vytisknout velikost písma Štúdia: Zvolávacie servisné akcie prakticky neovplyvňujú ceny jazdeniek

Štúdia: Zvolávacie servisné akcie prakticky neovplyvňujú ceny jazdeniek

Niekoho možno napadne, že keď je jeho auto predmetom mediálno prepieranej zvolávacej akcie, že ho nikto už nikdy chcieť nebude a má doma bezcenný šrot. Alebo že také autá v bazároch ležia ladom a ľudia ich míňajú bez povšimnutia. Skutočnosť je však iná, tvrdí americká štúdia od Black Book Lander Solutions s celkom vtipným názvom Total Recall.

Rok 2014 je pre zvolávaciu akciu rekordný. Len na americkom kontinente muselo za prvých sedem mesiacov do servisu už 37,5 milióna áut, čo je viac ako zatiaľ rekordný rok 2004, kedy muselo za dvanásť mesiacov navštíviť dielňu takmer 31 miliónov áut.

Štúdia berie ako príklad štyri hlavné zvolávacie akcie dopadajúce na vozidlá Toyota, Ford a Chevrolet. Napríklad Toyota Camry, veľmi obľúbený model, bola súčasťou veľkej zvolávacej akcie na konci roka 2009 kvôli nechcenej akcelerácii.

Na konci februára 2010, teda v čase, keď sa zvolávacia akcie prepierali v médiách, klesali ceny modelu Camry z roku 2008 rýchlosťou 3% za mesiac. Priemer segmentu bol 3,5%. Aj modelový rok 2009 na tom bol v rovnakom období lepšie ako priemer trhu s poklesom 3,6% voči 3,9% za mesiac.

Mediálne známa bola aj zvolávacia akcia na populárny Ford Explorer z augusta 2000 kvôli pneumatikám Firestone. Niekoľko vozidiel sa prevrátilo a došlo aj k úmrtiam.

Do cien ojazdených áut sa ale škandál vôbec nepremietol, trh reagoval úplne normálne a díleri predali dokonca viac áut než v predošlom roku. Negatívna reklama je tiež reklama...

Ceny tri roky starého Fordu Explorer klesli za prvé tri mesiace po zvolávacej akcii v auguste 2000 len o 2,7%, zatiaľ čo v rovnakom období v roku 1999 klesli o 6,3%. Dva roky starý model stratil 2,3% po zvolávacej akcii, v predchádzajúcom roku 4,8%.

Z posledných zvolávacích akcií štúdia uvádza tú tohtoročnú akciu koncernu General Motors, keď musel zvolať 2,6 milióna áut kvôli chybné spínacej skrinke. Ako príklad berie ceny modelu Chevrolet Cobalt postihnutých modelových rokov 2005 až 2007. Ceny áut Cobalt modelového roku 2005 prvé mesiace po zvolávacej akcii dokonca rástli o 1,4%, modelový rok 2006 rástol o 1,1%.

Nakoniec štúdia uvádza príklady cien ojazdených automobilov Ford Escape (alias európska Kuga) so zvolávaným motorom 1.6 EcoBoost. Ceny sledovali obvyklý trend so sezónnymi výkyvmi a celkovo klesali rovnako rýchlo alebo dokonca pomalšie v porovnaní s priemerom segmentu.

Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY