vytisknout velikost písma Stabilizačný systém ESP je teraz povinný v EÚ vo všetkých autách do 3,5 t

Stabilizačný systém ESP je teraz povinný v EÚ vo všetkých autách do 3,5 t

Od prvého novembra 2014 je v celej EÚ potrebné v nových autách ESP, teda stabilizačný systém zasahujúci do ovládanie auta. Netýka sa to ale len osobných áut, ale aj dodávok, teda všetkých automobilov s hmotnosťou do 3,5 tony. 

Európska Únia poznamenáva, že tento rok bolo na trhoch v EÚ predaných 84% áut so stabilizačným systémom ESP. Tento systém údajne od svojho uvedenia na trh (ako prvý s ním v sériovom aute prišiel v roku 1995 Mercedes-Benz) zabránil 190 000 nehodám a zachránil 6000 životov. 

Máme isté pochybnosti o relevantnosti dát, o ktoré EÚ túto štatistiku opiera. Podobnú si vymyslel aj Bosch, podľa ktorého dát vraj v roku 2011 zachránilo ESP na európskych cestách tisícku životov a zabránilo 33 000 nehodám, pri ktorých by sa niekto zranil. Otázkou zostáva, ku koľkým nehodám naopak došlo preto, že vodič precenil svoje možnosti a spoliehal sa práve na samospásnosť záchrannej elektroniky... 

Systém ESP má samozrejme svoj ​​zmysel a ak bude aspoň v športových autách na vôli vodiča, či si ho nechá zapnutý, nemusí jeho prítomnosť v aute nikoho znepokojovať. Automobilky ho ostatne montujú do nových áut sériovo už niekoľko rokov kvôli novej metodike nárazových skúšok EuroNCAP, ktorá za absenciu ESP zoberie hodnotenému vozidlu jednu hviezdičku. 

Stabilizačný systém funguje spolu s ABS a riadiacou jednotkou motora. Ak vyhodnotí, že auto ide tam, kam vodič nemá natočený volant, najprv zníži krútiaci moment motora a následne pribrzďuje jednotlivé kolesá s cieľom nasmerovať vozidlo do požadovaného smeru. Na videu si môžete pustiť animáciu funkcie ESP firmy Bosch.

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

20. 11. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY