vytisknout velikost písma Škoda Rapid ukazuje, že hranica medzi Západom a Východom leží v kufri

Čím ďalej na východ, tým viac zákazníkov dáva prednosť liftbacku. Naopak, v západných krajinách Európy volí väčšina záujemcov o Rapid model so skosenou zadnou časťou.
Škoda Rapid ukazuje, že hranica medzi Západom a Východom leží v kufri

Povedz mi, akej karosárskej variante dávaš prednosť, a ja ti poviem, z ktorej časti Európy si. Aj tak by sa dala parafrázovať skutočnosť, že bývalé krajiny Východného bloku majú stále v obľube tradičné trojpriestorové karosérie - alebo aspoň liftbacky, ktoré ako trojpriestorové vyzerajú. Naproti tomu západná časť kontinentu drvivo uprednostňuje hatchbacky.

Dokonale to ilustruje jesenná novinka mladoboleslavskej automobilky. Nová Škoda Rapid Spaceback, kratšia a športovejšie vyzerajúca verzia Rapidu, cieli predovšetkým na západ Európy. "Vozidlá s týmto typom karosérie sú žiadané najmä na trhoch Západnej Európy, kde sa tiež predpokladajú najväčšie predajné úspechy," povedal nám Ing. Vítězslav Pelc z tlačového oddelenia Škoda Auto.

Východ žiada sedany

Zjednodušene možno povedať, že čím ďalej na východ, tým menší podiel Spacebacku na celkových predajoch Rapidu. "Medzi trhy kde by sa mal podiel verzií Rapid Liftback a Spaceback pohybovať okolo 40/60, patrí Česká republika, Slovensko, Poľsko, Maďarsko, Chorvátsko ale aj Turecko," hovorí Pelc.

Vo Francúzsku, Taliansku, Španielsku alebo Veľkej Británii bude podiel Spacebacku viac než šesťdesiatpercentný. V Nemecku by dokonca malo mať túto karosériu deväť predaných Rapidov z desiatich!

Oproti tomu v Rusku, na Ukrajine, v Moldavsku, Rumunsku, Bulharsku a ďalších krajinách východnej Európy Škoda sa očakáva, že viac než 60 percent pripadne na Rapid vo verzii liftback.

U ďalších značiek, ktoré ponúkajú v jednom segmente sedan i hatchback, je situácia veľmi podobná.

Tieto rozdiely medzi východom a západom Európy majú pomerne hlboké historické korene. Na Západe sa hatchbacky začali presadzovať už od 70. rokov, zatiaľ čo socialistické krajiny vyrábali autá s tradičnou trojpriestorovou karosériou. Prvou lastovičkou západného štýlu bol až hatchback Škoda Favorit s koncepciou "všetko vpredu" a dvojpriestorovou karosériou.

S rozšírením karosárskych variantov o Spaceback podstatne vzrástol význam Rapidu v modelovom portfóliu značky Škoda. "Predpokladáme, že modelový rad Rapid bude dlhodobo naším druhým najpredávanejším modelom," hovorí Pelc.

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

Dnešný test jasne ukazuje, že akonáhle sa do hybridov naplno oprú európske značky so svojím vedomostným, technickým a finančným zázemím, môže sa náskok skupiny Toyota rýchlo rozplynúť.

26. 5. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Meranie výkonu na brzde

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 na brzde nesklamal. Nameraný výkon zodpovedá oficiálne udávanému maximu. Vrchol krútiaceho momentu je takmer presne o 50 Nm vyšší.

23. 5. 2017 | Dalibor Žák
Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Za 23-tisíc eur dostanete plne vybavený automobil s prvkami typu adaptívneho tempomatu a bezkľúčového prístupu, so systémom sledovania mŕtveho uhla, s inteligentným parkovacím asistentom alebo vyhrievaním volantu.

18. 5. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY