vytisknout velikost písma Škoda Karoq neprekvapila, je to však podarené SUV (prvé jazdné dojmy)

Škoda Karoq je ďalší typický koncernový voz. Emócie nečakajte, inak ale všetko funguje veľmi dobre. Karoq je priestrannejší ako Ateca. Základný litrový trojvalec sa nám páčil. Podvozok výborne tlmí nerovnosti. Nástupca modelu Yeti sa nestratí ani v teréne.
Škoda Karoq neprekvapila, je to však podarené SUV (prvé jazdné dojmy)

Po svetovej premiére, ktorá prebehla už v máji, sme sa mohli po prvýkrát odviesť s nástupcom u nás tak obľúbenej Škody Yeti. Ak čakáte nejaké senzačné správy a veľká prekvapenia, musíme vás sklamať. Karoq je ďalší z celej rady áut postavených na platforme MQB a používa mnoho vecí, ktoré poznáme z iných koncernových modelov, takže vlastne ani ničím príliš prekvapiť nemohol. Neznámou zostávalo skôr len celkové naladenie vozidla. Aký teda nový Karoq je? Komfortom zaujme.

Na Sicílii sme na krátko vyskúšali motorizácie 1.0 TSI, 1.5 TSI a vznetovy dvojliter s výkonom 110 a 140 kW. Bez ohľadu na konkrétny motor zaujal predovšetkým podvozok. Karoq je jedno z tých áut na trhu, ktoré nechcú byť vyložene športové, ale nepreháňa to ani s príliš hojdavým charakterom. Vo výsledku ide o vydarený kompromis, ktorý zvláda ostrejšiu jazdu zákrutami a zároveň rozbité cesty.

Škoda Karoq Škoda Kodiaq Škoda Yeti Seat Ateca VW Tiguan
Dĺžka (mm) 4382 4697 4222 4363 4486
Šírka (mm) 1841 1882 1806 1841 1839
Výška (mm) 1605 1655 1645 1611 1673
Rázvor (mm) 2630 2791 2578 2630 2677

Je potrebné povedať, že tých nájdete na Sicílii vážne dosť, takže sme si mohli dosýtosti vyskúšať, ako dobre Karoq nerovnosti filtruje (dokonca aj na 18" kolesách). K tomu navyše ani nepotreboval adaptívne tlmiče. Tie Škoda zaradí do ponuky neskôr, v súčasnosti si ich možno zaobstarať k modelu Karoq nemôžete. Mrzieť vás to ale nemusí, pretože nie sú potrebné.

Testované motorizácie mali ešte jednu spoločnú vec - veľmi dobré odhlučnenie. V aute pri jazde na hrubšom povrchu síce počujete odvaľovanie pneumatík, motor však takmer vôbec. Zrejme najviac táto vlastnosť vynikne v kombinácii so základným litrovým trojvalcom. Jeho zvuk preniká do interiéru až vo vysokých otáčkach, pri bežnej jazde o ňom neviete. Vibrácie typické pre trojvalcové jednotky sa podarilo úplne eliminovať, a to dokonca aj napriek absencii vyvažovacieho hriadeľa. Je to vďaka pridaným nevývažkam a prevedeniu kmitov do pozdĺžnej roviny, kde je vozidlo podstatne tuhšie a kde človek vibrácie toľko nevníma.

Skoda-Karoq-18.jpgSkoda-Karoq-20.jpg

Obecne základný trojvalec pôsobil veľmi sympaticky. Samozrejme nejde o motor, ktorý by trhal dlažobné kocky na požiadanie, ale dynamiku ponúka viac ako solídne. Nízka hmotnosť nad prednou nápravou sa tiež hodí. Ako tak nad tým premýšľam, nemôžem si pomôcť. Trojvalcový Karoq sa mi nakoniec snáď páčil aj viac než automobil osadený novou zážihovou tisícpäťstovkou. Tá totiž subjektívne nevykazovala príliš lepšiu dynamiku a jej zvuk vo vysokých otáčkach bol skôr sklamaním. Je ale potrebné dodať, že motor 1.5 TSI sme skúšali v kombinácii so sedemstupňovým automatom. Ten nie je naladený príliš športovo. Mimochodom, systém Launch Control Karoq vybavený prevodovkou DSG nemá, čo je zaujímavé, pretože napríklad taký KodiaQ 1.4 TSI s automatom túto možnosť ponúkal.

Nižšie v tabuľke nájdete základné technické dáta všetkých motorizácií. Všetky údaje platia pre verziu s pohonom predných kolies a manuálnou šesťstupňovou prevodovkou s výnimkou najsilnejšieho 2.0 TDI. Ten sa totiž štandardne dodáva s pohonom 4×4 a sedemstupňovým automatom DSG, rovnako ako vo väčšom Kodiaqu.

 

1.0 TSI 1.5 TSI 1.6 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Najvyšší výkon (kW/k) 85/115 110/150 85/115 110/150 140/190
Najvyšší krútiaci moment (Nm) 200 250 250 340 400
Najvyššia rýchlosť (km/h) 187 204 188 207 211
Akcelerácia 0-100 km/h (s) 10,6 8,4 10,7 8,9 7,8
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,3 5,1 4,5 4,4 5,3

Hodnotenie spotreby si necháme až na plnohodnotný redakčný test. Len pre predstavu, zážihové jednotky jazdili v sicílskej prevádzke zhruba za osem litrov na sto kilometrov. Ako to ale na podobných prezentáciách býva, nešlo práve o jazdu zameranú na spotrebu. Tisícpäťstovka ponúka ešte navyše systém vypínania dvoch valcov. Ak by vám dvojvalcový režim neprezradila hláška na prístrojovom štíte, takmer určite by ste si to nevšimli.

Skoda-Karoq-16.jpg

Vznetové motory tiež zaujmú odhlučnením a kultivovaným chodom, naopak nemajú rajd známy zo starších dieselov, ktorý vymenili za nižšiu produkciu emisií. Ale to už vieme z predchádzajúcich testov iných koncernových modelov. Aktivácia režimu Sport na tom nič moc nezmení. Ak si ale na túto vlastnosť zvyknete, pravdepodobne budete spokojní. Vrcholný Karoq osadený štvorvalcom 2.0 TDI 140 kW dokáže byť veľmi svižný, avšak ani ten nepôsobí kto vie ako športovo. Dieselové jednotky počas prvých pár desiatok kilometrov vykazovali spotrebu ľahko cez sedem litrov.

Do terénu s režimom Offroad

Kým prednokolky využívajú zadnú jednoduchú nápravu, štvorkolky majú viacprvkovú nápracu. Subjektívne sa verzie s pohonom prednej nápravy zdali byť trochu hlučnejšie, po stránke jazdných vlastností ale nie je na čo sa sťažovať ani pri technicky jednoduchšej variante.

Spolu s pohonom všetkých kolies potom súvisia aj jazdné režimy Snow a Offroad. Mení sa obvyklé veci typu nastavenie prevodovky alebo odozvy na plynový pedál. Offroad vám navyše aktivuje pomocníka pre zjazd prudkých svahov. V teréne Karoq zvládne celkom veľa, pričom ho nezastaví ani kríženie náprav, keď sa dve kolá dostanú do vzduchu. Ale ani to nie je príliš veľké prekvapenie vzhľadom k tomu, čo pred pár mesiacmi predvádzala na rakúskej prezentácii omladenej Škode Octavia Scout.

Skoda-Karoq-25.jpgSkoda-Karoq-54.jpgSkoda-Karoq-55.jpg

Skoda-Karoq-58.jpg

Samozrejme nechýba rad asistenčných systémov ako napríklad aktívne vedenie v pruhoch alebo adaptívny tempomat. Všetko funguje tak, ako to poznáme od iných koncernových áut, čo preložené znamená, že to funguje na výbornú. Na diaľnici sme skúšali Karoq 2.0 TDI 4 × 4 110 kW s manuálnou prevodovkou. Ten logicky sám nezastaví, ako to robia iné Škodovky s automatom, ale než sa systém vedenia v pruhoch definitívne deaktivuje, trvá to veľmi dlho. Prirodzene pred tým prichádza vizuálne a akustické upozornenie, v poslednej fáze vám potom voz "klikne" do bŕzd.

V interiéri niet slabého miesta

Kabína ako taká ponúka veci známe napríklad z KodiaQu. Ergonómia je takmer perfektná. Má však aj obligátne slabiny, akými je napríklad absencia akéhokoľvek pevného ovládača u centrálneho dotykového displeja alebo nutnosť nastavovať intenzitu podsvietenia prístrojov práve cez stredový displej. Novinkou v rámci automobilky Škoda je digitálny prístrojový štít, ktorý ale zo štyroch testovaných áut nemal ani jedno, takže sme si ho v praxi nevyskúšali. Samozrejmosťou je rad "simply clever" drobnosti od držiakov na menšie fľaše umožňujúcich ich otvorenie jednou rukou až po roletku v kufri, ktorá sa dvíha spolu s piatymi dverami presne tak, ako tomu je v prípade Mazdy6.

S priestorom problémy rozhodne nečakajte. Vzadu je miesta dosť aj pre urastenejších cestujúcich. Pocitovo vnútri novej mladoboleslavskej SUV pôsobí v porovnaní s Atecou ako väčší automobil. Jedinou menšou prekážkou je tunel na podlahe uprostred, aj keď ani ten nie je príliš rozmerný. Ako už asi viete, Karoq ponúka dve verzie zadných sedadiel. Klasickú lavicu síce nemožno vybrať, no pre sedenie je to pohodlnejšie. Sedadlá VarioFlex za príplatok ponúknu oveľa viac variability, ale sú užšie a majú kratšie operadlo.

Skoda-Karoq-38.jpgSkoda-Karoq-43.jpgSkoda-Karoq-44.jpg

Skoda-Karoq-45.jpg

Krajné miesta možno posúvať v pozdĺžnom smere, môžete nastavovať sklon operadiel, sedadlá možno tiež celé preklopiť dopredu alebo ich rovno vybrať. VarioFlex umožňuje tiež štvormiestne usporiadania, kedy dáte preč prostredné sedadlo a to krajné presadíte o pár centimetrov bližšie k stredu. Manipulácia so sedadlami je jednoduchá a sedadlá ako také nie sú príliš ťažké. Pozor však musíte dávať pri vracaní prostredného sedadla na pôvodné miesto. Každé sedadlo je totiž vybavené konektorom kvôli upozorneniu na nezapnutý pás a vyhrievanie. Pod prostredným sedadlom je tento konektor vybavený plastovým krytom, pokiaľ ten nevyklopíte pred tým, než sedadlo zaklapnete do podlahy, konektor na spodnej strane sedadla si rozbijete.

Na nové vozidlo budete čakať

Škoda Karoq je ďalší z radu koncernových automobilov, kde sa emotívnej jazdy síce nedočkáte, ale kde všetko funguje tak, ako to fungovať má. Nájsť nejaké nevýhody je celkom zložité. Počas prvých kilometrov zamrzelo snáď len kompletne plastové vnútorné výplne dverí, ktoré najmä v kontexte lepšie vybavených exemplárov naozaj nevyzerá veľmi pekne.

Karoq sa už vyrába aj predáva a záujem o neho je obrovský, čo sa dalo dopredu čakať. Pre zákazníkov to znamená, že svoj exemplár objednaný do výroby dostanú za viac ako pol roka. Pre pripomenutie, nástupca modelu Yeti sa zatiaľ predáva vo výbavách Ambition a Style, pričom základná benzínový trojvalec kúpite za zhruba 20-tisíc eur. Za plne vybavený Karoq s motorom 2.0 TDI s výkonom 140 kW zaplatíte takmer raz toľko.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY