vytisknout velikost písma Stabilizačný systém ESP je teraz povinný v EÚ vo všetkých autách do 3,5 t

Stabilizačný systém ESP je teraz povinný v EÚ vo všetkých autách do 3,5 t

Od prvého novembra 2014 je v celej EÚ potrebné v nových autách ESP, teda stabilizačný systém zasahujúci do ovládanie auta. Netýka sa to ale len osobných áut, ale aj dodávok, teda všetkých automobilov s hmotnosťou do 3,5 tony. 

Európska Únia poznamenáva, že tento rok bolo na trhoch v EÚ predaných 84% áut so stabilizačným systémom ESP. Tento systém údajne od svojho uvedenia na trh (ako prvý s ním v sériovom aute prišiel v roku 1995 Mercedes-Benz) zabránil 190 000 nehodám a zachránil 6000 životov. 

Máme isté pochybnosti o relevantnosti dát, o ktoré EÚ túto štatistiku opiera. Podobnú si vymyslel aj Bosch, podľa ktorého dát vraj v roku 2011 zachránilo ESP na európskych cestách tisícku životov a zabránilo 33 000 nehodám, pri ktorých by sa niekto zranil. Otázkou zostáva, ku koľkým nehodám naopak došlo preto, že vodič precenil svoje možnosti a spoliehal sa práve na samospásnosť záchrannej elektroniky... 

Systém ESP má samozrejme svoj ​​zmysel a ak bude aspoň v športových autách na vôli vodiča, či si ho nechá zapnutý, nemusí jeho prítomnosť v aute nikoho znepokojovať. Automobilky ho ostatne montujú do nových áut sériovo už niekoľko rokov kvôli novej metodike nárazových skúšok EuroNCAP, ktorá za absenciu ESP zoberie hodnotenému vozidlu jednu hviezdičku. 

Stabilizačný systém funguje spolu s ABS a riadiacou jednotkou motora. Ak vyhodnotí, že auto ide tam, kam vodič nemá natočený volant, najprv zníži krútiaci moment motora a následne pribrzďuje jednotlivé kolesá s cieľom nasmerovať vozidlo do požadovaného smeru. Na videu si môžete pustiť animáciu funkcie ESP firmy Bosch.

Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY