vytisknout velikost písma Škoda Fabia R5: Krátka jazda s boleslavským špeciálom

Pravda, niektorí sa v súťažnej Fabii R5 odviezli už na začiatku sezóny. Nám sa síce dostalo toho potešenia až na konci, ale nepodeliť sa o dojmy by bol vyložene hriech. So súťažným špeciálom sa predsa len neodveziete každý týždeň...
Škoda Fabia R5: Krátka jazda s boleslavským špeciálom
Zoznam kapitol
  1. Škoda Fabia R5: Úvod, S klaksónom pod nohou
  2. Tak a môžeme vyraziť..., Video
  3. Škoda Fabia R5: Fotogaléria

Závodnú Fabiu R5 už určite poznáte. Dnes je to na deň presne rok od doby, kedy Škoda vypustila do éteru prvé oficiálny fotky nového špeciálu, aj keď bol ešte zamaskovaný. Požehnanie od FIA získala ostrá Fabia v apríli tohto roku a krátko na to rovno zamierila na pretekárske trate. Pôsobenie to bolo úspešné, pretože Čech Jan Kopecký vyhral s týmto automobilom titul majstra Českej republiky a ani ostatní jazdci (Esapekka Lappi, Pontus Tidemand) si na iných súťažiach neviedli vôbec zle.

Než sadneme na miesto spolujazdca, dajme si ešte stručné zopakovanie základných údajov. Fabia R5 meria na dĺžku 3994 mm, široká je 1820 mm a váži 1230 kg, čo je povolené minimum. O pohon sa stará benzínová preplňovaná tisícšesťstovka s objemom 1620 cm3, ktorá produkuje 205 kW (279 k) a 420 Nm. Poháňané sú všetky kolesá, prevodovka je sekvenčná päťstupňová.

_DSC0879.jpg_DSC0875.jpgPri pohľade na Fabiu R5 si človek hovorí, že by nebolo vôbec nezaujímavé, keby nejaká civilnejšia verzia mohla zamieriť aj do showroomov a na bežné cesty. Lenže namiesto toho si dnes už nekúpite ani Fabiu RS

Brzdy sa menia podľa toho, či auto ide na šotoline, alebo na asfalte. Naša jazda je rýdzo cestná, takže by voz mal mať kotúče s veľkosťou 355 mm. Na šotoline sa používajú kotúče o 55 mm menšie. A rovnako tak sa podľa povrchu mení aj veľkosť diskov. Na asfalt sa používajú osemnásťpalcové kolesá, na šotoline pätnástky. V každom prípade potom sú na aute pneumatiky Michelin.

A spotreba? Tú Škoda decentne uvádza v litroch na jeden kilometer. Závodná Fabia R5 má v údajoch zapísanú hodnotu 0,6 l/km, čo jednoduchým prepočtom dáva príjemných 60 litrov na 100 km. Nádrž disponuje objemom 82,5 l, takže to na úplne dlhé súťažné špeciálky nie je.

Škoda samozrejme nerobí Fabiu R5 len tak pre zábavu, ide o vozidlo, ktoré je na predaj. Cena závisí od konkrétnej špecifikácie, ale údajne väčšina zákazníkov chce to najlepšie, s čím jazdia továrenskí jazdci automobilky. V takom prípade sa bavíme o približne sume 180-tisíc eur. Mimochodom do konca roka predpokladá Škoda prekonanie hranice tridsiatich dodaných automobilov, čo je pomerne zaujímavé číslo.

_DSC0866.jpg_DSC0865.jpgKoncom augusta bolo na Slovakiaringu príšerné teplo, ale nakoniec to v aute samotnom tak strašné nebolo. Okrem toho vás pretekársky špeciál veľmi rýchlo vtiahne do deja, takže na nejaké drobnosti typu prehriateho interiéru ľahko zabudnete

S klaksónom pod nohou 

Fabiu R5 doviezla Škoda na Slovakiaring tesne po Barum rallye, kde Ján Kopecký zároveň oslávil zisk titulu majstra ČR. Bol koniec augusta a okolo Bratislavy, rovnako ako v celej strednej Európe, panovalo veľké teplo.

Trochu sme sa s kolegami obávali toho, že aj R5 bude jazdiť priamo po okruhu, čo by asi nebola úplne ideálna ochutnávka zo sveta rely. Našťastie mala súťažná Fabia inú trasu, ktorá sa motala okolo okruhu, ale išlo sa na úzkej asfaltovej cestičke, zákruta striedala rovinku a došlo aj na dva tunely.

Vyfasovali som helmu a podľa poradovníka si počkal na chvíľu, kedy na mňa príde rad. Niektorí kolegovia hovorili, že je v R5 "pekne horúco", čo bola pravda, ak auto stálo. Akonáhle sme sa rozbehli, skrz strechu prúdiaci vzduch problém vyriešil. Samozrejme pred jazdou predchádzala obvyklá procedúra. Nasúkať sa cez rúrky bezpečnostného rámu do tvrdého sedadla, ktoré má neuveriteľne výrazné bočné vedenie. Následne dorazili ľudia od Škoda Motorsport, aby ma do toho sedadla riadne prišpendlili. Až potom sme mohli vyraziť.

_DSC0852.jpg_DSC0859.jpgJzada samozrejme bola krátka, ale aj tak to bol celkom zážitok. Brzdy, zrýchlenie, bočné preťaženie, všetko je také intenzívnejšie. Omnoho intenzívnejšie

Vo Fabii R5 sa prirodzene sedí uprostred auta, čo je dosť nezvyk. Sedieť za volantom, mám pocit, že von vôbec nevidím. Spolujazdec má pod nohami tlačidlá, ktoré mi veľmi pripomínala prepínače, na aké šliapu pri koncertoch gitaristi.

Jeden ovláda ostrekovače, druhý klaksón a čo robí ten tretí, to som úprimne zabudol. Ale ono ma to ani príliš zaujímať nemusí, pretože od aktuálneho majstra SR v rely prišlo uistenie, že môžem šliapať na čo chcem, pretože je všetko odpojené. Len tak zo srandy skúšam klaksón, nedeje sa nič.

_DSC0863.jpg_DSC0872.jpg

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY