vytisknout velikost písma Štúdia: Moderné diesely vypúšťajú sedemkrát viac emisií ako sľubujú

Nová štúdia dáva za pravdu kritikom naftových áut. Potvrdila, že v skutočnosti nie sú ekologické a škodia predovšetkým vysokými emisiami oxidov dusíka.
Štúdia: Moderné diesely vypúšťajú sedemkrát viac emisií ako sľubujú

Aktuálna štúdia spracovaná Medzinárodným panelom pre čistú dopravu ICCT uvádza, že moderné dieselové motory vlastne nie sú tak ekologické, ako uvádzajú výrobcovia. Kritika sa zniesla nielen na množstvo skutočných emisií, ale tiež na súčasný spôsob ich merania, predovšetkým na laboratórne testy EÚ.

ICCT vykonávalo meranie pomocou prenosných meracích zariadení priamo na autách v reálnej prevádzke a nie v laboratórnych podmienkach. Testom prechádzalo 15 moderných dieselov, z toho 12 z Európy plniacich normu Euro 6 a tri autá z USA plniacich normu Tier 2 Bin 5 / ULEV II.

Kým sa všetky autá vošli s prehľadom do emisných limitov normy Euro 5 a Euro 6 pre nespálené uhľovodíky a oxid uhoľnatý, normy pre maximálne hodnoty oxidov dusíka boli v priemere prekročené zhruba sedemkrát. Limit je 80 g/km, ale testy vykázali priemernú hodnotu 560 g/km NOx.

Podľa ICCT za to môže nesúlad medzi aktuálnym spôsobom merania emisií a skutočnou prevádzkou. Najviac emisií oxidov dusíka totiž moderné diesely vypúšťajú v režimoch jazdy, ktoré testovanie podľa NEDC neberie do úvahy, napríklad pri jazde do kopca.

ICCT upozorňuje, že vodiči testovaných áut nejazdili úmyselne agresívne, naopak mali za úlohu dodržiavať predpisy a jazdiť defenzívne a plynulo, aby sa výsledky merania zodpovedali čo možno najviac normálnej prevádzke.

Zároveň ale mali držať krok s prevádzkou a zbytočne nezdržiavať ostatných.
Podľa autorov štúdie k radikálnemu zvýšeniu emisií oxidov dusíka dochádza pri väčšej záťaži naftových motorov, napríklad práve pri jazde v stúpaní, ale aj pri bežnej automatickej regenerácii filtrov pevných častíc.

Testovacie autá prešli celkom 6400 kilometrov počas 140 hodín pri 97 rôznych jazdách v reálnej prevádzke. Kompletné výsledky štúdie si môžete preštudovať na stránkach theicct.org.

Rýchly test Subaru Levorg 1.6GT-S MY17: Podvozok stále v hlavnej úlohe

Subaru Levorg 1.6GT-S MY17

Ergonómia je dokonale jednoduchá, výhľad von skvelý, podvozok istý a riadenie zábavné.

dnes | Dalibor Žák
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY