vytisknout velikost písma Športový Ford Fiesta ST zaujal a zbiera ocenenia v Európe i zámorí

Fieste ST aktuálnej generácie sa darí obchodne a hlavne ju velebia rôzne ankety a vyhráva testy v motoristických časopisoch.
Športový Ford Fiesta ST zaujal a zbiera ocenenia v Európe i zámorí

Predajný hit

Aktuálne ostrá Fiesta ST s krídlom na zadku, namosúrene vyzerajúcou dvojitou koncovkou výfuku a agresívnym difúzorom sa predstavila ako koncept už vo Frankfurte 2011, v Los Angeles nasledovala päťdverová varianta. Sériové prevedenie sa objavilo v Ženeve 2012, modrý ovál však oznámil, že do showroomov zamieri až o rok, čo sa aj stalo. Predaj v Británii odštartoval vlani v marci, v kontinentálnej Európe až v apríli. Výroba beží pritom už od februára 2013.

Vývoj vozidla mali na starosti špecialisti z Ford Team RS. Pod prednou kapotou má zážihový štvorvalec 1.6 EcoBoost s objemom 1,6 litra. 134 kW, respektíve 240 (krátkodobo až 290) Nm mu dodávajú silu na dosiahnutie rýchlosti 220 km/h a akceleráciu z nuly na stovku za 6,9 s. Celohliníkový motor disponuje priamym vstrekom paliva, variabilným časovaním sacích a výfukových ventilov a výfukovým turbodúchadlom s medzichladičom stlačeného vzduchu. Prevodovka je šesťstupňová manuálna.

FiestaST_08.jpgFiestaST_14.jpgFiestaST_26.jpg
Ford Fiesta v športovom prevedení ST boduje

Auto je vybavené aj presmerováváním krútiaceho momentu ETVC, povinná elektronická stabilizácia má tri režimy a kotúčové brzdy nájdeme na oboch nápravách, ako inak? Elektrický posilňovač riadenia je kalibrovaný tak, aby reagoval ostrejšie a spätná väzba od kolies bola čo najväčšia. Oproti bežným modelom sedí ST o 15 mm nižšie, predná náprava dostala optimalizovanú geometriu, zadná sa skrutnou priečkou zamedzuje nakláňaniu karosérie. Zavesenie logicky pritvrdilo. Módou je sympozér, ktorý zbiera najlepšie zvuky motora a prenáša ich do kabíny.

Normovaná spotreba benzínu pritom činí 5,9 l/100 km, čo ale väčšinu majiteľov asi moc netrápi. V Slovenskej republike teraz Fiestu ST kúpite od ceny 20 990 eur aj so sedadlami od Recaro a hliníkovými pedálmi, ktoré do športovo zameraného hatchbacku akosi patria. Programovateľný kľúč umožňuje rodičom prednastaviť niektoré funkcie vozidla, keď ho zverujú svojim ratolestiam.

Svetový obľúbenec

Počas prvého roka vybojoval malý nabrúsený Ford dvadsaťdva rôznych ocenení v Európe, za Atlantikom aj v Číne! Velebil ho Top Gear, francúzsky Échappement aj americký Automobile Magazine. Britský časopis ho označil za najzábavnejšie auto roka, v porovnávacom teste nemeckého Auto Bildu porazil nový Seat Leon Cupra. ST je rýchle a nedotáčavosť bola eliminovaná na nevyhnutné minimum, čo potvrdil aj americký Road & Track. Vyhráva ankety o najlepší ostrý hatchback vrátane národných a zdôrazňovaný je aj pomer ceny a ponúkanej hodnoty.

Ford má v športových modeloch Fiesty dlhú tradíciu, hoci prerušovanú. Pôvodná XR2 (1981) mala v útrobách atmosférickú tisícšesťstovku a upaľovala takmer stosedemdesiatkou, čo bolo na vtedajšiu dobu výnimočné. Zo siedmich kusov urobila karosáreň Crayford dokonca kabriolety! O tri roky neskôr po radikálnych úpravách karosérie dostala nový štvorvalec CVH 1,6 l/72 kW. Tieto modely sa odlišovali aj výrazným čiernym bodykitom.

FiestaST_46.jpgFord Fiesta ST_1.jpgFord Fiesta ST_2.jpg
Chýbať nemôže ani riadne upravený interiér

Mali ešte karburátory, o XR2i (1989) na báze Mark 3 to už pochopiteľne neplatilo. Jej tisícšesťstovka dávala pre zmenu 76 kW. V predaji bola ale aj verzia RS1800. Štvorvalec radu Zetec 1,8 l s výkonom 96 kW ju katapultoval cez magickú dvestovku. Šialenosť menom RS Turbo (1990-1992) mala 98 kW z objemu 1,6 l, 183 Nm a zrýchlenie z pokoja na stovku jej trvalo osem sekúnd. Hothatch ako má byť! Turbodúchadlo bolo však v ponuke aj skôr u Mk2, ale ako aftermarketová konverzia a bez záruky Fordu.

K športu sa znovu vrátila až predchádzajúca séria, v ktorej malo premiéru prevedenie ST (Sport Technologies). Na svoje si tak opäť prišli vodiči s ostrejšími ambíciami, museli si ale počkať až do roku 2005. Pritom už bežné Fiesty mali tvrdší podvozok a presné riadenie, ktoré zabezpečovalo vynikajúce jazdné vlastnosti. Súčasná generácia kladie viac dôraz na komfort, aj keď pre ST to neplatí. Tú minulú vo výlučne trojdverovej verzii poháňal dvojliter so 110 kW. Atmosférický!

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

dnes | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY