vytisknout velikost písma Športový Ford Fiesta ST zaujal a zbiera ocenenia v Európe i zámorí

Fieste ST aktuálnej generácie sa darí obchodne a hlavne ju velebia rôzne ankety a vyhráva testy v motoristických časopisoch.
Športový Ford Fiesta ST zaujal a zbiera ocenenia v Európe i zámorí

Predajný hit

Aktuálne ostrá Fiesta ST s krídlom na zadku, namosúrene vyzerajúcou dvojitou koncovkou výfuku a agresívnym difúzorom sa predstavila ako koncept už vo Frankfurte 2011, v Los Angeles nasledovala päťdverová varianta. Sériové prevedenie sa objavilo v Ženeve 2012, modrý ovál však oznámil, že do showroomov zamieri až o rok, čo sa aj stalo. Predaj v Británii odštartoval vlani v marci, v kontinentálnej Európe až v apríli. Výroba beží pritom už od februára 2013.

Vývoj vozidla mali na starosti špecialisti z Ford Team RS. Pod prednou kapotou má zážihový štvorvalec 1.6 EcoBoost s objemom 1,6 litra. 134 kW, respektíve 240 (krátkodobo až 290) Nm mu dodávajú silu na dosiahnutie rýchlosti 220 km/h a akceleráciu z nuly na stovku za 6,9 s. Celohliníkový motor disponuje priamym vstrekom paliva, variabilným časovaním sacích a výfukových ventilov a výfukovým turbodúchadlom s medzichladičom stlačeného vzduchu. Prevodovka je šesťstupňová manuálna.

FiestaST_08.jpgFiestaST_14.jpgFiestaST_26.jpg
Ford Fiesta v športovom prevedení ST boduje

Auto je vybavené aj presmerováváním krútiaceho momentu ETVC, povinná elektronická stabilizácia má tri režimy a kotúčové brzdy nájdeme na oboch nápravách, ako inak? Elektrický posilňovač riadenia je kalibrovaný tak, aby reagoval ostrejšie a spätná väzba od kolies bola čo najväčšia. Oproti bežným modelom sedí ST o 15 mm nižšie, predná náprava dostala optimalizovanú geometriu, zadná sa skrutnou priečkou zamedzuje nakláňaniu karosérie. Zavesenie logicky pritvrdilo. Módou je sympozér, ktorý zbiera najlepšie zvuky motora a prenáša ich do kabíny.

Normovaná spotreba benzínu pritom činí 5,9 l/100 km, čo ale väčšinu majiteľov asi moc netrápi. V Slovenskej republike teraz Fiestu ST kúpite od ceny 20 990 eur aj so sedadlami od Recaro a hliníkovými pedálmi, ktoré do športovo zameraného hatchbacku akosi patria. Programovateľný kľúč umožňuje rodičom prednastaviť niektoré funkcie vozidla, keď ho zverujú svojim ratolestiam.

Svetový obľúbenec

Počas prvého roka vybojoval malý nabrúsený Ford dvadsaťdva rôznych ocenení v Európe, za Atlantikom aj v Číne! Velebil ho Top Gear, francúzsky Échappement aj americký Automobile Magazine. Britský časopis ho označil za najzábavnejšie auto roka, v porovnávacom teste nemeckého Auto Bildu porazil nový Seat Leon Cupra. ST je rýchle a nedotáčavosť bola eliminovaná na nevyhnutné minimum, čo potvrdil aj americký Road & Track. Vyhráva ankety o najlepší ostrý hatchback vrátane národných a zdôrazňovaný je aj pomer ceny a ponúkanej hodnoty.

Ford má v športových modeloch Fiesty dlhú tradíciu, hoci prerušovanú. Pôvodná XR2 (1981) mala v útrobách atmosférickú tisícšesťstovku a upaľovala takmer stosedemdesiatkou, čo bolo na vtedajšiu dobu výnimočné. Zo siedmich kusov urobila karosáreň Crayford dokonca kabriolety! O tri roky neskôr po radikálnych úpravách karosérie dostala nový štvorvalec CVH 1,6 l/72 kW. Tieto modely sa odlišovali aj výrazným čiernym bodykitom.

FiestaST_46.jpgFord Fiesta ST_1.jpgFord Fiesta ST_2.jpg
Chýbať nemôže ani riadne upravený interiér

Mali ešte karburátory, o XR2i (1989) na báze Mark 3 to už pochopiteľne neplatilo. Jej tisícšesťstovka dávala pre zmenu 76 kW. V predaji bola ale aj verzia RS1800. Štvorvalec radu Zetec 1,8 l s výkonom 96 kW ju katapultoval cez magickú dvestovku. Šialenosť menom RS Turbo (1990-1992) mala 98 kW z objemu 1,6 l, 183 Nm a zrýchlenie z pokoja na stovku jej trvalo osem sekúnd. Hothatch ako má byť! Turbodúchadlo bolo však v ponuke aj skôr u Mk2, ale ako aftermarketová konverzia a bez záruky Fordu.

K športu sa znovu vrátila až predchádzajúca séria, v ktorej malo premiéru prevedenie ST (Sport Technologies). Na svoje si tak opäť prišli vodiči s ostrejšími ambíciami, museli si ale počkať až do roku 2005. Pritom už bežné Fiesty mali tvrdší podvozok a presné riadenie, ktoré zabezpečovalo vynikajúce jazdné vlastnosti. Súčasná generácia kladie viac dôraz na komfort, aj keď pre ST to neplatí. Tú minulú vo výlučne trojdverovej verzii poháňal dvojliter so 110 kW. Atmosférický!

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY