vytisknout velikost písma Spaľovací motor bude v BMW čoskoro minulosťou. Budúcnosť patrí vodíku

BMW predstavuje koncepty pohonov budúcnosti na vodík a elektrinu. Raz sa vraj zaobídeme bez spaľovacích motorov úplne
Spaľovací motor bude v BMW čoskoro minulosťou. Budúcnosť patrí vodíku
Zoznam kapitol
  1. BMW eDrive
  2. Fotogaléria: BMW eDrive

Klasický spaľovací motor bude v BMW už čoskoro minulosťou. Automobilka sa chce spoliehať len na elektrinu a prípadne aj vodík. A nemyslite si, že je to hudba vzdialenej budúcnosti. Hovorí sa už o roku 2020, kedy by mali začať spaľovacie motory z vozidiel BMW miznúť.

Prvým pohľadom do blízkej budúcnosti je koncept plug-in hybridu BMW radu 2 Active Tourer. BMW bude hybridné autá označovať logom eDrive a práve Active Tourer ukazuje, čo bude už čoskoro úplne bežné.

bmw 2 at (1).jpgbmw 2 at (25).jpgbmw 2 at (36).jpgKoncept radu 2 Active Tourer ukazuje, ako bude vyzerať úplne bežný plug-in hybrid. V kombinácii spotrebuje dva litre na 100 km a vypustí menej ako 50 g/km CO2.

Poháňa ho síce ešte stále spaľovací motor, v tomto prípade preplňovaný trojvalec 1,5 l s výkonom 100 kW (136 k) a krútiacim momentom 220 Nm, ale už sa nezaobíde bez neustálej asistencie elektromotorov.

Sila ide na predné kolesá cez šesťstupňový automat, ale ešte je tu generátor. Vedia zo seba dostať výkon 15 kW a krútiaci moment 150 Nm, čo môže byť použité k dočasnému zvýšeniu výkonu motora, alebo aj na dobíjanie akumulátorov a ku štartovanie spaľovacieho motora.

Nad zadnou nápravou je elektromotor, ktorý má výkon 65 kW (88 k) a krútiaci moment 165 Nm. Elektronika potom rozdeľuje silu na jednotlivé kolesá a nielen, že hybrid funguje ako štvorkolka, ale ešte má vektorovanie krútiaceho momentu. Auto samozrejme vie jazdiť len na elektrinu.

Plug-in hybridný Active Tourer sa dostane na stovku za 6,5 ​​sekundy a v kombinácii má spotrebovať 2 litre benzínu na 100 km s emisiami pod 50 g/km CO2. Dojazd na elektrinu je 38 km a maximálna rýchlosť v elektrickom režime je až 130 km/h.

Vodíkovú budúcnosť naznačuje koncept založený na BMW radu 5 Gran Turismo, ktorý používa palivové články zo spolupráce BMW a Toyoty. Vznikol aj zaujímavý prototyp na báze BMW i8. Koncept je ale vodíkovým plug-in hybridom, spaľovací motor v ňom už nenájdete.

bmw fuel cell (48).jpgbmw fuel cell (6).jpgbmw fuel cell (63).jpgBMW skúša palivové články na vodík v konceptoch postavených na základoch radu 5 GT a tiež v modeli i8, ktorý bol značne upravený. Palivové články BMW zdieľa s Toyotou

Vodíkové BMW radu 5 GT umožňuje jazdu ako na akumulátory bez použitia palivových článkov, tak práve aj na vodík a celkový dojazd sa pohybuje okolo 500 km. Podľa BMW sa tým zásadne zlepšuje akčný rádius elektromobilu a nie sú potrebné obrie a ťažké akumulátory. Navyše trvá tankovanie vodíka len pár minút proti mnohohodinovému nabíjaniu akumulátorov.

Vodíkové BMW radu 5 GT má výkon 180 kW (245 koní) a na skladovanie vodíka v aute používa BMW vlastnú patentovanú technológiu CCH2 pre nízkoteplotné skladovanie vodíka pod tlakom 350 barov, ale tiež štandardné skladovací systém CGH2 s tlakom 700 barov.

BMW predstavilo aj svoj koncept vstrekovania vody do preplňovaného benzínového motora. Už sme to mohli vidieť v BMW M4, ale ďalšia fáza bude aplikovaná do BMW radu 1 s preplňovaným trojvalcom 1,5 l.

bmw water injection (16).jpgbmw water injection (6).jpgbmw water injection (12).jpgVstrekovanie vody sme mohli vidieť v BMW M4, ale automobilka ho teraz testuje aj v obyčajnom preplňovanom trojvalci v BMW radu 1. Hlavným benefitom je nižšia spotreba

Vstrekovanie vody do sania má zvýšiť efektivitu spaľovania a výkon o desať procet a zároveň znížiť spotrebu o 8%. Vstrekovanie vody vraj tiež znižuje tepelné a mechanické namáhanie motora a jeho náročnosť na kvalitu benzínu. Možno vraj zvýšiť kompresiu a zároveň použiť horšie palivo, napríklad s oktánovým číslom 95 namiesto 98.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY