vytisknout velikost písma "Slepci" za volantom: Nevidia, škúlia, nemajú priestorové videnie

Dámy aj páni, zbystrite zrak. Sadáte si do auta s partnerom, a zatiaľ čo v kine váš náprotivok sledoval plátno s dioptrickými okuliarmi, ktoré nenápadne vytiahol až po zhasnutí, za volant už sadá bez nich? Buď donuťte vodiča, aby si okuliare vzal, alebo vystúpte. Idete s jedným zo štvrtiny vodičov, ktorí zle vidia.

Každý stý vodič vás takmer nevidí

Smutná čísla prinieslo dvojmesačné meranie zraku vodičov u našich západných susedov, ktoré v rámci osvetovej kampane vykonalo Medzinárodné združenie optikov a optometristov v spolupráci s českou políciou a BESIPom. Zistili, že jeden zo sto vodičov, ktorí vás počas jazdy míňajú, vás takmer nevidí.

Asi jedna štvrtina majiteľov vodičáku má za volantom väčšie či menšie zrakové ťažkosti. Predovšetkým v hmle a pri stmievaní. Optici a optometristi to zistili na sedemnástich kontrolných stanovištiach v celej republike, kedy skontrolovali videnie 598 vodičov a vodičiek. Meranie bolo dobrovoľné, bez akýchkoľvek administratívnych postihov.

Nemáš 3D, neodhadneš vzdialenosť

Odborníci pri meraní sledovali, či ľudia dokážu rozlíšiť požadovaný detail na primeranú vzdialenosť, a to každým okom zvlášť i oboma dohromady. Skúmali aj priestorové videnie, ako sa dnes populárno hovorí 3D, čo je dôležité napríklad pre správny odhad vzdialenosti protiidúcich vozidiel. Všetkým, ktorým bola zistená nejaká vada, bolo odporučené, aby vyhľadali očného lekára a problém vyriešili.

Ich vada má totiž praktický a nebezpečný vplyv na dopravnú bezpečnosť. "Keď jeden vodič zbadá prekážku a začne brzdiť, druhý k nej musí dôjsť na polovičnú vzdialenosť, aby ju vôbec rozoznal a mohol zareagovať. Čo to spraví, ak sa stretnú v hustej premávke na diaľnici? Rad ľudí predpokladá, že druhí vidia rovnako dobre ako oni," konštatoval vedúci BESIP Roman Budský.

Jedna štvrtina krátkozrakých

U tretiny kontrolovaných vodičov bolo počas dvojmesačných kontrol zistené skryté škúlenie a u viac než štvrtiny ťažkosti s priestorovým videním. Takmer 44% kontrolovaných osôb nedosahovalo aspoň na jednom oku optimálnu zrakovú ostrosť. Priemerný vek týchto vodičov je 51 rokov.

Vodiči, ktorých zraková ostrosť nedosahovala 70% a ktorých spôsobilosť na vedenie motorového vozidla je tak do budúcna podmienená odborným vyšetrením, tvorili ľahko cez 6% z celkového počtu skúmaných. Ich vekový priemer činil 58,1 roka. "Znepokojujúcou, avšak očakávateľnou správou je preukázateľne vyššie zastúpenie starších vodičov v skupinách s najhoršou zrakovou ostrosťou," uviedol Roman Budský. Z testovaných vodičov bolo 24% ťažko krátkozrakých alebo s iba jedným ostro vidiacim okom.

Netušia, že zle vidia 

Medzi najrizikovejšími vodičmi so zrakovou ostrosťou pod 50% nebol jediný nositeľ okuliarov alebo šošoviek. Možno sa teda domnievať, že sa jedná o vodiča, ktorí si deficit svojho zraku neuvedomuje, prípadne uvedomuje, ale nikdy ho neriešil návštevou očného špecialistu a obstaraním korekčnej pomôcky.

Sme toho názoru, že českí a slovenskí šoféri majú veľa spoločného. Čo myslíte, mala by naša polícia na Slovensku spraviť podobný test?

Graf rozloženia hodnôt binokulárnej zrakové ostrosti u 589 šoférov:

graf.jpg
Čierna zvislá čiara značí hranicu 100% zrakovej ostrosti, hodnoty vpravo od nej znamenajú nadpriemernú zrakovú ostrosť. Červená línia označuje 70% zrakovú ostrosť. Osoby, ktoré sa umiestnili vľavo od tejto hranice, nie sú oprávnené na riadenie motorových vozidiel alebo ich spôsobilosť musí posúdiť očný lekár.

 

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Meranie výkonu na brzde

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 na brzde nesklamal. Nameraný výkon zodpovedá oficiálne udávanému maximu. Vrchol krútiaceho momentu je takmer presne o 50 Nm vyšší.

včera | Dalibor Žák
Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Za 23-tisíc eur dostanete plne vybavený automobil s prvkami typu adaptívneho tempomatu a bezkľúčového prístupu, so systémom sledovania mŕtveho uhla, s inteligentným parkovacím asistentom alebo vyhrievaním volantu.

18. 5. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: BMW Z4 je skvelá hračka na leto. A čoskoro nebude

Test jazdenky: BMW Z4 je skvelá hračka na leto. A čoskoro nebude

Takéto jednoduché a charakterné BMW už nebudú, takže ak máte niečo okolo 10-tisíc eur na roadster a Mazda MX-5 je na vás moc slabá, asi nemáte čo riešiť.

17. 5. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY