádza tú tohtoročnú akciu koncernu General Motors, keď musel zvolať 2,6 milióna áut kvôli chybné spínacej skrinke. Ako príklad berie ceny modelu Chevrolet Cobalt postihnutých modelových rokov 2005 až 2007. Ceny áut Cobalt modelového roku 2005 prvé mesiace po zvolávacej akcii dokonca rástli o 1,4%, modelový rok 2006 rástol o 1,1%.

Nakoniec štúdia uvádza príklady cien ojazdených automobilov Ford Escape (alias európska Kuga) so zvolávaným motorom 1.6 EcoBoost. Ceny sledovali obvyklý trend so sezónnymi výkyvmi a celkovo klesali rovnako rýchlo alebo dokonca pomalšie v porovnaní s priemerom segmentu.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY