vytisknout velikost písma Slovenský automobilový trh: Prísne tajné!

Slovensko dodáva čísla o vývoji automobilového trhu vždy s oneskorením. Kým Európa dávno zverejnila počty nových áut za august, Slováci síce základné údaje zverejnili už v auguste, ale až teraz sa môžeme dozvedieť, ako si viedli jednotlivé značky a typy áut.
Slovenský automobilový trh: Prísne tajné!

Možno ste to nevedeli, ale Slovensko, presnejšie povedané Zväz automobilového priemyslu má ako jedna z mála krajín v Európe zamknuté dáta o svojom trhu. Sú prístupné len platiacim členom. Kým napríklad české štatistiky sú prístupné voľne a Poliaci dokonca zverejňujú počty áut a typov po jednotlivých vojvodstvách, slovenské čísla sú predmetom malého štátneho tajomstva.

Ako si teda viedli Slováci v siedmom mesiaci roka 2013? Z toho, čo je dostupné, sa verejnosť veľa nedozvie. Chýba väčšina údajov o počtoch u jednotlivých typov, slovenské štatistiky hovoria o percentuálnom podiele na trhu.

V porovnaní s predchádzajúcim rokom poklesol slovenský trh o deväť percent. Konkrétne tu bolo tento rok v auguste registrovaných 5709 nových automobilov. Za celý tento rok to dáva dohromady 37 753 áut a pokles o sedem percent. Najväčší záujem u nás v auguste bol o Škodu Fabia (326 áut). Na striebornej priečke sa usadila tretia generácia Škody Octavia (4,9% trhu) a bronz si odváža i30 od Hyundai (3,7%).

Na štvrtej pozícii zaparkovala ďalšia Škoda, tentoraz Rapid (3,2%). Piata skončila Kia ceed a šiesty VW Golf. Siedma priečka je utajená, zato ôsma skončila Dacia Sandero so 120 vozmi.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY