vytisknout velikost písma Štúdia: Moderné čisté diesely nespôsobujú rakovinu pľúc

Štúdia: Moderné čisté diesely nespôsobujú rakovinu pľúc

O popularite naftových motorov nemôže byť sporu. Na jednej strane sú majitelia uchvátení kopancom krútiaceho momentu po roztočení turba a dlhodobo nízkou spotrebou, na druhej strane dotlačili plno ľudí k nákupu dieselov dane z emisií netoxického CO2 a aj ceny paliva.

Lenže s rastúcim počtom naftových áut na ceste sa začalo vážne hovoriť o ich vplyve na ľudské zdravie. Emisné limity pre naftové motory totiž boli vždy benevolentnejšie než limity pre benzínové motory, čo sa zmenilo až s príchodom normy Euro 6.

Už skoršie štúdie ukázali, že emisie z dieselov vážne ohrozujú zdravie. Spôsobujú napríklad hustnutie krvi, rast jej zrážanlivosti a tým aj zvyšovanie rizika napríklad mozgovej mŕtvice. Podľa nedávnej štúdie Európskej komisie vraj emisie z dieselov môžu ročne až za 420 000 predčasných úmrtí v celej EÚ.

Nová štúdia výskumníkov z Bostonu hľadala dopady regulácií emisií dieselov vydaných americkou EPA (Agentúra pre ochranu životného prostredia). Tím vedcov skúmal vplyv emisií dieselov na pokusných hlodavcoch a neukázal súvislosť medzi vznikom rakoviny pľúc a vdychovaním výfukových splodín moderných čistých dieselov spĺňajúcich aktuálne americkej normy. Jedna holandská štúdia z roku 2013 totiž upozorňovala, že s nárastom naftových motorov na cestách v USA vzrastie výskyt rakoviny pľúc v populácii o 6%.

Štúdiu vytvorila nezisková organizácia Health Effects Institute, ktorú z časti financuje práve EPA a z časti aj automobilky General Motors, BMW, Honda, Ford a ďalšie.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY