vytisknout velikost písma Škoda Rapid ukazuje, že hranica medzi Západom a Východom leží v kufri

Čím ďalej na východ, tým viac zákazníkov dáva prednosť liftbacku. Naopak, v západných krajinách Európy volí väčšina záujemcov o Rapid model so skosenou zadnou časťou.
Škoda Rapid ukazuje, že hranica medzi Západom a Východom leží v kufri

Povedz mi, akej karosárskej variante dávaš prednosť, a ja ti poviem, z ktorej časti Európy si. Aj tak by sa dala parafrázovať skutočnosť, že bývalé krajiny Východného bloku majú stále v obľube tradičné trojpriestorové karosérie - alebo aspoň liftbacky, ktoré ako trojpriestorové vyzerajú. Naproti tomu západná časť kontinentu drvivo uprednostňuje hatchbacky.

Dokonale to ilustruje jesenná novinka mladoboleslavskej automobilky. Nová Škoda Rapid Spaceback, kratšia a športovejšie vyzerajúca verzia Rapidu, cieli predovšetkým na západ Európy. "Vozidlá s týmto typom karosérie sú žiadané najmä na trhoch Západnej Európy, kde sa tiež predpokladajú najväčšie predajné úspechy," povedal nám Ing. Vítězslav Pelc z tlačového oddelenia Škoda Auto.

Východ žiada sedany

Zjednodušene možno povedať, že čím ďalej na východ, tým menší podiel Spacebacku na celkových predajoch Rapidu. "Medzi trhy kde by sa mal podiel verzií Rapid Liftback a Spaceback pohybovať okolo 40/60, patrí Česká republika, Slovensko, Poľsko, Maďarsko, Chorvátsko ale aj Turecko," hovorí Pelc.

Vo Francúzsku, Taliansku, Španielsku alebo Veľkej Británii bude podiel Spacebacku viac než šesťdesiatpercentný. V Nemecku by dokonca malo mať túto karosériu deväť predaných Rapidov z desiatich!

Oproti tomu v Rusku, na Ukrajine, v Moldavsku, Rumunsku, Bulharsku a ďalších krajinách východnej Európy Škoda sa očakáva, že viac než 60 percent pripadne na Rapid vo verzii liftback.

U ďalších značiek, ktoré ponúkajú v jednom segmente sedan i hatchback, je situácia veľmi podobná.

Tieto rozdiely medzi východom a západom Európy majú pomerne hlboké historické korene. Na Západe sa hatchbacky začali presadzovať už od 70. rokov, zatiaľ čo socialistické krajiny vyrábali autá s tradičnou trojpriestorovou karosériou. Prvou lastovičkou západného štýlu bol až hatchback Škoda Favorit s koncepciou "všetko vpredu" a dvojpriestorovou karosériou.

S rozšírením karosárskych variantov o Spaceback podstatne vzrástol význam Rapidu v modelovom portfóliu značky Škoda. "Predpokladáme, že modelový rad Rapid bude dlhodobo naším druhým najpredávanejším modelom," hovorí Pelc.

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka
Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva existuje mimo iného v radikálnej úprave značky Bronto. Voz prešiel dokonca aj homologáciou pre Európu. U nás sa predáva ako Niva Extreme Cross. Už len vidieť túto špecialitu v pohybe je zážitok. Niva Extreme Cross prekvapivo používa celkom sériový motor.

10. 11. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY