vytisknout velikost písma Škoda Forman: modelová rada v roku 1990 (prospekt)

V roku 1990 sa revolučný model Škoda Favorit dočkal druhej karosárskej verzie v podobe praktického kombi Forman. V rámci svetovej produkcie sa stalo unikátom, lebo zdieľalo celkom zhodný výklopný zadok Favoritom...
Škoda Forman: modelová rada v roku 1990 (prospekt)
Zoznam kapitol
  1. Škoda Forman
  2. Prospekt

Rozširovanie ponuky karosérie

Výroba prevratného modelu Favorit (typ 781) mladoboleslavskej škodovky s pohonom predných kolies sa v posledných rokoch rozpadajúcej sa komunistickej diktatúry sa rozbiehala len veľmi pomaly. V roku 1990 na linkách závodu vo Vrchlaboch s vtedajšou ročnou kapacitou 16-tisíc automobilov a 1200 zamestnancami nabiehala produkcia predĺženého prevedania Forman (typ 785) a do konca roku tam vzniklo prvých zhruba 250 vozov.

obrázek000542.jpgForman 01.jpg
Škoda Forman pred faceliftom z roku 1993 a po ňom

Na jeseň nasledujúceho roku nabehla v Kvasinách výroba ďalšieho karosárskeho prevedenia v podobe rýdzo úžitkového dvojmiestneho modelu Škoda Pick-Up (typ 787) a produkcia v oboch závodoch sa veľmi rýchlo zvyšovala. V roku 1992 začali z vrchlabských liniek schádzať aj špeciálne edície odvodené od Favoritu a Formanu a nasledujúci rok znamenal pomerne rozsiahlu modernizáciu, pripravenú už pod patronátom nového vlastníka automobilky, koncernu VW Group.

Pod kapotami sa vtedy začali objavovať motory zaopatrené namiesto karborátoru nepriamym vstrekovaním Bosch Monomotronic a riadenými katalyzátormi. V súvislosti s prevratnými ekonomickými zmenami prvých rokov obnovenej demokracie a postupným prechodom Československa na trhovú ekonomiku cena vozov Škoda novej modelovej rady rástla, takže napríklad v roku 1993 stál Favorit cez 200 000 Kč, teda 2-krát viac než 3 roky predtým.

Forman 02.jpgForman 03.jpg
Akčná edícia Forman Marathon (pred FL) a Forman Comfort Line (po FL)

Aj keď sa v roku 1993 pohyboval čistý robotnícky plat v mladoboleslavskej automobilke pod hranicou 7 000 Kč, bol Favorit stále s prehľadom najlacnejší nový automobil, aký si za svoje našetrené peniaze človek mohol zakúpiť. Do roku 1994 bolo vyrobených celkom 783 167 hatchbackov Škoda Favorit a 219 254 kombíkov Forman. Pick-Up sa vyrábal ešte o rok dlhšie a vzniklo 60 744 kusov.

Nad prospektom

Propagačný katalóg, z ktorého pochádzajú priložené snímky, zrejme nebude mnohým z čitateľov neznámy, ale takisto veríme, že vás tento malý výlet do minulosti poteší. Prospekt k Formanovi, rovnako ako veľmi podobne zostrihaný materiál k Favoritu, vydala vydala mladoboleslavská Škoda v roku 1990, vznikol v pražskej agentúre Merkur a vytlačený bol v štátnom podniku Graftisk.

obrázek00038.jpgobrázek00039.jpgobrázek00041.jpg
obrázek00044.jpgobrázek00027.jpgobrázek00028.jpg
Model Škoda Forman samozrejme vsadil hlavne na objemný a variabilný priestor pre batožinu

Vo farebnom katalógu formátu A4 sú fotografie predovšetkým základného modelu Forman s výbavou L s výnimkou pohľadu do interiérov typu LS (v prospekte k Favoritu z rovnakej edície verzie LS nenájdete vôbec nič). Tešiť sa môžete taktiež na legendarné prierezové kresby pána Dufka a snímky príplatkovej výbavy vrátane ťažného zariadenia, otáčkomeru, hmloviek, strešného okna, zadného stierača alebo uzamykateľnej schránky pred spolujazdcom.

obrázek00033.jpgobrázek00035.jpgobrázek00037.jpg
Interiér v prevedení LS (tieto snímky z katalógu Forman pochádzajú z Favoritu)

Na rozdiel od Favoritu bol Forman ponúkaný výhradne vo verzii 135 na benzín Special s oktánovým číslom 90, avšak vyrábal sa i vo variantoch 136. Forman mal na rozdiel od Favoritu štandardne kratší celkový prevod 4,167 a v tabuľke technických údajov okrem štandardných verzií 135 L a 135 LS vidíte taktiež prevedenie 135 Li a 135 LSi. Tie mali neriadený katalyzátor a vstrekovanie a nielen že boli pomalšie, ale mali aj vyššiu spotrebu.

obrázek00049.jpgobrázek00048.jpgobrázek00047.jpg
Zoznam štandardnej a príplatkovej výbavy
obrázek00050.jpgobrázek00051.jpgobrázek00052.jpg
Rozmerové načrtky a tabuľka technických údajov

 

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY