vytisknout velikost písma Škoda pripomína 40. výročie rady RS. Všetko začalo modelom 180 RS

Škoda pripomína 40. výročie rady RS. Všetko začalo modelom 180 RS

Tento rok uplynulo presne štyridsať rokov od doby, kedy svetlo sveta uzrela prvá Škoda nesúca označenie RS. Stalo sa tak na jar roku 1974, kedy česká automobilka predstavila pretekárske špeciály 180 RS a 200 RS. Po nich nasledovala ešte 130 RS a potom si dala skratka slov "Rally Sport" dosť dlhú pauzu trvajúcu až do roku 2000.

Vôbec prvou škodovkou nesúcou označenie RS bol jeden špeciál 180 RS a dva vozy 200 RS. Tie sa v júni 1974 po prvýkrát objavili na pretekárskej trati. Pod kapotou bol dvojlitrový štvorvalec s výkonom 163 koní. Dvojstovka bola schopná ísť až 210 km/h. Mimochodom prevodovka mala pôvod u Porsche.

V roku 1975 Škoda nadviazala modelom 130 RS. Ten dostal motor s objemom 1,3 litra, maximálny výkon dosahoval na 140 koní a podľa sprevodovania bolo možné ísť až 220 km/h. Výroba sa zastavila v roku 1981 a s tým sa tiež takmer na dvadsať rokov názov RS vytratil.

Novodobá história modelov Škoda RS odštartovala v roku 2000 predstavením Octavie RS. O pohon sa staral preplňovaný benzínový štvorvalec 1,8 litra disponujúci výkonom 180 koní. Stovka je otázkou 7,9 s a maximálna rýchlosť činí 235 km/h. Výroba prvej generácie končí v roku 2005, kedy nastupuje generácia druhá osadená dvestokoňovým dvojlitrom. K dispozícii je taktiež diesel a karoséria kombi.

Medzi rokmi 2003 - 2007 Škoda rozširuje ponuku ešte o Fabiu RS. Tá dostala namiesto benzínového motora turbodiesel 1.9 TDI s výkonom 130 koní. Od roku 2010 sa potom vyrába druhá generácia Fabie RS, tentoraz už s jedna-štvorkou TSI.

Ako je známe, ďalšia Fabie RS nepríde. V ponuke tak zostane iba tretia generácia Octavie RS, ktorá je zároveň tým najrýchlejším, čo sa medzi mladoboleslavskými RS za štyridsať rokov urodilo.

Rýchly test Subaru Levorg 1.6GT-S MY17: Podvozok stále v hlavnej úlohe

Subaru Levorg 1.6GT-S MY17

Ergonómia je dokonale jednoduchá, výhľad von skvelý, podvozok istý a riadenie zábavné.

dnes | Dalibor Žák
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY