vytisknout velikost písma Štúdia: Človeku v autonómnom voze trvá veľmi dlho, než prevezme riadenie

Štúdia skúmala rýchlosť reakcie "vodiča" autonómneho vozidla. Ak človek monitoruje prevádzku, zareaguje až o štyri sekundy. Človek, ktorý sa prevádzke nevenuje, zareaguje takmer o dve sekundy neskôr. Za šesť sekúnd prejde auto idúce po diaľnici aj niekoľko stoviek metrov.
Štúdia: Človeku v autonómnom voze trvá veľmi dlho, než prevezme riadenie

Funkcia samoriadenia nie je hudbou budúcnosti. Vlastne sa zdá, že autonómne riadenie je za rohom a niektoré automobilky sa dokonca chvália tým, že síce už autonómny systém majú, ale ešte pre neho nie je vhodná doba. Avšak nová štúdia spracovaná univerzitou v Southampton vo Veľkej Británii ukazuje na jeden naozaj zásadný problém. A tým je rýchlosť ľudskej reakcie.

Vedecký tím pracovníkov zostavil simulátor, v ktorom vykonával testy na 26 dobrovoľníkoch, mužoch i ženách vo veku od 20 do 52 rokov. Všetky subjekty mali vodičský preukaz a boli aktívnymi vodičmi. Úlohou bolo zistiť, ako človek bude reagovať, ak auto bude riadiť samo, ale zrazu vyzve človeka, aby prevzal riadenie.

Výsledky sú skutočne zaujímavé a ukazujú na dva zásadné rozdiely. Líšia sa podľa toho, či človek "za volantom" monitoruje jazdu, alebo či sa venuje niečomu úplne inému, napríklad čítaniu novín alebo mobilnému telefónu.

Ľudia, ktorí monitorovali jazdu, dokázali plne prevziať riadenie v časovom rozmedzí od dvoch do 26 sekúnd. Tí, ktorí sa venovali niečomu inému, reagovali v časovom intervale od tri do 21 sekúnd. No oveľa zaujímavejšie je pozrieť sa na štatistický medián. Tí, ktorí sledovali jazdu, dokázali v priemere zareagovať a prevziať kontrolu nad autom za 4,56 sekundy. Tí, ktorí jazdu nesledovali, potrebovali 6,06 sekundy.

Tvorcovia štúdie upozorňujú na to, že ak by auto išlo rýchlosťou 70 míľ za hodinu (112 km/h), čo je rýchlostný limit vo Veľkej Británii, za šesť sekúnd prejde vzdialenosť bezmála 200 metrov. Testovacie subjekty, ktoré nesledovali prevádzku, mali problém zorientovať sa vo vzniknutej situácii. Výsledkom bola často prirodzená reakcia len šliapnuť na brzdu. Tí, ktorí sledovali prevádzku, zas mali problém spoznať, kedy ešte auto samo riadi a kedy už nie.

Na automobilky tak čaká pomerne náročná úloha, ako zjednotiť systém varovania a ako naučiť posádku reagovať. Auto zrejme tiež bude musieť vedieť, či sa človek za volantom venuje sledovaniu prevádzky, alebo či robí niečo iné. Možno sa teda v autách dočkáme nejakého tlačidla bdelosti.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY