vytisknout velikost písma Škoda Rapid ukazuje, že hranica medzi Západom a Východom leží v kufri

Čím ďalej na východ, tým viac zákazníkov dáva prednosť liftbacku. Naopak, v západných krajinách Európy volí väčšina záujemcov o Rapid model so skosenou zadnou časťou.
Škoda Rapid ukazuje, že hranica medzi Západom a Východom leží v kufri

Povedz mi, akej karosárskej variante dávaš prednosť, a ja ti poviem, z ktorej časti Európy si. Aj tak by sa dala parafrázovať skutočnosť, že bývalé krajiny Východného bloku majú stále v obľube tradičné trojpriestorové karosérie - alebo aspoň liftbacky, ktoré ako trojpriestorové vyzerajú. Naproti tomu západná časť kontinentu drvivo uprednostňuje hatchbacky.

Dokonale to ilustruje jesenná novinka mladoboleslavskej automobilky. Nová Škoda Rapid Spaceback, kratšia a športovejšie vyzerajúca verzia Rapidu, cieli predovšetkým na západ Európy. "Vozidlá s týmto typom karosérie sú žiadané najmä na trhoch Západnej Európy, kde sa tiež predpokladajú najväčšie predajné úspechy," povedal nám Ing. Vítězslav Pelc z tlačového oddelenia Škoda Auto.

Východ žiada sedany

Zjednodušene možno povedať, že čím ďalej na východ, tým menší podiel Spacebacku na celkových predajoch Rapidu. "Medzi trhy kde by sa mal podiel verzií Rapid Liftback a Spaceback pohybovať okolo 40/60, patrí Česká republika, Slovensko, Poľsko, Maďarsko, Chorvátsko ale aj Turecko," hovorí Pelc.

Vo Francúzsku, Taliansku, Španielsku alebo Veľkej Británii bude podiel Spacebacku viac než šesťdesiatpercentný. V Nemecku by dokonca malo mať túto karosériu deväť predaných Rapidov z desiatich!

Oproti tomu v Rusku, na Ukrajine, v Moldavsku, Rumunsku, Bulharsku a ďalších krajinách východnej Európy Škoda sa očakáva, že viac než 60 percent pripadne na Rapid vo verzii liftback.

U ďalších značiek, ktoré ponúkajú v jednom segmente sedan i hatchback, je situácia veľmi podobná.

Tieto rozdiely medzi východom a západom Európy majú pomerne hlboké historické korene. Na Západe sa hatchbacky začali presadzovať už od 70. rokov, zatiaľ čo socialistické krajiny vyrábali autá s tradičnou trojpriestorovou karosériou. Prvou lastovičkou západného štýlu bol až hatchback Škoda Favorit s koncepciou "všetko vpredu" a dvojpriestorovou karosériou.

S rozšírením karosárskych variantov o Spaceback podstatne vzrástol význam Rapidu v modelovom portfóliu značky Škoda. "Predpokladáme, že modelový rad Rapid bude dlhodobo naším druhým najpredávanejším modelom," hovorí Pelc.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY