vytisknout velikost písma Štúdia: Moderné diesely vypúšťajú sedemkrát viac emisií ako sľubujú

Nová štúdia dáva za pravdu kritikom naftových áut. Potvrdila, že v skutočnosti nie sú ekologické a škodia predovšetkým vysokými emisiami oxidov dusíka.
Štúdia: Moderné diesely vypúšťajú sedemkrát viac emisií ako sľubujú

Aktuálna štúdia spracovaná Medzinárodným panelom pre čistú dopravu ICCT uvádza, že moderné dieselové motory vlastne nie sú tak ekologické, ako uvádzajú výrobcovia. Kritika sa zniesla nielen na množstvo skutočných emisií, ale tiež na súčasný spôsob ich merania, predovšetkým na laboratórne testy EÚ.

ICCT vykonávalo meranie pomocou prenosných meracích zariadení priamo na autách v reálnej prevádzke a nie v laboratórnych podmienkach. Testom prechádzalo 15 moderných dieselov, z toho 12 z Európy plniacich normu Euro 6 a tri autá z USA plniacich normu Tier 2 Bin 5 / ULEV II.

Kým sa všetky autá vošli s prehľadom do emisných limitov normy Euro 5 a Euro 6 pre nespálené uhľovodíky a oxid uhoľnatý, normy pre maximálne hodnoty oxidov dusíka boli v priemere prekročené zhruba sedemkrát. Limit je 80 g/km, ale testy vykázali priemernú hodnotu 560 g/km NOx.

Podľa ICCT za to môže nesúlad medzi aktuálnym spôsobom merania emisií a skutočnou prevádzkou. Najviac emisií oxidov dusíka totiž moderné diesely vypúšťajú v režimoch jazdy, ktoré testovanie podľa NEDC neberie do úvahy, napríklad pri jazde do kopca.

ICCT upozorňuje, že vodiči testovaných áut nejazdili úmyselne agresívne, naopak mali za úlohu dodržiavať predpisy a jazdiť defenzívne a plynulo, aby sa výsledky merania zodpovedali čo možno najviac normálnej prevádzke.

Zároveň ale mali držať krok s prevádzkou a zbytočne nezdržiavať ostatných.
Podľa autorov štúdie k radikálnemu zvýšeniu emisií oxidov dusíka dochádza pri väčšej záťaži naftových motorov, napríklad práve pri jazde v stúpaní, ale aj pri bežnej automatickej regenerácii filtrov pevných častíc.

Testovacie autá prešli celkom 6400 kilometrov počas 140 hodín pri 97 rôznych jazdách v reálnej prevádzke. Kompletné výsledky štúdie si môžete preštudovať na stránkach theicct.org.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY