vytisknout velikost písma Škoda Favorit 115 S (1989): základ, ktorý sa do výroby nedostal

So súmrakom totalitnej vlády v Československu už bolo o podobe (pre AZNP Škoda) revolučného modelového radu Favorit jasno...
Škoda Favorit 115 S (1989): základ, ktorý sa do výroby nedostal
Zoznam kapitol
  1. Kŕčovitá snaha o rozšírenie ponuky, Motor slabší a smädnejší
  2. Radikálne osekaná výbava, Technické údaje

Kŕčovitá snaha o rozšírenie ponuky

Vývoj modelu Škoda 781 (Favorit) bol oficiálne zahájený už v roku 1983, pričom 1. júna toho istého roku bola podpísaná zmluva s karosárom Nuccio Bertonem, ktorého úlohou bolo dať novému vozidlu tvar. Príprava nového sériového modelu, ktorý bol pre továreň AZNP Mladá Boleslav prelomový svojou úplne novou koncepciou, viazla hlavne z dôvodu neochoty politických štruktúr vyhovovať konštrukčnému tímu v jeho požiadavkách na prípravu nových dielov a skupín pre nové vozidlo. Kto vie, ako by to dopadlo, nebyť neústupnosti Ing. Petra Hrdličky s Favoritom.

Škoda Favorit tak oslávila svoju premiéru až na brnenskom Strojárenskom veľtrhu v roku 1987, ale výroba (najprv vo Vrchlabí a neskôr aj v Mladej Boleslavi) nabiehal až v priebehu nasledujúceho roka. Vozidlá boli však zatiaľ dodávané iba štátnym inštitúciám, aby sa v prevádzke a bez pozornosti verejnosti podarilo vyladiť nedostatky, prví občania sa novej škodovky dočkali až na sklonku roku 1988.

Skoda Favorit 115 S (5).jpgSkoda Favorit 115 S (8).jpg
Model Škoda Favorit 115 S mal vynikať slabším motorom a ďalej zjednodušeným interiérom

V roku 1989 bolo ale už jasno v tom, že sedan, kupé ani iné zamýšľané karosárske verzie sa vyrábať nebudú a že sa základom modelovej rady Škoda 781 (Favorit) stane päťdverový hatchback. Vo výrobe sa ako prvé objavilo prevedenie s motorom 1,3 l a strednou výbavou Lux (L). Medzinárodný strojársky veľtrh v Brne v roku 1989 potom do budúcnosti tejto rady priniesol ďalšie podrobnosti.

Boli tu predstavené hlavne okrajové verzie celej ponuky v podobe špičkového prevedenia Favorit 136 Lux Super (jeho montáž už v tú chvíľu štartovala vo Vrchlabí) a najlacnejšej verzie Favoritu 115 Standard. Doplnkom sa stalo exportné prevedenie 135 Le s elektronicky riadeným karburátorom Pierburg a katalyzátorom. V roku 1990 sa tak na československom trhu počítalo so skladbou modelov Favorit 115 S, 115 L, 136 L a 136 LS.

Motor slabší a smädnejší

Najdrahší Favorit 136 LS bol v čase konania brnenského Medzinárodného strojárskeho veľtrhu nacenený na 89 100 Kčs. Rozdiel oproti dobiehajúcej rade Škoda 105/120/130 bol výrazný (ceny Favoritu pritom v nasledujúcich mesiacoch vyleteli ešte ďaleko vyššie ...), preto sa počítalo so zavedením najlacnejšej verzie Favoritu, ktorá by túto priepasť aspoň čiastočne vyplnila. A tou mal byť práve Favorit 115 S.

Srdcom vozidla sa mal stať upravený štvorvalcový motor OHV preznačený na Š 781.115. Pri nezmenenom vŕtaní 75,5 mm vynikal zdvihom skráteným o 8,5 mm na 63,5 mm, čo znamenalo nutnosť zástavby nového kľukového hriadeľa. Kompresný pomer 8,8:1 umožňoval motoru spaľovať tie najlacnejšie benzíny (OČ 90), na počudovanie bol ale už pripravený aj na benzín bezolovnatý (OČ 91).

Skoda Favorit 115 S (1).jpgSkoda Favorit 115 S (2).jpgSkoda Favorit 115 S (3).jpg
Favorit 115 S mal užšie pneumatiky a jednoduchšiu výbavu

Z objemu 1 137 mm dosahoval v kombinácii s karburátorom Jikov výkonu 52 koní (38 kW) pri 5 200 ot./Min. (najvyššie prípustné otáčky boli 5 ​​500 ot./min.) a krútiacom momente 80 Nm pri 4 000 ot./min. S ohľadom na zníženie výkonu bol potupený stály prevod z 3,895 na 4,167, teda na rovnakú hodnotu, s ktorou neskôr vychádzali sériove verzie Favorit 135 Li. Výrobca stanovil priemernú spotrebu (podľa vtedajšej metodiky EHK, teda 90 km/h, 120 km/h a mesto) na 5,8 / 7,6 / 8,2 l/100 km, pričom štandardná verzia 136 L / LS vtedy ponúkala citeľne menej: 5,2 / 7,0 / 7,6 l/100 km. Na vine bol zrejme práve hlavne zmenený stály prevod.

Výrobca pri modeli Škoda Favorit 115 S sľuboval zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 17 s a dosiahnutie najvyššej rýchlosti 140 km/h (oproti 136 L o 3 s viac, resp. 10 km/h menej), vozidlo vyrážalo na veľmi úzkych kolesách s trinásťpalcovými ráfikmi a bezdušovými pneumatikami o rozmere 145/80. Ďalej zoškrtaná výbava pritom usporila len 5 kg hmotnosti, takže vozidlo dosahovalo 835 kg pohotovostnej hmotnosti.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY