vytisknout velikost písma Štúdia: priamovstrekované turbobenzíny čmudia 10x viac než moderné diesely

Výskum ukázal, že moderné zážihové motory majú vysoké emisie pevných častíc. Obstarávatelia štúdie by preto radi videli, keby aj benzínová autá boli sériovo vybavené časticovým filtrom.
Štúdia: priamovstrekované turbobenzíny čmudia 10x viac než moderné diesely

Majitelia áut so zážihovými motormi si radi uťahujú z dieselov. Teraz sa ale možno budú smiať majitelia vysmievaných "dieselákov", ktorým "lietajú z výfuku brikety".

Moderné zážihové motory s priamym vstrekovaním paliva totiž údajne produkujú až desaťkrát viac pevných častíc než dnešné motory vznetové. Vyplýva to zo štúdie, o ktorej informoval web AutoNews.com.

V porovnaní s konvenčnými zážihovými motormi sú emisie pevných častíc v priamovstrekovaných agregátoch dokonca tisícinásobné. Niektoré z týchto mikroskopických prachových čiastočiek pritom majú karcinogénne účinky.

"Príčina tkvie v krátkej dobe vstreku," hovorí Martin Vaculík, technický poradca časopisu Svet motorov. "Pri nízkych otáčkach a nízkej záťaži sa palivo odparí priamo vo valci. V režime vysokého zaťaženia sa však časť kvapiek paliva odpariť nestihne a dochádza k ich spečeniu do formy sadzí. "

Diesele majú filter

Pri moderných dieseloch slúží na zachytávanie pevných častíc ("sadzí ") špeciálny filter, ktorý je medzi motoristickou verejnosťou známy skôr ako príčina nákladných opráv v ojazdených autách s vysokým nájazdom. Mnohí ich preto odstraňujú, či už svojpomocne, alebo prostredníctvom špecializovaných firiem.

Časticové filtre sa najčastejšie označujú anglickou skratkou DPF (diesel particulate filter), francúzske automobilky používajú vlastnú - a je nutné povedať, že v čase globálnej internetovej angličtiny pochybnú - skratku FAP.

Filter pevných častíc zachytáva sadze, ktoré sa z neho potom vypaľujú takzvanou pasívnou alebo aktívnou regeneráciou . "Ľudia si väčšinou predstavujú, že filter funguje ako sitko, ktoré zachytí častice presahujúce určitú veľkosť," vysvetľuje Vaculík. "To však nie je presné. Zachytávanie častíc funguje na základe pomeru aerodynamického odporu častíc voči ich kinetickej energii."

Bez DPF nevedia diesele plniť aktuálne emisné normy Euro. O tých budúcich nehovoriac.

Filter aj pre „benzíny“? 

Bruselský think-tank Transport & Environment (Doprava a životné prostredie) ako zadávateľ štúdie tvrdí, že osadenie zážihových motorov filtrom pevných častíc by si vyžiadalo náklady vo výške len asi 50 eur na jedno vozidlo.

"Úspornejšie priamovstrekové motory s nižšími emisiami CO2 by predstavovali skvelú inováciu, keby nevydali škodlivé častice. Tie by pritom bolo možné eliminovať za cenu hands-free sady," povedal Greg Archer z Transport & Environment.

K zavedeniu priameho vstrekovania prinútil automobilky politický tlak na znižovanie nominálnych emisií CO2, poťažmo spotreby paliva. Najmä v režime nízkeho zaťaženia, typického pre predpísaný merací cyklus, dosahujú preplňované priamovstrekované motory nižšiu spotrebu. V súčasnej dobe zažívajú obrovský rozmach.

Pripravovaná emisná norma Euro 6 preto zavedie limit pevných častíc aj pre zážihové motory. Od roku 2017 bude platiť limit 6x1011 na kilometer. Autori štúdie však vyjadrujú obavu, že výrobcovia automobilov budú prísnejšiu normu obchádzať a reálne emisie pevných častíc tak budú omnoho vyššie.

Metodika neodráža realitu

Vaculík im dáva za pravdu. Jediným systémovo účinným riešením by podľa neho bolo pozmeniť metodiku merania tak, aby vozidlo muselo plniť emisie v celom rozsahu aplikovaného výkonu. "To by navyše viedlo k reálnemu zvyšovaniu účinnosti spaľovacieho procesu," hovorí. "Veď emisie pevných častíc sú vlastne palivo, ktoré sme nedokázali premeniť v hnaciu silu."

Spoločnosť TÜV Nord zmerala emisie troch bežne predávaných áut so zážihovými motormi: Ford Focus kombi 1.0 EcoBoost, Hyundai i40 kombi 1.6 GDI a Renault Mégane 1.2 TCe Energy.

Všetky vozidlá vyhoveli štandardu Euro 6b (od 2015) , ale žiadne by neprešlo podľa Euro 6c (od 2017). Najnižší počet častíc vykázal Ford, len o niečo horšie na tom bol Hyundai. Renault mal emisie približne dvakrát vyššie. Po montáži filtra a novom meraní klesol počet pevných častíc u všetkých troch vozidiel na hodnoty bežné v neznečistenom vzduchu.

Autori štúdie konštatujú, že prebiehajúci boom priamovstrekových zážihových motorov by mohol viesť k zhoršeniu kvality ovzdušia, a volajú po rozšírení výbavy takto poháňanýcn áut o sériovo montovaný filter pevných častíc.

Zdroj: Particle emissions from petrol cars

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY