vytisknout velikost písma Škoda Rapid Spaceback: Prvýkrát za volantom (+ 88x foto z Talianska)

V týchto hodinách pre vás v talianskej Verone a jej okolí testujeme najdôležitejšiu mladoboleslavskú novinku posledných týždňov: novú radu Spaceback. A aké sú naše prvé dojmy?
Škoda Rapid Spaceback: Prvýkrát za volantom (+ 88x foto z Talianska)
Zoznam kapitol
  1. Škoda Spaceback
  2. Fotogaléria

Nová rada? Veď je to len skrátená Škoda Rapid! To si asi povie väčšina z vás a bude mať v podstate pravdu, ale skutočnosť tak jednoduchá nie je. Iste, Rapid Spaceback je prakticky len známym Rapidom so skrátenou zadnou časťou karosérie, avšak prináša hneď aj niekoľko ďalších noviniek: zavádza drobné modernizačné retuše karosérie, techniky i výbavy, ktoré sa dotknú aj aktuálneho liftbacku, navyše sa snaží vymedziť voči novým skupinám zákazníkov ponukou úplne nových individualizačních programov.

O modeli Škoda Rapida Spaceback, ktorý oslávil svoju oficiálnu výstavnú premiéru len pred niekoľkými týždňami na autosalóne vo Frankfurte, už bolo povedané vlastne všetko podstatné, takže sa teraz zamerajme hlavne na skutočné novinky a naše skúsenosti z testovania vozidiel tohto typu v talianskej Verone a jej okolí. A tešiť sa môžete samozrejme aj na veľa autentických snímok priamo z okolia benátskeho mesta Verony, dejiska najslávnejšej romantickej tragédie o Rómeovi a Júlii.

Pod oknom sme Juliu nespievali, ale po Merkuciovom vzore sme sa tu nasali všetky krásy toho, čo oblasť okolo Gardského jazera (Lago di Garda) ponúka. Avšak hlavne dôkladne vyskúšali to, čo najlepšie Romeov priateľ nikdy okúsiť nemohol: novú Škodu Rapid Spaceback. Výrobca o nej hovorí ako o "novej škodovke pre mladých", avšak aj keď ide zjavne o ďalší z typických marketingových sloganov, úplne mimo realitu nemieri.

IMG_0204.JPGIMG_0205.JPGIMG_0208.JPG
IMG_0308.JPGIMG_0310.JPGIMG_0311.JPG

Rapid Spaceback má byť pre automobilku Škoda Auto zlomom a stať sa jej "prvým hatchbackom nižšej strednej triedy". Na rozdiel od hesla predošlého, s týmto súhlasiť nemôžem, vozidlám typu Focus/Golf/i30 nový Spaceback nemôže konkurovať ani mechanikou podvozku, ani dostupnou výbavou. Čím ale zákazníkov osloviť môže, to je predovšetkým ponuka vnútorného priestoru.

Pri praktických skúškach sme si overili, že na predné a zadné sedadlá sa bez problémov usadia štyria urastenejšie osoby s výškou okolo 190 mm​​, hoci tie vpredu sa budú najskôr dotýkať svojimi lakťami. Pre hlavu aj pre kolená však majú miesta dostatok, to isté platí o priestore pre batožinu, ktorý svojím základným objemom 415 l do sfér nižšej strednej triedy bez ťažkostí patrí. Po sklopení zadných operadiel na sedáky kufor nadobudne až na 1 380 mm.

Tešiť sa pritom môžeme nielen na celkom nízku nákladovú hranu (677 mm), ale tiež na priechodku pod lakťovou opierkou zadných operadiel, ktorá sa inak pri podobných vozoch často nevidí, alebo zdvojenú podlahu. Medzi prvky v rámci tlačovej konferencie tak často vynášaného hesla Simply Clever patrí aj krycie plato batožinového priestoru, ktoré je možné v prípade potreby zasunúť za zadné, resp. predné operadlá. Samozrejmosťou je škrabka na ľad vo viečku hrdla palivovej nádrže, ktorú sme ale v Taliansku nevyužili.

Čo sa priestoru pre batožinu týka, samozrejmosťou sú okrem osvetlenia aj výklopné háčiky po stranách (hodia sa obzvlášť na igelitové tašky), priplatiť si možno za špeciálny kryt podlahy s jednou hrubou stranou pre ľahké čistenie od špinavých prevážaných predmetov. Rapid Spaceback zároveň prináša množstvo čiastkových zmien, ktoré sa premietnu aj do ponuky liftback Rapid.

Spomeňme aspoň premiestnenie tlačidiel spúšťania okien zadných dverí do konzoly na madle vodičových dverí, elektromechanický posilňovač C-EPS namiesto doteraz používaného elektrohydraulického posilňovača alebo príplatkové nízkoenergetické xenónové svetlomety s tokom 2 000 lúmenov, ktorý nevyžaduje zástavbu drahých ostrekovačov ani samočinnú korekciu ich sklonu.

IMG_0280.JPGIMG_0282.JPGIMG_0283.JPGIMG_0259.JPGIMG_0260.JPGIMG_0262.JPG

Čím má ale Spaceback vyniknúť, to je rozšírená ponuka individualizačních prvkov pre dotváranie dynamického vzhľadu, čo je, ruku na srdce, u východiskového liftbacku Škoda Rapid prakticky nemožné. Ich vlajkovou loďou sa stáva presklená strecha s plochou cez dva metre štvorcové, ktorá optickým zatmavením siaha v priebežnom páse od spodnej hrany čelného skla cez spojler nad sklom piatych dverí až takmer nad tabuľku zadnou ŠPZ. Tešiť sa môžete tiež na štyri sady dekoračných panelov na palubnej doske a volante.

IMG_0266.JPGIMG_0275.JPGIMG_0278.JPG

Treba pripomenúť, že Škoda Rapid Spaceback nesie prvky faceliftu celej rady vrátane liftbacku, a to vrátane podvozku, takže je viac než pravdepodobné, že výrobca tieto modernizačné prvky aplikuje aj na "dlhý" Rapid. Napriek tomu zatiaľ porovnávame s doposiaľ testovaným vozne radu Rapid, jednoducho povedané: až vybehne dlhý Rapid modelového roku 2014, môžeme sa dočkať zmien v celkovom chovaní vozidiel.

Najprv sme na kľukatých a úzkych cestách k jazeru Lago di Garda potrápili najslabšiu nám dostupnú verziu 1,2 TSI/63 kW (najlacnejší trojvalec 1,2 MPI alias HTP sme k dispozícii nemali). Spaceback s týmto motorom vyhovie skôr základným požiadavkám skromnejších vodičov, ale úplne "márna" jazda to nebola. Rapid Spaceback v tejto špecifikácii totiž dosahuje pohotovostnej hmotnosti len 1 075 kg, na čom má podiel aj kompaktný zážihový motor.

IMG_0220.JPGIMG_0218.JPGIMG_0211.JPG
IMG_0215.JPGIMG_0216.JPGIMG_0217.JPG

V tiahlych stúpaniach a pri výjazdoch z utiahnutých serpentín síce vynikal nedostatok výkonu a krútiaceho momentu (v zákrutách sme dokonca museli často podraďovať až na jedničku ...), avšak celkovo sa s ním Rapid Spaceback rozhodne nemal za čo hanbiť. Ba čo viac, v porovnaní s "dlhým" Rapidom, ktorý sme mali možnosť skúšať skôr, Spaceback bez náznakov nervozity v kolesách zadnej nápravy krásne držal stopu, ochotne striedal zákruty a celkovo pôsobil prekvapivo obratným dojmom.

IMG_0301.JPGIMG_0306.JPGIMG_0305.JPG

Iste, konštrukcia podvozku Spacebacku je rovnako primitívna ako pri staršom Rapide Liftback, avšak naše prvé skúsenosti naznačovali zlepšenie. To všetko určite vďaka kratšej karosérií, možno vylepšeným silentblokom na zadnej náprave a teoreticky kvalitným vozovkám skúšobných tratí v kombinácii s prehustenými pneumatikami. Brzdy dostatočné, radenie päťstupňovej prevodovky presné, navyše ľahké.

IMG_0302.JPGIMG_0273.JPGIMG_0274.JPG

Nový, údajne ešte hospodárnejší posilňovač riadenia s elektromotorom priamo na stĺpiku riadenia (C-EPS) síce v žiadnom okamihu nenaznačoval nedostatok výkonu či pohotovosti v rýchlych pohyboch volentam, ale ponúkal ešte menej kontaktu vodiča s vozovkou než doteraz používaný elektrohydraulický systém. A to nehovorím o prakticky neexistujúcej tendencii ku stredeniu riadenia pri jazde v priamom smere. Najhoršie je, že sa C-EPS teraz stáva pre obe karosárske verzie modelu Škoda Rapid štandardom ...

IMG_0314.JPGIMG_0315.JPGIMG_0316.JPG

Ako druhý sme si podali Spaceback s novým, slabším motorom 1,6 TDI/66 kW. Ten sme potrápili v podobných prevádzkových podmienkach ako vyššie spomínaný "benzín", avšak príjemným prekvapením sa pre nás stala spotreba. Kým 1,2 TSI si vzala 8,6 l/100 km, 1,6 TDI sa uspokojila s 5,1 l/100 km. A to aj napriek tomu, že je TDI o plných 110 kg ťažšie! Do zákruty však bolo vozidlo treba trochu viac nútiť a radenie prevodovky nám prišlo síce podobne presné ako pri 1,2 TSI, ale o niečo tuhšie.

IMG_0328.JPGIMG_0327.JPGIMG_0326.JPG

S oboma autami som v okolí Verony najazdili necelých 120 km, takže prosím berte moje vyššie uvedené poznámky skôr ako prvé poznatky než ako regulárny test. Zatiaľ sa zdá, že Spaceback je v jazde o dosť zábavnejší než Liftback, avšak rovnako si myslím, že ťahúňom predajov sa stane práve "dlhý" Rapid, a to pre svoj ​​ohromný batožinový priestor, na ktorý sa v našich končinách hrá...

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY