vytisknout velikost písma Škoda vlani predala 920 800 áut, zostala tesne pod rekordom

Mladoboleslavskej automobilke sa v minulom roku darilo. Najpredávanejším modelom zostala opäť Octavia, ktorá si pripísala na konto 359 600 kusov. Naopak najmenej nových zákazníkov našiel veľkopriestorový Roomster.
Škoda vlani predala 920 800 áut, zostala tesne pod rekordom

Škoda Auto v roku 2013 utŕžila 10,3 miliardy eur a dosiahla prevádzkový zisk 522 miliónov eur. Uviedli to členovia predstavenstva spoločnosti na dnešnej tlačovej konferencii v Škoda Múzeu v Mladej Boleslavi.

"Naša modelová rada rástla tak rýchlo ako nikdy predtým," zdôraznil Prof. Dr h.c. Winfried Vahland, predseda predstavenstva Škody. "V ťažkom prostredí sme predali 921 000 áut s výrazne rastúcou tendenciou v druhej polovici roka."

Škoda tak zostala dve percentá pod výsledkom z rekordného roku 2012, kedy dokázala predať dokonca 939 200 vozidiel. Vahland pripomenul, že mnohé tradičné trhy nevykazovali v minulom roku najlepšiu kondíciu: "Západná Európa opäť zaradila spiatočku, keď zaznamenala pokles trhu o 1,9 percenta."

Pre Škodu významná India stratila 6,7%. Mladoboleslavskej značke ale pomohla Čína - tamojší trh posilnil počas roka 2013 o 17,8 percenta.

Octavia stále posilňuje

Najpredávanejším modelom Škody zostala opäť Octavia. Na jej odbyte sa odrazila skutočnosť, že začiatkom roka 2013 sa ešte dopredávali vozidlá druhej generácie. Celkom 359 600 predaných Octavii tak oproti roku predstavuje pokles o 12 percent.

Tento rok by to ale mohlo byť inak. "Vyrábame na hranici kapacity," povedal Vahland. " Náš bestseller od augusta každý mesiac posilňuje v dvojciferných hodnotách."

Starnúca Fabia si v roku 2013 pripísala na konto 202 000 predaných kusov, tretí Rapid ich má o polovicu menej - 103 800. Hatchback Rapid Spaceback sa ale začal predávať až v druhej polovici roka.

Ostatné modely Škody už stotisícovú hranicu nepresiahli. Superbov sa predalo 94 400, Yeti našiel 82 400 zákazníkov. Malá Škoda Citigo vyskočila medziročne o seznačných 51 percent a pripísala si 45 200 kusov dodaných zákazníkom.

Najmenší záujem mala klientela mladoboleslavskej značky o Roomster, ktorý si s 33 300 predanými kusmi pohoršil o 12,3 percenta.

Najmenší záujem mala klientela mladoboleslavskej značky o Roomster, ktorý si s 33 300 odovzdanými kusmi pohoršil o 12,3 percenta.

2014: Ďalší rast aj vďaka novým modelom

Vahland očakáva, že rok 2014 bude pre Škodu opäť veľmi úspešný. Nasvedčuje tomu pozitívny vývoj v januári a februári. "Nikdy predtým sme v prvých dvoch mesiacoch roka nepredali toľko áut ako v roku 2014," zdôraznil šéf značky s okrídleným šípom v znaku.

Žiari najmä Octavia, ktorá si v januári a februári polepšila v západnej Európe o 37,5 percenta oproti rovnakému obdobiu roku 2013. Tento model zohrá kľúčovú úlohu v naplnení plánu presiahnuť tento rok v západoeurópskych trhoch päťpercentnú hranicu trhového podielu.

Škoda chce výrazne rásť aj v Číne, Rusku a Indii. Napríklad v Číne automobilka predáva už šesť rôznych modelov a od vstupu na tamojší trh pred šiestimi rokmi tam predala viac ako milión áut.

K rastu značke pomôžu aj nové modely alebo ich varianty. V Ženeve Škoda ukázala Octaviu Scout a tiež Octaviu G-TEC, ktorá jazdí na stlačený zemný plyn. Na spadnutie je premiéra Fabie tretej generácie, ktorá má byť individualistickejšia a výraznejšie orientovaná na mladú klientelu ako doterajší model.

A štvordverové "kupé"? "Škoda ide naďalej dopredu a my sme toho názoru, že dozrela doba pre taký automobil, ktorý by viac než kedykoľvek predtým spájal praktické kvality s odvážnym, emocionálnym dizajnom a novou koncepciou karosérie," naznačil Vahland v súvislosti s Ženevskou štúdiou Škoda VisionC. Člen predstavenstva F. Welsch zodpovedný za vývoj ale neskôr na priamu otázku spresnil, že firma produkčné vozidlo tejto triedy zatiaľ neplánuje.

Škoda naopak potvrdila, že bude investovať do továrne v českých Kvasinách, kde sa má vyrábať nový model. Členovia predstavenstva nechceli komentovať, o akú kategóriu vozidla sa bude jednať. Médiá ale špekulujú o tom, že pôjde o veľké SUV zatiaľ známe ako Škoda Snowman.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY