vytisknout velikost písma Škoda v r. 2025: Hybrid štandardom a 1.0 TSI ako vrcholná motorizácia

Moderné technológie a hybridné pohony dostupné sú, ale zákazníci na ne ešte nie sú pripravení.
Škoda v r. 2025: Hybrid štandardom a 1.0 TSI ako vrcholná motorizácia

Otázkou nie je, či budú niekedy vozidlá značky Škoda "moderné" v tom zmysle, že budú schopné samy riadiť a pôjdu len na elektrinu. Otázkou by malo byť, kedy. Vyzerá to, že sa len vymení jedna generácia modelov a hybridný pohon a normovaná spotreba pod 2 litre na 100 km budú samozrejmosťou.

"Technológiu máme, potrebné know-how tiež, ale trh na to ešte nie je pripravený," hovorí náš zdroj v automobilke Škoda blízky jej vývojovému oddeleniu. Logicky si neželal byť menovaný, ale konkrétne technické informácie o budúcich modeloch rovnako prezrádzať nechcel.

Napriek tomu sme sa dozvedeli veľa zaujímavých informácií. "Koncern príliš nerozhoduje o tom, ktorú technológiu Škoda použije a ktorú nie. Ide hlavne o to, čo sú zákazníci ochotní akceptovať a tiež zaplatiť," hovorí náš zdroj.

Hybrid bude lacnejší než diesel

Údajne je príliš skoro na to, aby česká automobilka vnímaná vo svete ako "lepšia budgetová značka" pustila na trh napríklad plug-in hybridnú Octaviu. Raz ale príde čas, keď bude hybrid štandardom naprieč celým spektrom modelov. "Je to kvôli legislatíve. Musíte radikálne znížiť emisie CO2 a hybrid je teraz najjednoduchšia cesta." So súčasnou technológiou spaľovacieho motora už nižšie prakticky ísť nemožno.

Záleží tiež na tom, ako sa Európska komisia postaví k obľúbeným dieselom. Ďalšie prísnejšie emisné normy, napríklad chystané Euro 7 a Euro 8, môžu dieselom v civilných autách nadobro zaťať tipec. "Turbodiesel, ako ho poznáme dnes, už o mnoho čistejší byť nemôže. Nakoniec bude technológia odlučovania nežiaducich častíc z dieselu drahšia ako obyčajný hybrid s malým benzínovým motorom. "Filtre pevných častíc vraj čakajú aj benzínové motory.

Vývoj aj s napätím očakáva, ako EÚ rozhodne o budúcom meraní spotreby, emisií a aké stanovuje limity priemerných korporátnych emisií. "Ak bude schválený návrh na priemerné emisie 50 g/km CO2 do roku 2025, tak sa plug-in hybridu nevyhneme ani vo Fabii," hovorí náš človek.

Zníženie hmotnosti je tiež cestou, ako dostať emisie dolu, ale na otázku o uhlíkových vlákien a širšieho použitia hliníka sme nedostali konkrétnu odpoveď. "Je to o cene a tiež o servisných nákladoch na prípadné opravy."

Volkswagen teraz pripravuje úplne novú generáciu akumulátorov, ktoré majú byť cenovo veľmi výhodné a uplatnenie by našli nielen elektromobiloch a plug-in hybridoch, ale aj v klasickom hybride. Napriek tomu spaľovací motor zo škodoviek nezmizne.

"Bez motora to nepôjde. Naši zákazníci chcú dojazd a použiteľnosť. Oni si nekupujú auto, aby sa s ním predvádzali pred kaviarňou, ale aby s ním jazdili denne do práce a cez víkend na chatu." Vozidlá Škoda vraj slúžia často v hodinovej permanencii a preto musia mať zodpovedajúci dojazd. Ani nová generácia akumulátorov neumožní dlhší dojazd ako 300 km s ôsmimi až dvanásťhodinovým nabíjaním z bežnej zásuvky.

Sieť dobíjacích staníc sa nebude rozvíjať tak rýchlo, máme si spomenúť na sieť so stanicami LPG a CNG. Ľudia skrátka budú odkázaní na klasický benzín, aj keď plug-in hybridný pohon umožní krátke posúvanie bez nutnosti štartovať motor a spotrebovávať palivo.

Trojvalec 1.0 TSI ako vrchol ponuky

Spaľovací motor sa bude chápať ako tzv. Range extender, teda palubný generátor pre predĺženie dojazdu. V lacnejších a menších modeloch, do ktorých sa nezmestia veľké akumulátory, ale bude fungovať neustále v súčinnosti s elektromotorom.

Volkswagen teraz predstavil koncept motora 1.0 TSI s výkonom 272 koní. Na náš dotaz, či sa niečo také chystá vo vozidlách Škoda, sme dostali odpoveď: "Trojvalec 1.0 TSI áno, to je jasná vec, ale konkrétne čísla po mňa nechcite."

Trojvalcový motor 1.0 TSI s preplňovaním by veľmi skoro mohol v niektorých modeloch plniť úlohu vrcholnej motorizácie, napríklad aj v spojení s elektromotormi. Špekuluje sa o tom, že táto jednotka nahradí v celom koncerne motor 1.2 TSI so štyrmi valcami, ale to bude ešte niekoľko rokov trvať. Vývoj ide veľmi rýchlo dopredu a čoskoro sa ukáže, že súčasná generácia motorov TSI a TDI nestačí požiadavkám na výkon, spoľahlivosť a hlavne emisie.

Škodovka s autopilotom? Za dlho

Postupne sa tiež mení chápanie automobilu. Dorastajúca generácia sa o autá nezaujíma toľko ako súčasní zákazníci. Auto tak pre veľa ľudí nebude "súčasťou imidžu a vyjadrenia ega", ale iba nástroj nutnej prepravy. "Keď sme boli mladí, považovali sme vlastníctva silného športového auta za osobný úspech. Dnes, po dvadsiatich rokoch, považujú rovnako starí ľudia za osobný úspech, keď majú tisíc lajkov na facebooku."

Stále viac ľudí si bude autá prenajímať alebo zdieľať. Tu sa otvára cesta pre masové využitie autonómnej technológie. "Samozrejme o takomto systéme premýšľame, ale zatiaľ je na to ešte príliš skoro. Až bude pripravená legislatíva a až budú autonómne autá chcieť sami zákazníci, prídu," hovorí náš zdroj.

Pre správne fungovanie autonómnej technológie je ale podľa neho nutné, aby medzi sebou všetky autá komunikovali. Keď sa stretne plne autonómne auto so starším typom, bude musieť moderné autonómne vozidlo prevziať časť zodpovednosti na seba. Je možné, že do určitých zón v mestách alebo na diaľnice zákon nepustia staré autá bez autopilota či aspoň nejakého zariadenia pre vzájomnú komunikáciu.

"Teraz sme pri adaptívnych tempomatoch," vysvetľuje súčasný stav na poli masovo dostupných autonómnych systémov náš človek v automobilke. Dodáva, že ak bude cenovo dostupná aj spoľahlivá technológia plne samočinnej jazdy, nie je dôvod ju do vozidiel neimplementovať.

Teraz sú ale autonómne systémy nevyskúšané, nebezpečné, nespoľahlivé, drahé a v reálnej prevádzke hlúpe. "Tieto hračky si teraz môže dovoliť iná automobilka, ktorá si na tom zakladá svoj priekopnícku imidž. My chceme lacný a predovšetkým úplne spoľahlivý systém. "

Test na pondelok: Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Toto je skrátka dobrý automobil. Nie je najrýchlejší v triede, nie je ani najpriestrannejší, alebo najmodernejší. Lenže akonáhle s ním vezmete pár zákrut, zistíte, že v sebe naozaj má čosi príťažlivého.

17. 7. 2017 | Dalibor Žák
Test Fiat Tipo: obyčajné auto pre obyčajné cestovanie

Fiat Tipo

Prvý Fiat Tipo sa stal európskym autom roka 1989, čo sa pri tomto vydaní rozhodne konať nemohlo. Nové Tipo je obyčajný hatchback/kombi pre obyčajné cestovanie. Nič viac, nič menej.

11. 7. 2017 | Dalibor Žák
Test Lada Niva Urban: Z lesa do mesta ľahko a rýchlo

Lada Niva Urban

Poznáte všetky moderné malé SUV, však? To sa vezme normálny hatchback, pridá sa pár plastov a razom môžete vyraziť snáď aj trochu do lesa. Lada išla na vec obrátene. Vzala absolútny off-road, tiež pridala pár plastov, ale vyslala ho pod označením Urban do mesta. Schválne, dali by ste si povedať?

9. 7. 2017 | Lukáš Dittrich | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY