vytisknout velikost písma Stabilizačný systém ESP je teraz povinný v EÚ vo všetkých autách do 3,5 t

Stabilizačný systém ESP je teraz povinný v EÚ vo všetkých autách do 3,5 t

Od prvého novembra 2014 je v celej EÚ potrebné v nových autách ESP, teda stabilizačný systém zasahujúci do ovládanie auta. Netýka sa to ale len osobných áut, ale aj dodávok, teda všetkých automobilov s hmotnosťou do 3,5 tony. 

Európska Únia poznamenáva, že tento rok bolo na trhoch v EÚ predaných 84% áut so stabilizačným systémom ESP. Tento systém údajne od svojho uvedenia na trh (ako prvý s ním v sériovom aute prišiel v roku 1995 Mercedes-Benz) zabránil 190 000 nehodám a zachránil 6000 životov. 

Máme isté pochybnosti o relevantnosti dát, o ktoré EÚ túto štatistiku opiera. Podobnú si vymyslel aj Bosch, podľa ktorého dát vraj v roku 2011 zachránilo ESP na európskych cestách tisícku životov a zabránilo 33 000 nehodám, pri ktorých by sa niekto zranil. Otázkou zostáva, ku koľkým nehodám naopak došlo preto, že vodič precenil svoje možnosti a spoliehal sa práve na samospásnosť záchrannej elektroniky... 

Systém ESP má samozrejme svoj ​​zmysel a ak bude aspoň v športových autách na vôli vodiča, či si ho nechá zapnutý, nemusí jeho prítomnosť v aute nikoho znepokojovať. Automobilky ho ostatne montujú do nových áut sériovo už niekoľko rokov kvôli novej metodike nárazových skúšok EuroNCAP, ktorá za absenciu ESP zoberie hodnotenému vozidlu jednu hviezdičku. 

Stabilizačný systém funguje spolu s ABS a riadiacou jednotkou motora. Ak vyhodnotí, že auto ide tam, kam vodič nemá natočený volant, najprv zníži krútiaci moment motora a následne pribrzďuje jednotlivé kolesá s cieľom nasmerovať vozidlo do požadovaného smeru. Na videu si môžete pustiť animáciu funkcie ESP firmy Bosch.

Peugeot 2008 v dlhodobom teste: Čo všetko zvládne multimediálny systém?

Peugeot 2008 v dlhodobom teste: Čo všetko zvládne multimediálny systém?

Dlhodobo testovaný model Peugeot 2008 zvládne čiastočné ovládanie hlasom a pripojenie na internet. Pripravené aplikácie spoločnosti Peugeot na Slovensku nefungujú. Váš telefón má vždy prednosť, takže hovor vám zakryje parkovaciu kameru aj navigáciu. Ovládanie s minimom tlačidiel je veľmi šikovné. Všetky bežné funkcie obslúžite z volantu.

18. 9. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Prekvapivo dobrá

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Prekvapivo dobrá

Optima GT pre Kiu v Európe je stále vlajkovou loďou. Štýlový model Stinger čaká za rohom. A to je ďalšia pieseň.

11. 9. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek s cenou okolo 10 tisíc eur: Ford Mondeo, Opel Insignia, VW Passat

Mondeo vs Insignia vs Passat

Nie je to zas tak dávno, kedy sa tieto autá objavovali v testoch noviniek. Dnes sa na ne pozrieme podrobnejšie pri porovnávacom teste jazdeniek. Ktoré z nich je najlepšia kúpa?

6. 9. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY