vytisknout velikost písma Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Táto nesúrodá dvojica má spoločné viac, než sa zdá. Ako vojenský Tudor, tak KodiaQ vznikli na základoch cestných škodovkách a sú nečakane komfortné. Prekvapivé podobnosti vykazuje aj strohý dizajn s minimom kriviek - od krátkych previsov a hranatých výrezov blatníkov cez kapoty s výraznými prelismi až po zvisle rebrované masky, zakončené hore vybraním a dole výraznou horizontálnou líniou. Chvíľami až cítime závan vzájomnej inšpirácie. Alebo sa snáď spodná línia svetiel KodiaQ podobá blatníkom Tudoru len náhodou? A výrazným prahom novej škodovky by úchyty na vyslobodzovaciu lopatu celkom pristali...

TK-33.jpgTK-34.jpg

Konštruktéri Tudoru mali ľahšiu prácu - na chrbticový rám civilné Škody 1101 jednoducho vymysleli a namontovali inú karosériu. Vznikli aj prototypy 4×4, ale tie sa neujali. Ostatne podvozok s kyvadlovou zadnou nápravou a 16" balónovými pneumatikami, ktoré obvodom prekonávajú osemnástky KodiaQ, si s ľahkým terénom poradil ľahko. Len nesmelo byť veľa bahna, proti zapadnutiu vodiča chránil len strach zo zlosti vedľa sediaceho plukovníka...

KodiaQ má navyše za úlohu voziť rýchlo, bezpečne a pohodlne aj civilný sektor, preto dostal strechu a kúrenie. Lenže Tudor sa môže postupne zbaviť nielen strechy, ale aj látkovo-plexisklových nástavcov, suplujúcich dverové okienka, veľmi ľahko dverí a trochu ťažšie aj čelného skla. Dokonalejší kabriolet neexistuje. Len by vojaci museli cvičiť iba v lete, interiér Tudoru totiž pred mrazom a vodou nielenže nechráni, on ich škárami a medzerami takmer priťahuje.

TK-28.jpg

Pripravujeme Tudor k štartu, čo zahŕňa okrem iného preklopenie clonky koncoviek tak, aby sa namiesto zelených svetiel ukazovalo červené a oranžové. Ozdobná zlatistá prístrojovka z Tudoru pôsobí na khaki plechu nepatrične, u nej ale rozmaznávanie končí. Korpulentnejší vodič má volant zarazený v bruchu, takže si ani nevšimne, že je jeho stĺpik presadený o dobrých 10 cm. Ovládanie vyznáva starú školu - zatlačiť "Bošák", naštartovať tlačidlom na podlahe a ako bonbónik ovládanie svetiel a smeroviek neoznačenými gombíkmi na palubovke. V zrkadlách nie je vidieť skoro nič, účinnosť stieračov a svetiel sme našťastie preverovať nemuseli. Jedným slovom nádhera, tu si človek cestu musel zaslúžiť. Tudor má povolenú deväťdesiatku, aj s 28koňovým motorom sa k nej vďaka krátkym prevodom blíži nečakane rýchlo.
 

Ked prestane svietiť slniečko

Zásadnou výhodou vojenského Tudoru je variabilná karoséria. V plne uzavretom stave síce neizoluje plátenná strecha a skôr symbolické, plexiskloplátené nasadzovacie nástavce, suplujúce bočné okienka, pred chladom príliš nechránia (vozidlu navyše chýba kúrenie), avšak samotná ochrana pred dažďom či snehom sa počíta. Stiahnutie subtílneho mechanizmu strechy je práca pre dvoch, okienka aj samotné dvere ľahko vytiahne jediný človek. Len sklopenie predného okna smerom vpred vyžaduje trochu dumania.

 

Ani sme ju neskúsili. S maticovým riadením a prednou nápravou, ktorej spodné ramená tvoria priečne poleliptické péro, ktoré pri každom prepérovaní mení geometriu kolies, je šesťdesiatka dostatočne intenzívna. Lenže keď odznel šok, zistili sme, že to vlastne vôbec nie je zlá jazda. Pomerne pohodlné sedadlá, prekvapivé ticho, podvozok ochotne žehlí výmole a až nečakane drží smer, radenie aj spojka presná. To sa hodí, pretože tu sa dávajú medziplynom. Čo k tomu hovoria technické údaje? Synchronizované sú len III. a IV. stupeň, bezhlučné potom II., III. a IV. Zvyk žiadajú len brzdy, ťahajúce vozidlo doľava a doprava. A tiež rozjazdy s vibráciami spojky. Na svoju dobu nič neobvyklé, ale pocit, že každým štartom niečo zničíme, sa prekonáva tuho.

Avšak, svete, div sa - po presadnutí späť do KodiaQu sa počiatočný pocit, že riadime najdokonalejšie auto na svete, čoskoro zmení v miernu nudu. Už len preto, že sa pri každom zastavení okolo Mladej Boleslavi nestávame terčom záujmu a nostalgického spomínania starých škodovákov. Vojenský Tudor síce nepatrí k najkrajším veteránom, ale je neokukaný. To síce KodiaQ zatiaľ tiež, ale pri jeho rastúcich počtoch to dlho nepotrvá.

TK-2.jpgTK-9.jpg

Kodiaq však má navrch v teréne. Na rozdiel od Tudoru ho blatistá kaluž nezastaví, pohon všetkých kolies spolu s elektronickými závermi diferenciálov a ďalšími asistentmi dokážu malé zázraky. A keď vás to prestane baviť, môžete sa vybrať s rodinou a nepredstaviteľnou hromadou bagáže cez celú Európu na dovolenku.

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Naša Fabia vám to ukáže

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Naša Fabia vám to ukáže

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

dnes | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY