vytisknout velikost písma Škoda Octavia Combi G-TEC: Čo stojí cesta do Chorvátska na zemný plyn

Škoda Octavia G-Tec sľubuje náklady nižšie ako 4 centy na km. Preplňovaný motor 1.4 TSI disponuje výkonom 81 kW. Na trase z Prahy do Južnej Dalmácie sme vyskúšali výhody a nevýhody pohonu na stlačený zemný plyn.
Škoda Octavia Combi G-TEC: Čo stojí cesta do Chorvátska na zemný plyn

Zákazníci, pre ktorých sú dôležité náklady na kilometer jazdy, stále väčšinou automaticky siahajú po naftových motoroch. Je to logické, pretože ide o rozšírenú technológiu, ktorá často funguje veľmi dobre. Ďalšou voľbou môžu byť hybridné pohonné ústrojenstva alebo rovno elektromobily, ale tu je stále prekážkou vysoká obstarávacia cena a zlá dostupnosť dobíjacích staníc. Zaujímavou alternatívou, ktorá stojí niekde medzi, sú motory na stlačený zemný plyn (CNG).

Ich výhodou je? skutočnosť, že CNG nie je na rozdiel od klasických palív zaťažené tak veľkými daňami, takže je v praxi výrazne lacnejšie. U nás stojí kilogram zemného plynu približne 1 euro a napríklad taká Škoda Octavia G-Tec má podľa výrobcu spotrebu iba 3,5 kg CNG na 100 km. Ak by to bola pravda, zaplatíte za každých 100 km iba necelých 3,30 eur - a razom ste s nákladmi pod hranicu 4 centy na km.

Lenže rovnako ako všetko aj toto má svoje nevýhody, ktoré poväčšine plynú z horšej dostupnosti plniacich staníc. Na bežné denné posúvanie si určite niekde vo svojom okolí nejakú stanicu nájdete, a máte vyhraté, ale ako zafunguje pohon CNG na dlhých trasách? Vyskúšali sme to na vlastnej koži za volantom Škody Octavia G-Tec s karosériou kombi.

Príprava je nutnosťou

Škodu Octavia G-Tec poháňa preplňovaný benzínový motor 1.4 TSI s výkonom 81 kW (110 k). Na rozdiel od bežných variantov má okrem päťdesiatlitrovej nádrže na benzín ešte nádrž na 15 kg zemného plynu, umiestnenú pod batožinovým priestorom. To by podľa oficiálnych údajov malo vystačiť na prejdenie 410 km iba s využitím CNG, ďalších 920 km údajne obstará benzínový pohon. Netvrdím, že ide o vyložene nereálne čísla (keď sa chce, všetko ide), ale bežná prax je samozrejme niekde inde. Tým skôr, keď sa vyberiete niekam na dovolenku a využijete najväčšiu výhodu súčasnej Octavie - obrovský vnútorný priestor.

DSC0454.jpgDSC0461.jpg

Keď som testovanú Octaviu vyzdvihol a dotankoval som obe nádrže na maximum, ukázal palubný počítač celkový dojazd 920 km. To stále nie je zlé, ale bolo zrejmé, že predovšetkým údaj o dojazde 410 km na CNG je potrebné brať s veľkou rezervou. Mal som v pláne trasu z Prahy do južného Chorvátska na polostrov Pelješac. Ak nechcete ísť po pevnine, čo by cestu predĺžilo minimálne o ďalšie dve hodiny jazdy, môžete využiť trajekt z mesta Ploče. Sem to je z Prahy zhruba 1200 km. Teoreticky by sme teda mohli dôjsť k trajektu bez tankovania, ale od začiatku bolo jasné, že to nevyjde. Naopak ak budeme chcieť dôjsť na CNG čo najďalej, bude potrebné zastavovať zhruba po 300 km. Lenže kde?

Práve to je ten "problém". Vďaka internetu (napríklad na cngeurope.com) si veľmi ľahko dohľadáte plniace stanice po celej Európe, ale musíte to urobiť vopred. Ak sa vydáte na dlhšiu cestu s tým, že "niekde niečo nájdete", zdržíte sa pri hľadaní, prípadne veľmi skoro definitívne prejdete na benzín. Plniace stanice CNG zvyčajne nenájdete na diaľniciach a už vôbec nečakajte nejaké zásadné poznávacie znamenie, podľa ktorého by ste z diaľky na prvý pohľad spoznali, že práve tu bude možné doplniť plyn. CNG je skrátka stále alternatívny pohon a vyžaduje menšiu prípravu.

Prezrel som sa interaktívnu mapu a zistil, že pre nás bude najlepšie, keď v Říčanoch doplníme plyn na maximum, potom zastavíme v Mikulove a následne kúsok pod Štýrským Hradcom (Graz). Česká republika a Rakúsko majú staníc celkom dosť, Slovinsko a Chorvátsko sú na tom ale horšie. Podstatne horšie. V Slovinsku sú tri stanice, v Chorvátsku dve. V našom smere boli teoreticky použiteľné stanice v Maribore a Záhrebe. Pretože sme po ceste tam plánovali tankovať pod Grazom, Maribor sme vynechali a chceli sa zastaviť v Záhrebe, aby sme došli na CNG ďalej. 

Stratégiu teda máme pripravenú, adresy plniacich staníc poznamenané, automobil naložený. Môžeme vyraziť.

Keď môže, ide na CNG

Octavia G-Tec je v podstate obyčajná Octavia. Že vie jazdiť aj na CNG, to spoznáte jedine iba vďaka štítku G-Tec, prípadne podľa malého plniaceho hrdla umiestneného vedľa klasického hrdla nádrže. Z pozície vodiča sú rozdiely tiež minimálne. Na mieste ukazovateľa chladiacej kvapaliny je ukazovateľ stavu nádrže na CNG a v palubnom počítači nájdete navyše údaje o kvalite CNG alebo dojazd na benzín a plyn, respektíve o ich spotrebe. Octavia G-Tec sa ale predstavila už v roku 2014, takže tieto detaily možno poznáte. Celkovo je to praktické a veľmi priestranné vozidlo, do ktorého nahádžeme všetko potrebné ľahko a rýchlo.

DSC0426.jpgDSC0429.jpg

Polostrov Pelješac ako cieľ našej cesty je veľmi krásne miesto, kde turista nájde piesočnaté pláže, plytké teplé more alebo naopak divoké útesy, tisíc metrov vysokú horu, prípadne sa ponúkajú výlety na Korčulu. Ale najmä je to miesto vyhlásené stabilným vetrom, čo je pre priaznivcov windsurfingu to najdôležitejšie a preto som tam aj ja osobne bol už mnohokrát. Naša Octavia teda dostala ešte navyše na strechu pomerne veľký balík, ktorý ukrýval všetky veci potrebné k tomuto parádnemu športu a ktorý samozrejme aerodynamike veľa nepridal.

Ak máte v nádrži CNG, ide Octavia vždy na CNG, čo spoznáte podľa zelenej kontrolky na prístrojovom štíte. Nikde nič prepínať nemusíte, jednoducho automaticky šetríte. Keď plyn v nádrži dôjde, zobrazí sa hlásenie "pohon prepnutý na benzín" a pokračujete ďalej. Po doplnení CNG pokračuje auto ešte chvíľu na benzín, než sa prepne na CNG. Riadiaca jednotka totiž najprv vyhodnocuje kvalitu plynu.

DSC0416.jpgDSC0418.jpg

Motor je veľmi tichý už pri jazde na benzín, ak ide na CNG, je ešte o trochu pokojnejší, takže vnútri sotva spoznáte, že je naštartovaný. Asi nie je potrebné zdôrazňovať, že výkon 81 kW (110 koní) nie je na naloženú Octaviu - ešte navyše s balíkom na streche - úplne veľa, ale tragédia sa nekoná. Cestovné tempo do 130 km/h auto udrží bez problémov a keď príde väčší diaľničný kopec, tak stačí podradiť na päťku. Tou hlavnou otázkou je však spotreba.

Na CNG 800 km

Prvá zastávka prebehla presne podľa plánu v Mikulove, kde je stanica Benzina hneď vedľa hlavnej cesty číslo 52 do Rakúska. Zachádzka je minimálna, CNG tu stojí 90 centov za kilogram. Octavia si povedala o necelých 11 kg. Druhá zastávka vynútená doplnením CNG prebehla pod Graz, konkrétne pri meste Unterpremstätten. Tu je jedna menšia zrada - čerpacia stanice Eni síce stojí hneď vedľa diaľnice, ale nevedie k nej priamy zjazd a navyše ani nie je veľmi vidieť. CNG tu však mali, pričom cena bola 0,995 eur za kilogram.

Kedy Škoda Octavia G-Tec nejde na CNG?

Pokiaľ je v nádrži plyn, ide Škoda Octavia G-Tec vždy na CNG. Výnimky, kedy sa tak nedeje, sú iba dve. Po prvé pri studenom štarte, ak teplota chladiacej kvapaliny klesne pod -10°C. Potom Octavia štartuje na benzín. Na plyn prejde zhruba po 90 až 120 sekundách jazdy. Druhou možnosťou je doplnenie CNG. Riadiaca jednotka najprv musí vyhodnotiť kvalitu plynu a ako tak urobí, motor spaľuje benzín. Obvykle ale systém prejde na CNG do jedného kilometra jazdy.

 

So vstupom do Slovinska sa naša "plynová rozprávka" skončila. Plniace stanice v Maribore a hlavne v Záhrebe už znamenali väčšiu zachádzku, no v rámci testu sme po ceste tam vyskúšali tú v chorvátskom hlavnom meste. Bohužiaľ leží priamo v centre a cesta k nej a zase späť znamená približne hodinové zdržanie. Jedná sa o trochu zastaralo vyzerajúci areál a na nás tu navyše čakalo nepríjemné prekvapenie. Hoci malo byť otvorené, nikto tu nebol. Pravdepodobne za to mohla obedňajšia pauza. Čakať sa nám nechcelo, pretože na trajekt v Ploče to je zo Záhrebu stále viac ako 500 km, tak sme pokračovali ďalej.

DSC0417.jpgDSC0421.jpg

Prechádzka mestom nám zdvihla spotrebu, a tak po prejdení 286 kilometrov od tankovania v Rakúsku Octavia definitívne prešla na benzín. Celkovo sme relatívne v pohode prešli na CNG presne 799 km a nebyť zdržania v Záhrebe, bolo by to určite ešte o niečo viac.

Na chorvátskej diaľnici A1 vedúcej smer Split a ďalej na juh panuje v októbri veľmi slabá prevádzka, takže nebol problém v pokoji pod dohľadom tempomatu nastaveného na 125 km/h pokračovať do cieľa. Lenže pohľad na priemernú spotrebu nás trochu zaskočil. Pri jazde na benzín ukazoval palubný počítač chvíľami aj 8 l/100 km. Väčšie zaťaženie je u relatívne slabého motora veľmi cítiť. Len pre zaujímavosť, rovnakú trasu som s tým rovnakým balíkom na streche predtým absolvoval takisto so Subaru Outback 2.5i Lineartronic, ktorý vykazoval spotrebu 8,5 l/100 km.

V Chorvátsku máte smolu, Slovinsko tiež nepotešilo

Ak idete s autom na LPG, nie je problém. V Chorvátsku je možné doplniť LPG bežne na diaľniciach, dokonca aj na Pelješaci taká stanica je. S CNG je však problém. Keď sme sa bavili s domácimi počas nášho pobytu, tí ani nevedeli, čo presne stlačený zemný plyn je.

Pre spiatočnú cestu sme natankovali plnú nádrž benzínu na Pelješaci a potom ešte raz pred Splitom, aby sme bezpečne došli do Mariboru, kde sme chceli vziať CNG, a tiež aby sme mohli dopočítať reálnu spotrebu. Tá sa pri väčšinovom diaľničnej prevádzke kombinovanom v menšej miere s jazdou po okresných cestách bez záťaže zastavila na hodnote 7,8 l/100 km.

DSC0513.jpgDSC0514.jpg

Aj plniace stanice v Maribore ležia v centre, no zachádzka nie je tak veľká ako v Záhrebe. Od pohľadu ide aj o podstatne modernejšie zariadenia, kde sa ale musí každý vodič obslúžiť sám a kde sa platí len platobnými kartami. Keď sme dorazili, zo štyroch stojanov bol funkčný len jeden a k nášmu nemilému prekvapeniu sa jeho pištoľ nechcela poriadne pripojiť k testovanej Octavii.

Technik, ktorý sa tu práve pohyboval, to vysvetľoval chybou na strane Škody, ktorá má v plniacom hrdle niečo, čo vyzerá ako filter. Kým jeho starší VW Touran išiel z rovnakej pištole natankovať bez problémov, v Octavii to nebolo možné a tak sme museli pokračovať do Rakúska na benzín. V Rakúsku ani následne v Mikulove už Octavia problémy s tankovaním CNG nemala.

Konečné počty

Počas týždňovej dovolenky sme s Octaviou G-Tec prešli celkom 2 714 km. Z toho presne 1300 km prebehlo s pohonom na benzín, zvyšných 1 414 km sme prešli na CNG. Konkrétne údaje o tankovaní CNG a benzínu, cenách a najazdených kilometroch nájdete v tabuľke.

Miesto Vzdialenosť prejdená od tankovania Tankované množstvo Cena Dopočítaná priemerná spotreba
Říčany 0 km --- --- ---
Mikulov 235 km 10,83 kg 264,25 Kč (9,77 eur) 4,61 kg/100 km
Unterpremstätten 513 km 12,39 kg 333,23 Kč (12,33 eur) 4,46 kg/100 km
Diaľnica A1 pod Záhrebom 799 km Pohon prepnutý na benzín --- 5,36 kg/100 km
Orebič 1370 km 47,23 l 1647,57 Kč (61 eur) 8,3 l/100 km
Split 1626 km 19,85 l 671 Kč (24,80 eur) 7,8 l/100 km
Unterpremstätten 2099 km 15,34 kg 412,6 Kč (15,26 eur) ---
Mikulov 2383 km 13,71 kg 334,5 Kč (12,38 eur) 4,83 kg/100 km
Praha 2714 km Pohon prepnutý na benzín --- 4,65 kg/100 km

A ako je to teda s cenou za najazdený kilometer? Pod 4 centy na kilometer sme sa nedostali, no aj priemerný výsledok 4 centy na kilometer jazdy je z pohľadu prevádzkových nákladov veľmi zaujímavý. Tým skôr, keď pri jazde na benzín nás u tej rovnakej a rovnako zaťaženej Octavie stál jeden kilometer v priemere 10 centov.

Priemerná spotreba sa pri jazde na CNG pohybovala okolo 4,7 kg/100 km. Octavia ale ukazuje údaje v metroch kubických na 100 km, čo malo byť podľa palubného počítača približne 7m3/100 km. Po prepočítaní spotreby podľa dotankovania vychádza reálna spotreba v priemere na 6,7 ​​m3/100 km.

G-Tec vs. 1.6 TDI

V roku 2013 som úplne identickú trasu podnikol zhodou okolností tiež so striebornou Škodou Octavia Combi, no s motorom 1.6 TDI a s pohonom všetkých štyroch kolies. Zaťaženie vozidla bolo vtedy takmer rovnaké. Pre zaujímavosť: vtedy vychádzala priemerná spotreba počítaná podľa dotankovania na 7,8 l/100 km. Aj relatívne slabý diesel (tiež s výkonom 81 kW) mal s naloženým autom celkom dosť práce a na spotrebe to bolo poznať.

DSC0463.jpgDSC0464.jpg

Z tohto pohľadu je jasné, že sa CNG oplatí aj na dlhších trasách. Keby sme išli iba na benzín, vyšplhali by sa celkové náklady na palivo na 261 eur. Takto sme za benzínové kilometre zaplatili 126 eur, zvyšných 1414 km stálo iba 65 eur. Celkom teda vyšla (v nákladoch za palivo) kombinovaná cesta na 191 eur, čo znamená úsporu približne 74 eur. To už za častejšie zastávky stojí. A keby sme mali možnosť ísť len na CNG, potom by tých 2714 km stálo iba 124 eur.

Náklady na kilometer jazdy

Škoda sľubuje pomer 3 centy/km, ale na túto hranicu sme sa nedostali. Priemerný výsledok testu je 4 centy/km, čo je stále veľmi zaujímavé. V prípade jazdy na benzín vyšiel priemer testu na 10 centov/km. Rovnakú trasu aj s podobnou záťažou sme absolvovali pred rokmi aj so Škodou Octavia Combi 1.6 TDI 4×4. V jej prípade vychádzali náklady na 80 centov/km.

 

Cestovanie s autom na CNG je naozaj zaujímavá alternatíva. Možno vôbec tá najzaujímavejšia zo všetkých alternatívnych pohonov, pretože vyžaduje ešte relatívne malé ústupky. Navyše obstarávacia cena verzie s motorom 1.6 TDI s výkonom 81 kW je prakticky zhodná s prevedením G-Tec a ako je vidieť, aj v porovnaní s dieselom vychádza CNG výhodnejšie.

Som si celkom istý, že by som si na Octaviu Combi G-Tec, respektíve na prevádzku s cenou blízkou 4 centov na km, rýchlo zvykol, jedna vec by ma ale špeciálne na týchto dlhých trasách trochu znervózňovala. Ísť necelých 3000 km bez rezervného kolesa je proste trochu zvláštny pocit. Ale ak venujete príprave trasy aspoň trochu času, je to asi tak všetko, čo vás u podobného auta môže trápiť.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY