vytisknout velikost písma Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI vs. Renault Mégane 1.2 TCe

Má Rapid s výklopnou zadnou stenou šancu proti etablovaným hatchbackom nižšej strednej triedy? Aby sme to zistili, postavili sme Spaceback proti nedávno aktualizovanému Renaultu Mégane.
Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI vs. Renault Mégane 1.2 TCe

Ponuka áut nižšej strednej triedy na európskom trhu nebola nikdy tak široká ako dnes. Na výber máte lacné značky aj superdrahé športové modely prémiových výrobcov; a keď započítame odvodené karosárske varianty ako MPV a SUV, je európsky segment C rozmanitejší, než býval pred niekoľkými málo desiatkami rokov celý trh. Väčšinu predajov ale tvoria hatchbacky s menšími zážihovými motormi a ústretovou cenou. Dva takéto sme vybrali do nášho porovnania.

Škoda Rapid Spaceback vs Renault Mégane 1.jpgŠkoda Rapid Spaceback vs Renault Mégane 9.jpgŠkoda Rapid Spaceback vs Renault Mégane 11.jpgV dnešnom dueli sa stretnú preplňované tisícdvestovky z Francúzska a Českej republiky

Renault Mégane patrí k stáliciam slovenského trhu. Nikdy na vrchole, ale často v Top 10. Od začiatku tohto roka ale Renault predáva modernizovanú verziu s novým dizajnom prednej časti. Do testu sme vybrali motorizáciu 1.2 TCe vo vrcholnom prevedení Energy 97 kW. Správne, veľkosériové auto jednej z lacnejších značiek dnes dáva z objemu 1,2 litra výkon 130 koní.

Súper má papierový hendikep hneď na štarte. Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI je síce tiež v ponuke vo viac než jednej variante najvyššieho výkonu, ale aj vrcholných 77 kW za Renaultom zaostáva bezmála o pätinu. A je tu ešte jeden problém: hoci Európska asociácia výrobcov automobilov radí Rapid do nižšej strednej triedy, mnohí Slováci a Česi ho radia do segmentu B.

Skutočnosť je taká, že zaradenie nového modelu do určitej triedy navrhuje výrobca a asociácia ho schvaľuje. Žiadne  do kameňa tesané pravidlá neexistujú a už vôbec nie v podobe tabuľky, ktorá by hovorila, že rázvor x mm znamená nižšiu triedu, x +1 už nižšiu strednú a tak ďalej. Aj keby sme sa ale mali riadiť zvykovým právom, dospeli by sme nanajvýš k tomu, že Rapid Spaceback - tak ako mnohé iné škodovky - zručne balansuje na pomedzí obvyklého chápania jednotlivých kategórií. Len počkajte, až vytiahneme meter a začneme skúmať vnútorné rozmery...

Tak ďaleko však ešte nie sme. Veď sme si dnešných súperov ešte ani poriadne neprehliadli.

Hrany proti oblinám

Rapid Spaceback je typickým predstaviteľom súčasného dizajnového slohu značky Škoda: ostro vytesaný, takmer bez oblých kriviek a s ostrými líniami, ktorých svetlohra oživuje inak fádne plochy bokov. Z odstupu však vynikne to, ako nedynamické má Spaceback proporcie. Zboku vyzerá takmer ako kombi, pri iných uhloch sa potom nemilosrdne ukáže malá šírka karosérie v porovnaní s výškou a dĺžkou. Tento nelichotivý efekt, viditeľný aj vo Fabii alebo v Superbe, je daňou práve za spomínané škodovácke balansovanie medzi triedami.

Vedľa stojaci Renault Mégane pri poslednom facelifte poriadne prekukol. Neinformovaný zákazník by od pohľadu určite nepojal podozrenie, že v skutočnosti sa jedná už o dlhoročnú konštrukciu. Štíhla maska​​, sebavedomé logo a do šírky pretiahnuté svetlomety opticky zdôrazňujú šírku karosérie, zatiaľ čo pri pohľade zozadu dosahujú dizajnéri rovnakého efektu výrazným zúžením nad líniou bokov.

Vlastne môžeme povedať, že od pohľadu je Mégane pravým opakom Rapidu: namiesto severskej strohosti hýri organickými oblinami a vyzerá oveľa pevnejšie rozkročený na ceste. Ako raz múdro napísal Shakespeare, krása tkvie v oku pozorovateľa. Trúfame si ale tvrdiť, že keby ste si mali z účastníkov dnešného duelu vybrať len od pohľadu, väčšina z vás by radšej naskočila do Renaultu.

V ďalších kapitolách zistíme, či by to náhodou nebola celkom veľká chyba...

Predošlá KAPITOLY Ďalšia
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

dnes | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

včera | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY