vytisknout velikost písma "Slepci" za volantom: Nevidia, škúlia, nemajú priestorové videnie

Dámy aj páni, zbystrite zrak. Sadáte si do auta s partnerom, a zatiaľ čo v kine váš náprotivok sledoval plátno s dioptrickými okuliarmi, ktoré nenápadne vytiahol až po zhasnutí, za volant už sadá bez nich? Buď donuťte vodiča, aby si okuliare vzal, alebo vystúpte. Idete s jedným zo štvrtiny vodičov, ktorí zle vidia.

Každý stý vodič vás takmer nevidí

Smutná čísla prinieslo dvojmesačné meranie zraku vodičov u našich západných susedov, ktoré v rámci osvetovej kampane vykonalo Medzinárodné združenie optikov a optometristov v spolupráci s českou políciou a BESIPom. Zistili, že jeden zo sto vodičov, ktorí vás počas jazdy míňajú, vás takmer nevidí.

Asi jedna štvrtina majiteľov vodičáku má za volantom väčšie či menšie zrakové ťažkosti. Predovšetkým v hmle a pri stmievaní. Optici a optometristi to zistili na sedemnástich kontrolných stanovištiach v celej republike, kedy skontrolovali videnie 598 vodičov a vodičiek. Meranie bolo dobrovoľné, bez akýchkoľvek administratívnych postihov.

Nemáš 3D, neodhadneš vzdialenosť

Odborníci pri meraní sledovali, či ľudia dokážu rozlíšiť požadovaný detail na primeranú vzdialenosť, a to každým okom zvlášť i oboma dohromady. Skúmali aj priestorové videnie, ako sa dnes populárno hovorí 3D, čo je dôležité napríklad pre správny odhad vzdialenosti protiidúcich vozidiel. Všetkým, ktorým bola zistená nejaká vada, bolo odporučené, aby vyhľadali očného lekára a problém vyriešili.

Ich vada má totiž praktický a nebezpečný vplyv na dopravnú bezpečnosť. "Keď jeden vodič zbadá prekážku a začne brzdiť, druhý k nej musí dôjsť na polovičnú vzdialenosť, aby ju vôbec rozoznal a mohol zareagovať. Čo to spraví, ak sa stretnú v hustej premávke na diaľnici? Rad ľudí predpokladá, že druhí vidia rovnako dobre ako oni," konštatoval vedúci BESIP Roman Budský.

Jedna štvrtina krátkozrakých

U tretiny kontrolovaných vodičov bolo počas dvojmesačných kontrol zistené skryté škúlenie a u viac než štvrtiny ťažkosti s priestorovým videním. Takmer 44% kontrolovaných osôb nedosahovalo aspoň na jednom oku optimálnu zrakovú ostrosť. Priemerný vek týchto vodičov je 51 rokov.

Vodiči, ktorých zraková ostrosť nedosahovala 70% a ktorých spôsobilosť na vedenie motorového vozidla je tak do budúcna podmienená odborným vyšetrením, tvorili ľahko cez 6% z celkového počtu skúmaných. Ich vekový priemer činil 58,1 roka. "Znepokojujúcou, avšak očakávateľnou správou je preukázateľne vyššie zastúpenie starších vodičov v skupinách s najhoršou zrakovou ostrosťou," uviedol Roman Budský. Z testovaných vodičov bolo 24% ťažko krátkozrakých alebo s iba jedným ostro vidiacim okom.

Netušia, že zle vidia 

Medzi najrizikovejšími vodičmi so zrakovou ostrosťou pod 50% nebol jediný nositeľ okuliarov alebo šošoviek. Možno sa teda domnievať, že sa jedná o vodiča, ktorí si deficit svojho zraku neuvedomuje, prípadne uvedomuje, ale nikdy ho neriešil návštevou očného špecialistu a obstaraním korekčnej pomôcky.

Sme toho názoru, že českí a slovenskí šoféri majú veľa spoločného. Čo myslíte, mala by naša polícia na Slovensku spraviť podobný test?

Graf rozloženia hodnôt binokulárnej zrakové ostrosti u 589 šoférov:

graf.jpg
Čierna zvislá čiara značí hranicu 100% zrakovej ostrosti, hodnoty vpravo od nej znamenajú nadpriemernú zrakovú ostrosť. Červená línia označuje 70% zrakovú ostrosť. Osoby, ktoré sa umiestnili vľavo od tejto hranice, nie sú oprávnené na riadenie motorových vozidiel alebo ich spôsobilosť musí posúdiť očný lekár.

 

VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Favorit vs. Octavia

13. 4. 2017 | Dalibor Žák
 Zmerali sme akceleráciu všetkých verzií novej Škody Octavia RS

Škoda Octavia RS

Zmerali sme reálnu akceleráciu všetkých variantov novej Octavie RS a dvoch verzií Octavie Scout. Medzi najrýchlejším a najpomalším RS je pri zrýchlení 0-150 km/h rozdiel 5,3 s, pri zrýchlení 0-100 km/h to je 1,4 s. Všetky varianty Octavie RS aj Scout majú systém Launch Control. Kvôli čo najlepšiemu porovnaniu výsledkov sme merali verzie s automatickou prevodovkou DSG.

13. 4. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY