vytisknout velikost písma Škoda Forman: modelová rada v roku 1990 (prospekt)

V roku 1990 sa revolučný model Škoda Favorit dočkal druhej karosárskej verzie v podobe praktického kombi Forman. V rámci svetovej produkcie sa stalo unikátom, lebo zdieľalo celkom zhodný výklopný zadok Favoritom...
Škoda Forman: modelová rada v roku 1990 (prospekt)
Zoznam kapitol
  1. Škoda Forman
  2. Prospekt

Rozširovanie ponuky karosérie

Výroba prevratného modelu Favorit (typ 781) mladoboleslavskej škodovky s pohonom predných kolies sa v posledných rokoch rozpadajúcej sa komunistickej diktatúry sa rozbiehala len veľmi pomaly. V roku 1990 na linkách závodu vo Vrchlaboch s vtedajšou ročnou kapacitou 16-tisíc automobilov a 1200 zamestnancami nabiehala produkcia predĺženého prevedania Forman (typ 785) a do konca roku tam vzniklo prvých zhruba 250 vozov.

obrázek000542.jpgForman 01.jpg
Škoda Forman pred faceliftom z roku 1993 a po ňom

Na jeseň nasledujúceho roku nabehla v Kvasinách výroba ďalšieho karosárskeho prevedenia v podobe rýdzo úžitkového dvojmiestneho modelu Škoda Pick-Up (typ 787) a produkcia v oboch závodoch sa veľmi rýchlo zvyšovala. V roku 1992 začali z vrchlabských liniek schádzať aj špeciálne edície odvodené od Favoritu a Formanu a nasledujúci rok znamenal pomerne rozsiahlu modernizáciu, pripravenú už pod patronátom nového vlastníka automobilky, koncernu VW Group.

Pod kapotami sa vtedy začali objavovať motory zaopatrené namiesto karborátoru nepriamym vstrekovaním Bosch Monomotronic a riadenými katalyzátormi. V súvislosti s prevratnými ekonomickými zmenami prvých rokov obnovenej demokracie a postupným prechodom Československa na trhovú ekonomiku cena vozov Škoda novej modelovej rady rástla, takže napríklad v roku 1993 stál Favorit cez 200 000 Kč, teda 2-krát viac než 3 roky predtým.

Forman 02.jpgForman 03.jpg
Akčná edícia Forman Marathon (pred FL) a Forman Comfort Line (po FL)

Aj keď sa v roku 1993 pohyboval čistý robotnícky plat v mladoboleslavskej automobilke pod hranicou 7 000 Kč, bol Favorit stále s prehľadom najlacnejší nový automobil, aký si za svoje našetrené peniaze človek mohol zakúpiť. Do roku 1994 bolo vyrobených celkom 783 167 hatchbackov Škoda Favorit a 219 254 kombíkov Forman. Pick-Up sa vyrábal ešte o rok dlhšie a vzniklo 60 744 kusov.

Nad prospektom

Propagačný katalóg, z ktorého pochádzajú priložené snímky, zrejme nebude mnohým z čitateľov neznámy, ale takisto veríme, že vás tento malý výlet do minulosti poteší. Prospekt k Formanovi, rovnako ako veľmi podobne zostrihaný materiál k Favoritu, vydala vydala mladoboleslavská Škoda v roku 1990, vznikol v pražskej agentúre Merkur a vytlačený bol v štátnom podniku Graftisk.

obrázek00038.jpgobrázek00039.jpgobrázek00041.jpg
obrázek00044.jpgobrázek00027.jpgobrázek00028.jpg
Model Škoda Forman samozrejme vsadil hlavne na objemný a variabilný priestor pre batožinu

Vo farebnom katalógu formátu A4 sú fotografie predovšetkým základného modelu Forman s výbavou L s výnimkou pohľadu do interiérov typu LS (v prospekte k Favoritu z rovnakej edície verzie LS nenájdete vôbec nič). Tešiť sa môžete taktiež na legendarné prierezové kresby pána Dufka a snímky príplatkovej výbavy vrátane ťažného zariadenia, otáčkomeru, hmloviek, strešného okna, zadného stierača alebo uzamykateľnej schránky pred spolujazdcom.

obrázek00033.jpgobrázek00035.jpgobrázek00037.jpg
Interiér v prevedení LS (tieto snímky z katalógu Forman pochádzajú z Favoritu)

Na rozdiel od Favoritu bol Forman ponúkaný výhradne vo verzii 135 na benzín Special s oktánovým číslom 90, avšak vyrábal sa i vo variantoch 136. Forman mal na rozdiel od Favoritu štandardne kratší celkový prevod 4,167 a v tabuľke technických údajov okrem štandardných verzií 135 L a 135 LS vidíte taktiež prevedenie 135 Li a 135 LSi. Tie mali neriadený katalyzátor a vstrekovanie a nielen že boli pomalšie, ale mali aj vyššiu spotrebu.

obrázek00049.jpgobrázek00048.jpgobrázek00047.jpg
Zoznam štandardnej a príplatkovej výbavy
obrázek00050.jpgobrázek00051.jpgobrázek00052.jpg
Rozmerové načrtky a tabuľka technických údajov

 

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY