vytisknout velikost písma Spaľovací motor bude v BMW čoskoro minulosťou. Budúcnosť patrí vodíku

BMW predstavuje koncepty pohonov budúcnosti na vodík a elektrinu. Raz sa vraj zaobídeme bez spaľovacích motorov úplne
Spaľovací motor bude v BMW čoskoro minulosťou. Budúcnosť patrí vodíku
Zoznam kapitol
  1. BMW eDrive
  2. Fotogaléria: BMW eDrive

Klasický spaľovací motor bude v BMW už čoskoro minulosťou. Automobilka sa chce spoliehať len na elektrinu a prípadne aj vodík. A nemyslite si, že je to hudba vzdialenej budúcnosti. Hovorí sa už o roku 2020, kedy by mali začať spaľovacie motory z vozidiel BMW miznúť.

Prvým pohľadom do blízkej budúcnosti je koncept plug-in hybridu BMW radu 2 Active Tourer. BMW bude hybridné autá označovať logom eDrive a práve Active Tourer ukazuje, čo bude už čoskoro úplne bežné.

bmw 2 at (1).jpgbmw 2 at (25).jpgbmw 2 at (36).jpgKoncept radu 2 Active Tourer ukazuje, ako bude vyzerať úplne bežný plug-in hybrid. V kombinácii spotrebuje dva litre na 100 km a vypustí menej ako 50 g/km CO2.

Poháňa ho síce ešte stále spaľovací motor, v tomto prípade preplňovaný trojvalec 1,5 l s výkonom 100 kW (136 k) a krútiacim momentom 220 Nm, ale už sa nezaobíde bez neustálej asistencie elektromotorov.

Sila ide na predné kolesá cez šesťstupňový automat, ale ešte je tu generátor. Vedia zo seba dostať výkon 15 kW a krútiaci moment 150 Nm, čo môže byť použité k dočasnému zvýšeniu výkonu motora, alebo aj na dobíjanie akumulátorov a ku štartovanie spaľovacieho motora.

Nad zadnou nápravou je elektromotor, ktorý má výkon 65 kW (88 k) a krútiaci moment 165 Nm. Elektronika potom rozdeľuje silu na jednotlivé kolesá a nielen, že hybrid funguje ako štvorkolka, ale ešte má vektorovanie krútiaceho momentu. Auto samozrejme vie jazdiť len na elektrinu.

Plug-in hybridný Active Tourer sa dostane na stovku za 6,5 ​​sekundy a v kombinácii má spotrebovať 2 litre benzínu na 100 km s emisiami pod 50 g/km CO2. Dojazd na elektrinu je 38 km a maximálna rýchlosť v elektrickom režime je až 130 km/h.

Vodíkovú budúcnosť naznačuje koncept založený na BMW radu 5 Gran Turismo, ktorý používa palivové články zo spolupráce BMW a Toyoty. Vznikol aj zaujímavý prototyp na báze BMW i8. Koncept je ale vodíkovým plug-in hybridom, spaľovací motor v ňom už nenájdete.

bmw fuel cell (48).jpgbmw fuel cell (6).jpgbmw fuel cell (63).jpgBMW skúša palivové články na vodík v konceptoch postavených na základoch radu 5 GT a tiež v modeli i8, ktorý bol značne upravený. Palivové články BMW zdieľa s Toyotou

Vodíkové BMW radu 5 GT umožňuje jazdu ako na akumulátory bez použitia palivových článkov, tak práve aj na vodík a celkový dojazd sa pohybuje okolo 500 km. Podľa BMW sa tým zásadne zlepšuje akčný rádius elektromobilu a nie sú potrebné obrie a ťažké akumulátory. Navyše trvá tankovanie vodíka len pár minút proti mnohohodinovému nabíjaniu akumulátorov.

Vodíkové BMW radu 5 GT má výkon 180 kW (245 koní) a na skladovanie vodíka v aute používa BMW vlastnú patentovanú technológiu CCH2 pre nízkoteplotné skladovanie vodíka pod tlakom 350 barov, ale tiež štandardné skladovací systém CGH2 s tlakom 700 barov.

BMW predstavilo aj svoj koncept vstrekovania vody do preplňovaného benzínového motora. Už sme to mohli vidieť v BMW M4, ale ďalšia fáza bude aplikovaná do BMW radu 1 s preplňovaným trojvalcom 1,5 l.

bmw water injection (16).jpgbmw water injection (6).jpgbmw water injection (12).jpgVstrekovanie vody sme mohli vidieť v BMW M4, ale automobilka ho teraz testuje aj v obyčajnom preplňovanom trojvalci v BMW radu 1. Hlavným benefitom je nižšia spotreba

Vstrekovanie vody do sania má zvýšiť efektivitu spaľovania a výkon o desať procet a zároveň znížiť spotrebu o 8%. Vstrekovanie vody vraj tiež znižuje tepelné a mechanické namáhanie motora a jeho náročnosť na kvalitu benzínu. Možno vraj zvýšiť kompresiu a zároveň použiť horšie palivo, napríklad s oktánovým číslom 95 namiesto 98.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

včera | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY