vytisknout velikost písma Škoda FUNstar je oslavou 20. výročia Felicie (prvé „jazdné“ dojmy)

Druhýkrát Škoda vyslala na stretnutie pri Wörthersee koncept postavený študentmi zo Škoda Akadémie. Auto sa volá FUNstar a nám sa naskytla možnosť sa s ním krátko odviezť, respektíve si ho v pokoji prezrieť.
Škoda FUNstar je oslavou 20. výročia Felicie (prvé „jazdné“ dojmy)
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Prečo práve Fabia s karosériou pick-up? (+video)
  2. Ako to všetko vznikalo?, Funstar tvárou v tvár, Čo bude ďalej
  3. Škoda FUNstar a jej predchodcovia: Fotogaléria

Nemeckí študenti tento rok vyslali k Wörthersee upravený Golf GTI osadený motorom s výkonom 290 kW (395 koní). Lenže auto na prvý pohľad vyzerá ako klasický tuning. Niet sa čomu diviť, použité sú na ňom homologizované diely a tak vozidlo vo výsledku môže do bežnej prevádzky. Jazda to určite bude veľmi zaujímavá. Napriek tomu ale títo študenti svojim českým rovesníkom, ktorí v rámci rovnakého programu postavili FUNstar, závidia.

Na rozdiel od nemeckej školy dostala tá mladoboleslavská povolenie rezať do karosérie, takže koncept mohol byť (a tiež je), omnoho odvážnejší. Úpravy sú radikálnejšie a na aute nájdeme aj niekoľko dodatočne vyrobených originálnych dielov. Lenže výsledok zase nemôže ísť do bežnej prevádzky. Veru, nie nadarmo sa hovorí, že "nie je možné mať všetko".

funstar-14.jpgfunstar.jpg
FUNstar je po minuloročnom koncepte CitiJet v poradí druhý študentský projekt, ktorý vznikol pre Wörthersee. Výsledok vyzerá veľmi zaujímavo

Českí a nemeckí študenti si môžu závidieť navzájom, pre nás to ale znamená jediné. Jazda s FUNstarom je skôr symbolická. K dispozícii je 400 m uzavretej cesty a maximálne sa s autom môže ísť približne 30 km/h.

Prvých jazdných dojmov preto veľa nebude, ale aj tak je dôkladná prehliadka FUNstaru veľmi zaujímavá. Napríklad už preto, že na reálnej ceste a v reálnom prostredí vozidlo vyzerá úplne inak, než niekde postavené na oficiálnom stánku automobilky.

Prečo práve Fabia s karosériou pick-up?

Škoda FUNstar je dielo dvadsiatich troch študentov Škoda Akadémie. Študenti ale nestavia vozidlo v rámci vyučovania a nakoniec ani na vysvedčení nenájdete niečo ako "Fabia FUNstar, dostatočné". Ide o voľnočasovú aktivitu, ktorá nie je nijako hodnotená. Študenti sa do tohto projektu hlásia dobrovoľne, takže na začiatku bolo oveľa viac žiakov, než bol konečný počet 23 študentov. Teda presne povedané 21 študentov a dvoch študentiek.

"Polovica ľudí odíde vo chvíli, keď zistí, že to je vo voľnom čase", hovorí Jiří Kolomazník, český študent, ktorý mal z väčšej časti na starosť dizajn. Martina Ficková, manažérka školy, k tomu dodáva: "Študenti boli vyberaní tak, aby boli zastúpené všetky odbory, ktoré potrebujeme. Náš zámer bol, aby tam za každý odbor boli dvaja až štyria študenti, podľa toho, ako to vyjde." 

funstar-10.jpgfunstar-18.jpgŠkoda FUNstar je víťazná myšlienka, ktorá bola vybraná z 84 návrhov. Medzi tými, čo neuspeli, prevažovali terénne automobily

Na projekte FUNstar sa začínalo pracovať v septembri, keď každý študent priniesol svoje návrhy. Tých sa dohromady zišlo 84. Okrem Fabie pick-up bolo v hre všetko možné. "Bol tam ťažký tuning, lowridery, terénne autá, SUV, všetko možné", dodáva Jiří.

Nakoniec ale bola vybraná Fabia s karosériou pick-up. Dôvod? Tento rok to je dvadsať rokov od doby, kedy sa začala vyrábať Felicia Pick-up a minulý rok, v čase, keď FUNstar vznikal, oslávila Felicia ako taká 20. výročie. "Bol to jeden z návrhov, ktorý nebol dlho vyrábaný a bolo výročie práve Felicie. Škodovka dlho nevyrobila žiadne také auto, tak sme chceli ukázať, že to stále funguje a že by to stále šlo," vysvetľuje Filip Molnar, ktorý má na svedomí lak automobilu.

Three_front.jpgThree_side.jpg_DSC0294.jpg_DSC0309.jpg_DSC0316.jpg_DSC0329.jpgFUNstar odkazuje svojou koncepciou aj menom na štúdiu Škoda Fun (ktorá mimochodom dostala okrem iného aj o 6 cm vyšší podvozok) a sériovo vyrábanú Feliciu Fun

Od septembra do novembra sa riešili veci týkajúce sa dizajnu, fyzicky sa na aute začalo pracovať od decembra s tým, že sa všetko muselo logicky stihnúť do štartu stretnutia pri Wörthersee. Študenti sa schádzali pravidelne raz týždenne, aby vyriešili sa aktuálne veci, rozdali sa nové úlohy a prebrali úlohy z predchádzajúcej schôdzky. Po zvyšok týždňa sa na aute pracovalo priebežne tak, ako to zrovna bolo potrebné. Napríklad zatiaľ čo karosári už realizovali amputáciu štvrtiny autá, ostatné ešte rozmýšľali nad finálnym prevedením farieb.

Všetko začal CitiJet

FUNstar je ešte len druhý študentský koncept.
Tým prvým bola štúdia CitiJet. Tá počas
šiestich mesiacov postupne prišla o strechu,
dostala šestnásťpalcové disky, dvojicu výfukov,
ručne vyrobený zadný spojler a ozvučenie
s výkonom 300 W. Litrový motor ponúkol
75 koní. Mimochodom, FUNstar má audio
s výkonom 1400 W a pod kapotou 122 koní.  

"Auto sa neustále vyvíjalo, stále sme rôzne návrhy kombinovali a vylepšovali si to. Proste veľká evolúcia tam bola," hovorí Filip. Na vývoji sa mimochodom čiastočne podieľal napríklad aj Jozef Kabaň a jeho tím. "Prišiel na niekoľko stretnutí, my sme sa s ním mali možnosť baviť o dizajne, či to robíme správne, či to sedí. Dokázal nám poradiť, dal nám pár tipov, takže nás podporoval," odpovedá Jiří na otázku, či do návrhu FUNstaru zasahoval aj vrchný dizajnér Škody.

Výsledok si podrobnejšie predstavíme v ďalšej kapitole. Už tu si ale môžete pozrieť video, ktoré ukazuje, ako taký FUNstar znie pri jazde. Možno budete prekvapení. 

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY