vytisknout velikost písma Škoda v r. 2025: Hybrid štandardom a 1.0 TSI ako vrcholná motorizácia

Moderné technológie a hybridné pohony dostupné sú, ale zákazníci na ne ešte nie sú pripravení.
Škoda v r. 2025: Hybrid štandardom a 1.0 TSI ako vrcholná motorizácia

Otázkou nie je, či budú niekedy vozidlá značky Škoda "moderné" v tom zmysle, že budú schopné samy riadiť a pôjdu len na elektrinu. Otázkou by malo byť, kedy. Vyzerá to, že sa len vymení jedna generácia modelov a hybridný pohon a normovaná spotreba pod 2 litre na 100 km budú samozrejmosťou.

"Technológiu máme, potrebné know-how tiež, ale trh na to ešte nie je pripravený," hovorí náš zdroj v automobilke Škoda blízky jej vývojovému oddeleniu. Logicky si neželal byť menovaný, ale konkrétne technické informácie o budúcich modeloch rovnako prezrádzať nechcel.

Napriek tomu sme sa dozvedeli veľa zaujímavých informácií. "Koncern príliš nerozhoduje o tom, ktorú technológiu Škoda použije a ktorú nie. Ide hlavne o to, čo sú zákazníci ochotní akceptovať a tiež zaplatiť," hovorí náš zdroj.

Hybrid bude lacnejší než diesel

Údajne je príliš skoro na to, aby česká automobilka vnímaná vo svete ako "lepšia budgetová značka" pustila na trh napríklad plug-in hybridnú Octaviu. Raz ale príde čas, keď bude hybrid štandardom naprieč celým spektrom modelov. "Je to kvôli legislatíve. Musíte radikálne znížiť emisie CO2 a hybrid je teraz najjednoduchšia cesta." So súčasnou technológiou spaľovacieho motora už nižšie prakticky ísť nemožno.

Záleží tiež na tom, ako sa Európska komisia postaví k obľúbeným dieselom. Ďalšie prísnejšie emisné normy, napríklad chystané Euro 7 a Euro 8, môžu dieselom v civilných autách nadobro zaťať tipec. "Turbodiesel, ako ho poznáme dnes, už o mnoho čistejší byť nemôže. Nakoniec bude technológia odlučovania nežiaducich častíc z dieselu drahšia ako obyčajný hybrid s malým benzínovým motorom. "Filtre pevných častíc vraj čakajú aj benzínové motory.

Vývoj aj s napätím očakáva, ako EÚ rozhodne o budúcom meraní spotreby, emisií a aké stanovuje limity priemerných korporátnych emisií. "Ak bude schválený návrh na priemerné emisie 50 g/km CO2 do roku 2025, tak sa plug-in hybridu nevyhneme ani vo Fabii," hovorí náš človek.

Zníženie hmotnosti je tiež cestou, ako dostať emisie dolu, ale na otázku o uhlíkových vlákien a širšieho použitia hliníka sme nedostali konkrétnu odpoveď. "Je to o cene a tiež o servisných nákladoch na prípadné opravy."

Volkswagen teraz pripravuje úplne novú generáciu akumulátorov, ktoré majú byť cenovo veľmi výhodné a uplatnenie by našli nielen elektromobiloch a plug-in hybridoch, ale aj v klasickom hybride. Napriek tomu spaľovací motor zo škodoviek nezmizne.

"Bez motora to nepôjde. Naši zákazníci chcú dojazd a použiteľnosť. Oni si nekupujú auto, aby sa s ním predvádzali pred kaviarňou, ale aby s ním jazdili denne do práce a cez víkend na chatu." Vozidlá Škoda vraj slúžia často v hodinovej permanencii a preto musia mať zodpovedajúci dojazd. Ani nová generácia akumulátorov neumožní dlhší dojazd ako 300 km s ôsmimi až dvanásťhodinovým nabíjaním z bežnej zásuvky.

Sieť dobíjacích staníc sa nebude rozvíjať tak rýchlo, máme si spomenúť na sieť so stanicami LPG a CNG. Ľudia skrátka budú odkázaní na klasický benzín, aj keď plug-in hybridný pohon umožní krátke posúvanie bez nutnosti štartovať motor a spotrebovávať palivo.

Trojvalec 1.0 TSI ako vrchol ponuky

Spaľovací motor sa bude chápať ako tzv. Range extender, teda palubný generátor pre predĺženie dojazdu. V lacnejších a menších modeloch, do ktorých sa nezmestia veľké akumulátory, ale bude fungovať neustále v súčinnosti s elektromotorom.

Volkswagen teraz predstavil koncept motora 1.0 TSI s výkonom 272 koní. Na náš dotaz, či sa niečo také chystá vo vozidlách Škoda, sme dostali odpoveď: "Trojvalec 1.0 TSI áno, to je jasná vec, ale konkrétne čísla po mňa nechcite."

Trojvalcový motor 1.0 TSI s preplňovaním by veľmi skoro mohol v niektorých modeloch plniť úlohu vrcholnej motorizácie, napríklad aj v spojení s elektromotormi. Špekuluje sa o tom, že táto jednotka nahradí v celom koncerne motor 1.2 TSI so štyrmi valcami, ale to bude ešte niekoľko rokov trvať. Vývoj ide veľmi rýchlo dopredu a čoskoro sa ukáže, že súčasná generácia motorov TSI a TDI nestačí požiadavkám na výkon, spoľahlivosť a hlavne emisie.

Škodovka s autopilotom? Za dlho

Postupne sa tiež mení chápanie automobilu. Dorastajúca generácia sa o autá nezaujíma toľko ako súčasní zákazníci. Auto tak pre veľa ľudí nebude "súčasťou imidžu a vyjadrenia ega", ale iba nástroj nutnej prepravy. "Keď sme boli mladí, považovali sme vlastníctva silného športového auta za osobný úspech. Dnes, po dvadsiatich rokoch, považujú rovnako starí ľudia za osobný úspech, keď majú tisíc lajkov na facebooku."

Stále viac ľudí si bude autá prenajímať alebo zdieľať. Tu sa otvára cesta pre masové využitie autonómnej technológie. "Samozrejme o takomto systéme premýšľame, ale zatiaľ je na to ešte príliš skoro. Až bude pripravená legislatíva a až budú autonómne autá chcieť sami zákazníci, prídu," hovorí náš zdroj.

Pre správne fungovanie autonómnej technológie je ale podľa neho nutné, aby medzi sebou všetky autá komunikovali. Keď sa stretne plne autonómne auto so starším typom, bude musieť moderné autonómne vozidlo prevziať časť zodpovednosti na seba. Je možné, že do určitých zón v mestách alebo na diaľnice zákon nepustia staré autá bez autopilota či aspoň nejakého zariadenia pre vzájomnú komunikáciu.

"Teraz sme pri adaptívnych tempomatoch," vysvetľuje súčasný stav na poli masovo dostupných autonómnych systémov náš človek v automobilke. Dodáva, že ak bude cenovo dostupná aj spoľahlivá technológia plne samočinnej jazdy, nie je dôvod ju do vozidiel neimplementovať.

Teraz sú ale autonómne systémy nevyskúšané, nebezpečné, nespoľahlivé, drahé a v reálnej prevádzke hlúpe. "Tieto hračky si teraz môže dovoliť iná automobilka, ktorá si na tom zakladá svoj priekopnícku imidž. My chceme lacný a predovšetkým úplne spoľahlivý systém. "

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY