vytisknout velikost písma Škoda 130 RS (1975-1980): Okrídlený šíp pre okruhy aj súťaže

Slávnu 130 RS možno v medzinárodných úspechoch prekonala Fabia S2000, ale stále zostáva legendou. A má okrúhlych štyridsať.
Škoda 130 RS (1975-1980): Okrídlený šíp pre okruhy aj súťaže
Zoznam kapitol
  1. Škoda 130 RS: Vývoj a technika
  2. Škoda 130 RS: Športové úspechy
  3. Fotogaléria

Škoda sa pôvodne chcela zúčastniť športových podnikov aj vo vyšších kategóriách ako tej s objemom do 1,3 l a preháňať renomovaného výrobcu. A doma hlavne Vladimíra Hubáčka s jeho neprekonateľnou modrou Alpine A110. Preto vznikli do jari 1974 po osemmesačnom vývoji tri prototypy 180/200 RS skupiny B5. Debutovali v júni 1974 na Rallye Škoda. Ich vzadu umiestnené motory boli vzájomne zameniteľné.

1973 Skoda 200 RS (1973-1974) -28.jpg1973 Skoda 200 RS (1973-1974) -61.jpg1973 Skoda 200 RS (1973-1974) -42.jpg1973 Skoda 200 RS (1973-1974) -63.jpg1973 Skoda 200 RS (1973-1974) -64.jpg1973 Skoda 200 RS (1973-1974) -65.jpg
Priamymi predchodcami Škody 130 RS bola trojica špeciálov benevolentnej skupiny B5 180/200 RS s väčšími motormi OHC

Silnejší štvorvalcový dvojliter OHC dával až 120 kW (163 koní), používal prevodovky Tatra a potom Porsche a umožňoval špeciálu s veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami dosiahnuť až 210 km/h. Slabší agregát 1,77 l mal 113 kW (154 k). K tým značnou mierou prispela zadná náprava s vlečenými ramenami. Veľká "ERES" vyžívala skelet kupé 110 R vyrábaného v českých Kvasinách, avšak značne rozšírená, razantne znížená, o celých pätnásť centimetrov bola naopak strecha.

Okrídlený šíp vtedy navyše prvýkrát použil skratku RS (Rally Sport) namiesto skoršieho TS (Touring Sport). Dnes ju nesmie používať v Británii, pretože tam na ňu vlastné práva Ford, preto nesú ostré škodovky v Albione označenie VRS. Ale vráťme sa späť do prvej polovice 70. rokov. S 200 RS nemohla automobilka na Západ do medzinárodných podnikov, pretože ju nebolo možné medzinárodne homologizovať. Preto sa prikročilo k vývoju iného pretekárskeho auta ... Dve vozidlá mimochodom prežili dodnes, jedno uvidíte v továrenskom múzeu a sem tam aj v akcii na stretnutí klasikov. V čase aktívnej kariéry totiž jazdil aj okruhy.

Zbraň s tisíctristovkou

Škodovka potrebovala účinnú zbraň pre boj s konkurenciou ako na asfalte, tak aj na nespevnených tratiach rýchlostných skúšok rallye. Hoci aj v pre ňu vtedy tradičnejšej triede. Rovnako ako 180/200 RS, aj 130 RS vychádzala z pôvabného kupé 110 R, ktoré je dnes vysoko cenené a jeho ceny letia nahor, bohužiaľ, veľa kusov bola napadnutých kutilom. Existujú samozrejme viac čí menej vydarené repliky 130 RS na jej základe...

1977 151118 SKODA130RS 019.JPG1977 _DSC0062.JPG1974 Skoda 735 prototyp (1974) -01.jpg
Eresko poháňala tisíctristovka s rozvodom OHV. Prvý vývojový voz sa od neskorších ešte značne líšil, nemal široké blatníky, ale chladič bol už vpredu

Nabrúsený dvojdverák poháňal pozdĺžne za zadnou nápravou umiestnený kvapalinou chladený zážihový štvorvalec s tyčkovým rozvodom OHV. Vďaka vŕtaniu 75,5 a zdvihu 72 mm mala ľahko podštvorcová pohonná jednotka objem 1289 cm3, neskôr pre značku typický. Chválila sa osemkanálovou hlavou zo šedej liatiny, hliníkovým blokom a mazaním so suchou kľukovou skriňou.

Výkon začínal na hodnote 82 kW (112 k)/7250 min-1, neustálym cibrením sa ho podarilo zvýšiť až na 103 kW, teda 140 koní dostupných v 8000 otáčkach. O palivo sa starali dvaja dvojité karburátory Weber 40 DCOE. Chladič sa premiestnil dopredu. Päťstupňová prevodovka poháňala cez jednokotúčovou suchú spojku samozrejme zadné kolesá so samosvorným diferenciálom, od roku 1976 sa však používalo ústrojenstvo so štvoricou rýchlostných stupňov.

1977 151118 SKODA130RS 001.JPG1977 151118 SKODA130RS 002.JPG1977 151118 SKODA130RS 011.JPGNa novo zverejnených továrenských snímkach dvoch zachovaných automobilov sú jasne viditeľné rozdiely medzi okruhovým variantom a súťažným špeciálom. Nielen vo výške...

Podvozok mal štandardný rázvor 2400 mm, kolesá boli od seba vzdialené 1410, respektíve 1366 mm. Predná náprava s predĺženými lichobežníkovými závesmi bola použitá rovnaká ako v prípade 200 RS, zadné s vlečenými ramenami a šikmou osou kývania skonštruovaná podľa návrhov Karla Jabornického a Jána Nepomuckého úplne po novom. Odpruženie obstarávali vinuté pružiny a teleskopické tlmiče Koni. Stotridsiatky jazdili na trinásťpalcových kolesách s pneumatikami rôznych šírok od 165 do 215 mm. Predné kotúčové brzdy Girling mali podtlakový posilňovač, zadné bubny obmedzovač tlaku.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY