vytisknout velikost písma Škoda 120 LS v Kanade: čím sa líšila od tej našej?

Anabáza automobilov Škoda na severoamerickom kontinente je celkom známou kapitolou. Pozrime sa ale teraz o tridsať rokov späť, kedy začalo jej posledné výrazné vzopätie.
Škoda 120 LS v Kanade: čím sa líšila od tej našej?
Zoznam kapitol
  1. Značka Škoda v Severnej Amerike, Škoda 120 LS mieri do Kanady, Nutné úpravy
  2. Bezpečnosť predovšetkým, Signalizácia

Značka Škoda v Severnej Amerike

Od päťdesiatych rokov boli automobily Škoda exportované do západoeurópskych krajín, aby pre izolovanú československú ekonomiku získavali cennú "tvrdú menu". Trochu menej je ale známa skutočnosť, že to mladoboleslavská AZNP priebežne skúšala aj za Atlantikom, kam sa v obmedzených počtoch vyvážali už Spartaky a Octavie, ba dokonca aj predchádzajúce Tudory, no ročný odbyt sa vždy pohyboval maximálne v rade niekoľkých stoviek kusov. Relatívne úspešné sa stalo ale až zavedenie spoločnosti Skocar pre úpravy a distribúciu vozidiel Škoda v Kanade.

1959 Spartak.jpg1961 Octavia 2.jpg1961 Octavia.jpg
Automobilka Škoda dovážala do Severnej Ameriky už vozidlá Spartak a Octavia, čo dokladujú aj dobové reklamy z tlače

O tejto anabáze dnes koluje celý rad povestí a dohadov, ktoré spravidla pramenia z nedostatku, resp. ťažkej dostupnosti základných informácií, takže sa teraz pokúsime v týchto súvislostiach urobiť trochu poriadok s využitím dobových, autentických informácií. Začnime napríklad tým, že škodovky v Kanade a USA zďaleka neboli vyslovenými solitérmi východného bloku, pretože sa tam exportovali aj sovietske vozidlá Lada 1500 alebo juhoslovanská Yuga.

Už v priebehu roka 1982 skupina kanadských podnikateľov na čele s Garym Bergom, ktorí už mali bohaté skúsenosti s dovozom švédskych vozidiel Volvo alebo produktov britského koncernu Leyland, prejavila záujem upraviť a importovať vozidlá Škoda do Kanady. Z nečakane operačnej spolupráce mladoboleslavských AZNP a Podniku zahraničného obchodu Motokov vzišlo založenie firmy Skocar Inc. pre dovoz dielov a automobilov Škoda do Kanady.

Škoda 120 LS mieri do Kanady

V Československu reagovali skutočne rýchlo, a tak Skocar mohol už na februárovom autosalóne v Toronte v roku 1983 kanadskému publiku predstaviť automobilku Škoda. V slede iba niekoľkých týždňov bolo potrebné vyhovieť všetkým kanadským legislatívnym a bezpečnostným normám a vozidlá Škoda pre nich adaptovať, čo sa podarilo, ale ani v Skocare nezaspali: už v priebehu roka 1983 uzavreli distribučné zmluvy s celkovo 32 dealerstvami vo východných provinciách Ontario, Québec, ostrov princa Eduarda, New Brunswick a Nové Škótsko.

Lada 1500 Ontario.jpgLada 1500 SL 1982.jpgYugo.jpg
Do USA a Kanady boli vyvážané aj vozidlá iných automobiliek z východoeurópskeho bloku

Spoločnosť Skocar zároveň uzavrela zmluvný vzťah s firmou Autoport Ltd. z prístavného Halifaxu, kde autá Škoda prechádzali PDI (predpredajnou prehliadkou) a boli odtiaľ po železnici odosielané do jednotlivých dealerstiev. V Markhame na torontskom predmestí vznikol ústredný veľkosklad dielov Škoda (dnes by sa možno povedalo "logistické stredisko"...) kombinovaný so školiacim strediskom pre mechanikov a administratívnymi prevádzkami.

IMG_3917.JPG
Prvá podoba vozidla Škoda 120 LS, ktorú firma Skocar v roku 1983 predávala na kanadskom trhu
 

Celý projekt nástupu automobilov Škoda na kanadský trh financovali zrejme z väčšej časti majitelia firmy Skocar, ale preukázateľne sa na ňom podieľali aj podniky AZNP a PZO Motokov. Hoci Skocar spočiatku ponúkal iba sedany Škoda 120 LS, odbyt prekročil na konci roka 1983 tisícku vozidiel, čo je možné s ohľadom na vyššie uvedené skutočnosti považovať za skutočný úspech.

Nutné úpravy

Modifikácia vozidiel Škoda pre kanadských zákazníkov však nebola žiadna sranda, tamojšie bezpečnostné a emisné požiadavky patrili v osemdesiatych rokoch k najprísnejším na svete. Úpravy vozidiel Škoda 120 LS boli natoľko rozsiahle, že ich výrobu bolo potrebné vyčleniť do osobitnej linky vo vrchlabskej továrni AZNP. Ich homologizáciu zaisťovala z prevažnej časti britská skúšobňa MIRA.

IMG_3920.JPG
Nové nárazníky so špeciálnymi výstuhami vyhovovali kanadským požiadavkám; vľavo nárazník pre "úzku" radu 105/120 (A), vpravo už pre tú "širokú" (M)

Orieškom bolo už splnenie požiadaviek na emisie oxidov dusíka a uhľovodíkov vo výfukových plynoch, s ktorými sa už vtedy mnoho európskych automobiliek pôsobiacich na kanadskom trhu vyrovnávalo použitím katalyzátorov. U Škodovky si po sérii skúšok rôznych systémov vrátane dodatočného spaľovania CO a HC v samostatnom zariadení (sústavu pripravili priamo u Skocaru, ale neosvedčila sa) nakoniec vystačili s karburátorom doplneným o podtlakov ventil ovládaný zariadením pridržiavajúcim pootvorenú škrtiacu klapku pri brzdení. Odvetranie palivovej nádrže a plavákovej komory karburátora potom ústilo osvedčeným spôsobom do schránky s aktívnym uhlím, čo vtedy škodovky mali už vo verzií pre Austráliu.

Nutné bolo vylepšiť aj tuhosť karosérie a jej dielov. Kanadské predpisy od nárazníkov požadovali absorpciu nárazu v rýchlostiach až 8 km/h. Bez prenosu deformácie do ďalších dielov karosérie, pričom európska norma EHK č. 42 sa vtedy uspokojila s rýchlosťou 4 km/h. Pri laboratórnom strete na rohu mali nárazníky pod uhlom 60 stupňov zniesť takmer 5 km/h (vs. 2,5 km/h u EHK č. 42).

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY