vytisknout velikost písma Stáčanie tachometrov kvitne aj v Nemecku, týkať sa má až 30% áut

Nemecký autoklub upozornil, že manipulácia s ukazovateľom najazdených kilometrov pôsobí ročne škody vo výške šiestich miliárd eur. Čiastočnú vinu nesú údajne aj výrobcovia áut, ktorí nepoctivcom stáčanie zbytočne uľahčujú.
Stáčanie tachometrov kvitne aj v Nemecku, týkať sa má až 30% áut

Takzvané stáčanie kilometrov na tachometri je mnohými považované za jav typický pre Slovensko. V skutočnosti sa jedná o prax rozšírenú aj v Nemecku, kam si Slováci ešte nedávno vo veľkom jazdili a jazdia pre "poctivé" ojazdené autá. Upozornil na to nemecký autoklub ADAC.

Podľa štúdie, na ktorej ADAC spolupracoval s univerzitou v Magdeburgu, sú autá na neoprávnenú manipuláciu s počítadlom najazdených kilometrov "pripravené" z výroby. ADAC vyčíslil škody spôsobené stáčaním tachometrov na šesť miliárd eur (v prepočte asi 154 miliárd korún) ročne. Píše o tom nemecký AutoBild.

Odborníci z univerzity v Magdeburgu skúmali zabezpečenie palubnej elektroniky troch rozšírených modelov áut: Volkswagenu Golf piatej generácie, Mercedesu triedy E (W211) a BMW rady 7. Dospeli k záveru, že stav najazdených kilometrov je možné ľahko a rýchlo pozmeniť za pomoci voľne dostupného programového vybavenia.

Niektoré moderné autá údajne už účinnú ochranu v riadiacej jednotke majú, nie je však aktivovaná. Výrobcovia údajne o probléme vedia, ale nehodlajú ho riešiť. Podľa štúdie by potrebná úprava zvýšila výrobné náklady na jeden automobil asi o jedno euro.

Výrobcovia áut to vidia inak

Asociácie výrobcov automobilov (VDA) taký výklad odmietajú s tým, že v skutočnosti sa jedná o "preteky" medzi ich vývojármi na strane jednej a hackermi na strane druhej.

ADAC sa s VDA nezhodne ani na tom, koľko áut v Nemecku má upravený stav kilometrov. Autoklub odhaduje ich podiel až na 30 percent, VDA pripúšťa maximálne desať percent. Ulrich Eichhorn z VDA ale vyzýva k zákazu predaja zariadení, ktoré manipuláciu s tachometrom umožňujú.

Stáčanie tachometrov je v Nemecku trestným činom. Kritici opatrenia ale poukazovali na skutočnosť, že súčasná právna úprava je k postihu podvodného konania úplne postačujúca a že kriminalizácia by zbytočne komplikovala život motoristom, ktorí potrebujú upraviť stav kilometrov z legitímneho dôvodu. Tým môže byť napríklad výmena pokazeného prístrojového panelu za iný.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY