vytisknout velikost písma Socialistické autá, ktoré boli (aspoň v niečom) lepšie ako tie "západné"

Socializmus s komunizmom priniesli svetu úpadok, utrpenie a utrpenie miliónov ľudí. V konkurencii so slobodným trhovým hospodárstvom spoločenské zriadenie založené na centrálnom plánovaní absolútne zlyhalo vždy a všade, kde bolo vyskúšané.
Socialistické autá, ktoré boli (aspoň v niečom) lepšie ako tie "západné"

Obyvatelia socialistického bloku vnímali vlastnú biedu najvýraznejšie vtedy, keď mali možnosť porovnať svoju životnú úroveň so štandardom bežným "na Západe", ako sa vtedy hovorilo. Dobre to bolo vidieť na produktoch spotrebného charakteru, ako sú práve autá. Nasledujúci prehľad preto berte od začiatku s rezervou. Nájsť skutočne kvalitné socialistické auto, ktoré by valcovalo porovnateľný produkt "západného" trhového hospodárstva, snáď ani nemožno. Už len preto, že požiadavky zákazníkov na oboch stranách "ideologickej barikády" boli diametrálne odlišné.

Napriek tomu socializmus východného bloku, ohraničený érou od konca 40. do konca 80. rokov dvadsiateho storočia, priniesol niekoľko zaujímavých a pomerne konkurencieschopných modelov. Snažili sme sa dať dohromady aspoň niektoré socialistické autá, ktoré priniesli aj v dobe všeobecného zaostávania zaujímavé technologické riešenia, boli úspešné u zákazníkov (ktorí však nemali príliš na výber) alebo sa jednoducho páčili.

Lada 2101

Projekt sovietskeho autá nižšej strednej triedy sa začal rysovať už na začiatku 60. rokov. Sovietskej automobilke VAZ sa podarilo získať v roku 1966 licenciu na Fiat 124, vyrábaný v rokoch 1966 až 1974. Taliani dokonca sľúbili postaviť v meste Togliatti (Rusi v roku 1964 na počesť predsedu talianskej komunistickej strany Palmiro Togliattiho premenovali mesto Stavropol na Volge) modernú automatizovanú továreň.

Lada-2101-1.jpgLada-2101-2.jpg

Na konci 60. rokov bol závod v Toljatti najmodernejšou automobilkou na svete. A výsledný produkt patril v sovietskom bloku k tomu najlepšiemu, čo sa dalo kúpiť. Bolo to také Audi A4 vtedajšej doby, samozrejme prispôsobené pre prevádzku v náročných podmienkach. Licenčný Fiat 124 sa mimo ZSSR predával pod názvom Lada a bol úspešný aj na západných trhoch, kde sa smel v rámci licenčnej dohody predávať až od roku 1974. Teda po skončení výroby originálneho Fiatu.

Osvedčil sa predovšetkým v náročných podmienkach. Sovietske auto malo vďaka vystuženej konštrukcii a silnejším plechom paradoxne lepšie výsledky pasívnej bezpečnosti než darcovský Fiat. Minimálna investícia do závodu a vývoja ale spôsobili, že vozidlo v priebehu 70. rokov technologicky zastaralo a na "Západe" o neho prestal byť záujem. Napriek tomu bolo možné Ladu-VAZ 2101 považovať, aspoň v čase vzniku, za auto úplne porovnateľné so západnými štandardmi.

Lada Niva

Keby bola v polovici 70. rokov v Európe a vo svete rovnaká móda ako dnes, bolo by kompaktné SUV Lada Niva absolútny trhák. Tento kompaktný tereňák bol vo svojej dobe unikátny. Právom býva považovaný za zakladateľa kompaktných SUV, ktoré idú teraz v Európe na dračku a vytláčajú z pozícií najpredávanejších áut klasických zástupcov segmentu C.

Lada-Niva-1.jpgLada-Niva-2.jpg

Niva bola pomerne úspešná aj na západných trhoch. Už len preto, že porovnateľný produkt vlastne neexistoval. Pravdaže, prečo aj... Kým v ZSSR bola väčšina ciest nespevnená a neudržiavaná, v Západnom Nemecku sa mohli imperialistickí vykorisťovatelia utláčaného pracujúceho ľudu preháňať v osemvalcových Mercedesoch neobmedzenou rýchlosťou po Autobahne. A kto potreboval jazdiť do terénu, ten si kúpil osemvalcový Range Rover.

Škoda 1000 MB

Prvou modernou škodovka prišla s novou platformou a predovšetkým novou koncepciou všetko vzadu. Vtedy to bolo moderné, aj keď na konci 70. rokov svet prešiel skôr na koncepciu všetko vpredu a autá s motormi vzadu boli až na výnimky veľmi vzácne. Ale klasické Embéčko malo aj iné zvláštnosti, predovšetkým čo sa týka použitých výrobných technologií.

Skoda-1000-MB-1.jpgSkoda-1000-MB-2.jpg

Škoda totiž začala ako prvá používať technológiou tlakového liatia hliníkových blokov, čo o niekoľko dekád predbehlo dobu a ani v západných krajinách to nemalo vo veľkosériovej výrobe osobných áut konkurenciu. Tlakovo liate hliníkové bloky spolu s prevodovkou zrýchľovali výrobu a znižovali náklady a hmotnosť. Technológiu neskôr kúpil Renault a práve skúsenosti Škody s tlakovým liatím hliníka boli jedným z dôvodov, prečo o ňu po revolúcii javil tak veľký záujem Volkswagen.

Škoda 130 RS

Závodná verzia Škody 110 R bola veľmi úspešná, predovšetkým v rely. Ale presadila sa aj na okruhoch. Škoda s okruhovým "eRkom" dokonca vyhrala v celkovom hodnotení značiek európsky šampionát cestovných áut (ETCC) v roku 1981.

Skoda-130-RS-1.jpgSkoda-130-RS-2.jpg

Pravda, víťazstvo to bolo trochu kontroverzné. Veď závodné erko malo so sériovou verziou spoločný maximálne emblém na kapote... Pravidlá pritom vyžadovali sériovú výrobu homologačných kusov, ale k tej vlastne nikdy nedošlo. Avšak štatisticky už škodovke toto víťazstvo nikto nezoberie a konkurencia v podobe BMW a Fordov ten rok, aj vďaka čidne nastavenému bodovaciemu systému, ostrúhala.

Škoda Favorit

Favorit patrí medzi vysmievané a opovrhované produkty, ale v skutočnosti to bolo auto porovnateľné so západnými štandardmi pre lacné rodinné autá. Jeho hlavným problémom bolo, že prišiel na trh asi o tri roky neskôr, ako sa pôvodne plánovalo. A to už sa technológie a predovšetkým požiadavky na bezpečnosť zase posunuli ďalej. Ale ani tak nebol Favorit zlý a na mnohých západných trhoch to bolo najlacnejšie plnohodnotné auto.

Skoda-Favorit-1.jpgSkoda-Favorit-2.jpg

Koncepcia "všetko vpredu" sa vo škodovke intenzívne vyvíjala už od roku 1981. Aj pôvodný návrh dizajnu od Bertoneho bol celkom zaujímavý (aj keď z konceptu toho do sériovej výroby veľa nevydržalo). Na podvozku a motore pracovalo Porsche a špecialisti z Veľkej Británie. Keď sa prvý Favoriti dostali na západné trhy, prekvapili práve slušným nastavením podvozku.

Vzhľadom k ekonomickým a spoločenským okolnostiam v Československu 80. rokov je až prekvapujúce, že vtedy mohlo vzniknúť tak solídne auto.

Tatra 603

Tatra bola na konci päťdesiatych rokov natoľko iná, že vlastne nemala vo svete konkurenciu. Prvýkrát sa v zahraničí objavila v roku 1956 v Taliansku, kde niekoľko prototypov vozilo československú olympijskú delegáciu. Asi nikoho neprekvapí, že nezvyčajný prúdnicový automobil so vzduchom chladeným motorom vzadu budil rozruch a veľký záujem.

Tatra-603-1.jpgTatra-603-2.jpg

Kvality Tatry 603 vychádzali predovšetkým z predchádzajúcich úspechov a znalostí kopřivnickej automobilky. A bolo to tiež úspešné pretekárske auto. Vo vytrvalostnom závode Marathon de la Route, ktorý sa jazdil na Nürburgringu a trval viac ako 80 hodín, dokázala Tatra 603 v roku 1966 vybojovať prvé tri miesta vo svojej triede a štvrté miesto celkovo. Porazila aj také mená ako Lotus, Opel, Ferrari alebo Alfu Romeo.

Tatra 815

Zrejme najúspešnejším produktom v zahraničí bola ale nákladné Tatra radu T815. V čase najväčšej slávy vyrábala Tatra okolo 15 000 áut ročne a model T815, hoci bol primárne určený pre krajiny RVHP, sa dostal aj do "znepriatelených" štátov kapitalistického bloku. Obrovskou prednosťou Tatry bol mimoriadne univerzálny podvozok s chrbticovým rámom.

Tatra-815-1.jpgTatra-815-2.jpg

Tatra 815 bola obľúbená predovšetkým v banských a stavebných spoločnostiach, ktoré nemuseli prekladať vyťažený materiál na cestné vozidlá, prípadne nebolo nutné stavať spevnené cesty pre odvoz materiálu. Tatra prešla všade a ešte k tomu pridala minimálne nároky na údržbu. Model 815 slúžil aj ako základ mnohých vojenských špeciálov a v roku 1988 vyhral Karel Loprais s upraveným vozidlom legendárny závod Paríž-Dakar.

Wartburg 313 Sport

Tento Wartburg bolo vo svojej dobe moderné a pekné auto. Páčil sa natoľko, že v roku 1957 získal na autosalóne v New Yorku cenu za eleganciu a bol vyhlásený za najkrajšie európske auto roka. Celá výrobná rada Wartburg 311/312 a 313 si našla skoro pätinu zákazníkov v západných štátoch. A niekoľko sa ich dostalo aj do USA.

Wartburg-313-1.jpgWartburg-313-2.jpg

Wartburg radu 313 Sport bol pomerne úspešný aj pri automobilových súťažiach. Na pozitívnu odozvu, kvalitné spracovanie a elegantný dizajn však značka Wartburg s nástupcom radu 353 nenadviazala. Model 313 Sport je tak zrejme jediným produktom východonemeckého automobilového inžinierstva, ktorý sa dokázal presadiť aj na západných trhoch.

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka
Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva existuje mimo iného v radikálnej úprave značky Bronto. Voz prešiel dokonca aj homologáciou pre Európu. U nás sa predáva ako Niva Extreme Cross. Už len vidieť túto špecialitu v pohybe je zážitok. Niva Extreme Cross prekvapivo používa celkom sériový motor.

10. 11. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY