vytisknout velikost písma Štúdia: Moderné diesely vypúšťajú sedemkrát viac emisií ako sľubujú

Nová štúdia dáva za pravdu kritikom naftových áut. Potvrdila, že v skutočnosti nie sú ekologické a škodia predovšetkým vysokými emisiami oxidov dusíka.
Štúdia: Moderné diesely vypúšťajú sedemkrát viac emisií ako sľubujú

Aktuálna štúdia spracovaná Medzinárodným panelom pre čistú dopravu ICCT uvádza, že moderné dieselové motory vlastne nie sú tak ekologické, ako uvádzajú výrobcovia. Kritika sa zniesla nielen na množstvo skutočných emisií, ale tiež na súčasný spôsob ich merania, predovšetkým na laboratórne testy EÚ.

ICCT vykonávalo meranie pomocou prenosných meracích zariadení priamo na autách v reálnej prevádzke a nie v laboratórnych podmienkach. Testom prechádzalo 15 moderných dieselov, z toho 12 z Európy plniacich normu Euro 6 a tri autá z USA plniacich normu Tier 2 Bin 5 / ULEV II.

Kým sa všetky autá vošli s prehľadom do emisných limitov normy Euro 5 a Euro 6 pre nespálené uhľovodíky a oxid uhoľnatý, normy pre maximálne hodnoty oxidov dusíka boli v priemere prekročené zhruba sedemkrát. Limit je 80 g/km, ale testy vykázali priemernú hodnotu 560 g/km NOx.

Podľa ICCT za to môže nesúlad medzi aktuálnym spôsobom merania emisií a skutočnou prevádzkou. Najviac emisií oxidov dusíka totiž moderné diesely vypúšťajú v režimoch jazdy, ktoré testovanie podľa NEDC neberie do úvahy, napríklad pri jazde do kopca.

ICCT upozorňuje, že vodiči testovaných áut nejazdili úmyselne agresívne, naopak mali za úlohu dodržiavať predpisy a jazdiť defenzívne a plynulo, aby sa výsledky merania zodpovedali čo možno najviac normálnej prevádzke.

Zároveň ale mali držať krok s prevádzkou a zbytočne nezdržiavať ostatných.
Podľa autorov štúdie k radikálnemu zvýšeniu emisií oxidov dusíka dochádza pri väčšej záťaži naftových motorov, napríklad práve pri jazde v stúpaní, ale aj pri bežnej automatickej regenerácii filtrov pevných častíc.

Testovacie autá prešli celkom 6400 kilometrov počas 140 hodín pri 97 rôznych jazdách v reálnej prevádzke. Kompletné výsledky štúdie si môžete preštudovať na stránkach theicct.org.

VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Favorit vs. Octavia

13. 4. 2017 | Dalibor Žák
 Zmerali sme akceleráciu všetkých verzií novej Škody Octavia RS

Škoda Octavia RS

Zmerali sme reálnu akceleráciu všetkých variantov novej Octavie RS a dvoch verzií Octavie Scout. Medzi najrýchlejším a najpomalším RS je pri zrýchlení 0-150 km/h rozdiel 5,3 s, pri zrýchlení 0-100 km/h to je 1,4 s. Všetky varianty Octavie RS aj Scout majú systém Launch Control. Kvôli čo najlepšiemu porovnaniu výsledkov sme merali verzie s automatickou prevodovkou DSG.

13. 4. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY