vytisknout velikost písma Štúdia: priamovstrekované turbobenzíny čmudia 10x viac než moderné diesely

Výskum ukázal, že moderné zážihové motory majú vysoké emisie pevných častíc. Obstarávatelia štúdie by preto radi videli, keby aj benzínová autá boli sériovo vybavené časticovým filtrom.
Štúdia: priamovstrekované turbobenzíny čmudia 10x viac než moderné diesely

Majitelia áut so zážihovými motormi si radi uťahujú z dieselov. Teraz sa ale možno budú smiať majitelia vysmievaných "dieselákov", ktorým "lietajú z výfuku brikety".

Moderné zážihové motory s priamym vstrekovaním paliva totiž údajne produkujú až desaťkrát viac pevných častíc než dnešné motory vznetové. Vyplýva to zo štúdie, o ktorej informoval web AutoNews.com.

V porovnaní s konvenčnými zážihovými motormi sú emisie pevných častíc v priamovstrekovaných agregátoch dokonca tisícinásobné. Niektoré z týchto mikroskopických prachových čiastočiek pritom majú karcinogénne účinky.

"Príčina tkvie v krátkej dobe vstreku," hovorí Martin Vaculík, technický poradca časopisu Svet motorov. "Pri nízkych otáčkach a nízkej záťaži sa palivo odparí priamo vo valci. V režime vysokého zaťaženia sa však časť kvapiek paliva odpariť nestihne a dochádza k ich spečeniu do formy sadzí. "

Diesele majú filter

Pri moderných dieseloch slúží na zachytávanie pevných častíc ("sadzí ") špeciálny filter, ktorý je medzi motoristickou verejnosťou známy skôr ako príčina nákladných opráv v ojazdených autách s vysokým nájazdom. Mnohí ich preto odstraňujú, či už svojpomocne, alebo prostredníctvom špecializovaných firiem.

Časticové filtre sa najčastejšie označujú anglickou skratkou DPF (diesel particulate filter), francúzske automobilky používajú vlastnú - a je nutné povedať, že v čase globálnej internetovej angličtiny pochybnú - skratku FAP.

Filter pevných častíc zachytáva sadze, ktoré sa z neho potom vypaľujú takzvanou pasívnou alebo aktívnou regeneráciou . "Ľudia si väčšinou predstavujú, že filter funguje ako sitko, ktoré zachytí častice presahujúce určitú veľkosť," vysvetľuje Vaculík. "To však nie je presné. Zachytávanie častíc funguje na základe pomeru aerodynamického odporu častíc voči ich kinetickej energii."

Bez DPF nevedia diesele plniť aktuálne emisné normy Euro. O tých budúcich nehovoriac.

Filter aj pre „benzíny“? 

Bruselský think-tank Transport & Environment (Doprava a životné prostredie) ako zadávateľ štúdie tvrdí, že osadenie zážihových motorov filtrom pevných častíc by si vyžiadalo náklady vo výške len asi 50 eur na jedno vozidlo.

"Úspornejšie priamovstrekové motory s nižšími emisiami CO2 by predstavovali skvelú inováciu, keby nevydali škodlivé častice. Tie by pritom bolo možné eliminovať za cenu hands-free sady," povedal Greg Archer z Transport & Environment.

K zavedeniu priameho vstrekovania prinútil automobilky politický tlak na znižovanie nominálnych emisií CO2, poťažmo spotreby paliva. Najmä v režime nízkeho zaťaženia, typického pre predpísaný merací cyklus, dosahujú preplňované priamovstrekované motory nižšiu spotrebu. V súčasnej dobe zažívajú obrovský rozmach.

Pripravovaná emisná norma Euro 6 preto zavedie limit pevných častíc aj pre zážihové motory. Od roku 2017 bude platiť limit 6x1011 na kilometer. Autori štúdie však vyjadrujú obavu, že výrobcovia automobilov budú prísnejšiu normu obchádzať a reálne emisie pevných častíc tak budú omnoho vyššie.

Metodika neodráža realitu

Vaculík im dáva za pravdu. Jediným systémovo účinným riešením by podľa neho bolo pozmeniť metodiku merania tak, aby vozidlo muselo plniť emisie v celom rozsahu aplikovaného výkonu. "To by navyše viedlo k reálnemu zvyšovaniu účinnosti spaľovacieho procesu," hovorí. "Veď emisie pevných častíc sú vlastne palivo, ktoré sme nedokázali premeniť v hnaciu silu."

Spoločnosť TÜV Nord zmerala emisie troch bežne predávaných áut so zážihovými motormi: Ford Focus kombi 1.0 EcoBoost, Hyundai i40 kombi 1.6 GDI a Renault Mégane 1.2 TCe Energy.

Všetky vozidlá vyhoveli štandardu Euro 6b (od 2015) , ale žiadne by neprešlo podľa Euro 6c (od 2017). Najnižší počet častíc vykázal Ford, len o niečo horšie na tom bol Hyundai. Renault mal emisie približne dvakrát vyššie. Po montáži filtra a novom meraní klesol počet pevných častíc u všetkých troch vozidiel na hodnoty bežné v neznečistenom vzduchu.

Autori štúdie konštatujú, že prebiehajúci boom priamovstrekových zážihových motorov by mohol viesť k zhoršeniu kvality ovzdušia, a volajú po rozšírení výbavy takto poháňanýcn áut o sériovo montovaný filter pevných častíc.

Zdroj: Particle emissions from petrol cars

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY