vytisknout velikost písma Spaľovací motor bude v BMW čoskoro minulosťou. Budúcnosť patrí vodíku

BMW predstavuje koncepty pohonov budúcnosti na vodík a elektrinu. Raz sa vraj zaobídeme bez spaľovacích motorov úplne
Spaľovací motor bude v BMW čoskoro minulosťou. Budúcnosť patrí vodíku
Zoznam kapitol
  1. BMW eDrive
  2. Fotogaléria: BMW eDrive

Klasický spaľovací motor bude v BMW už čoskoro minulosťou. Automobilka sa chce spoliehať len na elektrinu a prípadne aj vodík. A nemyslite si, že je to hudba vzdialenej budúcnosti. Hovorí sa už o roku 2020, kedy by mali začať spaľovacie motory z vozidiel BMW miznúť.

Prvým pohľadom do blízkej budúcnosti je koncept plug-in hybridu BMW radu 2 Active Tourer. BMW bude hybridné autá označovať logom eDrive a práve Active Tourer ukazuje, čo bude už čoskoro úplne bežné.

bmw 2 at (1).jpgbmw 2 at (25).jpgbmw 2 at (36).jpgKoncept radu 2 Active Tourer ukazuje, ako bude vyzerať úplne bežný plug-in hybrid. V kombinácii spotrebuje dva litre na 100 km a vypustí menej ako 50 g/km CO2.

Poháňa ho síce ešte stále spaľovací motor, v tomto prípade preplňovaný trojvalec 1,5 l s výkonom 100 kW (136 k) a krútiacim momentom 220 Nm, ale už sa nezaobíde bez neustálej asistencie elektromotorov.

Sila ide na predné kolesá cez šesťstupňový automat, ale ešte je tu generátor. Vedia zo seba dostať výkon 15 kW a krútiaci moment 150 Nm, čo môže byť použité k dočasnému zvýšeniu výkonu motora, alebo aj na dobíjanie akumulátorov a ku štartovanie spaľovacieho motora.

Nad zadnou nápravou je elektromotor, ktorý má výkon 65 kW (88 k) a krútiaci moment 165 Nm. Elektronika potom rozdeľuje silu na jednotlivé kolesá a nielen, že hybrid funguje ako štvorkolka, ale ešte má vektorovanie krútiaceho momentu. Auto samozrejme vie jazdiť len na elektrinu.

Plug-in hybridný Active Tourer sa dostane na stovku za 6,5 ​​sekundy a v kombinácii má spotrebovať 2 litre benzínu na 100 km s emisiami pod 50 g/km CO2. Dojazd na elektrinu je 38 km a maximálna rýchlosť v elektrickom režime je až 130 km/h.

Vodíkovú budúcnosť naznačuje koncept založený na BMW radu 5 Gran Turismo, ktorý používa palivové články zo spolupráce BMW a Toyoty. Vznikol aj zaujímavý prototyp na báze BMW i8. Koncept je ale vodíkovým plug-in hybridom, spaľovací motor v ňom už nenájdete.

bmw fuel cell (48).jpgbmw fuel cell (6).jpgbmw fuel cell (63).jpgBMW skúša palivové články na vodík v konceptoch postavených na základoch radu 5 GT a tiež v modeli i8, ktorý bol značne upravený. Palivové články BMW zdieľa s Toyotou

Vodíkové BMW radu 5 GT umožňuje jazdu ako na akumulátory bez použitia palivových článkov, tak práve aj na vodík a celkový dojazd sa pohybuje okolo 500 km. Podľa BMW sa tým zásadne zlepšuje akčný rádius elektromobilu a nie sú potrebné obrie a ťažké akumulátory. Navyše trvá tankovanie vodíka len pár minút proti mnohohodinovému nabíjaniu akumulátorov.

Vodíkové BMW radu 5 GT má výkon 180 kW (245 koní) a na skladovanie vodíka v aute používa BMW vlastnú patentovanú technológiu CCH2 pre nízkoteplotné skladovanie vodíka pod tlakom 350 barov, ale tiež štandardné skladovací systém CGH2 s tlakom 700 barov.

BMW predstavilo aj svoj koncept vstrekovania vody do preplňovaného benzínového motora. Už sme to mohli vidieť v BMW M4, ale ďalšia fáza bude aplikovaná do BMW radu 1 s preplňovaným trojvalcom 1,5 l.

bmw water injection (16).jpgbmw water injection (6).jpgbmw water injection (12).jpgVstrekovanie vody sme mohli vidieť v BMW M4, ale automobilka ho teraz testuje aj v obyčajnom preplňovanom trojvalci v BMW radu 1. Hlavným benefitom je nižšia spotreba

Vstrekovanie vody do sania má zvýšiť efektivitu spaľovania a výkon o desať procet a zároveň znížiť spotrebu o 8%. Vstrekovanie vody vraj tiež znižuje tepelné a mechanické namáhanie motora a jeho náročnosť na kvalitu benzínu. Možno vraj zvýšiť kompresiu a zároveň použiť horšie palivo, napríklad s oktánovým číslom 95 namiesto 98.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY