vytisknout velikost písma Škoda Forman: modelová rada v roku 1990 (prospekt)

V roku 1990 sa revolučný model Škoda Favorit dočkal druhej karosárskej verzie v podobe praktického kombi Forman. V rámci svetovej produkcie sa stalo unikátom, lebo zdieľalo celkom zhodný výklopný zadok Favoritom...
Škoda Forman: modelová rada v roku 1990 (prospekt)
Zoznam kapitol
  1. Škoda Forman
  2. Prospekt

Rozširovanie ponuky karosérie

Výroba prevratného modelu Favorit (typ 781) mladoboleslavskej škodovky s pohonom predných kolies sa v posledných rokoch rozpadajúcej sa komunistickej diktatúry sa rozbiehala len veľmi pomaly. V roku 1990 na linkách závodu vo Vrchlaboch s vtedajšou ročnou kapacitou 16-tisíc automobilov a 1200 zamestnancami nabiehala produkcia predĺženého prevedania Forman (typ 785) a do konca roku tam vzniklo prvých zhruba 250 vozov.

obrázek000542.jpgForman 01.jpg
Škoda Forman pred faceliftom z roku 1993 a po ňom

Na jeseň nasledujúceho roku nabehla v Kvasinách výroba ďalšieho karosárskeho prevedenia v podobe rýdzo úžitkového dvojmiestneho modelu Škoda Pick-Up (typ 787) a produkcia v oboch závodoch sa veľmi rýchlo zvyšovala. V roku 1992 začali z vrchlabských liniek schádzať aj špeciálne edície odvodené od Favoritu a Formanu a nasledujúci rok znamenal pomerne rozsiahlu modernizáciu, pripravenú už pod patronátom nového vlastníka automobilky, koncernu VW Group.

Pod kapotami sa vtedy začali objavovať motory zaopatrené namiesto karborátoru nepriamym vstrekovaním Bosch Monomotronic a riadenými katalyzátormi. V súvislosti s prevratnými ekonomickými zmenami prvých rokov obnovenej demokracie a postupným prechodom Československa na trhovú ekonomiku cena vozov Škoda novej modelovej rady rástla, takže napríklad v roku 1993 stál Favorit cez 200 000 Kč, teda 2-krát viac než 3 roky predtým.

Forman 02.jpgForman 03.jpg
Akčná edícia Forman Marathon (pred FL) a Forman Comfort Line (po FL)

Aj keď sa v roku 1993 pohyboval čistý robotnícky plat v mladoboleslavskej automobilke pod hranicou 7 000 Kč, bol Favorit stále s prehľadom najlacnejší nový automobil, aký si za svoje našetrené peniaze človek mohol zakúpiť. Do roku 1994 bolo vyrobených celkom 783 167 hatchbackov Škoda Favorit a 219 254 kombíkov Forman. Pick-Up sa vyrábal ešte o rok dlhšie a vzniklo 60 744 kusov.

Nad prospektom

Propagačný katalóg, z ktorého pochádzajú priložené snímky, zrejme nebude mnohým z čitateľov neznámy, ale takisto veríme, že vás tento malý výlet do minulosti poteší. Prospekt k Formanovi, rovnako ako veľmi podobne zostrihaný materiál k Favoritu, vydala vydala mladoboleslavská Škoda v roku 1990, vznikol v pražskej agentúre Merkur a vytlačený bol v štátnom podniku Graftisk.

obrázek00038.jpgobrázek00039.jpgobrázek00041.jpg
obrázek00044.jpgobrázek00027.jpgobrázek00028.jpg
Model Škoda Forman samozrejme vsadil hlavne na objemný a variabilný priestor pre batožinu

Vo farebnom katalógu formátu A4 sú fotografie predovšetkým základného modelu Forman s výbavou L s výnimkou pohľadu do interiérov typu LS (v prospekte k Favoritu z rovnakej edície verzie LS nenájdete vôbec nič). Tešiť sa môžete taktiež na legendarné prierezové kresby pána Dufka a snímky príplatkovej výbavy vrátane ťažného zariadenia, otáčkomeru, hmloviek, strešného okna, zadného stierača alebo uzamykateľnej schránky pred spolujazdcom.

obrázek00033.jpgobrázek00035.jpgobrázek00037.jpg
Interiér v prevedení LS (tieto snímky z katalógu Forman pochádzajú z Favoritu)

Na rozdiel od Favoritu bol Forman ponúkaný výhradne vo verzii 135 na benzín Special s oktánovým číslom 90, avšak vyrábal sa i vo variantoch 136. Forman mal na rozdiel od Favoritu štandardne kratší celkový prevod 4,167 a v tabuľke technických údajov okrem štandardných verzií 135 L a 135 LS vidíte taktiež prevedenie 135 Li a 135 LSi. Tie mali neriadený katalyzátor a vstrekovanie a nielen že boli pomalšie, ale mali aj vyššiu spotrebu.

obrázek00049.jpgobrázek00048.jpgobrázek00047.jpg
Zoznam štandardnej a príplatkovej výbavy
obrázek00050.jpgobrázek00051.jpgobrázek00052.jpg
Rozmerové načrtky a tabuľka technických údajov

 

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY