vytisknout velikost písma Stáčanie tachometrov kvitne aj v Nemecku, týkať sa má až 30% áut

Nemecký autoklub upozornil, že manipulácia s ukazovateľom najazdených kilometrov pôsobí ročne škody vo výške šiestich miliárd eur. Čiastočnú vinu nesú údajne aj výrobcovia áut, ktorí nepoctivcom stáčanie zbytočne uľahčujú.
Stáčanie tachometrov kvitne aj v Nemecku, týkať sa má až 30% áut

Takzvané stáčanie kilometrov na tachometri je mnohými považované za jav typický pre Slovensko. V skutočnosti sa jedná o prax rozšírenú aj v Nemecku, kam si Slováci ešte nedávno vo veľkom jazdili a jazdia pre "poctivé" ojazdené autá. Upozornil na to nemecký autoklub ADAC.

Podľa štúdie, na ktorej ADAC spolupracoval s univerzitou v Magdeburgu, sú autá na neoprávnenú manipuláciu s počítadlom najazdených kilometrov "pripravené" z výroby. ADAC vyčíslil škody spôsobené stáčaním tachometrov na šesť miliárd eur (v prepočte asi 154 miliárd korún) ročne. Píše o tom nemecký AutoBild.

Odborníci z univerzity v Magdeburgu skúmali zabezpečenie palubnej elektroniky troch rozšírených modelov áut: Volkswagenu Golf piatej generácie, Mercedesu triedy E (W211) a BMW rady 7. Dospeli k záveru, že stav najazdených kilometrov je možné ľahko a rýchlo pozmeniť za pomoci voľne dostupného programového vybavenia.

Niektoré moderné autá údajne už účinnú ochranu v riadiacej jednotke majú, nie je však aktivovaná. Výrobcovia údajne o probléme vedia, ale nehodlajú ho riešiť. Podľa štúdie by potrebná úprava zvýšila výrobné náklady na jeden automobil asi o jedno euro.

Výrobcovia áut to vidia inak

Asociácie výrobcov automobilov (VDA) taký výklad odmietajú s tým, že v skutočnosti sa jedná o "preteky" medzi ich vývojármi na strane jednej a hackermi na strane druhej.

ADAC sa s VDA nezhodne ani na tom, koľko áut v Nemecku má upravený stav kilometrov. Autoklub odhaduje ich podiel až na 30 percent, VDA pripúšťa maximálne desať percent. Ulrich Eichhorn z VDA ale vyzýva k zákazu predaja zariadení, ktoré manipuláciu s tachometrom umožňujú.

Stáčanie tachometrov je v Nemecku trestným činom. Kritici opatrenia ale poukazovali na skutočnosť, že súčasná právna úprava je k postihu podvodného konania úplne postačujúca a že kriminalizácia by zbytočne komplikovala život motoristom, ktorí potrebujú upraviť stav kilometrov z legitímneho dôvodu. Tým môže byť napríklad výmena pokazeného prístrojového panelu za iný.

Čo všetko vás čaká v bežnej prevádzke, keď si kúpite Ladu Niva?

Čo všetko vás čaká v bežnej prevádzke, keď si kúpite Ladu Niva?

Áno, vieme veľmi dobre, že Lada Niva je ikona off-road, ktorá prekonáva takmer všetko na poli. Ale život nie je len terén. V bežnom každodennom živote má Niva určité špecifické črty. Je to vlastne veľmi pekné, že dokonca aj v roku 2017 si môžete za celkom prijateľné peniaze kúpiť úplne nového veterána.

dnes | Dalibor Žák
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: dvojvalec na polovičný úväzok

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: dvojvalec na polovičný úväzok

Leon je štvrtým najpredávanejším modelom značky Seat. Od začiatku tohto roka sa Leon predáva v modernizovanej verzii. K dlhodobému testu sme prijali verziu FR s motorom 1.4 ACT. Technickým bodom záujmu je dvojvalcový uzatvárací systém s čiastočným zaťažením.

22. 9. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi Q7 slúži dobre, ale len veľkorysému majiteľovi

Test jazdenky: Audi Q7

Veľké prémiové SUV, aj keď je ojazdené, si môže dovoliť len naozaj veľkorysý záujemca s takmer bezodným rozpočtom.

20. 9. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY