vytisknout velikost písma Štúdia: Autá majú o 23% vyššiu spotrebu než píšu, hybridy aj niekoľkokrát

Austrálska štúdia poukazuje na obrovské rozdiely medzi realitou a udávanými hodnotami spotreby paliva. Najväčšími hriešnikmi čo do škodlivín sú diesely. Čím novšia emisná norma, tým väčšia odchýlka od skutočnosti.
Štúdia: Autá majú o 23% vyššiu spotrebu než píšu, hybridy aj niekoľkokrát

Že sú normy pre meranie spotreby paliva a emisií mnohokrát úplne mimo reality, to už snáď nemusíme pripomínať. Veď aj kvôli tomu sa zaviedlo nové meranie spotreby, označované súhrnnou skratkou WLTP. Má byť reálnejšie. Aktuálne normy sú skrátka úplne "mimo misu", čo po mnohých podobných štúdiách z Európy i USA najnovšie potvrdil aj výskum Austrálskej automobilovej asociácie. Podľa nej najhoršie autá vypúšťajú 7x viac škodlivín a majú o 59% vyššiu spotrebu, než by zodpovedalo homologácii. Priemerom testovaných áut je o 23% vyššia spotreba.

Absolutným rekordmanom sa stal nemenovaný plug-in hybrid, ktorý zaznamenal v teste viac ako štvornásobné prekročenie hodnôt udávanej spotreby. Asociácia chce poukázať na rastúci problém a potrebu zavedenia reálnejších testov. Pripomína, že moderné autá sú skutočne vyvíjané predovšetkým s ohľadom na dvadsaťminútové laboratórne testy, nie na reálnu prevádzku. Asociácia vybrala tridsať rôznych modelov a prešla trasu zloženú v rovnakom pomere z diaľnice, okresné cesty a mestskú premávku. Jazda trvala 90 minút.

Ako ukazuje asociácie v podrobnom dokumente, vybrala dve možné trasy. V jednej sa namerané rozdiely pre jednotlivé autá medzi rôznymi jazdami líšili o 5%, v druhej len o 3%. Jeden test sa vykonával s tzv. studeným štartom, druhý s ohriatym motorom. Aj to sa premietlo do výsledkov.

Testované boli rôzne autá plniace normu Euro 2, Euro 4, Euro 5 a Euro 6. Čím novšia emisná norma, tým väčšia odchýlky od skutočnosti boli zaznamenané. Vozidlá Euro 4 prekročili udávanú spotrebu v priemere o 16%, vozy Euro 5 o 23% a vozy Euro 6 dokonca o 42%. Len pripomíname, že normy Euro nijako nestanovujú limitnú spotrebu, iba obmedzujú obsah škodlivín vo výfukových plynoch.

Z tridsiatky testovaných vozidiel (tabuľku konkrétnych modelov a motorizáciu bohužiaľ asociácie neuvádza) iba štyri zodpovedali po studenom štarte s minimálnym rozdielom v reálnej prevádzke udávanej spotrebe a len jedno auto (diesel podľa normy Euro 4) dokonca dosiahlo nižšiu spotrebu ako je udávané. Pokiaľ ide o škodliviny vo výfukových plynoch, najhoršie na tom boli diesely. Z dvanástich testovaných áut prekročilo schválené normy 11 vozidiel, jeden hriešnik prekročil dovolené hodnoty NOx dokonca sedemkrát.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY