vytisknout velikost písma Škoda Rapid ukazuje, že hranica medzi Západom a Východom leží v kufri

Čím ďalej na východ, tým viac zákazníkov dáva prednosť liftbacku. Naopak, v západných krajinách Európy volí väčšina záujemcov o Rapid model so skosenou zadnou časťou.
Škoda Rapid ukazuje, že hranica medzi Západom a Východom leží v kufri

Povedz mi, akej karosárskej variante dávaš prednosť, a ja ti poviem, z ktorej časti Európy si. Aj tak by sa dala parafrázovať skutočnosť, že bývalé krajiny Východného bloku majú stále v obľube tradičné trojpriestorové karosérie - alebo aspoň liftbacky, ktoré ako trojpriestorové vyzerajú. Naproti tomu západná časť kontinentu drvivo uprednostňuje hatchbacky.

Dokonale to ilustruje jesenná novinka mladoboleslavskej automobilky. Nová Škoda Rapid Spaceback, kratšia a športovejšie vyzerajúca verzia Rapidu, cieli predovšetkým na západ Európy. "Vozidlá s týmto typom karosérie sú žiadané najmä na trhoch Západnej Európy, kde sa tiež predpokladajú najväčšie predajné úspechy," povedal nám Ing. Vítězslav Pelc z tlačového oddelenia Škoda Auto.

Východ žiada sedany

Zjednodušene možno povedať, že čím ďalej na východ, tým menší podiel Spacebacku na celkových predajoch Rapidu. "Medzi trhy kde by sa mal podiel verzií Rapid Liftback a Spaceback pohybovať okolo 40/60, patrí Česká republika, Slovensko, Poľsko, Maďarsko, Chorvátsko ale aj Turecko," hovorí Pelc.

Vo Francúzsku, Taliansku, Španielsku alebo Veľkej Británii bude podiel Spacebacku viac než šesťdesiatpercentný. V Nemecku by dokonca malo mať túto karosériu deväť predaných Rapidov z desiatich!

Oproti tomu v Rusku, na Ukrajine, v Moldavsku, Rumunsku, Bulharsku a ďalších krajinách východnej Európy Škoda sa očakáva, že viac než 60 percent pripadne na Rapid vo verzii liftback.

U ďalších značiek, ktoré ponúkajú v jednom segmente sedan i hatchback, je situácia veľmi podobná.

Tieto rozdiely medzi východom a západom Európy majú pomerne hlboké historické korene. Na Západe sa hatchbacky začali presadzovať už od 70. rokov, zatiaľ čo socialistické krajiny vyrábali autá s tradičnou trojpriestorovou karosériou. Prvou lastovičkou západného štýlu bol až hatchback Škoda Favorit s koncepciou "všetko vpredu" a dvojpriestorovou karosériou.

S rozšírením karosárskych variantov o Spaceback podstatne vzrástol význam Rapidu v modelovom portfóliu značky Škoda. "Predpokladáme, že modelový rad Rapid bude dlhodobo naším druhým najpredávanejším modelom," hovorí Pelc.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY