vytisknout velikost písma Štúdia: Moderné diesely vypúšťajú sedemkrát viac emisií ako sľubujú

Nová štúdia dáva za pravdu kritikom naftových áut. Potvrdila, že v skutočnosti nie sú ekologické a škodia predovšetkým vysokými emisiami oxidov dusíka.
Štúdia: Moderné diesely vypúšťajú sedemkrát viac emisií ako sľubujú

Aktuálna štúdia spracovaná Medzinárodným panelom pre čistú dopravu ICCT uvádza, že moderné dieselové motory vlastne nie sú tak ekologické, ako uvádzajú výrobcovia. Kritika sa zniesla nielen na množstvo skutočných emisií, ale tiež na súčasný spôsob ich merania, predovšetkým na laboratórne testy EÚ.

ICCT vykonávalo meranie pomocou prenosných meracích zariadení priamo na autách v reálnej prevádzke a nie v laboratórnych podmienkach. Testom prechádzalo 15 moderných dieselov, z toho 12 z Európy plniacich normu Euro 6 a tri autá z USA plniacich normu Tier 2 Bin 5 / ULEV II.

Kým sa všetky autá vošli s prehľadom do emisných limitov normy Euro 5 a Euro 6 pre nespálené uhľovodíky a oxid uhoľnatý, normy pre maximálne hodnoty oxidov dusíka boli v priemere prekročené zhruba sedemkrát. Limit je 80 g/km, ale testy vykázali priemernú hodnotu 560 g/km NOx.

Podľa ICCT za to môže nesúlad medzi aktuálnym spôsobom merania emisií a skutočnou prevádzkou. Najviac emisií oxidov dusíka totiž moderné diesely vypúšťajú v režimoch jazdy, ktoré testovanie podľa NEDC neberie do úvahy, napríklad pri jazde do kopca.

ICCT upozorňuje, že vodiči testovaných áut nejazdili úmyselne agresívne, naopak mali za úlohu dodržiavať predpisy a jazdiť defenzívne a plynulo, aby sa výsledky merania zodpovedali čo možno najviac normálnej prevádzke.

Zároveň ale mali držať krok s prevádzkou a zbytočne nezdržiavať ostatných.
Podľa autorov štúdie k radikálnemu zvýšeniu emisií oxidov dusíka dochádza pri väčšej záťaži naftových motorov, napríklad práve pri jazde v stúpaní, ale aj pri bežnej automatickej regenerácii filtrov pevných častíc.

Testovacie autá prešli celkom 6400 kilometrov počas 140 hodín pri 97 rôznych jazdách v reálnej prevádzke. Kompletné výsledky štúdie si môžete preštudovať na stránkach theicct.org.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY