vytisknout velikost písma Škoda Octavia G-Tec môže jazdiť aj na kravský hnoj [prvé jazdné dojmy]

V rovinatej krajine okolo holandského Amsterdamu predstavila Škoda novinárom Octaviu prispôsobenú pre prevádzku na stlačený zemný plyn (CNG). Pri tej príležitosti tiež ukázala, že ekvivalent zemného plynu možno vyrobiť rôznymi cestami...
Škoda Octavia G-Tec môže jazdiť aj na kravský hnoj [prvé jazdné dojmy]
Zoznam kapitol
  1. Škoda Octavia G-TEC
  2. Škoda Octavia G-TEC: Fotogaléria

Najpredávanejší model mladoboleslavskej značky, Škoda Octavia, je po novom k dispozícii vo variante G-Tec na stlačený zemný plyn (CNG). Tá sľubuje priaznivejšie zloženie výfukových plynov a najmä nižšie prevádzkové náklady ako varianty spaľujúce tradičné fosílne palivá. Novú Octaviu G-Tec sme krátko vyskúšali v okolí holandského Amsterdamu, kde Škoda usporiadala medzinárodnú prezentáciu svojej ekologicky šetrnej novinky.

Škoda Octavia G-TEC 11.jpgŠkoda Octavia G-TEC 10.jpgŠkoda Octavia G-TEC 12.jpg
Označenie G-Tec znamená u značky Škoda prevádzku na stlačený zemný plyn

Prečo práve CNG

Kľúčovou výhodou zemného plynu je priaznivejšie zloženie výfukových plynov. Na rozdiel od populárnych dieselov CNG takmer úplne eliminuje dymivosť. Nižšie sú emisie oxidov dusíka, oxidu uhoľnatého i aromatických uhľovodíkov. V spalinách vôbec nie je prítomný oxid siričitý. Zemný plyn má navyše veľmi vysoké oktánové číslo, čo znamená pokojnejší a tichší chod motora. Pre zaujímavosť - stránky CNG.cz uvádzajú, že hlučnosť autobusov na zemný plyn je nižšia o 50 percent mimo vozidiel a o 60-70 percent vnútri.

Prevádzkovateľov parkovísk v Európe bude ale najviac zaujímať hodnota emisií CO2, od ktorej mnoho štátov odvodzuje výšku sadzieb registračnej alebo cestnej dane či podobných poplatkov. Škoda Octavia G-Tec má emisie CO2 97 g / km - teda ešte nižšie ako extrémne úsporná naftová verzia 1.6 TDI Green Tec (99 g / km).

Ako bežná Octavia, len s menším kufrom

Z pohľadu užívateľa sa Škoda Octavia G-Tec prakticky nelíši od iných Octavii. Najväčším rozdielom je prítomnosť ukazovateľa stavu nádrže na CNG a príslušné nové položky v menu palubného počítača. Jediné drobné prekvapenie čaká po otvorení batožinového priestoru. Ten je na prvý pohľad rovnako veľkorysý ako u iných verzií Octavie. Namiesto dodatočného priestoru s rezervným kolesom ale pod falošným dnom nájdete len horný kryt dvoch nádrží na CNG.

Škoda Octavia G-TEC 5.jpgŠkoda Octavia G-TEC 6.jpgŠkoda Octavia G-TEC 7.jpg
Najviditeľnejšie rozdiely: menší kufor a ukazovateľ stavu CNG na prístrojovom štíte

Tie sú uložené na špeciálnom ráme a dohromady pojmú 15 kg zemného plynu, ktorý je v nich uchovávaný pod tlakom 200 barov. Octavia sa preto musela vzdať časti prepravnej kapacity (v prípade kombi 480 namiesto 610 litrov) a náhradného kolesa. Na oplátku však získala nemalý benefit v podobe viacprvkovej zadnej nápravy, ktorá je inak vyhradená najvýkonnejším modelom.

Priame porovnanie parametrov a dynamiky komplikuje fakt, že na rozdiel od príbuzných koncernových modelov nie je Octavia k dispozícii s 90kW verziou motora 1.4 TSI - a v porovnaní s variantom 103 kW je plynový model s výkonom 81 kW citeľne pomalší a slabší.

Škoda Octavia Combi 1.4 TSI vs. G-Tec

   1.4 TSI 103 kW 1.4 TSI G-Tec
Max. výkon (kW/k v ot./min.) 103/140 v 4500-6000 81/110 v 4800-6000 
Max. krútiaci moment (Nm v ot./min.) 250 v 1500-3500 200 v 1500-3500
0-100 km/h (s) 8,5 11
Max. rýchlosť (km/h)  212 193
Prevádzková hmotnosť (kg) 1277 1412
Spotreba paliva  5,3 l/100 km 3,5 kg/100 km

Motor je konštruovaný pre spaľovanie zemného plynu alebo benzínu. Elektronika vozidla permanentne vyhodnocuje určenie parametrov (teplota chladiacej kvapaliny, kvalita natankovaného CNG) a na ich základe určuje aktuálne použitie paliva. Pri teplote chladiacej kvapaliny pod -10 ° C sa pri naštartovaní použije benzín a po zhruba 90 až 120 sekundach prejde motor na spaľovanie zemného plynu. Pri vyšších teplotách má ale zemný plyn vždy prednosť. Až keď sú plynove nádrž prázdne, prepne sa motor automaticky na benzínovú ​​prevádzku.

Jednotka 1.4 TSI dostala novú riadiacu jednotku, vstrekovacie trysky CNG, nové vačky a rozdeľovaciu lištu pre CNG. Pretože zemný plyn nemaže tak dobre ako benzín, museli konštruktéri upraviť aj vodítka, sedlá a tesnenia ventilov.

Za jazdy však nič z toho nespoznáte. Snáď len odozva na zošliapnutie plynu je ľahučko tupšia než pri benzínových verziách, ale inak sa motor vytáča rovnako hladko, zaťahuje rovnako suverénne a vrčí rovnako príjemne ako normálny 1.4 TSI. Rozdiel by ste ale mali pocítiť pri pumpe.

Škoda Octavia G-TEC 15.jpgŠkoda Octavia G-TEC 16.jpgŠkoda Octavia G-TEC 4.jpg
Hrdlo pre plnenie CNG je pod rovnakým krytom ako hrdlo benzínovej nádrže

Škoda udáva priemernú spotrebu 3,5 kg CNG na 100 km, čo znamená dojazd 410 kilometrov. Octavia G-Tec si pritom zachovala aj plnohodnotnú 50-litrovú nádrž na benzín, takže dohromady možno bez tankovania uraziť až 1330 km.

To je pochopiteľne teoretický údaj, ktorý vychádza z homologizovanej spotreby. My sme pri krátkej skúšobnej jazde s častým zastavovaním a manévrovaním kvôli fotografovaniu dosiahli priemeru 5,3 kg/100km, ale pri pokojnej jazde ustáleným tempom ukazoval palubný počítač hodnoty okamžitej spotreby okolo štyroch kilogramov.

Keď zemný plyn nepochádza zo zeme, ale od kráv

Zemný plyn je fosílne palivo tvorené z 98 percent metánom. Jeho obnoviteľný ekvivalent predstavuje bioplyn, ktorý sa vyrába kontrolovanou premenou organických látok bez prístupu vzduchu. V rámci prezentácie Octavie G-Tec sme navštívili aj výskumné pracoviská Wageningenskej univerzity, ktorá sa usiluje o výrobu bioplynu v sebestačnom cykle. Zdrojom základnej suroviny sú, možno trochu prekvapivo, kravy. Bioplyn sa tu totiž vyrába z maštaľného hnoja. Jedna krava vyprodukuje za rok toľko materiálu, že z neho možno získať plyn postačujúci k prejdeniu vzdialenosti až 9000 km. Holandsko chce byť prvou krajinou na svete, kde sa všetok predávaný "zemný" plyn vyrába výhradne z biometánu.

 

Oplatí sa to? CNG aktuálne stojí cca 70 centov za kilogram. Pri uvažovanej reálnej spotrebe 4,5 kg/100 km. Návratnosť by pri typickom služobnom nájazde teda mala byť pomerne rýchla aj napriek tomu, že Octavia G-Tec je oproti benzínovému ekvivalentu o 1000 eur drahšia. Liftback v základnej výbave Active stojí 15 800 eur, za kombi s výbavou Elegance by ste zaplatili 21 000 eur.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

dnes | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

včera | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY