vytisknout velikost písma Škoda 120 oslavuje štyridsať rokov. Mnohé jazdia dodnes

Výroba modelového radu Škoda 742/743 bola ukončená v roku 1990, kedy ju definitívne nahradil Favorit s modernou koncepciou s motorom vpredu a pohonom predných kolies a začal tak vlastne veľmi úspešnú modernú éru mladoboleslavskej automobilky.
Škoda 120 oslavuje štyridsať rokov. Mnohé jazdia dodnes
Nový typ mladoboleslavskej automobilky AZNP niesol označenie Škoda 742, ale na komerčné účely používal označenie Škoda 105 alebo Škoda 120 podľa motora. Predstavil sa na konci septembra v roku 1976 na medzinárodnom strojárenskom veľtrhu v Brne, ale výroba sa rozbiehala už v auguste toho roku. Nový model mal nahradiť radu Škoda 100/110.
Najlacnejším autom vo vtedajšom Československu bol Trabant 601, ktorý stál 36 500 korún, Combi bolo o tritisíc drahšie. Škoda 105 S, ako sa volal úplne základný model novej rady, vyšiel na 56 000 korún československých a vlastne to bolo najlacnejšie normálne štvordverové auto relatívne modernej konštrukcie. Wartburg 353 bol o päť stoviek drahší, Lada 1200 stála o dvetisíc viac.

Kto chcel vyšší výkon, pre toho bola pripravená Škoda 120 L. Stála 58 800 korún. To bolo na tú dobu veľa peňazí, ale napríklad Lada 1500 stála dokonca až 72 000 korún. Priemerná mzda v civilnom sektore v roku 1977 dosahovala výšku 2462 Kčs. Najdrahšia bola "luxusné" Škoda 120 GLS s cenovkou 65 000 Kčs. Za vozidlá zo Západnej Európy, predovšetkým za Simcy alebo Renaulty, musel motorista často zaplatiť vyše 100 000 korún. Aspoň také boli ceny Mototechny v roku 1977.

Základný model 105 S mal napríklad gumové koberce, pevné predné operadlá a vzadu mu nešli stiahnuť okná. Vo dverách boli len pútka namiesto opierok a karoséria bola veľmi jednoduchá. Všetky tieto veci doplnil model 105/120 L, najpredávanejšie vozidlo celého radu. Najluxusnejšie prevedenie GLS malo štvoricu svetlometov, opierky hlavy a vybavenejšiu palubnú dosku. V roku 1985 pribudla aj päťstupňová prevodovka alebo lepšie zadná náprava.

Pokiaľ ide o techniku ​​Škody 105/120 z radu 742, vlastne sa na koncepcii od legendárnej "tisícky" nič nezmenilo. Motor bol stále vzadu a poháňal zadné kolesá cez štvorstupňovú prevodovku. Moderné riešenia s koncepciou s motorom vpredu boli zavrhnuté, hoci sa vývoj veľmi sľubne rozbiehal.

Modernizácia sa Škoda 105/120 dočkala v roku 1983, kedy prišiel facelift (novým škodovkám sa hovorilo "emko") s hranatými prednými a zadnými svetlami. Nárazníky zodpovedali novým normám a vozidlá dostali nielen presnejšie hrebeňové riadenie, ale aj širší rozchod kolies (+ 135 mm vpredu a +110 mm vzadu), čo zlepšilo stabilitu a ovládateľnosť. Pre starší model sa potom vžila prezývka "užovka". Nová bola spojka, systém mazania a zapaľovania alebo aj karburátor. Úpravy na motore predĺžili servisný interval výmeny oleja a znížili spotrebu.

Ako bola modernizovaná Škoda 120 hodnotená v zahraničí, vám snáď najlepšie priblíži dobový test britského Top Gear z roku 1986:

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY