Pred niekoľkými dňami sa na internete objavilo video, v ktorom jeden britský kolega porovnáva dve úplne neporovnateľné autá: BMW M760Li xDrive a Škodu Superb vo vrcholnej verzii 2.0 TSI 4×4 DSG (280 k). Toto porovnanie samozrejme zaujalo aj v slovenskej kotline, pretože je tu hlavným aktérom práve Superb. Nechali sme sa inšpirovať a pretože sme obe autá tiež testovali a hlavne merali, pozreli sme sa do našich výsledkov na presné čísla.
Pre úplnosť, modely Superb a dvanásťvalcové BMW radu 7 sa v redakcii priamo nestretli, ale obe autá sme mali zapožičané v lete a ich dynamiku sme merali na rovnakom mieste. Ako vždy, aj tentoraz v testovaných autách sedeli dvaja pasažieri nie úplne subtílnych postáv. Výsledky v tabuľkách nižšie predstavujú priemer najlepších hodnôt z každého smeru.
BMW M760Li xDrive používa zážihový preplňovaný dvanásťvalec o viac než trojnásobné veľkosti v porovnaní s vrcholnou Škodou Superb. Jeho parametre sú 448 kW (610 k) a 800 Nm, čo má oficiálne stačiť na zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 3,7 s. Maximálna rýchlosť 250 km/h je daná obmedzovačom. Oproti tomu najrýchlejší Superb ponúka 206 kW (280 k), oficiálne zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,8 s a najviac vie ísť 250 km/h. Napriek posilňovaniu Octavie RS zostáva tento Superb stále najrýchlejšou sériovo vyrábanou Škodou v histórii.
Napriek tomu prax tohto konkrétneho porovnania samozrejme úplne zodpovedá predpokladom, ako dokazuje prvá tabuľka:
Akcelerácia |
Škoda Superb 2.0 TSI 4x4 DSG |
BMW M760Li xDrive |
0-50 km/h |
2,27 s |
1,82 s |
0-100 km/h |
5,93 s |
4,03 s |
0-130 km/h |
9,28 s |
5,97 s |
0-150 km/h |
12,29 s |
7,55 s |
0-170 km/h |
15,88 s |
9,33 s |
Z nameraných údajov je vidieť, že dvanásťvalcové BMW pri rozjazde trochu zaostalo za očakávaniami. To môžu mať na svedomí napríklad pneumatiky, predsa len rozpohybovať cez dve tony ťažkú limuzínu dá dosť práce. Citlivejší rozjazd BMW je vidieť aj v grafe najlepších pokusov. Škoda Superb štartuje z miesta celkom pôsobivo. S rastúcou rýchlosťou ale nemá ani najmenšiu šancu. Systémom Launch Control disponujú obe autá.

Ďalšou disciplínou je obľúbený šprint na štvrť míle. Tabuľky samozrejme nie sú tak efektné ako video, ale zase sprostredkujú omnoho presnejšiu predstavu o tom, ako akcelerácia prebieha a aké výsledky jednotlivé autá dosahujú. Rozdiel na méte 402,36 metrov je 2,09 s v prospech BMW. Vo chvíli, keď Superb ide rýchlosťou 161,51 km/h, ukazuje tachometer v M760Li po pripočítaní chyby vyše 200 km/h (presná rýchlosť je 194,83 km/h). Viac opäť v tabuľke:
Šprint na štvrť míle |
Škoda Superb 2.0 TSI 4x4 DSG |
BMW M760Li xDrive |
0-50 m |
79,51 km/h/4,13 s |
92,19 km/h/3,68 s |
0-100 m |
102,63 km/h/6,09 s |
121,31 km/h/5,35 s |
0-200 m |
129,29 km/h/9,18 s |
155,02 km/h/7,94 s |
0-300 m |
146,98 km/h/11,78 s |
177,66 km/h/10,11 s |
0-402,36 m |
161,51 km/h/14,17 s |
194,83 km/h/12,08 s |
Najlepší pokus pri šprinte na štvrť míle si opäť môžete prezrieť aj v grafe:

Zabudnúť by sme nemali ani na disciplínu pružného zrýchlenia. Britskí kolegovia ho porovnávali trochu zvláštnym spôsobom, keď jeden automobil predbiehal druhý a vodič predchádzaného auta sa mal pokúsiť prudkou akceleráciou predbiehaniu zabrániť. Avšak presné čísla hovoria opäť celkom jasne. V nižších rýchlostiach nie je rozdiel zas až tak dramatický, ale napríklad už pri akcelerácii 130-150 km/h je dvanásťvalec takmer dvakrát rychlejší.
Pružné zrýchlenie |
Škoda Superb 2.0 TSI 4x4 DSG |
BMW M760Li xDrive |
30-50 km/h |
0,95 s |
0,77 s |
50-70 km/h |
1,19 s |
0,84 s |
80-120 km/h |
3,85 s |
2,18 s |
130-150 km/h |
3,01 s |
1,58 s |
Poslednou disciplínou sú brzdy. Na videu zastavila skôr Škoda Superb, avšak meranie v štýle "pri tejto prekážke začneme obaja naplno brzdiť" nie je úplne ideálne. Vo vyšších rýchlostiach urobí treba o pol sekundy dlhší reakcia konkrétneho vodiča výrazný rozdiel. Bohužiaľ my sme pri teste M760Li brzdy neskúšali, no ako určitú náhradu môžeme použiť skôr testované M550, ktoré je logicky oproti obrej limuzíne ľahšie a malo by byť pre Superb ťažším súperom. Čo nám hovorí tabuľka?
Šprint na štvrť míle |
Škoda Superb 2.0 TSI 4x4 DSG |
BMW M550i xDrive |
50-0 km/h |
1,52 s/8,79 m |
1,40 s/8,91 m |
100-0 km/h |
2,78 s/34,94 m |
2,66 s/35,31 m |
130-0 km/h |
3,53 s/58,75 m |
3,52 s/59,51 m |
150-0 km/h |
4,05 s/79,14 m |
3,93 s/79,49 m |
180-0 km/h |
4,81 s/113,91 m |
4,7 s/114,67 m |
Odpoveď je prostá, Superb brzdí výborne. V porovnaní s M550 brzdí takmer rovnako, takže môžeme celkom presne predpokladať, že naozaj zastaví skôr ako vrcholné BMW radu 7. V tabuľke si môžete všimnúť zvláštnosti, kedy BMW vykazuje kratší čas, ale o niečo dlhšiu brzdnú dráhu. Je to dané tým, že vozidlo brzdí o niečo intenzívnejšie, ale na posledných metroch sa pošmykne. Rozdiely sú však také malé, že ich môžeme pripísať na vrub chybe merania.

Celé toto porovnanie ponúkame skôr pre pobavenie, pretože ani náhodou nejde o porovnateľné autá. Povedať, že rozdiely v zrýchlení nie sú tak veľké, aby obhájili obrovský cenový rozdiel, by bolo veľmi veľké zjednodušenie. Keby totiž BMW M760Li viezlo výbavu Superbu, asi by zrýchľovalo oveľa lepšie, a naopak. Keby Škoda dostala do interiéru všetky tie masážne kreslá, aktívne stabilizátory, vzduchové pružiny, tablety a ďalšie veci, výsledok by bol tiež trochu iný.


Každopádně tento článok môžete brať ako ochutnávku plnohodnotného redakčného testu BMW M760Li xDrive, ktorý už pripravujeme. Pôvodné video britských kolegov nájdete tu: