vytisknout velikost písma Škoda Favorit 115 S (1989): základ, ktorý sa do výroby nedostal

So súmrakom totalitnej vlády v Československu už bolo o podobe (pre AZNP Škoda) revolučného modelového radu Favorit jasno...
Škoda Favorit 115 S (1989): základ, ktorý sa do výroby nedostal
Zoznam kapitol
  1. Kŕčovitá snaha o rozšírenie ponuky, Motor slabší a smädnejší
  2. Radikálne osekaná výbava, Technické údaje

Kŕčovitá snaha o rozšírenie ponuky

Vývoj modelu Škoda 781 (Favorit) bol oficiálne zahájený už v roku 1983, pričom 1. júna toho istého roku bola podpísaná zmluva s karosárom Nuccio Bertonem, ktorého úlohou bolo dať novému vozidlu tvar. Príprava nového sériového modelu, ktorý bol pre továreň AZNP Mladá Boleslav prelomový svojou úplne novou koncepciou, viazla hlavne z dôvodu neochoty politických štruktúr vyhovovať konštrukčnému tímu v jeho požiadavkách na prípravu nových dielov a skupín pre nové vozidlo. Kto vie, ako by to dopadlo, nebyť neústupnosti Ing. Petra Hrdličky s Favoritom.

Škoda Favorit tak oslávila svoju premiéru až na brnenskom Strojárenskom veľtrhu v roku 1987, ale výroba (najprv vo Vrchlabí a neskôr aj v Mladej Boleslavi) nabiehal až v priebehu nasledujúceho roka. Vozidlá boli však zatiaľ dodávané iba štátnym inštitúciám, aby sa v prevádzke a bez pozornosti verejnosti podarilo vyladiť nedostatky, prví občania sa novej škodovky dočkali až na sklonku roku 1988.

Skoda Favorit 115 S (5).jpgSkoda Favorit 115 S (8).jpg
Model Škoda Favorit 115 S mal vynikať slabším motorom a ďalej zjednodušeným interiérom

V roku 1989 bolo ale už jasno v tom, že sedan, kupé ani iné zamýšľané karosárske verzie sa vyrábať nebudú a že sa základom modelovej rady Škoda 781 (Favorit) stane päťdverový hatchback. Vo výrobe sa ako prvé objavilo prevedenie s motorom 1,3 l a strednou výbavou Lux (L). Medzinárodný strojársky veľtrh v Brne v roku 1989 potom do budúcnosti tejto rady priniesol ďalšie podrobnosti.

Boli tu predstavené hlavne okrajové verzie celej ponuky v podobe špičkového prevedenia Favorit 136 Lux Super (jeho montáž už v tú chvíľu štartovala vo Vrchlabí) a najlacnejšej verzie Favoritu 115 Standard. Doplnkom sa stalo exportné prevedenie 135 Le s elektronicky riadeným karburátorom Pierburg a katalyzátorom. V roku 1990 sa tak na československom trhu počítalo so skladbou modelov Favorit 115 S, 115 L, 136 L a 136 LS.

Motor slabší a smädnejší

Najdrahší Favorit 136 LS bol v čase konania brnenského Medzinárodného strojárskeho veľtrhu nacenený na 89 100 Kčs. Rozdiel oproti dobiehajúcej rade Škoda 105/120/130 bol výrazný (ceny Favoritu pritom v nasledujúcich mesiacoch vyleteli ešte ďaleko vyššie ...), preto sa počítalo so zavedením najlacnejšej verzie Favoritu, ktorá by túto priepasť aspoň čiastočne vyplnila. A tou mal byť práve Favorit 115 S.

Srdcom vozidla sa mal stať upravený štvorvalcový motor OHV preznačený na Š 781.115. Pri nezmenenom vŕtaní 75,5 mm vynikal zdvihom skráteným o 8,5 mm na 63,5 mm, čo znamenalo nutnosť zástavby nového kľukového hriadeľa. Kompresný pomer 8,8:1 umožňoval motoru spaľovať tie najlacnejšie benzíny (OČ 90), na počudovanie bol ale už pripravený aj na benzín bezolovnatý (OČ 91).

Skoda Favorit 115 S (1).jpgSkoda Favorit 115 S (2).jpgSkoda Favorit 115 S (3).jpg
Favorit 115 S mal užšie pneumatiky a jednoduchšiu výbavu

Z objemu 1 137 mm dosahoval v kombinácii s karburátorom Jikov výkonu 52 koní (38 kW) pri 5 200 ot./Min. (najvyššie prípustné otáčky boli 5 ​​500 ot./min.) a krútiacom momente 80 Nm pri 4 000 ot./min. S ohľadom na zníženie výkonu bol potupený stály prevod z 3,895 na 4,167, teda na rovnakú hodnotu, s ktorou neskôr vychádzali sériove verzie Favorit 135 Li. Výrobca stanovil priemernú spotrebu (podľa vtedajšej metodiky EHK, teda 90 km/h, 120 km/h a mesto) na 5,8 / 7,6 / 8,2 l/100 km, pričom štandardná verzia 136 L / LS vtedy ponúkala citeľne menej: 5,2 / 7,0 / 7,6 l/100 km. Na vine bol zrejme práve hlavne zmenený stály prevod.

Výrobca pri modeli Škoda Favorit 115 S sľuboval zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 17 s a dosiahnutie najvyššej rýchlosti 140 km/h (oproti 136 L o 3 s viac, resp. 10 km/h menej), vozidlo vyrážalo na veľmi úzkych kolesách s trinásťpalcovými ráfikmi a bezdušovými pneumatikami o rozmere 145/80. Ďalej zoškrtaná výbava pritom usporila len 5 kg hmotnosti, takže vozidlo dosahovalo 835 kg pohotovostnej hmotnosti.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY