vytisknout velikost písma Štúdia: Zvolávacie servisné akcie prakticky neovplyvňujú ceny jazdeniek

Štúdia: Zvolávacie servisné akcie prakticky neovplyvňujú ceny jazdeniek

Niekoho možno napadne, že keď je jeho auto predmetom mediálno prepieranej zvolávacej akcie, že ho nikto už nikdy chcieť nebude a má doma bezcenný šrot. Alebo že také autá v bazároch ležia ladom a ľudia ich míňajú bez povšimnutia. Skutočnosť je však iná, tvrdí americká štúdia od Black Book Lander Solutions s celkom vtipným názvom Total Recall.

Rok 2014 je pre zvolávaciu akciu rekordný. Len na americkom kontinente muselo za prvých sedem mesiacov do servisu už 37,5 milióna áut, čo je viac ako zatiaľ rekordný rok 2004, kedy muselo za dvanásť mesiacov navštíviť dielňu takmer 31 miliónov áut.

Štúdia berie ako príklad štyri hlavné zvolávacie akcie dopadajúce na vozidlá Toyota, Ford a Chevrolet. Napríklad Toyota Camry, veľmi obľúbený model, bola súčasťou veľkej zvolávacej akcie na konci roka 2009 kvôli nechcenej akcelerácii.

Na konci februára 2010, teda v čase, keď sa zvolávacia akcie prepierali v médiách, klesali ceny modelu Camry z roku 2008 rýchlosťou 3% za mesiac. Priemer segmentu bol 3,5%. Aj modelový rok 2009 na tom bol v rovnakom období lepšie ako priemer trhu s poklesom 3,6% voči 3,9% za mesiac.

Mediálne známa bola aj zvolávacia akcia na populárny Ford Explorer z augusta 2000 kvôli pneumatikám Firestone. Niekoľko vozidiel sa prevrátilo a došlo aj k úmrtiam.

Do cien ojazdených áut sa ale škandál vôbec nepremietol, trh reagoval úplne normálne a díleri predali dokonca viac áut než v predošlom roku. Negatívna reklama je tiež reklama...

Ceny tri roky starého Fordu Explorer klesli za prvé tri mesiace po zvolávacej akcii v auguste 2000 len o 2,7%, zatiaľ čo v rovnakom období v roku 1999 klesli o 6,3%. Dva roky starý model stratil 2,3% po zvolávacej akcii, v predchádzajúcom roku 4,8%.

Z posledných zvolávacích akcií štúdia uvádza tú tohtoročnú akciu koncernu General Motors, keď musel zvolať 2,6 milióna áut kvôli chybné spínacej skrinke. Ako príklad berie ceny modelu Chevrolet Cobalt postihnutých modelových rokov 2005 až 2007. Ceny áut Cobalt modelového roku 2005 prvé mesiace po zvolávacej akcii dokonca rástli o 1,4%, modelový rok 2006 rástol o 1,1%.

Nakoniec štúdia uvádza príklady cien ojazdených automobilov Ford Escape (alias európska Kuga) so zvolávaným motorom 1.6 EcoBoost. Ceny sledovali obvyklý trend so sezónnymi výkyvmi a celkovo klesali rovnako rýchlo alebo dokonca pomalšie v porovnaní s priemerom segmentu.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY