vytisknout velikost písma Slovníček: ako správne vyslovovať značky a modely?

Tento článok je určený tým, ktorí sa v diskusii o autách nechcú strápniť nevhodnou výslovnosťou.
Slovníček: ako správne vyslovovať značky a modely?

Aj v tomto odvetví vládne angličtina, takže u väčšiny automobiliek a ich produktov sa počíta, že pri výslovnosti budeme vychádzať z pravidiel západogermánskych jazykov. Pravidlom je však pri vyslovovaní mien rešpektovať nielen národnú a jazykovú príslušnosť značky, ale prípadne aj názor vedenia tej ktorej automobilky. U vlastných mien skrátka platí, že sa vyslovujú tak, ako si ich nositeľ praje.

Je samozrejmé, že každý jazyk, teda aj ten slovenský, si výslovnosť čiastočne upravuje podľa svojich pravidiel a zvykov. Nikto vám iste nebude vyčítať, ak sa nebudete striktne držať predpísanej výslovnosti značiek Renault alebo Citroën, "renolt" a "sitroen" pri bežnej komunikácii úplne stačí, rovnako ako bude ťažko niekto protestovať, keď Mustang vyslovíte ako "mustang". Niekedy ale modifikácie výslovnosti prechádzajú v hotové komolenie mien, ktoré nemá podklad ani v jazyku východiskovým, ani v jazyku preberajúcom. Žiarivým príkladom tohto javu môžu byť stále často používané termíny "lambordžíny", "lancia", "barčeta" alebo "macan"...

V nasledujúcich riadkoch sme pre vás vybrali tie automobilky, prípadne modely, u ktorých môže byť výslovnosť pre niekoho problematická, a doplnili ich výslovnosťou v pôvodnom jazyku. Neznamená to, že by ste mali na tejto výslovnosti úzkostlivo lipnúť, berte to skôr ako také vodidlo v prípade nejasností a našu snahu prispieť k eliminácii všetkých "lambordžíny". Ak vám v tomto výbere niečo chýba, zmieňte v diskusii, radi doplníme.

Autobianchi: [autoˈbjaŋki]
Cadillac: [kædɨlæk]
Citroën: [si.tʁɔ.ˈɛn]
Fiat Barchetta: [ˈfiat barˈketta]
Giorgetto Giugiaro: [dʒorˈdʒetto dʒuˈdʒaro]
Hyundai: [hjə́:ndɛ]
Chevrolet: [ʃɛvrəˈleɪ]
Jaguar: [ˈdʒæɡju:.ər]
Koenigsegg: [ˈkø:nɪɡsɛɡ]
Lamborghini: [lamborˈɡi:ni]
- Countach: [ˈkuntɑˑʃ]
- Murciélago: [murθiˈelaɣo] španielsky (španielský výraz), [murtʃieˈlaɡo] italsky
- Gallardo: [ɡaɪˈjɑrdoʊ]
Lancia: [ˈlantʃa]
Maserati
- Ghibli: [ˈgɪbli]
Peugeot: ​[pøʒo]
Porsche
- Macan: [mat͡ʃan]
Renault: [ʁəno]
SsangYong: [s͈aŋjoŋ]   
Scuderia Ferrari: [skudeˈria ferˈrari]
Vauxhall: [ˈvɒksɔ:l]

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY