vytisknout velikost písma Škoda Octavia 2017 je skúškou odvahy (prvé jazdné dojmy)

Modernizácia Škody Octavie priniesla mnoho čiastkových zmien. Všetci ale stále riešia hlavne dizajn prednej časti. Podľa nášho názoru je vzhľad upravenej Octavie vydarený. Nové adaptívne tlmiče sú v normálnej režime prekvapivo mäkké. Na motor 1.5 TSI si zatiaľ musíme ešte počkať.
Škoda Octavia 2017 je skúškou odvahy (prvé jazdné dojmy)

"Zmien je toľko, že facelift je podľa nášho názoru trochu slabé slovo," hovorili opakovane predstavitelia Škody na prezentácii modernizovanej Octavie v okolí portugalského Porta. Ak si môžeme dovoliť ľahko uštipačnú parafrázu, sú to podľa nášho názoru dosť silné slová, pretože obsah zmien v polovici životného cyklu súčasnej Octavie by sa dal použiť ako encyklopedická definícia pojmu facelift.

Modifikovaný dizajn provy a svetiel. Čiastkové úpravy podvozku. Nové asistenčné systémy. Modernejší infotainment s možnosťou pripojenia k internetu a diaľkovým prístupom k údajom vozidla (poloha, stav paliva, atď.) Cez mobilnú aplikáciu. Jednoducho facelift. Lenže keď ide o najpredávanejšie auto na Slovensku a v Čechách a zároveň najpredávanejší model najväčšej českej automobilky, majú aj malé zmeny veľký význam.

Svetlá stále v centre pozornosti

Pre kontext: Octavia tvorí asi 40 percent predajov značky Škoda. Vlani sa ich predalo viac ako 400 000. Octavia Combi je zároveň najpredávanejším kombíkom v Európskej únii. Pri tak kľúčovom modeli automobilky považovanej skôr za konzervatívnu a racionálnu je pochopiteľné, že sa dizajnérsky tím Jozefa Kabaňa nepúšťal do žiadnych veľkých dobrodružstiev a obmedzil sa na kozmetické úpravy... Oh wait. Veď ono je to presne naopak.

Škoda-Octavia-facelift-2017-v-Portugalsku-0005.jpgŠkoda-Octavia-facelift-2017-v-Portugalsku-0007.jpg

Aj keď Octavia je kľúčovým modelom značky, Škoda si trúfla vyrukovať v rámci faceliftu s pomerne radikálnym a rozhodne nie univerzálne ľúbivým riešením. Delené svetlomety budili vášne už po zverejnení prvých fotografií. Budili vášne na statickej premiére faceliftovanej Octavie vo Viedni. A opäť sa o nich hovorilo aj na dynamickej prezentácii v Portugalsku. Často nie práve s nadšením. Osobne príliš nechápem, kde je problém. Nová podoba Octavie mi nevadí a v slabej chvíľke by som pokojne povedal, že sa mi aj páči. Navyše je mi sympatická odvaha, ktorá bolo k takémuto kroku v kľúčovom produktu potrebná. Úplne očividne ide ale o jeden z tých prípadov, keď som so svojim názorom v úplnej menšine.

Nie že by nebolo čo kritizovať. Tvar a šírka lemu okolo vonkajšieho svetlometu nekorešponduje s tvarovaním karosérie okolo vnútorného svetla. Z určitých uhlov a v určitých farbách vyzerá "kocka" vonkajšieho svetlometu smutne osamotená. Ale ako celok to podľa mňa funguje.

Škoda-Octavia-facelift-2017-v-Portugalsku-0001.jpg

Z hľadiska vzhľadu je ďalšou podstatnou zmenou rozšírenie rozchodu zadnej nápravy. Pridanie dvoch centimetrov o motorizácií s vlečnou nápravou (do 110 kW vrátane) a troch v prípade multi-linku (nad 110 kW + štvorkolky) zmiernilo dojem kolies utopených v karosérii, za ktorý bola doterajšia Octavia opakovane kritizovaná. V spojení s novým naladením podvozku by to navyše malo priniesť kultivovanejšiu a stabilnejšiu jazdu.

Kabína zostáva až na niekoľko detailov typu ovládačov klimatizácie či displeja maxi dot rovnaká ako doteraz. Nedočkali sme sa ani pridania dekoračnej lišty, ktorá by opticky rozbila veľkú plastovú plochu pred spolujazdcom. S celkovým dojmom z kabíny najlepšie vybavených verzií ale robí zázraky nový infotainment Columbus s uhlopriečkou 9,2" palca.

Škoda-Octavia-facelift-2017-v-Portugalsku-0012.jpg

Čierna lesklá plocha vyzerá ako displej drahých telefónov a pripomína ich aj jemnosťou a presnosťou, s akou reaguje na dotyky. Zobrazovaný obsah pôsobí vďaka hlbokej čiernej veľmi ostrým, kontrastným dojmom. Škoda v komunikácii veľmi zdôrazňuje službu škoda Connect s internetovými funkciami ako hľadanie obchádzkové trasy v reálnom čase alebo vyhľadávanie čerpacích staníc. Osobne si myslím, že zákazníci radšej využijú rozhranie Apple CarPlay alebo Android Auto a k zábave, navigácii a k hľadaniu na internete radšej využijú aplikácie vo svojom telefóne. V každom prípade majú na výber, pretože infotaiment v modernizovanej Octavii oba štandardy podporuje.

Novinkou je "Simply Clever" držiak nápojov, ktorý je tvarovaný tak, že by mal umožniť pohodlné otvorenie fľaše jednou rukou. Asi ale záleží na tvare konkrétnej plastové fľaše, v Portugalsku sa nám to nepodarilo. Šikovné sú však dva USB vstupy pre cestujúcich vzadu a pri aktuálnom počasí určite oceníte aj vyhrievanie volantu, ktoré Octavia doteraz neponúkala.

Novinky vo výbave: Sledovanie mŕtvych uhlov aj adaptívne tlmiče

S modernizáciou prichádzajú do Škody Octavia aj nové asistenčné systémy. Nové pre Octaviu, do iných modelov koncernu VW sa všetky už montujú. Novinkou je automatické brzdenie s detekciou chodcov, asistent pre pripojenie prívesu alebo stráženie mŕtvych uhlov, spojené - ako je dnes obvyklé - s upozornením na vozidlá prichádzajúce zo strany, keď cúvate z parkovacieho miesta do cesty. Adaptívny tempomat a systém udržiavania v pruhu Octavia "vedela mať" už pred faceliftom.

Škoda-Octavia-facelift-2017-v-Portugalsku-0042.jpgŠkoda-Octavia-facelift-2017-v-Portugalsku-0062.jpg

Poslednou väčšou technickou novinkou je rozšírenie ponuky o adaptívne tlmiče pruženia, označované skratkou DCC (dynamic chassis control). Škoda ich ponúka pre motorizácie od 110 kW vyššie a mala ich všetky autá, ktorými sme sa v Portugalsku odviezli. Pre vodičov existujúcich Octavii bude prekvapením zámerne mäkké naladenie podvozka v normálnom režime. Dlhé terénne vlny spracováva Octavia na tlmičoch DCC s jemným vlnením. Na kvalitnej ceste navodí takéto správanie ilúziu plavného komfortu, ale na horší povrch sa paradoxne viac hodí tuhšie nastavenie, ktoré asertívnejšie krotia pohyby karosérie vo vertikálnej osi.

Bez ohľadu na zvolený režim ale tlmiče bleskovo stuhnú a podržia vonkajšiu stranu auta, keď náhle urobíte prudký manéver alebo vojdete rýchlo do zákruty. To je napokon ich hlavný prínos. Pokiaľ ide o schopnosť filtrovať série drobných ostrých nerovností, ktorými sú slovenské cesty posiate, má prepnutie na režim adaptívnych tlmičov (akýchkoľvek, nielen tých škodováckych) len obmedzený vplyv.

A keď sme pri tých nerovnostiach. Na kvalitných diaľniciach a hlavných cestách v Portugalsku sa Octavia javila ako tichšie a kultivovanejšie auto, než si ju pamätáme. Keď sme ale v okolí hotela našli zvrásnené, hrboľaté a popraskané cesty aspoň trochu podobné tým našim, ukázalo sa, že vnímanej hlučnosti od zadnej nápravy sa Octavia tak celkom nezbavila. To nám potvrdili aj ľudia z vývojového tímu, keď na priamu otázku po večernej prezentácii odpovedali, že v oblasti NVH k žiadnym zásadnejším zmenám nedošlo.

Škoda-Octavia-facelift-2017-v-Portugalsku-0020.jpgŠkoda-Octavia-facelift-2017-v-Portugalsku-0022.jpgŠkoda-Octavia-facelift-2017-v-Portugalsku-0024.jpg

Škoda-Octavia-facelift-2017-v-Portugalsku-0026.jpg

Celkovo samozrejme Octavia zostáva vodičsky príjemným autom s presným riadením a stabilným správaním. Efekt širšieho rozchodu zadnej nápravy je jedna z tých vecí, o ktorých si ľahko vsugerujete, že ju za jazdy vnímate, ale úprimne povedané - bez priameho porovnania starej a novej Octavie na rovnakej ceste si toho sotva všimnete. Nepochybujem, že si inde prečítate ďalekosiahle hodnotenie jazdných vlastností modernizovaného modelu vrátane najjemnejších nuáns handlingu, ale ja si radšej počkám, až sa s ňou odveziem v známom prostredí. Odlišný spôsob stavby ciest a údržby asfaltu môže ovplyvniť dojmy z auta dosť dramaticky.

1.5 TSI dorazí až neskôr

Motory sa zatiaľ nemenia. Veľká novinka v podobe jednotiek 1.5 TSI príde až počas roka v rámci modelovej starostlivosti, takže faceliftovaná Octavia vstupuje do predaja sa známymi jednotkami 1.0 TSI, 1.4 TSI, 1.8 TSI a 1.6 aj 2.0 TDI v niekoľkých stupňoch naladenia. Benzínová tisícštyristovka je v ponuke aj v prevedení G-Tec na stlačený zemný plyn.

V Portugalsku sme sa odviezli s motormi 2.0 TDI a 1.8 TSI. Kým silné aj slabé stránky toho prvého sú nášmu publiku už notoricky známe, tisícosemstovka je pre nás exotickou motorizáciou. Ak už niekto chce Octaviu s veľkým benzínovým motorom, siahne rovno po dvojlitrovej Octavii RS. Štvorvalec 1.8 TSI ale presviedča nielen priebehom krútiaceho momentu, kultivovaným chodom a ochotou k vytáčaniu, ale aj kultúrou jazdy. Ako jediná z benzínových prednokoliek má totiž viacprvkovú zadnú nápravu a rozdiel v prenose mechanických rázov i hlučnosti je po presadnutí z "torzky" dobre viditeľný. Škoda že flotily, do ktorých mieri asi sedem z desiatich predaných Octavií, takýmto motorom príliš neprajú.

Kľúčovou výhodou Škody Octavia ale zostáva aj po modernizácii hlavne priestrannosť. Pri rázvoru 2,7 m vnútri naozaj nechýba miesto v pozdĺžnom smere a pohľad do útrob kufra je po otvorení výklopného zadku až zarážajúci. Škoda naďalej uvádza základný objem 590 litrov pri liftbacku a 610 litrov v prípade Octavie Combi.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY