vytisknout velikost písma Stabilizačný systém ESP je teraz povinný v EÚ vo všetkých autách do 3,5 t

Stabilizačný systém ESP je teraz povinný v EÚ vo všetkých autách do 3,5 t

Od prvého novembra 2014 je v celej EÚ potrebné v nových autách ESP, teda stabilizačný systém zasahujúci do ovládanie auta. Netýka sa to ale len osobných áut, ale aj dodávok, teda všetkých automobilov s hmotnosťou do 3,5 tony. 

Európska Únia poznamenáva, že tento rok bolo na trhoch v EÚ predaných 84% áut so stabilizačným systémom ESP. Tento systém údajne od svojho uvedenia na trh (ako prvý s ním v sériovom aute prišiel v roku 1995 Mercedes-Benz) zabránil 190 000 nehodám a zachránil 6000 životov. 

Máme isté pochybnosti o relevantnosti dát, o ktoré EÚ túto štatistiku opiera. Podobnú si vymyslel aj Bosch, podľa ktorého dát vraj v roku 2011 zachránilo ESP na európskych cestách tisícku životov a zabránilo 33 000 nehodám, pri ktorých by sa niekto zranil. Otázkou zostáva, ku koľkým nehodám naopak došlo preto, že vodič precenil svoje možnosti a spoliehal sa práve na samospásnosť záchrannej elektroniky... 

Systém ESP má samozrejme svoj ​​zmysel a ak bude aspoň v športových autách na vôli vodiča, či si ho nechá zapnutý, nemusí jeho prítomnosť v aute nikoho znepokojovať. Automobilky ho ostatne montujú do nových áut sériovo už niekoľko rokov kvôli novej metodike nárazových skúšok EuroNCAP, ktorá za absenciu ESP zoberie hodnotenému vozidlu jednu hviezdičku. 

Stabilizačný systém funguje spolu s ABS a riadiacou jednotkou motora. Ak vyhodnotí, že auto ide tam, kam vodič nemá natočený volant, najprv zníži krútiaci moment motora a následne pribrzďuje jednotlivé kolesá s cieľom nasmerovať vozidlo do požadovaného smeru. Na videu si môžete pustiť animáciu funkcie ESP firmy Bosch.

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

Dnešný test jasne ukazuje, že akonáhle sa do hybridov naplno oprú európske značky so svojím vedomostným, technickým a finančným zázemím, môže sa náskok skupiny Toyota rýchlo rozplynúť.

dnes | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Meranie výkonu na brzde

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 na brzde nesklamal. Nameraný výkon zodpovedá oficiálne udávanému maximu. Vrchol krútiaceho momentu je takmer presne o 50 Nm vyšší.

23. 5. 2017 | Dalibor Žák
Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Za 23-tisíc eur dostanete plne vybavený automobil s prvkami typu adaptívneho tempomatu a bezkľúčového prístupu, so systémom sledovania mŕtveho uhla, s inteligentným parkovacím asistentom alebo vyhrievaním volantu.

18. 5. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY