vytisknout velikost písma Štúdia: Moderné čisté diesely nespôsobujú rakovinu pľúc

Štúdia: Moderné čisté diesely nespôsobujú rakovinu pľúc

O popularite naftových motorov nemôže byť sporu. Na jednej strane sú majitelia uchvátení kopancom krútiaceho momentu po roztočení turba a dlhodobo nízkou spotrebou, na druhej strane dotlačili plno ľudí k nákupu dieselov dane z emisií netoxického CO2 a aj ceny paliva.

Lenže s rastúcim počtom naftových áut na ceste sa začalo vážne hovoriť o ich vplyve na ľudské zdravie. Emisné limity pre naftové motory totiž boli vždy benevolentnejšie než limity pre benzínové motory, čo sa zmenilo až s príchodom normy Euro 6.

Už skoršie štúdie ukázali, že emisie z dieselov vážne ohrozujú zdravie. Spôsobujú napríklad hustnutie krvi, rast jej zrážanlivosti a tým aj zvyšovanie rizika napríklad mozgovej mŕtvice. Podľa nedávnej štúdie Európskej komisie vraj emisie z dieselov môžu ročne až za 420 000 predčasných úmrtí v celej EÚ.

Nová štúdia výskumníkov z Bostonu hľadala dopady regulácií emisií dieselov vydaných americkou EPA (Agentúra pre ochranu životného prostredia). Tím vedcov skúmal vplyv emisií dieselov na pokusných hlodavcoch a neukázal súvislosť medzi vznikom rakoviny pľúc a vdychovaním výfukových splodín moderných čistých dieselov spĺňajúcich aktuálne americkej normy. Jedna holandská štúdia z roku 2013 totiž upozorňovala, že s nárastom naftových motorov na cestách v USA vzrastie výskyt rakoviny pľúc v populácii o 6%.

Štúdiu vytvorila nezisková organizácia Health Effects Institute, ktorú z časti financuje práve EPA a z časti aj automobilky General Motors, BMW, Honda, Ford a ďalšie.

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY