vytisknout velikost písma Škoda 932 a 935 (1932-1935): Prvé šípy s motormi vzadu

Škodovka s aerodynamickou karosériou a motorom vzadu? Každý si predstaví embéčku. Lenže na takom aute v Mladej Boleslavi pracovali už pred druhou svetovou vojnou.
Škoda 932 a 935 (1932-1935): Prvé šípy s motormi vzadu
Zoznam kapitol
  1. Škoda 932 a 935 (1932-1935)
  2. Škoda 932 a 935 (1932-1935): Kompletná fotogaléria

Mladoboleslavská automobilka koketovala s umiestnením motora v zadnej časti vozidla už v roku 1932. Vtedy vznikol prvý štvormiestny prototyp 932 prezývaný Kadlomobil. Jeho predok pripomínal neskoršie Volkswageny od Porsche a oba konce vozidla sa podobali ako vajce vajcu, na prvý pohľad nebolo jasné, z ktorej strany sa na neho pozeráte. Tudor bol pomerne malý, len 3,8 m dlhý a 1,55 m široký a vážil 900 kg.

1932 Skoda 932 Kadlomobil (1932) -03.jpg1932 Skoda 932 Kadlomobil (1932) -02.jpg1932 Skoda 932 Kadlomobil (1932) -04.jpg
Prvý prototyp 932 so vzduchom chladeným boxerom 1,5 l v zadnej časti z roku 1932

Dvakrát 932

Poháňal ho až za nápravou uložený zážihový dvojventilový agregát s tyčkovým rozvodom OHV, vŕtaním 72 a zdvihom 92 mm. "Dýchanie" vzduchom chladeného plochého štvorvalca podporoval štvorlistý vetrák poháňaný kľukovým hriadeľom. Z objemu 1498 cm3 dával motor výkon iba 30 koní (22 kW)/3500 min-1.

Vozidlu umožňoval dosiahnuť až stodesaťkilometrovej rýchlosti, z tej zastavil vďaka bubnovým brzdám. Mechanická prevodovka bola ešte trojstupňová, podvozok mal rázvor 2750 mm a rozchod kolies 1250/1340 mm, všetky kolesá boli zavesená na dvojicu priečnych listových pier. Niektoré pramene tvrdia, že vznikli celkom dva kusy. Nie je to však pravda.

1934 Skoda 932 Tudor based on 637 K (1934) -01.jpg
Druhý voz s označením 932 (1934) poháňal radový dvojliter

O dva roky neskôr totiž nasledoval biely, opäť dvojdverový voz s rovnakým označením, ale inou karosériu. Vychádzal z typu 637 K a Škodovka ho dokonca prezentovala verejnosti na aprílovom autosalóne v Prahe. Veľký tudor (alebo s trochou zveličenia kupé) ukrýval v bacuľatom zadku údajne radový štvorvalec dvojlitrového objemu, dokumentácia sa nezachovala.

Kapka 935

Škodovka, vtedy vlastne ASAP (Akciová spoločnosť pre automobilový priemysel) si uvedomovala, že aerodynamika pri konštrukcii osobných vozidiel hrá významnú úlohu. Dôležitá bola tiež ovládateľnosť a stabilita pri vysokých rýchlostiach, samotné jazdné výkony aj v kopcoch a redukcia prirodzených vibrácií motora. Dobe hranatých krabíc na kolesách už odvial čas.

1935 100dob Skoda 935 (1935-1937) -02.jpg1935 102dob SKODA 935 front.jpg
Prototyp 935 z autosalónu v Prahe 1935 mal dôrazne kvapkovitú karosériu

Tretí v rade, štvordverový experimentálny prototyp 935 svojou koncepciou pripomínal vtedajšie kopřivnícke Tatry, predstavoval akúsi odpoveď na typ 77 a bol takisto aj technicky inovatívny. Mal kvapkovitú, ako sa vtedy hovorilo prúdnicovej karosérii, sčasti oceľovú a sčasti z hliníka, používala však zároveň ešte klasickú výdrevu. Ploché, zakrivené a natiahnuté splývavé "šaty" sa smerom vzad zužovali a nechýbali ani plutva a vetracie štrbiny v kapote. V zadných blatníkoch, ktoré mali odnímateľné kryty kolies, by sme našli servisné otvory prístupné po odklopení mriežok. Dvere boli zavesené uprostred.

Šasi, motor a prevodovka

Podvozok s rozchodom kolies 1250/1300 mm a rázvorom 3200 mm tvorila centrálna rúra, na oboch koncoch vidlicový, ďalej potom lisované oceľové profily, ktoré mu dodávali patričnú pevnosť. Nezávislé zavesenie obstarávali vpredu šikmé lichobežníky, vzadu potom výkyvné polonápravy, odpruženie vždy jedno priečne listové pero. Hoci bol automobil 4,86 m dlhý, 1,68 m široký a 1,54 m vysoký, jednalo sa o zástupcov vtedajšej strednej triedy.

1935 150718 SKODA 935 001.jpg1935 150718 SKODA 935 006.jpg1935 150718 SKODA 935 010.jpg1935 150718 SKODA 935 011.jpg1935 150718 SKODA 935 012.jpg1935 150718 SKODA 935 014.jpg
Reprezentačná limuzína bola 4,86 m dlhá a zaujala skutočne nevšednými tvarmi a detailmi

Pozdĺžne pred zadnou nápravou sa ukrýval štvortaktný radový kvapalinou chladený štvorvalec, opäť s rozvodom OHV, ale väčším objemom 1995 cm3. Išlo znovu o plochý zážihový agregát s protiľahlými valcami, teda boxer s vŕtaním 84 a zdvihom 90 mm. Vďaka dvom karburátorom Zenith poskytoval najväčší výkon 40 kW (55 koní) pri 3500 otáčkach. Jednotka s hliníkovým blokom aj piestmi tak nebola chladená vzduchom ako konkurencia, respektíve jedenapollitrový predchodca z Kadlomobilu. Mala dvakrát uložený kľukový hriadeľ a tlakové obežné mazanie a jej konštrukcia znižovala ťažisko.

1935 150718 SKODA 935 007.jpg1935 150722 SKODA 935 Dynamic (3).jpg1935 150718 SKODA 935 003.jpg
Dvojlitrový, tentokrát vzduchom chladený boxer bol v type 935 uložený pred zadnou nápravou, teda vlastne uprostred

Krútiaci moment samozrejme putoval na zadnú nápravu. Škoda 935 používala francúzsku polosamočinnú elektromechanickú prevodovku Cotal s predvoľbou štyroch rýchlostných stupňov a hydraulickou spojkou, tú bolo nutné zošliapnuť a uvoľniť. Volant mala ešte vpravo, kontakt s vozovkou sprostredkovávalo skrutkové maticové riadenie.

Štyridsaťlitrová palivová nádrž sa nachádzala pôvodne v stredovej trubke rámu, potom ju konštruktéri premiestnili do mohutnej oblej provy. Tam spočinula vodorovne aj rezerva, ktorá slúžila ako deformačný člen, v neposlednom rade potom ešte chladič. Posádka tu mohla využiť aj takmer 300 l miesta pre svoju batožinu.

Pre piatich

Ľahký, len 1170 kg vážiaci reprezentačný automobil dosahoval maximálnu rýchlosť 130-140 km/h a decelerovať mu pomáhali jednookruhové hydraulické bubnové brzdy. Vošlo sa do neho päť pasažierov, hoci mal vpredu celistvú lavicu a páčky ovládanie prevodovky na stĺpiku riadenia, pohodlie tu našli iba dvaja, vodič a spolujazdec. Výhľad vzad sprostredkovávali dve malé okienka, do bokov celkovo šesť väčších.

1935 150718 SKODA 935 008.jpg1935 150718 SKODA 935 009.jpg1935 150718 SKODA 935 013.jpgKabína pojala päť pasažierov, radenie elektromechanickej prevodovky Cotal nájdeme pod volantom. Dve malé okienka vzadu neboli vtedy nijako výnimočné

Škoda 935 sa predstavila na autosalóne v Prahe v októbri 1935, sériovo sa však nikdy nevyrábala. Automobilka ju používala po dva nasledujúce roky k ďalšiemu testovaniu a výskumu a v lete 1939 sa sťahovala k súkromnému majiteľovi.

Skôr spomínané dva exempláre nikdy nevznikli, len ešte jeden náhradný motor (a nie opäť dva, ako sa tvrdilo). Späť do miesta svojho zrodu sa vrátila až po skoro troch dekádach, roku 1968 a v značne "použitom" stave od poľnohospodárov z Banskej Bystrice. Stala sa jedným z desiatich prvých kusov v továrenskej zbierke.

Unikát znova ožil

Reštaurované vozidlo je v súčasnosti plne funkčné a Škoda ho s patričnou pýchou predstavila na tohtoročnom stretnutí veteránov Schloss Bensberg Classics. To sa konalo 17. júla na rovnomennom zámku v Bergisch Gladbach pri Kolíne nad Rýnom. Pre tento rok osemdesiatročné vozidlo používa pôvodné doplnkové označenie Dynamic, okrúhle jubileum samozrejme nezabudlo pripomenúť.

1935 104ren Skoda 935 (1935-1937) -11.jpg1935 105ren Skoda 935 (1935-1937) -10.jpg
935 v štádiu prebiehajúcej renovácie z počiatku roku 2014

Znovuvzkriesenie už skôr v značkovom múzeu vystaveného unikátu započalo v roku 2010 podvozkom, motorom a karosériou vrátane výdrevy. Vlani vo februári sa objavil v rozpracovanom stave dokonca na parížskej Rétromobile. Namiesto skoršej trochu divokej ružovej farby nakoniec dostal logicky znovu originálny antracitový odtieň laku. Prakticky kompletná renovácia v mladoboleslavských dielňach bola nutná.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY