vytisknout velikost písma Štúdia: Moderné čisté diesely nespôsobujú rakovinu pľúc

Štúdia: Moderné čisté diesely nespôsobujú rakovinu pľúc

O popularite naftových motorov nemôže byť sporu. Na jednej strane sú majitelia uchvátení kopancom krútiaceho momentu po roztočení turba a dlhodobo nízkou spotrebou, na druhej strane dotlačili plno ľudí k nákupu dieselov dane z emisií netoxického CO2 a aj ceny paliva.

Lenže s rastúcim počtom naftových áut na ceste sa začalo vážne hovoriť o ich vplyve na ľudské zdravie. Emisné limity pre naftové motory totiž boli vždy benevolentnejšie než limity pre benzínové motory, čo sa zmenilo až s príchodom normy Euro 6.

Už skoršie štúdie ukázali, že emisie z dieselov vážne ohrozujú zdravie. Spôsobujú napríklad hustnutie krvi, rast jej zrážanlivosti a tým aj zvyšovanie rizika napríklad mozgovej mŕtvice. Podľa nedávnej štúdie Európskej komisie vraj emisie z dieselov môžu ročne až za 420 000 predčasných úmrtí v celej EÚ.

Nová štúdia výskumníkov z Bostonu hľadala dopady regulácií emisií dieselov vydaných americkou EPA (Agentúra pre ochranu životného prostredia). Tím vedcov skúmal vplyv emisií dieselov na pokusných hlodavcoch a neukázal súvislosť medzi vznikom rakoviny pľúc a vdychovaním výfukových splodín moderných čistých dieselov spĺňajúcich aktuálne americkej normy. Jedna holandská štúdia z roku 2013 totiž upozorňovala, že s nárastom naftových motorov na cestách v USA vzrastie výskyt rakoviny pľúc v populácii o 6%.

Štúdiu vytvorila nezisková organizácia Health Effects Institute, ktorú z časti financuje práve EPA a z časti aj automobilky General Motors, BMW, Honda, Ford a ďalšie.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY