vytisknout velikost písma Škoda Superb Combi 4x4 vs. Mazda6 Wagon AWD: Dynamika, brzdy

Postavili sme proti sebe novú Škodu Superb Combi a Mazdu 6 Wagon. Papierový výkon oboch súperov je síce rovnaký, ale čo sa nameranej dynamiky týka, tam je záver celkom jednoduchý. Mazda je vo všetkom lepšia.
Škoda Superb Combi 4x4 vs. Mazda6 Wagon AWD: Dynamika, brzdy

Žiadne dlhé predstavovanie oboch súperov určite nie je potrebné. Mazdu 6 Wagon vo verzii 2.2 Skyactiv-D AWD sme nedávno testovali samostatne, Škoda Superb je dnes už všetkým skoro až notoricky známou témou. Relatívnou novinkou na trhu je však prevedenie Combi, ktoré sa nám vďaka nepriazni osudu (napríklad kvôli prekúsaným káblom) niekoľkokrát vyhlo. Preto tiež prichádza jeho test relatívne neskoro. Ale nebojte sa, nezaujímavý určite nebude.

Ako priameho konkurenta proti testovanej Mazde má Škoda vo svojej ponuke verziu 2.0 TDI 4x4. V oboch prípadoch sľubujú základné tabuľky to isté. Mladoboleslavské kombi i jeho japonský súper ponúka maximálny výkon 110 kW (150 k) a motor spolupracuje s manuálnou prevodovkou. Lenže každý ide na vec inak. Zatiaľ čo Škoda nasadila dvojliter preplňovaný jedným turbom, Mazda používa dvakrát preplňovaný štvorvalec s objemom 2,2 litra.

_DSC0244.jpg_DSC0251.jpg_DSC0253.jpg
Škoda Superb Combi je žhavá novinka, zatiaľ čo Mazda6 Wagon už funguje na trhu niekoľko rokov a aktuálne má dokonca za sebou prvý facelift. Bude platiť „nový = lepší“? 

Základné parametre oboch automobilov nájdete nižšie v tabuľke:

Mazda6 Wagon 2.2 Skyactiv-D AWD vs. Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4x4: Základné údaje
  Mazda6 Wagon Škoda Superb Combi 
Objem motoru 2191 cm3 1968 cm3
Najvyšší výkon  110 kW (150 k) 110 kW (150 k)
Pri otáčkach 4500 ot./min 3500-4000 ot./min
Najvyšší krútiaci moment 380 Nm 340 Nm
Pri otáčkach 1800-2600 ot./min 1750-3000 ot./min
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,5 s 9,1 s
Maximálna rýchlosť 201 km/h 213 km/h

Rýchlejší má byť Superb, lenže...

Za pozornosť stojí predovšetkým kolónka zrýchlenie z nuly na 100 km/h. Podľa Škody zvládne Superb v testovanom prevedení túto disciplínu za 9,1 s, zatiaľ čo Mazda má vo svojich tabuľkách zapísané číslo o štyri desatiny horšie. Lenže keď si presadnete zo Superbu do Mazdy, máte pocit, že japonské kombi dostalo pod kapotu aspoň o dvadsať koní viac. Pocitovo je Mazda o poznanie dynamickejšia.

Teda aby som to upresnil, jej motor je lepší úplne v celom spektre otáčok. V tých nízkych zaberá skôr a intenzívnejšie, ponúkne aj silnejšie stredné pásmo a nechá sa vytočiť až na 5 500 otáčok úplne bez odvrávania. Určite nevädne tak rýchlo ako motor v Škode Superb, ktorá síce nie je pomalá, ale v porovnaní s Mazdou pôsobí lenivo.

Ako ukazuje tabuľka nameraných hodnôt zrýchlenia, naše dojmy z Mazdy6 nakoniec neboli len subjektívnym pocitom.

Mazda6 Wagon 2.2 Skyactiv-D AWD vs. Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4x4: akcelerácia z miesta
  Mazda6 Wagon Škoda Superb Combi 
0-50 km/h (s) 3,12 3,51
0-100 km/h (s) 10,25 10,85
0-130 km/h (s) 17,67 18,95
0-150 km/h (s) 25,07 27,81

Nech sa pozriete na ktorúkoľvek meranú hodnotu, vždy je lepšia Mazda. Čím vyššia rýchlosť, tým väčší rozdiel. Za zmienku ale stojí ešte jedna vec. Pohon všetkých kolies pracujúci v Škode Superb vyzerá ako pohotovejší. Systém nedovolí taký preklz prednej nápravy. Lenže vlajková loď českej automobilky akoby dopredu rezignovala na akékoľvek snahy o dynamickejšie zaobchádzanie a aj cez túto výhodu stratí vedľa Mazdy hneď od prvých metrov.

mazda6_vs_superb_0-150.jpg
Porovnanie najlepších pokusov Mazdy6 (modrá krivka) a Škody Superb (červená krivka) ukazuje, že je japonské kombi navzdory papierovo zhodnému výkonu rýchlejšie

Mimochodom, keď sme hľadali ideálne otáčky motora pre rozjazd, nešlo si nevšimnúť úplne iné odozvy na plyn pri oboch automobiloch. Kým Mazda, aj keď nemá možnosť zvoliť žiadny špeciálny jazdný režim, reaguje pomerne rýchlo, takže nastaviť otáčky je minimálny problém, Superb aj v režime jazdy Sport reaguje na plyn skôr laxne. Aj z tohto pramení pri porovnaní s Mazdou pocit lenivého automobilu.

Mazda6 Wagon 2.2 Skyactiv-D AWD vs. Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4x4: zrýchlenie
  Mazda6 Wagon Škoda Superb Combi
30-50 km/h (s) 1,62 1,90
50-70 km/h (s) 2,35 2,50
80-120 km/h (s) 8,04 8,76
130-150 km/h (s) 7,41 8,87
80-120 km/h / 3° (s) 7,81 10,88
80-120 km/h / 4° (s) 7,94 8,66
 

Tabuľka pružného zrýchlenia potom jasne ukazuje na väčšiu pružnosť japonského motora. Výrazný rozdiel pri akcelerácii 80 - 120 km/h na tretí rýchlostný stupeň je dôkazom väčšieho rozsahu použiteľných otáčok. Mazda ide na trojke bez problémov 140 km/h, takže sme pôvodne chceli merať akceleráciu 80-130 km/h, lenže motor v Škode Superb pri jazde proti vetru už nebol schopný vozidlo na túto rýchlosť rozbehnúť (po vetre ale na trojku zvládol rýchlosť 137 km/h) a napokon aj 120 km/h na trojke mu to dalo dosť práce.

Záver merania dynamiky je úplne jasný. Aj keď si kupujete v oboch prípadoch kombi strednej triedy s výkonom 110 kW (150 k), dostanete zakaždým niečo trochu iné.

Mazda6 Wagon 2.2 Skyactiv-D AWD vs. Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4x4: odchýlka rýchlomeru
  Mazda6 Wagon Škoda Superb Combi
Zobrazovaná rýchlosť Rýchlosť podľa Vboxu
50 km/h 45 46,6
90 km/h 85 84,9
130 km/h 127 123,7
Maximálna rýchlosť    
Prvý rýchlostný stupeň 50 km/h 47 km/h
Druhý rýchlostný stupeň 90 km/h 90 km/h
Tretí rýchlostný stupeň 140 km/h 137 km/h

Pri brzdení je situácia vyrovnanejšia, ale aj z tohto súboja nakoniec vychádza lepšie Mazda. Ak sa pozrieme na dĺžku brzdnej dráhy, vždy zastaví skôr. Výnimkou je len brzdenie z rýchlosti 130 km/h, ktoré v priemere dvoch najlepších pokusov v každom smere vyšlo lepšie pre Superb s rozdielom 0,06 m.

Z grafu najlepšieho pokusu pri brzdení zo 150 km/h u každého z našich súperov je vidieť, že Superb postupne stráca cenné metre, najväčšiu stratu ale vyprodukuje tesne pred zastavením. Toto správanie nie je pri koncernových automobiloch ojedinelé. Rovnakú vec už skôr vykázal napríklad aj Volkswagen Passat.

Záver? Mazda6 síce nie je najnovšia, ale svoje nesporné kvality má. Z prvého kola nášho porovnávacieho testu so Škodou Superb Combi vychádza ako jednoznačný víťaz.

Mazda6 Wagon 2.2 Skyactiv-D AWD vs. Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4x4: brzdění
  Mazda6 Wagon Škoda Superb Combi
50-0 km/h (s) 1,58 1,41
50-0 km/h (m) 10,95 11,55
100-0 km/h (s) 3,18 3,49
100-0 km/h (m) 44,18 45,20
130-0 km/h (s) 4,17 4,45
130-0 km/h (m) 75,70 75,64
150-0 km/h (s) 4,84 5,53
150-0 km/h (m) 102,03 107,01
mazda6_vs_superb_150-0.jpg
Nielen akceleráciu, ale aj brzdenie zvláda Mazda6 Wagon (modrá krivka) v porovnaní so Škodou Superb Combi (červená) lepšie

_DSC0258.jpg_DSC0264.jpg_DSC0300.jpg_DSC0302.jpg_DSC0310.jpg_DSC0314.jpg_DSC0332.jpg_DSC0337.jpg

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

včera | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY