vytisknout velikost písma Škoda pripomína 40. výročie rady RS. Všetko začalo modelom 180 RS

Škoda pripomína 40. výročie rady RS. Všetko začalo modelom 180 RS

Tento rok uplynulo presne štyridsať rokov od doby, kedy svetlo sveta uzrela prvá Škoda nesúca označenie RS. Stalo sa tak na jar roku 1974, kedy česká automobilka predstavila pretekárske špeciály 180 RS a 200 RS. Po nich nasledovala ešte 130 RS a potom si dala skratka slov "Rally Sport" dosť dlhú pauzu trvajúcu až do roku 2000.

Vôbec prvou škodovkou nesúcou označenie RS bol jeden špeciál 180 RS a dva vozy 200 RS. Tie sa v júni 1974 po prvýkrát objavili na pretekárskej trati. Pod kapotou bol dvojlitrový štvorvalec s výkonom 163 koní. Dvojstovka bola schopná ísť až 210 km/h. Mimochodom prevodovka mala pôvod u Porsche.

V roku 1975 Škoda nadviazala modelom 130 RS. Ten dostal motor s objemom 1,3 litra, maximálny výkon dosahoval na 140 koní a podľa sprevodovania bolo možné ísť až 220 km/h. Výroba sa zastavila v roku 1981 a s tým sa tiež takmer na dvadsať rokov názov RS vytratil.

Novodobá história modelov Škoda RS odštartovala v roku 2000 predstavením Octavie RS. O pohon sa staral preplňovaný benzínový štvorvalec 1,8 litra disponujúci výkonom 180 koní. Stovka je otázkou 7,9 s a maximálna rýchlosť činí 235 km/h. Výroba prvej generácie končí v roku 2005, kedy nastupuje generácia druhá osadená dvestokoňovým dvojlitrom. K dispozícii je taktiež diesel a karoséria kombi.

Medzi rokmi 2003 - 2007 Škoda rozširuje ponuku ešte o Fabiu RS. Tá dostala namiesto benzínového motora turbodiesel 1.9 TDI s výkonom 130 koní. Od roku 2010 sa potom vyrába druhá generácia Fabie RS, tentoraz už s jedna-štvorkou TSI.

Ako je známe, ďalšia Fabie RS nepríde. V ponuke tak zostane iba tretia generácia Octavie RS, ktorá je zároveň tým najrýchlejším, čo sa medzi mladoboleslavskými RS za štyridsať rokov urodilo.

Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY