vytisknout velikost písma Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Škoda-Octavia-2017-a-Škoda-Favorit-135-L.jpgŠkoda-Octavia-2017-a-Škoda-Favorit-135-L-10.jpgŠkoda-Octavia-2017-a-Škoda-Favorit-135-L-11.jpg

Škoda-Octavia-2017-a-Škoda-Favorit-135-L-12.jpgŠkoda-Octavia-2017-a-Škoda-Favorit-135-L-2.jpgŠkoda-Octavia-2017-a-Škoda-Favorit-135-L-3.jpg

Škoda-Octavia-2017-a-Škoda-Favorit-135-L-4.jpgŠkoda-Octavia-2017-a-Škoda-Favorit-135-L-5.jpgŠkoda-Octavia-2017-a-Škoda-Favorit-135-L-6.jpg

Škoda-Octavia-2017-a-Škoda-Favorit-135-L-7.jpgŠkoda-Octavia-2017-a-Škoda-Favorit-135-L-8.jpgŠkoda-Octavia-2017-a-Škoda-Favorit-135-L-9.jpg

Jeden z najvýznamnejších modelov Škody oslávi tento rok tridsiatku. Svetová premiéra Favoritu sa odohrala na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne 16. septembra 1987. Oproti vtedajším stodvadsiatkam znamenal Favorit zásadný posun vpred nielen z hľadiska techniky. Modernú koncepciu s motorom vpredu a pohonom predných kolies halila nemenej moderná karoséria od štúdia Bertone. Je to len zhoda náhod, ale ostré hrany Favoritu nachádzajú pokračovanie v súčasnom "kubistickom" slohu Škody, ktorého je nová Octavia zatiaľ najvýraznejším príkladom.

Možno namietnete, že Octavia predsa nie je vozidlom rovnakej triedy ako Favorit. Nie je, ale o to redaktorom Automagu nešlo. Octavia je zďaleka najpredávanejším modelom značky - tvorí asi 40 percent predajov - a zároveň dlhodobo jedno z najpredávanejších áut na slovenskom a českom trhu. Vnímame ju preto ako typickú škodovku dnešnej doby, rovnako ako jej bol v dobe svojej "aktívnej služby" Favorit. A pretože Octavia má za sebou čerstvú modernizáciu, je najnovším modelom Škody, ktorý bol v čase prípravy článku na trhu. Ak si teda chceme urobiť obrázok o tom, ako sa za tých 30 rokov Škoda zmenila, nie je lepšieho príkladu. Veľavravné je už porovnanie základných technických parametrov:

Škoda Favorit 135 L (1987) Škoda Octavia 1.0 TSI (2017)
Motor radový štvorvalec OHV radový trojvalec DOHC
Plnenie atmosférické sanie preplňovanie turbodúchadlom
Zdvihový objem (cm3) 1289 999
Najvyšší výkon (kW/k/min-1) 43/58/5000 85/112/5500
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1) 94/3000–3250 200/2000–3500
Akcelerácia 0-100 km/h (s) 17,0 9,9
Najvyššia rýchlosť (km/h) 135 202
Spotreba paliva (l/100 km) 7,9 (pri 120 km/h) 4,5 (kombinovaný cyklus)
Prevádzková hmotnosť (kg) 840 1225
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY