vytisknout velikost písma Štúdia: hands-free je rovnako nebezpečné ako mobil

Podľa austrálskej štúdie je jedno, či držíte mobil alebo používate hands-free. Telefónny hovor vodiča roztpyluje a ten horšie reaguje na nebezpečenstvo. Z rýchlosti 40 km/h zastaví telefonujúci vodič o 11 metrov ďalej.
Štúdia: hands-free je rovnako nebezpečné ako mobil

V súčasnej dobe sa za prosté držanie mobilu v ruke pri riadení ukladajú prísne tresty. U nás je to bloková pokuta niekoľko desiatok eur. Držanie telefónu v ruke je predsa nebezpečné... Alebo nie? Aktuálna austrálska štúdia ukazuje na to, že nejde ani tak o to, čo držíte v ruke, ale o to, že telefonujete. Vodič sa skrátka sústredí na telefonát a nie na riadenie. A to môže pridávať k reakčnému času aj viac ako jednu sekundu. Pri rýchlosti 100 km/h za takú dobu prejde auto vzdialenosť skoro 28 metrov.

Kým s mobilom v ruke vodič nemôže poriadne šoférovať (majitelia vozidiel s automatickou prevodovkou na to budú mať určite iný názor), so systémom Bluetooth (alebo s iným obdobným zariadením, pre ktoré sa vžilo označenie hands-free) môže mať vodič obe ruky na volante. Ale stále sa musí sústrediť na dve veci súčasne.

Technologická univerzita v austrálskej provincii Queensland vykonala niekoľko testov na dobrovoľníkoch a zistila, že aj keď vodič používa systém hands-free, nereaguje na prekážku tak dobre. V rýchlosti 40 km/h potrebuje priemerne o 11 metrov dlhšiu dráhu na zastavenie. U začiatočníkov je to ešte viac, píše o štúdii austrálsky magazín Motoring.

Štúdia ukázala, že vodič používajúci hands-free nemá tak dobré periférne videnie a ľahko prehliadne napríklad chodcov. Zareaguje na neho neskôr a v čase, keď pokusní vodiči, ktorí netelefonovali, už stáli na brzde, mal telefonujúci vodič stále ešte nohu na plyne.

Výsledkom štúdie je zistenie, že počas telefonovania, či už s mobilom v ruke alebo pomocou hands-free sa celkovo znižuje schopnosť človeka (a teda aj vodiča) vnímať nebezpečenstvo. Je to dôsledok práce mozgu, ktorý je zaťažený sústredením na telefónny hovor, takže eliminuje niektoré zdanlivo nedôležité okolité optické vnemy. Vznikajú tak situácie, keď vodič síce pozerá pred seba, ale prekážku "nevidí".

Rovnaká štúdia tiež zistila, že ak sa vodič baví so spolujazdcom, nie je toľko rozptyľovaný. Síce dochádza k určitému poklesu schopnosti vnímať okolie, ale nie je to tak výrazné ako pri telefonovaní. Vodiči zabávaní spolujazdcom tiež spravidla znížia rýchlosť jazdy.

Univerzita bola výsledkami prekvapená a chce naďalej pokračovať v skúmaní efektu ďalších činností na vodiča. Chce sa zamerať najmä na písanie textových správ, sledovanie sociálnych sietí, obsluhi navigácie a podobne.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY