vytisknout velikost písma Skutočná spotreba vs udávaná: Čím väčší motor, tým lepšie

Premýšľali ste nad tým, prečo sa reálna spotreba moderných áut líši od udávanej niekedy aj o celé litre? Nemecký ADAC na to našiel odpoveď.
Skutočná spotreba vs udávaná: Čím väčší motor, tým lepšie

Plno motoristov si už zvyklo, že udávaná spotreba paliva nemá s realitou spoločného vôbec nič. Nemecký ADAC postavil vlastnú metodiku merania spotreby a ukázal rozdiely medzi tým, koľko autá skutočne "žerú" a koľko paliva by si mali vziať podľa údajov výrobcu.

Meranie prebiehalo od apríla 2012 do mája 2014. Testom prešlo 345 rôznych áut. ADAC celkom otestoval 137 benzínových modelov, 156 dieselov, 24 hybridov, 12 elektromobilov, 11 áut na CNG a päť áut na LPG.

ADAC použil nový merací cyklus WLTP (Worldwide Light vehicles Test Procedure), ktorým sa má v budúcnosti udávať spotreba po celom svete. Ten vraj viac zodpovedá realite, pretože sa v ňom viac akceleruje, ide sa rýchlejšie a dlhšiu dobu.

K tomu ADAC pridal ešte svoj ​​vlastný cyklus merania spotreby na diaľnici, ktorý zároveň počíta aj s akceleráciou na plný plyn. ADAC zároveň nechal vozidlá na meracej brzde ísť s rozsvietenými svetlami a so zapnutou klimatizáciou. Nemci tiež použili presnejší model pre započítanie skutočnej hmotnosti auta a odporu vzduchu.

Výsledky môžu byť pre niekoho prekvapivé. Napríklad hybridné pohony mali v priemere o štvrtinu horšiu spotrebu. Diesely majú spotrebu o 14% horšiu a zážihové motory len o asi 10%. Ukazuje sa tiež, že malé preplňované downsizované motory "klamú" oveľa viac než veľkoobjemové atmosférické motory. Niektoré veľké autá sú podľa testu ADACu v skutočnosti dokonca úspornejšie, než vyplýva z tabuľkových hodnôt.

Medzi benzínovými motormi vyhral Chevrolet Camaro Cabrio 6.2 V8, ktorý mal o 17% menšiu spotrebu. Na druhom mieste sa umiestnilo Audi R8 V10 Spyder so spotrebou nižšou o 7% a tretí skončil Nissan 370Z Roadster s automatickou prevodovkou, ktorý si vzal o 6% paliva menej. Diesely vyhrala Škoda Yeti 2.0 TDI (125 kW) 4x4 DSG VUR o percento nižšou spotrebou.

Jediný hybrid, ktorý v skutočnosti zodpovedal udávanej hodnote, bola Kia Optima. Tá mala len o 0,4% horšiu spotrebu. Najhoršie je naopak Volvo V60 D6 Hybrid, ktorého spotreba vzrástla oproti tej homologizovanej o 84%. Toyota Prius Plug-In sa so 73% horšom výsledkom tiež veľmi nepredviedla.

V nasledujúcej tabuľke nájdete vždy tri najlepšie a tri najhoršie autá z rôznych kategórií. Z výsledkov sme tiež vybrali niektoré modely značky Škoda a dali ich do samostatnej tabuľky.

Benzín

model udávaná spotreba skutočná spotreba rozdiel
Chevrolet Camaro Cabrio V8 14,1 l/100 km 11,70 l/100 km -17 %
Audi R8 Spyder V10 S Tronic 13,3 l/100 km 12,43 l/100 km -7 %
Nissan 370Z Roadster AT 10,9 l/100 km 10,22 l/100 km -6 %
Fiat Punto 0.9 TwinAir 4,2 l/100 km 5,63 l/100 km 34 %
Volvo V70 T5 AT 6,4 l/100 km 8,51 l/100 km 33 %
Mercedes E 250 Coupé AT 5,7 l/100 km 7,23 l/100 km 27 %


Diesel

model udávaná spotreba skutočná spotreba rozdiel
Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 DSG 6,3 l/100 km 6,22 l/100 km -1 %
Mercedes Viano 2.2 CDI 7,1 l/100 km 7,16 l/100 km -0,6 %
Citroen C4 Picasso HDI 150 5,9 l/100 km 5,89 l/100 km -0,2 %
Jeep Grand Cherokee V6 CRD 7,5 l/100 km 11,61 l/100 km 55 %
Volvo V40 D2 3,6 l/100 km 4,83 l/100 km 42 %
Renault Twingo 1.5 dCi 85 3,3 l/100 km 4,47 l/100 km 36 %


Hybrid

model udávaná spotreba skutočná spotreba rozdiel
Kia Optima 5,4 l/100 km 5,42 l/100 km -0,4 %
Honda Insight 4,3 l/100 km 4,71 l/100 km 10 %
Audi A6 2.0 TFSI Hybrid 6,2 l/100 km 6,91 l/100 km 12 %
Volvo V60 D6 Hybrid AWD 1,9 l/100 km 3,49 l/100 km 84 %
Toyota Prius Plug-in 2,1 l/100 km 3,64 l/100 km 73 %
Lexus IS 300h Sport 4,3 l/100 km 5,85 l/100 km 36 %

 

LPG

model udávaná spotreba skutočná spotreba rozdiel
Opel Astra 1.4 LPG ecoFLEX 7,9 l/100 km 7,96 l/100 km 1 %
Škoda Octavia Combi 1.6 LPG 9,2 l/100 km 9,39 l/100 km 2 %
Opel Corsa 1.2 LPG ecoFLEX 6,8 l/100 km 7,39 l/100 km 9 %
Kia Picanto 1.0 LPG 6,2 l/100 km 7,93 l/100 km 28 %
Opel Adam 1.4 LPG ecoFLEX 6,9 l/100 km 8,10 l/100 km 17 %

 

CNG

model udávaná spotreba skutočná spotreba rozdiel
VW Caddy 2.0 EcoFuel 5,7 kg/100 km 5,50 kg/100 km -4 %
Mercedes B 200 NGT 4,3 kg/100 km 4,36 kg/100 km 1 %
VW Golf BlueMotion 1.4 TGI 3,5 kg/100 km 3,60 kg/100 km 3 %
Fiat Panda TwinAir CNG 3,1 kg/100 km 3,93 kg/100 km 27 %
Opel Combo 1.4 CNG Turbo 4,9 kg/100 km 5,81 kg/100 km 19 %
Audi A3 Sportback g-tron 3,3 kg/100 km 3,65 kg/100 km 11 %

 

Ako si viedli Škodovky

modeludávaná spotrebaskutočná spotrebarozdiel
Citigo 1.0 MPI 55 kW4,7 l/100 km5,35 l/100 km13,8 %
Citigo 1.0 MPI CNG2,9 kg/100 km3,15 kg/100 km8,6 %
Fabia Combi 1.2 TSI 63 kW5,2 l/100 km6,02 l/100 km15,8 %
Octavia 1.2 TSI 77 kW4,9 l/100 km5,37 l/100 km9,6 %
Octavia 1.6 TDI 77 kW3,8 l/100 km4,42 l/100 km16,3 %
Octavia 1.8 TSI DSG5,7 l/100 km6,65 l/100 km16,7 %
Octavia Combi 1.4 TSI5,3 l/100 km5,74 l/100 km8,3 %
Octavia Combi RS TDI4,6 l/100 km5,24 l/100 km13,9 %
Rapid 1.2 TSI 77 kW5,4 l/100 km5,74 l/100 km6,3 %
Yeti 1.4 TSI6,4 l/100 km7,18 l/100 km12,2 %
Yeti 2.0 TDI 4x4 DSG6,3 l/100 km6,22 l/100 km-1,3 %

 

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY