vytisknout velikost písma Škoda Octavia RS230 je o významný kúsok lepšia [prvé jazdné dojmy]

Najostrejšia Octavia RS je ešte ostrejšia. Nová verzia 230 je síce na pohľad takmer na nerozoznanie a ani po technickej stránke sa toho zas až tak veľa nezmenilo, ale napriek tomu je silnejšie prevedenie o kúsok lepšie. A ak jazdíte radi v zákrutách, potom pre vás bude mať tento malý kúsok dosť veľký význam.
Škoda Octavia RS230 je o významný kúsok lepšia [prvé jazdné dojmy]
Zoznam kapitol
  1. Rovnaká nie je, Na okruhu sa nestratí
  2. Čo vadí?, Technické údaje
  3. Škoda Octavia RS230: Fotogaléria

Teória je nasledujúca. RS230 je oproti klasickému RS približne o 2 700 eur drahšia, má o desať koní vyšší výkon, športovejší zvuk, niekoľko vyložene detailných zmien exteriéru a predovšetkým na prednej náprave diferenciál s elektrohydraulicky riadenou svornosťou.

Keď sa pýtate, či týchto pár vecí za spomínaný príplatok stojí, potom vám môžem dať jasnú odpoveď. Keby tam nebol ten diferenciál, potom to sú skoro až zbytočne vyhodené peniaze. Lenže ten diferenciál tam je, čo situáciu zásadne mení. Presvedčil som sa o tom na medzinárodnej prezentácii organizovanej na Slovakia Ringu.

Rovnaká nie je

Ako sme písali včera, RS230 nie je úplne rovnaké oproti klasickému RS. V štandarde dostanete totiž čierny dizajnový paket, devätnásťpalcové kolesá, v liftbacku môžete mať aj čierny zadný spojler a potom tu sú čierne koncovky výfuku a čierne "V" v označení auta.

_DSC0798.jpg_DSC0806.jpgKaždá Octavia RS230 má čierny paket, ktorý ale môže mať bežné RS za príplatok. Hlavným poznávacím znamením tak sú predovšetkým kolesá a červené "V" v označnie auta, ktoré je bežne sivé
Lenže čierny dizajnový paket možno dokúpiť za príplatok aj k bežnému RS, čierny zadný spojler zase nemá každá RS230, pretože si musíte priplatiť za čiernu strechu, aby ste túto vec dostali, a tak sa nám zaručené poznávacie znamenia scvrknú iba na to čierne "V" (štandardom je šedé), kolesá a predovšetkým čierny výfuk. V interiéri sa neodvážim tvrdiť, čo je inak, pretože som počas prezentácie žiadne rozdiely nenašiel.
Na pohľad sú zmeny minimálne, ale menili sa aj technické detaily. Posilnená Octavia podstúpila okrem iného veľa kôl na Nürburgringu, kde sa ladil podvozok. Cieľom však nebolo urobiť auto tvrdé ako Leon Cupra, aj Octavia RS230 stále myslí na normálne cestovanie, takže je vozidlo vo výsledku skôr mäkšie. Hodnotenie komfortu si ale musíme nechať na neskôr, pretože sme jazdili len na dokonale vyžehlenom okruhu.
_DSC0823.jpg_DSC0830.jpg
RS230 je dostupné samozrejme ako liftback aj kombi, respektíve s manuálom i automatom

RS230 má mimochodom zmenenú geometriu zadných kolies. Martin Hrdlička, šéf vývoja motorov a podvozkov, hovoril, že zašiel s RS230 na Nürburgringu čas 8 minút a 22 sekúnd, následne s bežným RS to bol čas zhruba o desať sekúnd horší.

Škoda Octavia RS vs. Škoda Octavia RS230
  Škoda Octavia RS Škoda Octavia RS230
Prevodovka 6st. manuálna/6st. DSG 6st. manuálna/6st. DSG
Max. výkon (kW/k) 162/220 169/230
Pri otáčkach (ot./min) 4500-6200 4700-6200
Max. krútiaci moment (Nm) 350 350
Pri otáčkach (ot./min) 1500-4400 1500-4600
0-100 km/h (s) 6,8/6,9 6,7/6,8
Max. rýchlosť (km/h) 248/245 250/249
Komb. spotreba (l/100 km) 6,2/6,4 6,2/6,4
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1420/1440 1445/1465
Cena (EUR) 24 123/25 863 26 899/28 564

RS230 má aj nový výfuk, pričom sa nejedná len o čierne koncovky. Iný je predný tlmič a iné sú aj zadné tlmiče. Cieľom bolo ponúknuť športovejší zvuk, ktorý vám ale stále neodtrhne svojou hlučnosťou hlavu. Iba vývoj športovejšieho výfuku údajne zabral dva roky. Výsledok je presne taký, aký zrejme mal byť. Je decentný, ale o poznanie zaujímavejší ako v klasickom RS. Pri preradení vie Octavia RS230 efektne s prepáčením "prdnúť" do výfuku.

_DSC0811.jpg_DSC0950.jpg_DSC0841.jpgNový výfuk a diferenciál s elektronicky riadenou svornosťou, to sú dve hlavné veci, za ktoré si pri nákupe RS230 priplácate. Správanie diferenciálu si môžete aj samostatne nastaviť

Na okruhu sa nestratí

Octavia RS230 jazdí veľmi sympaticky. Keď zaspomínam na nedávne jazdenie s benzínovým RS, musím uznať, že je posilnený motor cítiť. Je živší. Elánu má dokonca toľko, že sa ani na okruhu nestratí a spoza volantu vám tu auto rozhodne nebude pripadať ako pomalé. Keď si uvedomíme, že ide o priestranný rodinný automobil, tak takýto výsledok nie je vôbec na zahodenie.

Prvé kolá na Slovakia Ringu som strávil so zapnutou všetkou elektronickou podporou a s prevodovkou v režime S (vyfasoval som verziu s prevodovkou DSG). Automatický režim na okruhu nie je úplne ideálny, prevodovka občas zbytočne podraďuje, takže napríklad na výjazde zo zákruty, kedy chcete autu poriadne naložiť, vám DSG pošle motor na kratučkú chvíľu cez šesť tisíc, aby zase späť zaradilo pôvodnú rýchlosť.

Hoci má Octavia RS230 samosvorný diferenciál vpredu, zostal tu stále systém XDS +. Obe tieto pomôcky majú v podstate rovnaký cieľ, potláčať nedotáčavosť, ale zasahujú trochu inak. Záleží to na intenzite akcelerácie a bočnom preťažení. Samozrejme existuje oblasť, respektíve štýl jazdy, kedy pracuje diferenciál a XDS + súčasne. Každopádne na okruhu alebo pri rýchlych výjazdoch zo zákruty vás elektronika trochu brzdí, čo má jednoduché riešenie. Stačí prepnúť stabilizáciu do režimu Sport.

Tam sa zásahy elektronických systémov odsunú do pozadia a Octavia sa zrazu začne správať trochu inak. Pod plynom v zákrutách viac pracuje diferenciál, ktorý vás vonkajším kolesom viac tlačí do zákruty. Niekedy tak naozaj pri vznikajúcej nedotáčavosti stačí pridať plyn a Octavia vás prednou nápravou zatiahne späť do oblúka. Nie je to tak intenzívne, ako v Mégane RS Trophy, ale je to neuveriteľne cítiť a práve táto vlastnosť je tou zásadnou drobnosťou, vďaka ktorej vás bude baviť riadenie RS230 viac. Samozrejme to nesmiete s nájazdom do zákruty prehnať, pretože potom nepomôže ani diferenciál a vás čaká nedotáčavý výlet mimo cesty.

_DSC0917.jpg_DSC0934.jpg
Ako funguje RS230 na ceste, to zatiaľ nevieme, ale na okruhu sa určite nestratí, čo je dobrá správa

Stabilizáciu však úplne vypnúť nemožno, pretože ľudia od Škody vyhodnotili takú funkciu ako zbytočnú. Nastavenie ESC Sport je však veľmi chytré, takže aj keď som na okruhu išiel dosť ostro, zásahov stabilizácie som si nevšimol. Len pre zaujímavosť, spotreba paliva sa po jazde na okruhu pohybovala v testovanej verzio s prevodovkou DSG okolo hodnoty 25 litrov.

Octavia RS230 je v podstate stále rovnaká Octavia RS. Decentné korenie v podobe výfuku a hlavne diferenciálu ale robí z tohto auta pomerne zábavný stroj. Uvidíme, ako si povedie na štandardných devätnástkach aj v bežnej prevádzke. Pokiaľ bude pohodlie na nejakej normálnej úrovni (devätnástky nie sú nutnosťou, auto môže mať pokojne aj osemnástky), potom to je z aktuálnych koncernových športových kombi asi to najuniverzálnejšie. Výkon 230 koní na prednej náprave je minimálne dostatočný, priestoru v interiéri je veľa aj na pohodlné cestovanie. Pre niektorých zákazníkov to bude hotový ideál.

_DSC0938.jpg_DSC0939.jpg

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY