vytisknout velikost písma Stabilizačný systém ESP je teraz povinný v EÚ vo všetkých autách do 3,5 t

Stabilizačný systém ESP je teraz povinný v EÚ vo všetkých autách do 3,5 t

Od prvého novembra 2014 je v celej EÚ potrebné v nových autách ESP, teda stabilizačný systém zasahujúci do ovládanie auta. Netýka sa to ale len osobných áut, ale aj dodávok, teda všetkých automobilov s hmotnosťou do 3,5 tony. 

Európska Únia poznamenáva, že tento rok bolo na trhoch v EÚ predaných 84% áut so stabilizačným systémom ESP. Tento systém údajne od svojho uvedenia na trh (ako prvý s ním v sériovom aute prišiel v roku 1995 Mercedes-Benz) zabránil 190 000 nehodám a zachránil 6000 životov. 

Máme isté pochybnosti o relevantnosti dát, o ktoré EÚ túto štatistiku opiera. Podobnú si vymyslel aj Bosch, podľa ktorého dát vraj v roku 2011 zachránilo ESP na európskych cestách tisícku životov a zabránilo 33 000 nehodám, pri ktorých by sa niekto zranil. Otázkou zostáva, ku koľkým nehodám naopak došlo preto, že vodič precenil svoje možnosti a spoliehal sa práve na samospásnosť záchrannej elektroniky... 

Systém ESP má samozrejme svoj ​​zmysel a ak bude aspoň v športových autách na vôli vodiča, či si ho nechá zapnutý, nemusí jeho prítomnosť v aute nikoho znepokojovať. Automobilky ho ostatne montujú do nových áut sériovo už niekoľko rokov kvôli novej metodike nárazových skúšok EuroNCAP, ktorá za absenciu ESP zoberie hodnotenému vozidlu jednu hviezdičku. 

Stabilizačný systém funguje spolu s ABS a riadiacou jednotkou motora. Ak vyhodnotí, že auto ide tam, kam vodič nemá natočený volant, najprv zníži krútiaci moment motora a následne pribrzďuje jednotlivé kolesá s cieľom nasmerovať vozidlo do požadovaného smeru. Na videu si môžete pustiť animáciu funkcie ESP firmy Bosch.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY