vytisknout velikost písma Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI vs. Renault Mégane 1.2 TCe

Má Rapid s výklopnou zadnou stenou šancu proti etablovaným hatchbackom nižšej strednej triedy? Aby sme to zistili, postavili sme Spaceback proti nedávno aktualizovanému Renaultu Mégane.
Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI vs. Renault Mégane 1.2 TCe

Ponuka áut nižšej strednej triedy na európskom trhu nebola nikdy tak široká ako dnes. Na výber máte lacné značky aj superdrahé športové modely prémiových výrobcov; a keď započítame odvodené karosárske varianty ako MPV a SUV, je európsky segment C rozmanitejší, než býval pred niekoľkými málo desiatkami rokov celý trh. Väčšinu predajov ale tvoria hatchbacky s menšími zážihovými motormi a ústretovou cenou. Dva takéto sme vybrali do nášho porovnania.

Škoda Rapid Spaceback vs Renault Mégane 1.jpgŠkoda Rapid Spaceback vs Renault Mégane 9.jpgŠkoda Rapid Spaceback vs Renault Mégane 11.jpgV dnešnom dueli sa stretnú preplňované tisícdvestovky z Francúzska a Českej republiky

Renault Mégane patrí k stáliciam slovenského trhu. Nikdy na vrchole, ale často v Top 10. Od začiatku tohto roka ale Renault predáva modernizovanú verziu s novým dizajnom prednej časti. Do testu sme vybrali motorizáciu 1.2 TCe vo vrcholnom prevedení Energy 97 kW. Správne, veľkosériové auto jednej z lacnejších značiek dnes dáva z objemu 1,2 litra výkon 130 koní.

Súper má papierový hendikep hneď na štarte. Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI je síce tiež v ponuke vo viac než jednej variante najvyššieho výkonu, ale aj vrcholných 77 kW za Renaultom zaostáva bezmála o pätinu. A je tu ešte jeden problém: hoci Európska asociácia výrobcov automobilov radí Rapid do nižšej strednej triedy, mnohí Slováci a Česi ho radia do segmentu B.

Skutočnosť je taká, že zaradenie nového modelu do určitej triedy navrhuje výrobca a asociácia ho schvaľuje. Žiadne  do kameňa tesané pravidlá neexistujú a už vôbec nie v podobe tabuľky, ktorá by hovorila, že rázvor x mm znamená nižšiu triedu, x +1 už nižšiu strednú a tak ďalej. Aj keby sme sa ale mali riadiť zvykovým právom, dospeli by sme nanajvýš k tomu, že Rapid Spaceback - tak ako mnohé iné škodovky - zručne balansuje na pomedzí obvyklého chápania jednotlivých kategórií. Len počkajte, až vytiahneme meter a začneme skúmať vnútorné rozmery...

Tak ďaleko však ešte nie sme. Veď sme si dnešných súperov ešte ani poriadne neprehliadli.

Hrany proti oblinám

Rapid Spaceback je typickým predstaviteľom súčasného dizajnového slohu značky Škoda: ostro vytesaný, takmer bez oblých kriviek a s ostrými líniami, ktorých svetlohra oživuje inak fádne plochy bokov. Z odstupu však vynikne to, ako nedynamické má Spaceback proporcie. Zboku vyzerá takmer ako kombi, pri iných uhloch sa potom nemilosrdne ukáže malá šírka karosérie v porovnaní s výškou a dĺžkou. Tento nelichotivý efekt, viditeľný aj vo Fabii alebo v Superbe, je daňou práve za spomínané škodovácke balansovanie medzi triedami.

Vedľa stojaci Renault Mégane pri poslednom facelifte poriadne prekukol. Neinformovaný zákazník by od pohľadu určite nepojal podozrenie, že v skutočnosti sa jedná už o dlhoročnú konštrukciu. Štíhla maska​​, sebavedomé logo a do šírky pretiahnuté svetlomety opticky zdôrazňujú šírku karosérie, zatiaľ čo pri pohľade zozadu dosahujú dizajnéri rovnakého efektu výrazným zúžením nad líniou bokov.

Vlastne môžeme povedať, že od pohľadu je Mégane pravým opakom Rapidu: namiesto severskej strohosti hýri organickými oblinami a vyzerá oveľa pevnejšie rozkročený na ceste. Ako raz múdro napísal Shakespeare, krása tkvie v oku pozorovateľa. Trúfame si ale tvrdiť, že keby ste si mali z účastníkov dnešného duelu vybrať len od pohľadu, väčšina z vás by radšej naskočila do Renaultu.

V ďalších kapitolách zistíme, či by to náhodou nebola celkom veľká chyba...

Predošlá KAPITOLY Ďalšia
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Meranie výkonu na brzde

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 na brzde nesklamal. Nameraný výkon zodpovedá oficiálne udávanému maximu. Vrchol krútiaceho momentu je takmer presne o 50 Nm vyšší.

dnes | Dalibor Žák
Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Za 23-tisíc eur dostanete plne vybavený automobil s prvkami typu adaptívneho tempomatu a bezkľúčového prístupu, so systémom sledovania mŕtveho uhla, s inteligentným parkovacím asistentom alebo vyhrievaním volantu.

18. 5. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: BMW Z4 je skvelá hračka na leto. A čoskoro nebude

Test jazdenky: BMW Z4 je skvelá hračka na leto. A čoskoro nebude

Takéto jednoduché a charakterné BMW už nebudú, takže ak máte niečo okolo 10-tisíc eur na roadster a Mazda MX-5 je na vás moc slabá, asi nemáte čo riešiť.

17. 5. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY