vytisknout velikost písma Stáčanie tachometrov kvitne aj v Nemecku, týkať sa má až 30% áut

Nemecký autoklub upozornil, že manipulácia s ukazovateľom najazdených kilometrov pôsobí ročne škody vo výške šiestich miliárd eur. Čiastočnú vinu nesú údajne aj výrobcovia áut, ktorí nepoctivcom stáčanie zbytočne uľahčujú.
Stáčanie tachometrov kvitne aj v Nemecku, týkať sa má až 30% áut

Takzvané stáčanie kilometrov na tachometri je mnohými považované za jav typický pre Slovensko. V skutočnosti sa jedná o prax rozšírenú aj v Nemecku, kam si Slováci ešte nedávno vo veľkom jazdili a jazdia pre "poctivé" ojazdené autá. Upozornil na to nemecký autoklub ADAC.

Podľa štúdie, na ktorej ADAC spolupracoval s univerzitou v Magdeburgu, sú autá na neoprávnenú manipuláciu s počítadlom najazdených kilometrov "pripravené" z výroby. ADAC vyčíslil škody spôsobené stáčaním tachometrov na šesť miliárd eur (v prepočte asi 154 miliárd korún) ročne. Píše o tom nemecký AutoBild.

Odborníci z univerzity v Magdeburgu skúmali zabezpečenie palubnej elektroniky troch rozšírených modelov áut: Volkswagenu Golf piatej generácie, Mercedesu triedy E (W211) a BMW rady 7. Dospeli k záveru, že stav najazdených kilometrov je možné ľahko a rýchlo pozmeniť za pomoci voľne dostupného programového vybavenia.

Niektoré moderné autá údajne už účinnú ochranu v riadiacej jednotke majú, nie je však aktivovaná. Výrobcovia údajne o probléme vedia, ale nehodlajú ho riešiť. Podľa štúdie by potrebná úprava zvýšila výrobné náklady na jeden automobil asi o jedno euro.

Výrobcovia áut to vidia inak

Asociácie výrobcov automobilov (VDA) taký výklad odmietajú s tým, že v skutočnosti sa jedná o "preteky" medzi ich vývojármi na strane jednej a hackermi na strane druhej.

ADAC sa s VDA nezhodne ani na tom, koľko áut v Nemecku má upravený stav kilometrov. Autoklub odhaduje ich podiel až na 30 percent, VDA pripúšťa maximálne desať percent. Ulrich Eichhorn z VDA ale vyzýva k zákazu predaja zariadení, ktoré manipuláciu s tachometrom umožňujú.

Stáčanie tachometrov je v Nemecku trestným činom. Kritici opatrenia ale poukazovali na skutočnosť, že súčasná právna úprava je k postihu podvodného konania úplne postačujúca a že kriminalizácia by zbytočne komplikovala život motoristom, ktorí potrebujú upraviť stav kilometrov z legitímneho dôvodu. Tým môže byť napríklad výmena pokazeného prístrojového panelu za iný.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY